Art. 4.
Dla ustawodawstwa Sejmu Śląskiego są zastrzeżone sprawy następujące:
1)
ustawodawstwo o używaniu języka polskiego i niemieckiego w służbie zewnętrznej wszelkich
cywilnych władz i urzędów na obszarze Śląska,
2)
ustawodawstwo o ustroju śląskich władz administracyjnych i o samorządzie powiatowym
i gminnym, tudzież podział administracyjny Śląska,
3)
ustawodawstwo sanitarne w zakresie hygieny publicznej i samorządowych urządzeń sanitarnych
z wyjątkiem przepisów o zwalczaniu chorób zaraźliwych i zaraz zwierzęcych,
4)
ustawodawstwo o organizacji sił policyjnych i żandarmerji,
5)
ustawodawstwo o policji budowlanej, ogniowej, drogowej i o utrzymywaniu dróg lądowych,
6)
ustawodawstwo w zakresie szkolnictwa ogólnokształcącego oraz zawodowego wszelkich
typów i stopni,
7)
ustawodawstwo w sprawach wyznaniowych z wykluczeniem spraw kościelnych, wchodzących
w zakres polityki zagranicznej (Concordat),
8)
ustawodawstwo o zaopatrzaniu ubogich i o zwalczaniu żebractwa i włóczęgostwa,
9)
ustawodawstwo we wszystkich sprawach, których przedmiotem jest ustawowa organizacja
zawodowa rolnicza, organizacja kredytu rolniczego, komasacja gruntów, wytwórczość
rolnicza i leśna oraz uprawianie i używanie przeznaczonych na nie obszarów, jako to:
leśnictwo, polowanie, rybołóstwo, chów bydła, ochrona pól (policja polowa) i zarządzenia
celem tępienia szkodników rolnych i leśnych,
10)
ustawodawstwo o meljoracjach rolnych,
11)
ustawodawstwo wodne łącznie z ustawodawstwem o budownictwie wodnem, z wyjątkiem ustawodawstwa
o sztucznych drogach wodnych, tudzież regulacji rzek żeglownych i granicznych,
12)
ustawodawstwo o zaopatrzeniu ludności śląskiej w energję elektryczną dla celów prywatnych
i publicznych,
13)
ustawodawstwo o kolejach drugo, i trzeciorzędnych (lokalnych) oraz o komunikacji elektrycznej
i motorowej,
14)
ustawy przeciwko lichwie, tudzież ustawodawstwo; zmierzające do ukrócenia spekulacji
na każdem polu (spekulacji nieruchomościami, skup towarów, kwestja mieszkaniowa i
t. d.),
15)
ustawodawstwo w sprawie zakładów użyteczności publicznej względnie w sprawie robót
publicznych, dokonanych na koszt skarbu śląskiego, tudzież w sprawie dotowanych ze
skarbu śląskiego spółek akcyjnych lub kooperatyw,
16)
ustalanie dorocznego budżetu śląskiego i zatwierdzanie zamknięć rachunkowych, zaciąganie
pożyczek wojewódzkich, zbywanie, zamiana i obciążanie nieruchomego majątku wojewódzkiego
i przyjęcie gwarancji finansowej przez skarb śląski.
Sprzedaż publiczna rent i innych obligacji wojewódzkich śląskich może być dokonywana
poza granicami Śląska tylko za zezwoleniem Ministerstwa Skarbu,
17)
nakładanie podatków i opłat publicznych śląskich stosownie do przepisów ustawy, przewidzianej
w art. 5.
Art. 5.
Zakres spraw Sejmu Śląskiego w dziedzinie skarbowości. a zwłaszcza stosunek systemu
podatkowego śląskiego do systemu podatkowego państwowego i wzajemny stosuek administracji
skarbowej państwowej - i śląskiej będą ustalone w równobrzmiących ustawach: państwowej
i śląskiej. Projekt tych ustaw będzie ułożony przez Radę Ministrów w porozumieniu
z Radą Wojewódzką.
Do tego czasu obowiązują na terenie Województwa Śląskiego:
1)
ustawy o podatkach i opłatach, które obowiązywały na Śląsku dnia 1-go stycznia 1919
roku;
2)
ustawy o podatkach i opłatach, wprowadzonych później przez rządy niemiecki, pruski
lub czeski i komisje międzysojusznicze o tyle, o ile ich ważność będzie utrzymaną
ustawą Sejmu Śląskiego;
3)
ustawy o dodatkach do podatków bezpośrednich, uchwalone na potrzeby województwa przez
Sejm Śląski, które bez zgody Ministra Skarbu nie będą mogły przekraczać 100%;
4)
obowiązywać będą wreszcie i te podatki i opłaty, które zostały jednolicie uregulowane
przez ustawy państwowe na całym terenie Rzeczypospolitej, a których moc rozciąga się
także na terytorjum Województwa Śląskiego. W wypadku tym podatki te i opłaty wchodzą
w miejsce analogicznych podatków i opłat, poprzednio obowiązujących.
Sejm Śląski mocen będzie ujednolicić podatki, dotąd pobierane na ziemiach śląskich,
i utrzymać te systemy, które w czasie objęcia władzy przez Polskę na tych ziemiach
obowiązywały, o ile nie będzie się to sprzeciwiało powyższemu punktowi 4.
Dochód z podatków i opłat, pobieranych ze Śląska, wpływać będzie do skarbu śląskiego,
który też prowadzi administracje podatkową.
Z tych dochodów oddaje skarb śląski na potrzeby ogólnopaństwowe część, odpowiadającą
liczbie mieszkańców i sile podatkowej Śląska, a obliczoną w sposób podany w dodatku.
Kwotę należną ustala corocznie Rada Ministrów na podstawie wniosków Rady Wojewódzkiej
i publikuje swą decyzję wraz ze szczegółowem uzasadnieniem.
Art. 6.
We wszystkich sprawach, niezastrzeżonych dla Śląska, jest ustawodawstwo śląskie właściwem,
o ile Województwo Śląskie jest wyraźnie wyjętem z pod zakresu działania odnośnej ustawy
państwowej.
Ustawodawstwo śląskie będzie jednak zawsze uprawnione do wydawania przepisów cywilnych
i karnych w sprawach, zastrzeżonych dla ustawodawstwa śląskiego.
Art. 7.
Ustawodawstwo o ubezpieczeniu socjalnem i zaopatrzeniu inwalidów wojennych, tudzież
wdów i sierot wojennych jest rzeczą Sejmu Śląskiego tak długo, dopóki ustawodawstwo
państwowe nie zapewni klasie robotniczej, względnie inwalidom, wdowom i sierotom wojennym
w całej Rzeczypospolitej Polskiej, lepszego lub przynajmniej takiego samego zaopatrzenia,
co ustawy na Śląsku obowiązujące.
Art. 8.
Zgody Sejmu Śląskiego będzie wymagało:
1)
wszelkie ograniczanie ilościowe wytwórczości przedsiębiorstw śląskich w dziedzinie
produkcji węgla, hutnictwa, wyrobów chemicznych, cementu i innych gałęzi produkcji,
zatrudniających na Śląsku. conajmniej tylu robotników, co odpowiednie przedsiębiorstwa
w innych dzielnicach Polski razem wziętych;
2)
wprowadzanie podatków od produkcji lub monopoli na węgiel, wyroby hutnicze, wyroby
chemiczne, cement i inne gałęzie produkcji, zatrudniające na Śląsku conajmniej tylu
robotników, co odpowiednie przedsiębiorstwa w innych dzielnicach Polski razem wziętych.
Podatek handlowy lub podatek konsumpcyjny nie będzie uważany za podatek od produkcji.
Art. 9.
Wprowadzenie waluty polskiej, jako jedynego prawnego środka płatniczego w Województwie
Śląskiem, nastąpi w drodze porozumienia się Ministerstwa Skarbu z Radą Wojewódzką.
W powyższy sposób zostanie ustalony sposób przejścia na walutę polską, przyczem będą
obowiązywały przepisy art. 10.
Art. 10.
Znaki pieniężne w walucie niemieckiej, znajdujące się w posiadaniu ludności Województwa
Śląskiego, nie będą poddane przymusowemu wykupowi na rzecz Skarbu Państwa, będą natomiast
traktowane na równi z innemi walutami zagranicznemi, i jako takie dopuszczone do tranzakcji
bankowych i giełdowych.
Przepisy art. 2 ustawy z dn. 20 listopada 1919 r. o walucie w obrębie b. dzielnicy
pruskiej, według którego wszystkie zobowiązania w markach niemieckich winny być uiszczone
markami polskiemi w równej nominalnej, sumie, nie znajdą w Województwie Śląskiem zastosowania.
Art. 11.
Połączenie administracji kolejowej na terenie Województwa Śląskiego z administracją
kolejową państwową będzie przeprowadzone stopniowo w porozumieniu Rządu Rzeczypospolitej
z Radą Wojewódzką, względnie z Tymczasową Radą Wojewódzką.
Art. 12.
Na własność skarbu śląskiego przechodzi położona w obrębie Województwa Śląskiego własność
b. prowincjonalnego związku komunalnego śląskiego, a względnie funduszy i zakładów,
pozostających pod zwierzchnim zarządem Sejmu i Wydziału Prowincjonalnego we Wrocławiu,
tudzież własność b. funduszu krajowego śląskiego i innych funduszów i zakładów, pozostających
pod zwierzchnim zarządem Sejmu Krajowego i Wydziału Krajowego w Opawie.