Art. 1.
Staraniem i nakładem państwa mają być wykonane następujące budowle wodne:
1.
regulacja i kanalizacja rzek żeglownych,
2.
budowa kanałów żeglownych,
3.
budowa zbiorników wodnych dla zasilania kanałów i rzek żeglownych, tudzież innych
urządzeń pomocniczych jako to: przystani, elewatorów i dróg dojazdowych,
4.
regulacja rzek granicznych dla zabezpieczenia terytorjum państwa,
5.
regulacja rzek spławnych, stanowiących wspólną sieć wodną z kanałami i rzekami żeglownemi.
Budowle wymienione pod 1 do 4 mają być wykonane wyłącznie na koszt skarbu państwa,
do kosztów zaś regulacji rzek spławnych przyczyniać się będą ciała samorządne drugiej
instancji datkami, których wysokość oznaczona zostanie w drodze ustawodawczej.
Art. 2.
Przy projektowaniu i budowie kanałów żeglownych i kanalizacji rzek żeglownych winny
być wykonane roboty, zapobiegające zabagnieniu gruntów, oraz uwzględnione dostarczanie
wody dla celów nawodnienia łąk i pastwisk i zakładania stawów rybnych, tudzież dla
celów gospodarczych i gaszenia pożarów.
Art. 3.
W celu wykonania zadań w art. 1 i 2 wymienionych, przystąpi Rząd bezzwłocznie do przeprowadzenia
studjów i opracowania programu budowy kanałów żeglownych i regulacji rzek żeglownych
i spławnych, który to program ma być przedłożony Sejmowi do zatwierdzenia.
Art. 4.
Na podstawie wykończonych już projektów, tudzież w miarę opracowania projektów szczegółowych
i kosztorysów, a to w pierwszym rzędzie regulacji Wisły oraz kanałów żeglownych z
Górno - śląskiego i Dąbrowskiego Zagłębia węglowego do Warszawy z odgałęzieniami do
Lodzi i Płocka, kanału łączącego Bug z Wisłą w Warszawie, kanału z Krakowa do Wisły
przy ujściu Sanu i kanału z Zagłębia Dąbrowskiego do Oświęcimia, przedkładać będzie
Rząd osobne projekty ustaw wraz z planami sfinansowania.
Na pokrycie kosztów studjów i prac przygotowawczych otwiera się Ministrowi Robót Publicznych
kredyt na rok 1919 do wysokości 500.000 marek; kwoty zaś potrzebne na lata następne
mają być wstawiane do preliminarza państwowego.
Art. 5.
Celem dostarczenia zarobku ludności bezrobotnej upoważnia się Ministra Robót Publicznych
do natychmiastowego rozpoczęcia robót przy regulacji Wisły, na kanałach żeglownych
Bug - Warszawa i Oświęcim - Kraków, oraz przy budowie zbiornika wody na rzece Sole
w Porąbce.
Na ten cel przyznaje się Ministrowi Robót Publicznych kredyt na rok 1919 do wysokości
50.000.000 marek.
Art. 6.
Radzie Ministrów służy prawo wydawania zakazu wykonywania w trasie zaprojektowanych
dróg wodnych wszelkiego rodzaju robót, które mogą utrudnić budowę lub spowodować podwyższenie
kosztów.
Art. 7.
Dla wszystkich urządzeń, wskazanych w niniejszej ustawie, służy Rządowi prawo wywłaszczenia
nieruchomości, przyczem należy stosować przepisy w tej mierze obowiązujące.
Art. 8.
Wykonanie tej ustawy porucza się Ministrowi Robót Publicznych i Skarbu w porozumieniu
z interesowanymi Ministrami.