Art. 1.
W celu rozważania, zagadnień z dziedziny kolejnictwa, ustanawia się przy Ministrze
Kolei Żelaznych Państwową Radę Kolejową, jako organ doradczy i opinjodawczy.
Art. 2.
Do zakresu rozważań i opinjowania Państwowej Rady Kolejowej należą:
a)
roczne sprawozdanie z wyników gospodarki kolejowej i roczny plan gospodarki kolei
państwowych;
b)
główne zasady eksploatacji kolei żelaznych;
c)
ogólne plany budowy nowych dróg komunikacyjnych, w szczególności kolejowych, pod względem
gospodarczo-państwowym; wnioski w sprawach budowy nowych kolei;
d)
ogólny plan rozwoju urządzeń na istniejących kolejach; budowa drugich torów i nowych
stacji;
e)
zasady koncesjonowania prywatnych kolei;
f)
zasady regulaminów i przepisów przewozowych na kolejach, o ile nie idzie o czysto
techniczne postanowienie, lub o czasowe zarządzenia wyjątkowe;
g)
normy taryfowe; przepisy o układzie, wprowadzaniu, stosowaniu i odwoływaniu taryf;
nowe taryfy; zmiana istniejących taryf;
h)
ogólny plan okresowy przewozów i sprawozdanie z przewozów za okres ubiegły z uwzględnieniem
przewozów niekolejowych; racjonalne wyzyskanie taboru kolejowego; sprawozdanie okresowe
o stanie taboru i jego wyzyskaniu;
i)
wszelkie inne sprawy z zakresu kolejnictwa, które Minister podda obradom Państwowej
Rady Kolejowej.
Art. 3.
Państwowa Rada Kolejowa składa się:
1)
z przedstawicieli Ministerstw: Przemysłu i Handlu, Rolnictwa i Dóbr Państwowych, Poczt
i Telegrafów, Skarbu, Robót Publicznych, Aprowizacji oraz Spraw Wojskowych, wyznaczonych
przez właściwych ministrów, po jednym od każdego ministerstwa;
2)
z przedstawicieli dziesięciu większych miast, po jednym od każdego, z wyboru rad miejskich
oraz przedstawicieli powiatowych ciał samorządowych wszystkich dzielnic Polski z wyboru
tychże ciał samorządowych, po jednym z każdego województwa;
3)
z przedstawicieli organizacji gospodarczo-społecznych w liczbie 16 z wyboru tychże
organizacji;
4)
z przedstawicieli dyrekcyjnych Rad Kolejowych po jednym od każdej dyrekcji kolejowej
z wyboru tychże rad;
5)
z sześciu fachowców wybitnie znanych na polu kolejnictwa, mianowanych przez Ministra
Kolei Żelaznych.
Przedstawiciele ministerstw, wymienionych w poz. 1 niniejszego artykułu, zaopatrzeni
będą w odnośne pełnomocnictwa piśmienne.
Wykaz miast i organizacji, o których mowa w pozycjach 2 i 3 niniejszego artykułu,
ustala Minister Kolei Żelaznych.
Każdy członek Państwowej Rady Kolejowej będzie miał zastępcę, z wyjątkiem mianowanych
zgodnie z poz. 5 niniejszego artykułu przez Ministra Kolei Żelaznych.
Członkowie Państwowej Rady Kolejowej oraz zastępcy członków są mianowani i względnie
wybierani na okres trzyletni, po którego upływie mogą być mianowani i wybrani ponownie.
Miejsce, opróżnione w Państwowej Radzie Kolejowej przed upływem trzechlecia, obsadza
się, zgodnie z postanowieniem tego artykułu, tylko na okres do końca trzechlecia.
Członkiem lub zastępcą członka Państwowej Rady Kolejowej nie może być osoba, która
w myśl obowiązujących ustaw utraciła prawo piastowania urzędów publicznych.
Art. 4.
Oprócz przedstawicieli ministerstw, wyszczególnionych w art. 3 poz. 1, w naradach
Państwowej Rady Kolejowej mogą brać udział z głosem decydującym przedstawiciele innych
ministerstw na zaproszenie Ministra Kolei Żelaznych, jeżeli pod obrady przychodzą
sprawy, w których odnośne ministerstwa są interesowane. W naradach Państwowej Rady
Kolejowej i stałych komitetów mogą brać udział, jednak bez prawa głosowania:
a)
wyznaczeni przez Ministra Kolei Żelaznych pracownicy Ministerstwa Kolei Żelaznych,
jako referenci;.
b)
zaproszeni przez Ministra Kolei Żelaznych rzeczoznawcy.
Art. 5.
Przewodniczącym Państwowej Rady Kolejowej jest Minister Kolei Żelaznych, a jego zastępcą
Wiceminister Kolei Żelaznych (podsekretarz stanu).
Posiedzenie Państwowej Rady Kolejowej zwołuje Minister Kolei Żelaznych najmniej dwa
razy na rok, lub częściej w miarę potrzeby, jak również na jednomyślny wniosek jednego
ze stałych komitetów Rady.
Uchwały Rady zapadają zwyczajną większością głosów członków obecnych, mających głos
decydujący, z zaznaczeniem jednak w protokule zdania mniejszości.
Art. 6.
W zakresie swej kompetencji Państwowa Rada Kolejowa może stawiać wnioski i zapytania
do Ministra Kolei Żelaznych
Art. 7.
Do badania i przygotowywania spraw, wnoszonych na plenum Państwowej Rady Kolejowej,
Rada ta tworzy ze swych członków trzy stałe komitety, mianowicie:
a)
Komitet nowobudujących się kolei żelaznych;
c)
Komitet eksploatacji kolei żelaznych.
Przewodniczących komitetów i ich zastępców, wybranych przez Państwową Radę Kolejową
z pośród swych członków, zatwierdza Minister Kolei Żelaznych. Państwowa Rada Kolejowa
może wyłaniać ze swego grona komisje specjalne do opracowania lub zbadania spraw poszczególnych.
Art. 8.
Porządek obrad i biegu spraw Państwowej Rady Kolejowej, i stałych komitetów, jak również
zakres działalności i kompetencji ostatnich, opracowane przez Radę, zatwierdza Minister
Kolei Żelaznych.
Niektóre sprawy wedle swego uznania Państwowa Rada Kolejowa może przekazywać stałym
komitetom do rozważania i zaopinjowania ostatecznego
Art. 9.
W sprawach wyszczególnionych w art. 2, decyduje Minister Kolei Żelaznych, po zaznajomieniu
się uprzedniem z opinją Państwowej Rady Kolejowej.
Art. 10.
W razie bezpośredniego zdecydowania w drodze nagłej spraw, które zgodnie z art. 2
podlegają uprzedniej opinji Państwowej Rady Kolejowej, sprawy te i swe co do nich
decyzje Minister Kolei Żelaznych komunikuje Państwowej Radzie Kolejowej na najbliższem
posiedzeniu Rady.
Art. 11.
Członkowie Państwowej Rady Kolejowej nie pobierają wynagrodzenia z wyjątkiem przewodniczących
Stałych Komitetów, którzy obowiązani są do częstej pracy dla Ministerstwa Kolei Żelaznych
i za to otrzymują wynagrodzenie urzędników kat. V.
Pozamiejscowi członkowie Rady otrzymują jednorazowe bilety wolnej jazdy koleją I klasy
od miejsca swego zamieszkania do Warszawy i z powrotem.
Przewodniczący Stałych Komitetów korzystają z rocznych biletów wolnej jazdy na wszelkich
kolejach Państwa.