Art. 1.
W myśl art. 2 punktu 1 Zasadniczej Ustawy Sanitarnej, sprawy zwalczania chorób zakaźnych
oraz innych chorób, występujących nagminnie, należą do kompetencji Ministerstwa Zdrowia
Publicznego.
W sprawach tych wszystkie inne ministerstwa winny porozumiewać się z Ministerstwem
Zdrowia Publicznego, wypełniać wydane zgodnie z niniejszą ustawą zarządzenia oraz
ułatwiać mu kontrole nad wykonaniem tych zarządzeń.
Związki komunalne i gminy obowiązane są współdziałać z władzami Ministerstwa Zdrowia
Publicznego, działając pod ich kontrolą samodzielnie w myśl przepisów niniejszej ustawy.
Art. 2.
O każdym przypadku zachorowania lub śmierci na wyliczone w art. 3 choroby, jak również
o każdym przypadku, wzbudzającym podejrzenie co do którejkolwiek z nich, należy niezwłocznie
zawiadomić właściwe władze komunalne, w pierwszym rzędzie ich urzędy sanitarne.
Jeżeli na. miejscu urzędów sanitarnych niema, zawiadomienie skierowane być winno do
zarządu komunalnego bezpośrednio, względnie za pośrednictwem odpowiednich jego funkcjonarjuszów.
Jeżeli chory uzyska od miejscowych władz sanitarnych pozwolenie na zmianę mieszkania
lub miejsca pobytu, należy w terminie 24 godzin zawiadomić właściwe władze sanitarne
o miejscu nowego pobytu.
Art. 3.
Obowiązkowi zgłaszania, zgodnie z art. 2, podlegają następujące choroby:
a)
ostre choroby zakaźne, a mianowicie:
2.
ospa naturalna (variola, variolois),
3.
cholera azjatycka (cholera asiatica),
4.
dur brzuszny i rzekomy (typhus abdominalis et paratyphus),
5.
dur plamisty (typhus exanthematlcus),
6.
dur powrotny (typhus recurrens),
10.
nagminne zapalenie opon mózgowo - rdzeniowych (meningitis cerebro - spinalis epfdemica),
13.
krztusiec, czyli koklusz (pertussis),
15.
zakażenie połogowe (sepsis puerperalis);
b)
przewlekłe choroby zakaźne, a mianowicie:
2.
gruźlica w przypadkach niebezpiecznych dla otoczenia, a zresztą w myśl oddzielnej
ustawy (tuberculosis),
3.
jaglica, czyli egipskie zapalenie oczu (trachoma) w myśl oddzielnej ustawy;
c)
ostre i przewlekłe choroby odzwierzęce, a mianowicie:
4.
wodowstręt (rabies), w tem ukąszenia przez zwierzęta chore na wodowstręt czyli wściekliznę
lub podejrzane o tę chorobę;
d)
występujące masowo zatrucia: jadami mięsnemi i rybiemi (botulismuss), chemikaljami
i t. p.
Art. 4.
Jeżeli inne choroby, nie wymienione w artykule 3, występują w kraju w takich rozmiarach
lub przy takich objawach, że szerzenie się ich może być uznane za niebezpieczne, Minister
Zdrowia Publicznego władny jest rozciągnąć na nie obowiązek zgłoszenia na oznaczony
przeciąg czasu, nie przekraczający 6 miesięcy. Prawo to służy również lekarzom powiatowym
w porozumieniu z właściwą władzą administracyjną na terenie powiatu lub jego części
i na czas, nie przekraczający miesiąca, po którego upływie takie zarządzenie traci
moc obowiązującą, o ile go nie zatwierdzi Minister Zdrowia Publicznego.
Art. 5.
Obowiązek zgłoszenia obciąża:
1.
lekarza, wezwanego dla porady,
2.
kierowników zakładów leczniczych i położniczych,
3.
dezynfektorów i dozorców sanitarnych,
4.
każdą osobę, zajmującą się dozorem lub pielęgnowaniem chorych (akuszerkę, felczera,
pielęgniarzy),
5.
głowę rodziny lub osobę, na której pieczy znajduje się chory,
6.
gospodarza mieszkania lub zastępującą tegoż osobę, właściciela, administratora lub
rządcę majątku lub domu,
7.
przełożonych wszelkich zakładów naukowych, wychowawczych i dobroczynnych,
8.
kierowników wszelkich zakładów przemysłowych i handlowych, fabryk, warsztatów, statków
parowych, tratew i t. p. jak również hotelów, pokojów umeblowanych, zajazdów i gospód,
kierowników robót gromadnych (rolnych, leśnych, ziemnych i t. p.),
9.
urzędników i funkcjonarjuszy urzędów bezpieczeństwa publicznego,
10.
osoby kompetentne z urzędu, wykonujące sekcję lub oględziny zwłok,
11.
lekarzy weterynarji, o ile podczas wykonywania swego zawodu powezmą świadomość o zarażeniu
się ludzi wąglikiem lub nosacizną, albo o przypadku wodowstrętu.
12.
wreszcie każdego, kto miał bezpośrednią styczność z chorym i wiedział, iż rozmyślnie
władz sanitarnych o danym wypadku choroby nie zawiadomiono.
Obowiązek zgłoszenia obciąża osoby, wyszczególnione w wyliczeniu powyższem, w kolejnym
porządku wyliczenia; na osobach, wymienionych w punktach od 4 - 12, ciąży obowiązek
zgłoszenia jedynie w braku osób, wymienionych w punktach 1, 2 i 3.
Art. 6.
Zgłoszenia należy uskuteczniać na piśmie lub, w razie niemożności piśmiennego zgłoszenia,
- ustnie; zgłoszenia w drodze pocztowej w przepisanej formie i telegraficznej wolne
są od opłat.
Art. 7.
Lekarze komunalni lub w wyjątkowych wypadkach z ich upo waznienia i w ich zastępstwie
sanitarjusze, jako funkcjonarjusze miejsco wych urzędów sanitarnych, w razie powzięcia
uzasadnionego podejrzenia co do wypadku chorób, przewidzianych w art. 3 w pp. od 1
- 12 włącznie działu a), w p. 1 działu b), w pp. 1, 2 i 4 działu c), mają prawo dokonywania
oględzin podejrzanych o zakażenie osobników w mieszkaniach oraz samych mieszkań, gdzie
ci ukrywali się lub ukrywają.
Art. 8.
Komunalne władze sanitarne po otrzymaniu zgłoszenia winny niezwłocznie zarządzić dochodzenie
celem ustalenia rozpoznania choroby i jej pochodzenia; równocześnie te same władze
sanitarne, a w razie ich braku na miejscu zarządy komunalne, podają natychmiast otrzymane
zgło szenia do wiadomości właściwego lekarza powiatowego.
Prowadzący dochodzenie miejscowy lekarz komunalny ma prawo wstępu do chorego, ewentualnie
oględzin zwłok oraz obowiązek przedsięwzięcia' wszelkich badań, potrzebnych do ustalenia
rozpoznania choroby i źródeł jej pochodzenia; lekarz ordynujący może być obecny przy
badaniu osoby, którą leczył, jak również i przy sekcji zwłok.
Art. 9.
Ogólny nadzór nad dochodzeniem ma lekarz powiatowy.
Gdzie niema miejscowego lekarza komunalnego, lekarz powiatowy lub jego zastępca, wyznaczony
w tym celu bądź doraźnie, bądź w charakterze lekarza epidemicznego, dokonywa całego
dochodzenia.
W razach nagłych, gdy zwłoka grozi niebezpieczeństwem, o ile niema lekarza powiatowego
lub odpowiedniego zastępcy, każdy lekarz na podstawie dodatniego wyniku dochodzenia,
względnie uzasadnionego podejrzenia co do istnienia choroby zakaźnej, przewidzianej
w art. 3 w pp. od 1 - 12 włącznie w dziale a), w p. 1 działu b), w pp. 1, 2 i 4 działu
c), wyda na miejscu najkonieczniejsze zarządzenia, zapobiegające szerzeniu się choroby,
a o treści tych zarządzeń powiadomi niezwłocznie na piśmie miejscowe zarządy komunalne
i lekarza powiatowego.
Art. 10.
Po ustaleniu rozpoznania choroby zakaźnej, względnie wobec uzasadnionego podejrzenia
o jej istnieniu, władze komunalne winny bezzwłocznie zarządzić środki zapobiegawcze,
wskazane przez lekarza, prowadzącego dochodzenie i pod jego kontrolą; w razie niespełnienia
powyższych wskazówek w oznaczonym przez lekarza terminie, lekarz powiatowy lub jego
zastępca mają prawo wykonać niezbędne zarządzenia w porozumieniu z odpowiedniemi władzami
administracyjnemi.
Art. 11.
W razie ustalenia w obrębie miasta lub gminy jednej z chorób, wyszczególnionych w
art. 3 w pp. od 1 - 12 włącznie w dziale a), w p. 1 działu b), wreszcie w pp. 1, 2
i 4 dz. c), władze administracyjne na żądanie władz sanitarnych mają prawo:
1.
wzbraniać wstępu do wszelkich pomieszczeń, uznanych za zakażone, do czasu ich odkażenia,
oraz w sposób widoczny odpowiednio je oznaczyć;
2.
obostrzyć przepisy o meldowaniu mieszkańców oraz zarządzić odosobnienie chorego lub
podejrzanego o chorobę, wreszcie osób, które były w styczności z nim, jako roznosicieli
zarazków, na miejscu ich pobytu lub w zakładach, do tego przeznaczonych, przez czasowe
usunięcie mieszkańców z ich mieszkań; przewożenie chorych lub podejrzanych o choroby
zakaźne, wskazane w art. 3 w pp. od 1 - 12 włącznie dz. a), w p. 1 dz. b) i w pp.
2, 3 i 4 dz. c), ma być uskuteczniane zapomocą specjalnych wozów; w razie użycia wozów
zwyczajnych winny być one przed oddaniem ich do użytku ogólnego poddane ścisłej dezynfekcji
i dezynsekcji;
3.
zastosować czasowy nadzór z częściowem lub całkowitem wykluczeniem od zajęć publicznych
lub prywatnych nad nosicielami zarazków oraz innemi osobami, które były w styczności
z chorymi lub przybyły z miejscowości, dotkniętych epidemją, oraz w razie niezbędnej
potrzeby zarządzić przymusowe leczenie;
4.
zarządzić przymusowe oczyszczanie osób, odkażenie pod dozorem organów urzędowych pomieszczeń
oraz przedmiotów zakażonych lub podejrzanych o zakażenie oraz zniszczenie przedmiotów,
które nie mogą być odkażane bez ich zniszczenia jak również takich, których wartość
jest mniejsza od kosztów ich wyjałowienia, wreszcie przymusowe leczenie lub wytępienie
zwierząt, roznoszących zarazki; tępienie zwierząt, roznoszących zarazki, dopuszczalne
jest również w celach zapobiegawczych;
5.
w wyjątkowych wypadkach, gdy grozi niezwykłe niebezpieczeństwo, zarządzić czasowe
ograniczenie komunikacji miejscowej oraz czasowe wzbronienie handlu obnośnego i zarobków
wędrownych;
6.
zarządzić w miejscowościach zarażonych lub znajdujących się w warunkach, sprzyjających
zarażeniu, zamknięcie zakładów handlowych, przemysłowych i pracowni, których prowadzenie
pociąga za sobą szczególne niebezpieczeństwo roznoszenia tych chorób - wśród osób,
zatrudnionych w przemyśle i wśród publiczności;
7.
zarządzić czasowe ograniczenie obrotu i używalności przedmiotów, mogących być rozsadnikami
zarazków, a w tej liczbie i artykułów spożywczych, w szczególności wody, pochodzącej
z określonego miejsca, lub zgoła zabronić ich używania. Zakazu takiego nie można jednak
stosować do używania wody w celu wytwarzania siły poruszającej w urządzeniach komunikacyjnych
i przemysłowych, o ile woda ta nie będzie służyła do picia i użytku domowego. Natomiast
zakaz zastosowany być może do używania wody w celu wyrobu i rozsprzedaży środków żywności
oraz przedmiotów zbytku;
8.
ograniczyć używanie publicznych zakładów kąpielowych, pralni i ustępów publicznych
lub zupełnie zabronić ich używania, zarządzając jednocześnie inne odpowiednie środki
konieczne dla zastąpienia tych urządzeń w celu zapobieżenia szerzeniu się chorób zakaźnych;
9.
zabronić czasowo odbywania targów, jarmarków, odpustów, pielgrzymek, widowisk publicznych
i wszelkich innych zgromadzeń publicznych oraz wzbronić uczęszczania do szkół.
Art. 12.
W celu skutecznego zwalczania chorób zakaźnych, podlegających obowiązkowemu zgłaszaniu,
Minister Zdrowia Publicznego ma prawo zarządzenia szczepień ochronnych; przepisy o
szczepieniu ochronnem przeciwko ospie objęte są oddzielną ustawą.
Art. 13.
Władze państwowe i komunalne obowiązane są udzielać wszelkiej pomocy przy wykonywaniu
zarządzeń, wydanych na zasadzie niniejszej ustawy.
Art. 14.
Osoby odosobnione przymusowo w myśl art. 11 otrzymują na koszt gminy całkowite utrzymanie;
gminy mają prawo żądania zwrotu poniesionych wskutek tego kosztów od osób odosobnionych,
względnie obowiązanych do ich utrzymania; koszta, których ściągnięcie będzie niewykonalne
w ciągu roku, zwróci gminie Skarb Państwa.
Osoby niezamożne, którym zarządzenia, wydane w myśl niniejszej, ustawy, przeszkodziły
w zarobkowaniu, dłużej niż przez dni 3, mają prawo do otrzymania od Państwa odszkodowania.
Odszkodowanie to wynosić będzie 60% przyjętej w odnośnym okręgu płacy dziennej zwyczajnych
robotników niewykwalifikowanych, podlegających obowiązkowi ubezpieczenia; wysokość
płacy dziennej oznaczona będzie według ustawy o ubezpieczeniu społecznem. Do czasu
wydania ustawy o ubezpieczeniu społecznem wysokość odszkodowania obliczona będzie
w drodze rozporządzenia Ministra Zdrowia Publicznego w porozumieniu z Ministrem Pracy
według przeciętnego zarobku dziennego robotnika niewykwalifikowanego w każdej poszczególnej
miejscowości i będzie odpowiadać 60% tego zarobku.
Art. 15.
Kto poniósł szkody i straty wskutek odkażania lub zniszczenia należących do niego
przedmiotów, ma prawo do żądania odpowiedniego odszkodowania od gminy; Skarb Państwa
zwraca gminie poniesione na skutek powyższego koszta w wysokości 50%; w przypadkach,
zasługujących na uwzględnienie, Ministerstwu Zdrowia Publicznego przysługuje prawo
przyznania wyższego odszkodowania; żądanie wypłaty odszkodowania przedawnia się z
upływem terminu trzymiesięcznego od daty zwrotu przedmiotów odkażonych lub zawiadomienia
o ich zniszczeniu; za przedmioty, będące własnością państwa lub publiczneqo funduszu,
zarządzanego przez państwo, nie uiszcza się odszkodowania. Wysokość odszkodowania
określają rzeczoznawcy, powoływani corocznie przez zarządy komunalne.
Art. 16.
Osoby, działające wbrew przepisom niniejszej ustawy, tracą tem samem prawo do odszkodowań
w myśl art. 14 i 15.
Art. 17.
Lekarzom i innym osobom, zatrudnionym częściowo lub stale przy zwalczaniu chorób zakaźnych,
w myśl przepisów niniejszej ustawy, należy się od państwa, w razie utraty przez nich
zdolności do zarobkowania wskutek zarażenia się, a w razie ich śmierci z tej samej
przyczyny ich rodzinom, stałe zaopatrzenie w postaci emerytury.
Emerytura dla lekarza, względnie zaopatrzenie dla rodziny po nim pozostałej, wymierza
się w wysokości, ustanowionej dla emerytur urzędników państwowych VIII klasy płac;
dla innych osób emerytury względnie zaopatrzenia dla rodziny, oznaczone będą wedle
przepisów, obowiązujących dla pokrewnych kategorji funkcjonarjuszów państwowych; kategorje
te oznaczy Ministerstwo Zdrowia Publicznego w porozumieniu z Ministerstwem Skarbu.
Przy przyznawaniu emerytury i zaopatrzenia oraz pośmiertnego w wysokości 3-miesięcznej
pansji, jaka była wzięta za podstawę dla wymiaru emerytury w myśl ustępu 2-go, przestrzegać
należy ogólnych przepisów emerytalnych dla funkcjonarjuszów państwowych.
Jeżeli lekarzowi lub innej osobie, zajętej przy zwalczaniu chorób zakaźnych lub pozostałej
po nich rodzinie, należy się według innych przepisów na podstawie stosunku służbowego
emerytura, względnie zaopatrzenie mniejsze, aniżeli według niniejszych przepisów,
wówczas uzupełnia się je do wysokości, w ust. 2 i 3 artykułu niniejszego podanej.
Przepisy niniejszego artykułu nie mają zastosowania, jeżeli osoby, zatrudnione przy
zwalczaniu chorób zakaźnych, nabyły według innych przepisów z tytułu swego stosunku
służbowego prawo do emerytury względnie zaopatrzenia, dorównywujących wysokości, określonej
w ustępie 2 i 3 lub ją przewyższającej.
O ile przepisów emerytalnych nie da się zastosować, Minister Zdrowia Publicznego może
w miarę uznania w podobnych przypadkach przyznawać jednorazowe odszkodowanie względnie
zwrot kosztów leczenia lub wyjątkowo zaopatrzenie na określony okres czasu.
Art. 18.
Odosobnienie lub czasowe wykluczenie od zajęć nie może służyć za powód do wydalenia
ze służby rządowej, komunalnej, społecznej lub prywatnej.
Art. 19.
Zarządy komunalne w całości ponoszą koszty:
1)
utrzymania wszelkich na ich terenie urządzeń, koniecznych do walki z chorobami zakaźnemi,
zakładów sanitarnych i leczniczych, o ile one powstały dla Ich potrzeb miejscowych,
z własnej Ich inicjatywy lub na żądanie odpowiednich urzędów Ministerjum Zdrowia Publicznego
zgodnie z art. 20 i działają pod zarządem władz gminnych;
2)
leczenia w każdym wypadku, gdy chodzi o mieszkańca danej gminy, zgodnie z odpowiednlemi
przepisami i ustawami ogólno - państwowemi, mającego prawo do bezpłatnej opieki lekarskiej
z jej strony; koszta nadzoru, odosobnienia i utrzymania chorych oraz nadzoru, odosobnienia
i utrzymania podejrzanych o zarażenie lub nosicieli zarazków pokrywa gmina w myśl
art. 14.
Art. 20.
Zarządy komunalne obowiązane są na żądanie Ministerstwa Zdrowia Publicznego zakładać
wszelkie, konieczne na Ich terenie do walki z chorobami zakaźnemi urządzenia, zakłady
sanitarne i lecznicze, o ile one powstają dla ich potrzeb miejscowych, a nie dla celów
ogólno - państwowych; w ostatnim wypadku gmina ma prawo żądać od Skarbu Państwa zwrotu
poniesionych wydatków najmniej w wysokości 50%.
Zarządy gmin miejskich w miastach, liczących więcej niż 25.000 ludności, obowiązane
są posiadać własne zakłady lecznicze (szpitale) dla chorych zakaźnych, domy Izolacyjne
i zakłady dezynfekcyjne.
Art. 21.
Wszystkie inne koszty, wynikające z wykonania postanowień niniejszej ustawy, ponosi
Skarb Państwa w całości.
Art. 22.
Zarządy gmin mają prawo za dokonane na koszt gminy czynności, wyszczególnione w niniejszej
ustawie, pobierać opłatą według taksy, zatwierdzonej przez Ministra Zdrowia Publicznego
w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.
Art. 23.
O ile za zarządy gminne, nie spełniające obowiązków, wynikających z niniejszej ustawy,
Państwo będzie zmuszone podjąć odpowiednie zarządzenia, gminy te obowiązane będą zwrócić
Skarbowi Państwa poniesione w tym celu koszty.
Art. 24.
Sposoby i warunki stosowania poszczególnych zarządzeń zapobiegawczych w przypadkach
różnych chorób zakaźnych oraz wszystkie inne zarządzenia co do wprowadzania w życie
i stosowania niniejszej ustawy określi osobne rozporządzenie Ministra Zdrowia Publicznego.
Minister Zdrowia Publicznego ma prawo w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych
wydawać w miarę potrzeby czasowe, dalej idące szczególne zarządzenia, w razie niezwykle
groźnego lub nagminnego wybuchu chorób zakaźnych, wyszczególnionych w art. 3 w pp.
od 1 - 10 włącznie w dziale a).
Sprawa zwalczania chorób zakaźnych w miejscowościach pogranicznych będzie uregulowana
w związku z odpowiedniemi umowami międzynarodowemu
Art. 25.
Przekroczenia przepisów niniejszej ustawy lub rozporządzeń, na jej podstawie wydanych,
o ile czyn karygodny nie podlega ukaraniu, w myśl ogólnych postanowień karnych, będą
karane w drodze administracyjnej grzywnami do 1000 złp. lub aresztem do 3-ch miesięcy;
kara pieniężna ikara aresztu mogą być zastosowane jednocześnie.
Art. 26.
Odwołania od orzeczeń i zarządzeń, wydanych na podstawie niniejszej ustawy lub rozporządzeń
wykonawczych, nie mają mocy wstrzymującej; przepis powyższy nie dotyczy orzeczeń karnych.
Art. 27.
Jeżeli przechowywanie pewnych przedmiotów lub ich używanie stanowi pogwałcenie lub
obejście jakiegokolwiek przepisu niniejszej ustawy lub też wydanego na jej podstawie
zarządzenia, powołane do tego sanitarne władze mogą przedmioty te konfiskować; konfiskata
przedmiotów, w myśl poprzedniego ustępu, nie jest zależną od wdrożenia postępowania
karnego ani od orzeczenia kary.
Art. 28.
Z wejściem w życie niniejszej ustawy tracą moc obowiązującą wszystkie dotychczasowe
przepisy i dekrety, które dotyczą spraw, unormowanych tą ustawą.
Art. 29.
Wykonanie niniejszej ustawy poleca się Ministrowi Zdrowia Publicznego.