Art. 1.
Zatargi zbiorowe pomiędzy robotnikami rolnymi a pracodawcą lub pracodawcami, niezałatwione
przez strony, mogą być załatwione przez nie przy pomocy: 1) Inspektorów Pracy w rolnictwie,
2) przez Komisją Polubowną oraz 3) Komisję Rozjemczą.
Art. 2.
Na żądanie jednej ze stron lub z własnej inicjatywy, Inspektor Pracy w rolnictwie
wzywa do siebie obie strony osobiście lub ich delegatów, celem wzajemnego porozumienia
się stron i zawarcia ugody lub dla utworzenia Komisji Polubownej.
Art. 3.
Przy zawieraniu ugody, ustalającej warunki pracy i wynagrodzenia za pracę, dla całego
powiatu za przedstawicielstwo stron uznaje się miejscowe organizacje zawodowe pracodawców,
oraz związki zawodowe pracowników rolnych, o ile te organizacje i związki istnieją
na terenie powiatu i są zarejestrowane zgodnie z przepisami prawa. Związki i organizacje
zawodowe wysyłają do Komisji Polubownej upełnomocnionych delegatów w liczbie od 3
- 7. Osoby te winny mieć ukończone lat 21. W Komisji Polubownej przewodniczy z urzędu
Inspektor Pracy. Jeżeli związki zawodowe pracowników lub organizacje zawodowe pracodawców
uchylą się od udziału w Komisji Polubownej - ma zastosowanie art. 5 niniejszej ustawy.
Dla prawomocności wyroków Komisji Polubownych oraz Rozjemczych koniecznem jest wezwanie
do udziału w takowych delegatów wszystkich związków zawodowych, zalegalizowanych i
działających na terenie danego powiatu.
Art. 4.
Orzeczenie i postanowienia Komisji Polubownej winny być wyłuszczone na piśmie i opatrzone
podpisami wszystkich członków Komisji.
Art. 5.
W powiatach, gdzie niema organizacji zawodowych pracodawców, albo związków zawodowych
robotników rolnych, odpowiadających wymaganiom art. 3, lub gdzie powyższe związki,
wzgl. organizacje uchylą się od udziału w Komisji Polubownej, strona niereprezentowana
przez związek, lub organizację zawodową, winna wybrać od 3 - 7 delegatów, jeżeli liczba
zainteresowanych w sporze pracodawców lub pracowników przewyższa liczbę 10. O ile
strony nie dokonały same uprzednio wyboru, Komisarz Rządowy na wezwanie Inspektora
Pracy zwołuje dla dokonania wyborów oddzielne zebranie dla każdej strony z zachowaniem
przepisów art. 12.
Art. 6.
Pracodawca - lub pracownik, uchylający się od udziału w wyborach, ulega grzywnie w
wysokości: pracodawca od 100 do 2000 marek, pracownik od 5 do 50 marek, wymierzonej
w drodze artykułu 12 dekretu z dnia 3 stycznia 1919 r. o urządzeniu i działalności
Inspekcji Pracy, wzgl. tych postanowień karnych, które w miejsce tego dekretu wydane
zostaną.
Art. 7.
Strony wzgl. ich delegaci (art. 3) winni niestawienia się bez uzasadnionych powodów
na wezwanie Inspektora Pracy w rolnictwie, ulegają grzywnie wymierzonej w drodze art.
12 dekretu z dn. 3 stycznia 1919 r. o urządzeniu i działalności Inspekcji Pracy, wzgl.
tych postanowień karnych, które w miejsce tego dekretu wydane zostaną w wysokości:
delegaci pracodawców do 3000 marek, delegaci pracowników do 50 marek.
Art. 8.
Jeżeli nie dojdzie do zawarcia umowy w drodze wskazane w art. 2 i 3, Inspektor Pracy,
w razie zgłoszenia przez którąkolwiek ze stron żądania rozważenia sprawy przez Komisję
Rozjemczą, proponuje drugiej stronie oddanie sporu do rozstrzygnięcia powyższej Komisji.
Jeżeli obie strony wyraziły zgodę na poddanie się orzeczeniu Komisji Rozjemczej, Inspektor
pracy zwołuje posiedzenie Komisji, wyznaczając miejsce i termin zebrania.
Art. 9.
Orzeczenie Komisji Rozjemczej, powołanej do ustalenia warunków pracy i płacy dla całego
danego powiatu, obowiązuje wszystkich pracodawców i pracowników rolnych w tym powiecie.
Art. 10.
Komisja Rozjemcza składa się:
1)
3 - 5 przedstawicieli pracodawców;
2)
3 - 5 pracowników rolnych;
3)
z przewodniczącego, powołanego za zgodą obu stron.
W razie niedojścia do zgody co do osoby przewodniczącego, przewodniczy wyznaczony
przez Ministerstwo Pracy inspektor lub specjalny delegat tegoż Ministerstwa. W razie
powołania przewodniczącego drogą wyboru, Inspektor Pracy w rolnictwie uczestniczy
na posiedzeniu Komisji Rozjemczej z głosem doradczym.
Art. 11.
Wymienione w punkcie 1 i 2 art. 10 osoby są delegowane każdorazowo przez związki i
organizacje, odpowiadające art. 3 i winny czynić zadość warunkom, wymienionym w tymże
art. 3. Jeżeli na terenie powiatu działa więcej niż, 1 związek lub organizacja zawodowa
i jeżeli zrzeszenia te nie dojdą do porozumienia co do wyboru członków komisji, lub
uchylą się co do ich wyborów - ma zastosowanie art. 12 ustawy niniejszej.
Art. 12.
W powiatach, gdzie niema związków, odpowiadających wymaganiom art. 3, Komisarz Rządowy
na wezwanie Inspektora Pracy w rolnictwie zarządza oddzielne wybory przedstawicieli
pracowników i pracodawców. Pracodawcy i pracownicy każdej gminy wybierają po jednym
delegacie na 1 rok. Wybrani w ten sposób, delegaci wyłaniają na wezwanie Inspektora
Pracy w rolnictwie 3 - 5 członków do Komisji Rozjemczej oraz takąż liczbę zastępców,
zaś do Komisji Polubownej 3 - 7 delegatów.
Art. 13.
Prawo wyborcze czynne mają wszyscy pracownicy płci obojga, utrzymujący się z pracy
najemnej w rolnictwie, leśnictwie, ogrodownictwie lub dziedzinach ściśle związanych
z rolnictwem, o ile ukończyli lat 16; prawo bierne posiadają osoby, mające ukończonych
lat 21. Ze strony pracodawców prawo czynne przysługuje osobom, zatrudniającym robotników,
wymienionych w zdaniu 1-szem art. niniejszego. Członkami Komisji Rozjemczej i Polubownej
nie mogą być osoby, które na skutek zasądzenia karno - sądowego nie mogłyby wogóle
sprawować urzędu sędziowskiego.
Art. 14.
Komisje Rozjemcze są powoływane w wypadkach przewidzianych w art. 3 i urzędują do
czasu rozstrzygnięcia przedłożonych im spraw. Osoby, obrane lub delegowane do Komisji
Rozjemczej, nie mogą uchylać się bez dostatecznych powodów od pełnienia swych obowiązków
pod grozą grzywny, wymierzanej w drodze art. 12 dekretu z dn. 3 stycznia 1919 r. o
urządzeniu i działalności Inspekcji Pracy względnie tych przepisów karnych, które
zamiast tego dekretu wydane zostaną w wysokości: pracownicy - do 200 mk., pracodawcy
- do 3000 mk.
Art. 15.
Członkowie Komisji Rozjemczej otrzymują djety i zwrot kosztów w wysokości, oznaczonej
w przepisach wykonawczych Ministerstwa Pracy. Skarb Państwa pokrywa wszelkie koszta,
związane z czynnościami Komisji Rozjemczych.
Art. 16.
Postępowanie Komisji Rozjemczej podlega przepisom następującym: 1) dla prawomocności
zebrań Komisji jest konieczna obecność przewodniczącego oraz równej liczby przedstawicieli
każdej ze stron, co najmniej po 3-ch z każdej strony; 2) postępowanie sprawdzania
dowodów (badanie świadków, wyjaśnienia biegłych i rzeczoznawców i t. d.) odbywa się
publicznie po zawezwaniu i w obecności stron, o ile się stawiły na żądanie Komisji
Rozjemczej, świadek może być zbadany pod przysięgą przez właściwy sąd; 3) orzeczenia
Komisji zapadają większością głosów po publicznych ustnych rozprawach stron; 4) strony
mogą bronić swych interesów bezpośrednio, przez swych delegatów (art. 2 i 3) lub pełnomocników;
5) przewodniczący Komisji Rozjemczej ma na posiedzeniach Komisji prawa przewodniczącego
na posiedzeniach sądowych; 6) narady członków Komisji są tajne; 7) protokuły, orzeczenia
i postanowienia Komisji winny być wyłuszczone na piśmie i opatrzone podpisami członków
Komisji. Stronom przysługuje prawo otrzymania odpisu orzeczeń i postanowień Komisji
Rozjemczej oraz wyciągu z protokułu posiedzeń za opłatą ustaloną przez przepisy wykonawcze;
8) postępowanie jest bezpłatne; 9) pełnomocnictwa i dokumenty, składane Komisji Rozjemczej,
są wolne od opłat stemplowych.
Art. 17.
Ugody zawarte w Komisji Polubownej (art. 3) i orzeczenia Komisji Rozjemczej (art.
9) obowiązują na okres czasu przewidziany w ugodzie lub orzeczeniu. Okres ten nie
może być dłuższy niż rok przy uwzględnieniu zwyczajowych terminów umowy pracy.
Art. 18.
Ugody i orzeczenia Komisji Rozjemczej, regulujące warunki płacy i pracy (art. 3 i
9), stanowią podstawę dla zawarcia indywidualnych umów pracy w powiecie. Pozostanie
pracownika w majątku oznacza zawarcie indywidualnej umowy pracy na warunkach ugody
lub orzeczenia, indywidualne umowy pracy, zawierające warunki dla pracownika mniej
korzystne niż ugody lub orzeczenia Komisji Rozjemczej, przewidziane w art. 3 i 9,
są nieważne. Nieważne umowy ulegają z mocy ustawy zastąpieniu przez odnośne ugody
lub orzeczenia.
Art. 19.
Na żądanie jednej ze stron Inspektor przekazuje do rozpatrzenia Komisji Rozjemczej
zatargi, wynikłe między stronami na tle niedotrzymania ugody (art. 3) lub niewykonania
orzeczenia Komisji Rozjemczej (art. 18). Zgoda drugiej strony na poddanie zatargu
rozważeniu Komisji nie jest w tym wypadku wymagana. Niestawienie się którejkolwiek
ze stron bez dostatecznych powodów nie wstrzymuje biegu sprawy. Spory powyższe nie
podlegają rozpatrzeniu sądowemu.
Art. 20.
Powstałe na podstawie ugody lub orzeczenia Komisji Rozjemczej umowy pracy (art. 18)
podlegają ogólnym przepisom prawa cywilnego i o umowie pracy w szczególności. Niewykonanie
obowiązków pociąga za sobą konsekwencje przewidziane w prawie cywilnem, w szczególności
zaś w razie uznania umowy przez Komisję Rozjemczą za rozwiązaną z winy pracowników,
po uwzględnieniu przepisów (art. 21) niniejszej ustawy, utratę praw wynikających z
umowy np. utratę prawa do korzystania z mieszkania, pastwiska i innych świadczeń,
przewidzianych w umowie (przytem pracownikowi muszą być zwrócone jego nakłady na uprawę
oddanych mu w posiadanie gruntów); w razie rozwiązania umowy pracy z winy pracodawcy
obowiązek zapłacenia pracownikowi należnego mu wynagrodzenia za cały czas, brakujący
do upływu terminu umowy, przyczem do wynagrodzenia jest wliczona wartość świadczeń
w naturze (mieszkania, ordynarja, korzystanie z pastwiska i t. d.).
Art. 21.
Orzeczenia wydane przez Komisję Rozjemczą (art. 19) oraz układy pojednawcze wobec
niej zawarte posiadają moc egzekucyjną. W razie potrzeby wykonania postanowienia Komisji
Rozjemczej strona zaintere sowana przedstawia poświadczony przez Inspektora pracy
odpis układu pojednawczego lub orzeczenia Komisji Rozjemczej (art. 19) do sądu, który
byłby właściwy dla rozważenia danego sporu, celem uzyskania nakazu wykonawczego. Orzeczenia
Komisji Rozjemczej wymienione powyżej mogą być przez sąd uchylone w razie 1) jawnego
pogwałcenia prawa lub niewłaściwej wykładni jego, 2) w razie pogwałcenia formalności
postępowania, o tyle istotnych, że wskutek niezachowania ich niepodobna układu pojednawczego
lub przeczenia uznać za prawomocne, 3) w razie przekroczenia przez Komisję Rozjemczą
zakresu nadanej jej kompetencji; decyzja sądu nastąpić musi w ciągu dni 14 od daty
zgłoszenia.
Art. 22.
Przepisy wykonawcze w rozwinięciu ustawy niniejszej wydaje Minister Pracy i Opieki
Społecznej w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości.
Art. 23.
Ustawa niniejsza obowiązuje od daty ogłoszenia w Dzienniku Praw, jednocześnie zaś
przestaje obowiązywać ustawa z dnia 28 marca 1919 r. (Dziennik Praw P. P. Nr. 29)
o załatwianiu zatargów zbiorowych pomiędzy pracodawcami a pracownikami rolnymi.
Przepisy przejściowe.
Ustawa niniejsza rozciąga się na wszystkie ugody i orzeczenia, zawarte, względnie
wydane zgodnie z ustawą z dnia 28 marca 1919 r. o załatwieniu zatargów zbiorowych
między pracodawcami i pracownikami rolnymi (Dz. Pr. P. P. Nr. 29 poz. 251).