Art. 23.
Okręgowe Urzędy Ziemskie wygotują plan parcelacyjny położonych w ich okręgach, a w
rozporządzeniu Głównego Urzędu Ziemskiego będących i na parcelację przeznaczonych
obszarów, przy uwzględnieniu wskazanych robót meljoracyjnych oraz przeprowadzeniu
szczegółowej klasyfikacji gruntów.
Wypracowanie planu parcelacyjnego może Okręgowy Urząd Ziemski, zlecić powiatowemu
komisarzowi ziemskiemu. Przed wypracowaniem planu tego musi Okręgowy Urząd Ziemski,
względnie powiatowy komisarz ziemski, wysłuchać opinji powiatowej komisji ziemskiej.
Plan parcelacyjny ma być zatwierdzony przez Prezesa Okręgowego Urzędu Ziemskiego.
Art. 24.
W planie parcelacyjnym uwzględnione być winny dalej: wyłączenie z pod parcelacji i
utrzymanie przez Państwo zabytków historycznych, architektonicznych, pomników przyrody,
terenów, zawierających bogactwa mineralne, gruntów niezbędnych na przeprowadzenie
komasacji i regulacji serwitutów, zachowanie i należyte zużytkowanie cennych budowli
i urządzeń, podział zabudowań folwarcznych, przeprowadzenie dróg dojazdowych i polnych,
Komasacji gruntów sprostowania granic, podziału i regulacji wspólnot, projekt zabudowania
nowej osady, względnie wsi (plan regulacyjny), zapewnienia zaopatrzenia tychże w wodę,
wreszcie zapobieżenie zbytniej odległości gruntów od zagrody nabywcy - osadnika.
Art. 25.
Okręgowy Urząd Ziemski ustali po porozumieniu się z Ministerstwem Rolnictwa i Dóbr
Państwowych za pośrednictwem Głównego Urzędu Ziemskiego, czy i które tereny ze względu
na jakość gleby, istniejące na parcelowanym obszarze większe budynki lub inne korzystne
warunki, winny być przeznaczone na szkoły rolnicze, stacje doświadczalne, wzorowe
gospodarstwa, stadniny państwowe, gospodarstwa dla produkcji warzywno-ogrodniczej,
na cele gminne, szkolne, kościelne i inne cele społeczne lub przemysłowe. Gospodarstwa
wzorowe, w myśl niniejszego artykułu tworzone, będą wydzierżawiane w długoletnią dzierżawę
osobom lub stowarzyszeniom współdzielczym i innym zrzeszeniom zawodowo-rolniczym,
dającym gwarancję wzorowego, celowego gospodarowania i wykazującym wybitne kwalifikacje
zawodowo-rolnicze swoje, względnie swych kierowników. Dzierżawy te pozostawać będą
pod nadzorem Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych.
Art. 26.
Grunty, położone w obrębie miast i osad przemysłowo-fabrycznych oraz w sferze ich
interesów mieszkaniowych, a to co do miasta stołecznego Warszawy grunty, położone
w promieniu 15 klm. od centrum miasta, zaś co do innych większych miast w miarę potrzeby
i wedle określenia Głównego Urzędu Ziemskiego - mają być pozostawione tym miastom
na cele ich rozszerzania się oraz na tworzenie kolonji dla robotników, rzemieślników,
urzędników i t. p., a to pod kontrolą Głównego Urzędu Ziemskiego.
Art. 27.
Plan parcelacyjny obejmować będzie wreszcie podział gruntów na jednostki gospodarcze
niżej wyszczególnionych typów i wielkości, mające stać się podstawą silnych i zdolnych
do intensywnej wytwórczości gospodarstw włościańskich, opartych na zasadzie prywatnej
własności, a to bądź przez utworzenie nowych gospodarstw, bądź przez powiększenie
i usamodzielnienie istniejących karłowatych gospodarstw.
W szczególności obszar nowo tworzonych jako samodzielne gospodarstwa, jednostek gospodarczych,
oraz obszar, do którego powiększone być mogą istniejące karłowate gospodarstwa, celem
uczynienia z nich gospodarstw samodzielnych, nie może przekraczać dla każdego z nich
15 hektarów, zaś 20% ogółu parcelowanych gruntów może być przeznaczonych na odsprzedaż
małorolnym właścicielom istniejących już obecnie gospodarstw, celem powiększenia ich
do rozmiaru najwyżej 23 hektarów, zaś na ziemiach wschodnich oraz na kresach zachodnich
Rzeczypospolitej Polskiej do 45 ha.
Art. 28.
Nabywcami działek gruntów, przeznaczonych na parcelacje, mogą być własnowolni obywatele
Państwa Polskiego, wykazujący dostateczne przygotowanie zawodowe do prowadzenia osobiście
gospodarstwa.
Od nabycia wykluczeni będą: karani za zbrodnię przeciw sile Państwa Polskiego, oraz
za zbrodnię dezercji z wojska polskiego, popełnioną po chwili ogłoszenia tej ustawy,
wreszcie ci, którzy z pogwałceniem prawa brali samowolnie cudzą ziemię w posiadanie.
Art. 29.
Przy uwzględnieniu wymogów, określonych w art. 28, pierwszeństwo w nabyciu ziemi przysługiwać
będzie w następującym porządku:
1)
inwalidom armji polskiej i innym inwalidom wojskowym zdatnym do pracy na roli oraz
żołnierzom armji polskiej, zwłaszcza tym, którzy dłuższy czas w formacjach frontowych
służyli lub dobrowolnie do wojska polskiego wstąpili;
2)
pracownikom rolnym (służbie rolnej, bezrolnym, lub małorolnym) pozbawionym pracy przez
parcelację, oraz właścicielom karłowatych gospodarstw, bezpośrednio sąsiadującym z
parcelowanym folwarkiem;
3)
innym robotnikom rolnym i małorolnym właścicielom karłowatych gospodarstw, a z pośród
tychże przedewszystkiem ukończonym uczniom szkół rolniczych.
Art. 30.
Plan parcelacyjny będzie zawierał obliczenie cen sprzedażnych dla każdego gospodarstwa,
objętego parcelacją i dla każdej działki gruntu. Ceny te mają być wypośrodkowane z
wartości gruntu, opartej na klasyfikacji gruntu, oraz wartości wkładów bieżących i
stałych, wreszcie budynków, czyli na podstawie rzeczowej produkcyjnej wartości gruntów
przy uwzględnieniu kosztów wspólnych urządzeń i parcelacji.
Art. 31.
Państwo stworzy fundusz, z którego Główny Urząd Ziemski wyposaży w ziemię tych, w
art. 29 I. 1 wymienionych, inwalidów i żołnierzy, którzy pozbawieni są środków na
odpłatne nabycie tworzonych w myśl tej ustawy gospodarstw rolnych, a którzy, walcząc
w szeregach armji polskiej, szczególnie się odznaczyli. Państwo udzieli im też taniego
i długoterminowego kredytu na zagospodarowanie się. Podstawę tego funduszu stanowić
ma odpowiednia część różnicy między ceną wykupu majątków ziemskich, a ceną sprzedaży
grantów nabywcom parcelantom.
Do funduszu tego wpłyną nadto kwoty, uzyskane z przeprowadzonej na ten cel redukcji
cen wykupna, należnych w myśl art. 13 właścicielom majątków ziemskich, według poniższej
taryfy.
Minowicie potraci Państwo na cel powyższy:
od całości sumy, przypadającej do wypłaty właścicielowi po potrąceniu obciążających
hipotekę do dnia 15 lipca 1920 r. lub po dniu tym wskutek prawnego przymusu przyjętych
długów, względnie zobowiązań, a wynoszącej:
|
|
Rozstrzyganie zaś o tem, którym z kandydatów dobrodziejstwo to ma być przyznane, będzie
zadaniem komisji, powołać się mającej przez Prezesa Głównego Urzędu Ziemskiego w porozumieniu
z Ministrem Spraw Wojskowych i Ministrem Skarbu.
Art. 32.
Innym inwalidom oraz żołnierzom armji polskiej (art. 29, liczba 1) jakoteż bezrolnym
i małorolnym właścicielom karłowatych gospodarstw (art. 29, liczba 2,3) udzieli Państwo
długoterminowego amortyzacyjnego kredytu za zabezpieczeniem hipotecznem. Bliższe postanowienia
w tym względzie zawierać będzie ustawa o Państwowym Banku Rolnym.
Art. 33.
Gospodarstwa, utworzone w drodze parcelacji na mocy niniejszej ustawy, nie mogą być
dzielone aktami prawnemi czy to między żyjącymi, czy to na wypadek śmierci, pod tytułem
darmym, czy obciążającym, dopóki są obciążone zostawioną przy hipotece resztą ceny
kupna, a w każdym razie przed upływem 25 lat od ich powstania. Przy dokupnle gruntu
do gospodarstwa już istniejącego mogą urzędy ziemskie uzależnić sprzedaż od zgody
nabywcy na poddanie powyższym zastrzeżeniom całego gospodarstwa nabywcy, a obowiązane
są zastrzec tę niepodzielność, gdy przeważna część danego gospodarstwa pochodzi z
dokupna ziemi parcelowanej w myśl niniejszej ustawy.
Przeniesienie własności, obciążanie lub wydzierżawianie tych gospodarstw przed upływem
wyżej oznaczonego terminu - może nastąpić tylko za zezwoleniem urzędów ziemskich.
Wszelkie umowy, wbrew tym postanowieniom zawarte, są nieważne. O nieważności orzekają
właściwe sądy na skutek powództwa właściwego Okręgowego Urzędu Ziemskiego. Orzeczenie
nieważności uzasadnia na rzecz Państwa Polskiego prawo odkupu danego gospodarstwa
po cenie nabycia go przez parcelanta z doliczeniem koniecznych i pożytecznych wkładów.
Art. 34.
Ograniczenia, przewidziane w art. 33, będą uwidocznione w księdze gruntowej.