Art. 10.
W celu stwierdzenia praw, służących polskim statkom handlowym morskim, statki, wymienione
w art. 1 i 9, z wyjątkiem statków o pojemności poniżej pięćdziesięciu metrów sześciennych
brutto, winny być wpisane do rejestru.
Art. 11.
Rejestr statków handlowych jest publiczny i dostępny do przeglądania przez osoby interesowane,
które za opłatą otrzymywać mogą uwierzytelnione wypisy z rejestru. Należytości i koszty
rejestracji ponoszą strony interesowane.
Art. 12.
Wpis do rejestru statkowego winien zawierać:
1)
datę oraz kolejny numer zarejestrowania statku;
2)
nazwę i rodzaj statku oraz międzynarodowy sygnał odróżniający;
3)
wynik urzędowego obliczenia wymiarów statku;
4)
datę i miejsce wybudowania statku, o ile dane te są znane;
5)
oznaczenie portu ojczystego statku;
6)
bliższe oznaczenie właściciela statku:
a)
co do osób fizycznych - oznaczenie przynależności państwowej, nazwiska, imienia i
miejsca stałego zamieszkania właściciela, lub współwłaścicieli, oraz wysokość udziałów
poszczególnych współwłaścicieli;
b)
co do osób prawnych - oznaczenie nazwy, siedziby oraz miejsca, daty i numeru wpisania
do rejestru handlowego; oznaczenie przynależności państwowej, imion, nazwisk oraz
miejsc stałego zamieszkania wspólników osobiście odpowiedzialnych w spółkach firmowych
i komandytowych, w innych zaś - tych samych danych o członkach organów kierowniczych;
7)
oznaczenie przynależności państwowej, nazwiska, imienia oraz miejsca stałego zamieszkania
pełnomocnika, o ile został ten wyznaczony;
8)
oświadczenie, że wszystkie warunki, co do przynależności państwowej właściciela, współwłaściciela,
udziałowców i akcjonarjuszów zostały wypełnione;
9)
oznaczenie tytułu nabycia statku lub poszczególnych udziałów w współwłasności.
Art. 13.
Wpis statku do rejestru może nastąpić jedynie po udowodnieniu okoliczności, wymaganych
w myśl art. 1 - 4, zgłoszeniu wszystkich danych, wymienionych w art. 12, i złożeniu
aktów dokonania pomiarów statku przez właściwy urząd polski.
Niezależnie od powyższego, kontroli Rządu w każdym czasie podlegają wszelkie, w art.
1 - 4 wymieniona warunki, od których zależy przyznanie statkowi prawa polskiego statku
handlowego. W tym celu władze mają prawo przejrzenia w każdym czasie korespondencji,
ksiąg, dokumentów i sprawozdań wszelkiego rodzaju przedsiębiorstw żeglugi morskiej,
badania i sprawdzania stosunków osobowych oraz ustosunkowania kapitałów, czynnych
w przedsiębiorstwach.
Wszystkie te dane na żądanie winny być złożone w urzędzie rejestracyjnym.
Art. 14.
Statek, wniesiony do rejestru zagranicą, nie może być rejestrowany w Polsce.
Właściciel nabytego od obcokrajowców statku przy zgłoszeniu do rejestracji w Polsce
winien udowodnić, że statek został wykreślony z rejestru zagranicznego.
Art. 15.
Dla statków, nabytych zagranicą od obcokrajowców, certyfikat może być zastąpiony przez
tymczasowe zaświadczenie konsula polskiego, urzędującego zagranicą w tym okręgu, w
którym statek w chwili zmiany właściciela się znajduje (świadectwo o banderze). Świadectwo
to może być wydane na czas nie dłuższy od jednego roku od daty wystawienia. O ile
podróż do tego czasu nie mogła być skończona, świadectwo o banderze może być na czas
niezbędny przedłużone przez konsulów polskich. O wydaniu lub przedłużeniu świadectwa
konsul zawiadamia urząd rejestracyjny.
Art. 16.
Właściciel statku, nie mający zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązany
jest ustanowić w jej granicach pełnomocnika, upoważnionego, do załatwiania czynności
rejestracyjnych oraz wszelkich spraw mocodawcy, z tytułu własności statku płynących.
Art. 17.
Po wciągnięciu do rejestru właściciel statku otrzymuje dokument rejestracyjny w postaci
certyfikatu okrętowego. Certyfikat okrętowy i uwierzytelniony wyciąg z rejestru winien
stale znajdować się na statku.
Art. 19.
Na dziobie statku, wciągniętego do rejestru, winna być z każdej strony wypisana widocznemi
zdaleka i trwałemi literami nazwa statku, na rufie zaś nazwa statku i portu ojczystego.
Art. 20.
Wszelkie późniejsze zmiany danych i szczegółów prawnych, zapisanych do rejestru, winny
być zgłaszane i wciągane do rejestru, poczerń w najkrótszym czasie wnoszone do certyfikatu
okrętowego.
Zmiana nazwy statku, obranej przez właściciela przy pierwotnej rejestracji, może nastąpić
jedynie za zezwoleniem władzy.
Art. 21.
Statek wykreśla się z rejestru w razie:
2)
uznania go za niezdatny do naprawy;
3)
utraty praw polskiego statku handlowego morskiego.
W powyższych wypadkach certyfikat należy unieważnić i w miarę możności odebrać.
Art. 22.
Dane, które w myśl art. 12, 13, 20 i 21 mają być wciągane do rejestru lub wykreślane
z niego, winny być zgłaszane i udowodnione:
a)
przez te osoby, które w myśl art. 12 ust. 6 podlegają wciągnięciu do rejestru statków
handlowych;
b)
w imieniu osób prawnych przez ich prawnych przedstawicieli;
c)
w wypadkach, przewidzianych w art. 16, w zastępstwie właściciela przez jego pełnomocnika;
d)
w razie zmiany właściciela lub współwłaściciela, pozbawiającej statek praw statku
polskiego - również przez nabywcę statku lub udziału.
Art. 23.
Zmiany i uzupełnienia rejestru winny być zgłaszane przez osoby, do tego obowiązane
(art. 22), w ciągu sześciu tygodni od dnia, w którym dowiedziały się o fakcie, podlegającym
wciągnięciu do rejestru. O ile osób obowiązanych jest kilka, wystarcza zgłoszenie
wniosku przez jedną z tych osób. Do osób obowiązanych należy również kapitan, o ile
statek jego w danym czasie znajduje się w porcie, w którym mieści się urząd rejestracyjny.