Art. 1.
Funkcjonarjusze państwowi mają dopełnić obowiązku służby wojskowej według ogólnych
przepisów ustawy wojskowej z zastosowaniem poniższych wyjątków i postanowień.
Art. 2.
Funkcjonarjusz państwowy, powołany do czynnej służby wojskowej, zostaje przez swoją
władzą służbową zwolniony od służby cywilnej na czas pełnienia służby wojskowej.
Ministerstwo Spraw Wojskowych może na wniosek właściwej władzy centralnej zwolnić
czasowo od czynnej służby wojskowej na skutek mobilizacji lub częściowego uzupełnienia
do stanu wojennego tych, powołanych do niej funkcjonarjuszów państwowych, którzy są
ze względów publicznych niezbędnie potrzebni w służbie cywilnej.
Art. 3.
Ministrowie, kierownicy ministerstw i innych naczelnych urzędów centralnych oraz podsekretarze
stanu są wolni od służby wojskowej, dopóki piastują swój urząd, zarówno w czasie pokpju
jak i na wypadek mobilizacji lub częściowego uzupełnienia do stanu wojennego.
Art. 4.
Funkcjonarjusz etatowy, powołany do obowiązkowej czynnej służby wojskowej, pozostaje
nadal na etacie osobowym danej władzy cywilnej i ma się zgłosić z powrotem do służby
bezzwłocznie po zwolnieniu z wojska.
Art. 5.
Przez czas spełniania normalnej powszechnej powinności wojskowej, to jest obowiązkowej
czynnej służby w wojsku stałem, na zasadzie art. 4-go lit. a, 6-go i 87-go Tymczasowej
Ustawy o powszechnym obowiązku służby wojskowej z dnia 27-go października 1918 r.
(Dziennik Praw № 13 poz. 28) funkcjonarjusz państwowy nie otrzymuje uposażenia od
władzy cywilnej, ale czas tej służby zalicza mu się do wymiaru emerytury.
Art. 6.
Podczas pełnienia czynnej służby wojskowej w zapasie (wyszkolenie wojskowe) do 10
tygodni, tudzież podczas perjodycznych ćwiczeń wojskowych, funkcjonarjusz państwowy
zatrzymuje swoje uposażenie cywilne; okres ten liczy się tak, jakby funkcjonarjusz
pełnił przez ten czas cywilną służbę państwową.
Art. 7.
W razie powołania funkcjonarjusza etatowego do czynnej służby wojskowej na skutek
mobilizacji lub częściowego uzupełnienia do stanu wojennego, zalicza mu się również
czas służby w wojsku tak, jakby pełnił przez ten czas cywilną służbę państwową. Pobiera
on obok gaży wojskowej (żołdu) różnicę między pełnem uposażeniem wojskowem a cywilnem,
o ile uposażenie cywilne jest wyższe, a nadto, jeżeli prowadzi własne gospodarstwo
rodzinne, otrzymuje, w miarę swych stosunków rodzinnych, dodatek w wysokości od 20
do 40% uposażenia cywilnego, o ile z tego samego tytułu nie przysługują mu specjalne
dodatki z funduszów wojskowych.
Wypłaty różnicy oraz ewentualnie dodatku ze względu na stosunki rodzinne dokonywa
się z funduszów tej władzy centralnej, na której etacie dany funkcjonarjusz pozostaje.
Stawkę wysokości dodatków dla członków rodziny i osób utrzymywanych przez powołanego
do służby wojskowej funkcjonarjusza określi rozporządzenie wykonawcze.
Art. 8.
Wyjątkowo, o ile przemawiają za tem ważne względy służbowe, władza centralna może
zezwolić na zastosowanie postanowień art. 7 także do poszczególnych funkcjonarjuszów
nieetatowych.
Art. 9.
Bez ustawowego obowiązku funkcjonarjusz państwowy może wstąpić dobrowolnie na pewien
okres czasu do służby wojskowej, o ile jego cywilna władza służbowa udzieli mu w tym
celu urlopu.
Władza ta może uzależnić udzielenie takiego urlopu od zrzeczenia się uposażenia na
czas służby wojskowej, a nadto orzec, że czas ten nie liczy się do czasokresów, wymaganych
do osiągnięcia wyższego uposażenia służbowego.
Art. 10.
Ustawa ta wchodzi w życie z dniem ogłoszenia; z chwilą wejścia jej w życie przestają
obowiązywać wszystkie sprzeczne z nią ustawy i rozporządzenia.
Art. 11.
Wykonanie tej ustawy porucza się wszystkim Ministrom.