Ustawaz dnia 15 kwietnia 1921 r.w sprawie powołania Państwowej Rady Kolejowej

Spis treści

Art. 1.

W celu rozważania zagadnień z dziedziny kolejnictwa ustanawia się przy Ministrze Kolei Żelaznych Państwową Radą Kolejową, jako organ doradczy i opinjodawczy.

Art. 2.

Zakres działania i organizację Państwowej Rady Kolejowej określa załączony do tej ustawy i stanowiący jej część integralną Statut Państwowej Rady Kolejowej.

Art. 3.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia, a wykonanie jej porucza się Ministrowi Kolei Żelaznych.

Załącznik   -   Statut Państwowej Rady Kolejowej

Art. 1.

W celu rozważania, zagadnień z dziedziny kolejnictwa, ustanawia się przy Ministrze Kolei Żelaznych Państwową Radę Kolejową, jako organ doradczy i opinjodawczy.

Art. 2.

Do zakresu rozważań i opinjowania Państwowej Rady Kolejowej należą:

a)

roczne sprawozdanie z wyników gospodarki kolejowej i roczny plan gospodarki kolei państwowych;

b)

główne zasady eksploatacji kolei żelaznych;

c)

ogólne plany budowy nowych dróg komunikacyjnych, w szczególności kolejowych, pod względem gospodarczo-państwowym; wnioski w sprawach budowy nowych kolei;

d)

ogólny plan rozwoju urządzeń na istniejących kolejach; budowa drugich torów i nowych stacji;

e)

zasady koncesjonowania prywatnych kolei;

f)

zasady regulaminów i przepisów przewozowych na kolejach, o ile nie idzie o czysto techniczne postanowienie, lub o czasowe zarządzenia wyjątkowe;

g)

normy taryfowe; przepisy o układzie, wprowadzaniu, stosowaniu i odwoływaniu taryf; nowe taryfy; zmiana istniejących taryf;

h)

ogólny plan okresowy przewozów i sprawozdanie z przewozów za okres ubiegły z uwzględnieniem przewozów niekolejowych; racjonalne wyzyskanie taboru kolejowego; sprawozdanie okresowe o stanie taboru i jego wyzyskaniu;

i)

wszelkie inne sprawy z zakresu kolejnictwa, które Minister podda obradom Państwowej Rady Kolejowej.

Art. 3.

Państwowa Rada Kolejowa składa się:

1)

z przedstawicieli Ministerstw: Przemysłu i Handlu, Rolnictwa i Dóbr Państwowych, Poczt i Telegrafów, Skarbu, Robót Publicznych, Aprowizacji oraz Spraw Wojskowych, wyznaczonych przez właściwych ministrów, po jednym od każdego ministerstwa;

2)

z przedstawicieli dziesięciu większych miast, po jednym od każdego, z wyboru rad miejskich oraz przedstawicieli powiatowych ciał samorządowych wszystkich dzielnic Polski z wyboru tychże ciał samorządowych, po jednym z każdego województwa;

3)

z przedstawicieli organizacji gospodarczo-społecznych w liczbie 16 z wyboru tychże organizacji;

4)

z przedstawicieli dyrekcyjnych Rad Kolejowych po jednym od każdej dyrekcji kolejowej z wyboru tychże rad;

5)

z sześciu fachowców wybitnie znanych na polu kolejnictwa, mianowanych przez Ministra Kolei Żelaznych.
Przedstawiciele ministerstw, wymienionych w poz. 1 niniejszego artykułu, zaopatrzeni będą w odnośne pełnomocnictwa piśmienne.
Wykaz miast i organizacji, o których mowa w pozycjach 2 i 3 niniejszego artykułu, ustala Minister Kolei Żelaznych.
Każdy członek Państwowej Rady Kolejowej będzie miał zastępcę, z wyjątkiem mianowanych zgodnie z poz. 5 niniejszego artykułu przez Ministra Kolei Żelaznych.
Członkowie Państwowej Rady Kolejowej oraz zastępcy członków są mianowani i względnie wybierani na okres trzyletni, po którego upływie mogą być mianowani i wybrani ponownie.
Miejsce, opróżnione w Państwowej Radzie Kolejowej przed upływem trzechlecia, obsadza się, zgodnie z postanowieniem tego artykułu, tylko na okres do końca trzechlecia.
Członkiem lub zastępcą członka Państwowej Rady Kolejowej nie może być osoba, która w myśl obowiązujących ustaw utraciła prawo piastowania urzędów publicznych.

Art. 4.

Oprócz przedstawicieli ministerstw, wyszczególnionych w art. 3 poz. 1, w naradach Państwowej Rady Kolejowej mogą brać udział z głosem decydującym przedstawiciele innych ministerstw na zaproszenie Ministra Kolei Żelaznych, jeżeli pod obrady przychodzą sprawy, w których odnośne ministerstwa są interesowane. W naradach Państwowej Rady Kolejowej i stałych komitetów mogą brać udział, jednak bez prawa głosowania:

a)

wyznaczeni przez Ministra Kolei Żelaznych pracownicy Ministerstwa Kolei Żelaznych, jako referenci;.

b)

zaproszeni przez Ministra Kolei Żelaznych rzeczoznawcy.

Art. 5.

Przewodniczącym Państwowej Rady Kolejowej jest Minister Kolei Żelaznych, a jego zastępcą Wiceminister Kolei Żelaznych (podsekretarz stanu).
Posiedzenie Państwowej Rady Kolejowej zwołuje Minister Kolei Żelaznych najmniej dwa razy na rok, lub częściej w miarę potrzeby, jak również na jednomyślny wniosek jednego ze stałych komitetów Rady.
Uchwały Rady zapadają zwyczajną większością głosów członków obecnych, mających głos decydujący, z zaznaczeniem jednak w protokule zdania mniejszości.

Art. 6.

W zakresie swej kompetencji Państwowa Rada Kolejowa może stawiać wnioski i zapytania do Ministra Kolei Żelaznych

Art. 7.

Do badania i przygotowywania spraw, wnoszonych na plenum Państwowej Rady Kolejowej, Rada ta tworzy ze swych członków trzy stałe komitety, mianowicie:

a)

Komitet nowobudujących się kolei żelaznych;

b)

Komitet taryfowy,

c)

Komitet eksploatacji kolei żelaznych.
Przewodniczących komitetów i ich zastępców, wybranych przez Państwową Radę Kolejową z pośród swych członków, zatwierdza Minister Kolei Żelaznych. Państwowa Rada Kolejowa może wyłaniać ze swego grona komisje specjalne do opracowania lub zbadania spraw poszczególnych.

Art. 8.

Porządek obrad i biegu spraw Państwowej Rady Kolejowej, i stałych komitetów, jak również zakres działalności i kompetencji ostatnich, opracowane przez Radę, zatwierdza Minister Kolei Żelaznych.
Niektóre sprawy wedle swego uznania Państwowa Rada Kolejowa może przekazywać stałym komitetom do rozważania i zaopinjowania ostatecznego

Art. 9.

W sprawach wyszczególnionych w art. 2, decyduje Minister Kolei Żelaznych, po zaznajomieniu się uprzedniem z opinją Państwowej Rady Kolejowej.

Art. 10.

W razie bezpośredniego zdecydowania w drodze nagłej spraw, które zgodnie z art. 2 podlegają uprzedniej opinji Państwowej Rady Kolejowej, sprawy te i swe co do nich decyzje Minister Kolei Żelaznych komunikuje Państwowej Radzie Kolejowej na najbliższem posiedzeniu Rady.

Art. 11.

Członkowie Państwowej Rady Kolejowej nie pobierają wynagrodzenia z wyjątkiem przewodniczących Stałych Komitetów, którzy obowiązani są do częstej pracy dla Ministerstwa Kolei Żelaznych i za to otrzymują wynagrodzenie urzędników kat. V.
Pozamiejscowi członkowie Rady otrzymują jednorazowe bilety wolnej jazdy koleją I klasy od miejsca swego zamieszkania do Warszawy i z powrotem.
Przewodniczący Stałych Komitetów korzystają z rocznych biletów wolnej jazdy na wszelkich kolejach Państwa.