Art. 22.
Bezpośrednią przełożoną władzą Państwowego Banku Rolnego jest Prezes Głównego Urzędu
Ziemskiego. Prawo kontroli finansowej Banku przysługuje także Ministrowi Skarbu.
Kierownictwo sprawami Banku należy do Dyrekcji i Rady Nadzorczej.
Art. 23.
Skład Rady Nadzorczej jest następujący:
a)
Prezes i Wiceprezes Rady, mianowani przez Prezydenta Rzeczypospolitej na wniosek,
przedstawiony Radzie Ministrów przez Prezesa Głównego Urzędu Ziemskiego w porozumieniu
z Ministrem Rolnictwa i Dóbr Państwowych oraz z Ministrem Skarbu;
b)
trzej członkowie, mianowani przez Prezesa Głównego Urzędu Ziemskiego;
c)
dwaj członkowie, mianowani przez Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych;
d)
dwaj członkowie, mianowani przez Ministra Skarbu.
Prezes Głównego Urzędu Ziemskiego i Ministrowie Rolnictwa i Dóbr Państwowych oraz
Skarbu zamianują ponadto trzech zastępców członków Rady Nadzorczej, każdy po jednym
zastępcy.
Okres urzędowania zarówno Prezesa i Wiceprezesa, jak innych członków Rady Nadzorczej
i ich zastępców, oznacza się na trzy lata, z wyjątkiem okresu urzędowania pierwszego
składu Rady Nadzorczej, który ustala się: dla Prezesa Redy i dla dwóch członków -po
jednym z kategorii, oznaczonych ustępami b i c-na lat 5, dla trzech zaś członków-po
jednym z pośród wymienionych pod b, c i d - na lat 4. Prezesa, wiceprezesa oraz innych
członków Rady i ich zastępców mianować można ponownie.
Art. 24.
Rada Nadzorcza rozpoczyna swe czynności w terminie, ustanowionym przez Prezesa Głównego
Urzędu Ziemskiego w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Zwyczajne posiedzenia Rady odbywają się conajmniej raz na kwartał, nadzwyczajne-zwołuje
Prezes Rady w miarę potrzeby z własnej inicjatywy lub na żądanie Dyrekcji Banku, Prezesa
Głównego Urzędu Ziemskiego albo conajmniej 4 członków Rady.
Art. 25.
Do ważności uchwał Rady potrzeba zawiadomienia o posiedzeniu wszystkich członków Rady
i obecności na posiedzeniu conajmniej pięciu. Uchwały zapadają większością głosów,
w razie równości głosów przeważa głos przewodniczącego.
Członkowie Dyrekcji Banku mają prawo brać udział we wszystkich posiedzeniach Rady
Nadzorczej z głosem doradczym.
Art. 26.
Do Rady Nadzorczej należy rozważanie spraw, związanych z całokształtem działalności
Państwowego Banku Rolnego, piecza nad całością majątku Banku i funduszów mu powierzonych
oraz kontrola nad działalnością Dyrekcji.
W szczególności do zakresu Rady Nadzorczej należą sprawy następujące:
I.
Rozpoznawanie i przedstawianie do zatwierdzenia Prezesowi Głównego Urzędu Ziemskiego
wniosków w przedmiocie:
1)
uzupełnienia lub zmiany statutu;
2)
wydawania rozporządzeń lub przepisów wykonawczych, regulaminów oraz instrukcji;
3)
otwierania oraz zwijania oddziałów i agentur Banku;
4)
mianowania członków komitetu dyskontowego (art. 31);
6)
zatwierdzenia sprawozdań i bilansów rocznych Państwowego Banku Rolnego, przeznaczenia
zysków lub pokrycia strat (art. 36 - 38);
7)
nabywania i zbywania nieruchomości;
8)
uchylenia zarządzeń Dyrekcji, niezgodnych z ustawami lub ze statutem Banku (art. 27).
Wnioski w sprawach, wymienionych w ustępach 1, 5 i 6, Prezes Głównego Urzędu Ziemskiego
zatwierdza w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
II.
Uchwalanie wniosków Dyrekcji w przedmiocie:
1)
lokowania kapitałów Banku w instytucjach prywatnych, o ile chodzi o lokatę w jednej
instytucji kwoty ponad pięć miljonów marek;
2)
udziału Państwowego Banku Rolnego w kapitałach zakładowych, organizacji, wymienionych
w art. 15;
3)
ustanawiania norm oprocentowania i innych warunków stosowanych:
a)
przy przyjmowaniu lokat i wkładów, b) przy udzielaniu kredytu na własny rachunek Banku
oraz c) przy dokonywaniu przez Bank operacji, pośredniczących i wszelkich innych,
przez statut dozwolonych, o ile nie są one ustalone w regulaminie, rozporządzeniach
lub przepisach wykonawczych Prezesa Głównego Urzędu Ziemskiego;
4)
przyznawania kredytu w wysokości, przekraczającej normę, ustanowioną w art. 30 ust.
d;
5)
uchylania rozporządzeń Prezesa Rady Nadzorczej, wstrzymującej wykonanie zarządzeń
Dyrekcji (art. 27 ust. 2).
III.
Inne sprawy, przedłożone przez Dyrekcję lub przekazane Radzie do rozpoznania, czy
zdecydowania, na mocy regulaminu lub specjalnego rozporządzenia Prezesa Głównego Urzędu
Ziemskiego.
Art. 27.
Prezes Rady ma prawo każdego czasu wglądać we wszystkie czynności Banku, badać jego
książki, dokumenty i akta, przeprowadzać skontra kasowe, żądać wszelkich wyjaśnień
i w miarę potrzeby do udziału w tych czynnościach powoływać rzeczoznawców lub członków
Rady Nadzorczej.
Wykonanie uchwały Dyrekcji, uznanej przez siebie za niezgodną z ustawami lub ze statutem
Banku, Prezes Rady Nadzorczej ma prawo wstrzymać do decyzji Rady Nadzorczej, która
powinna być w tym wypadku zwołana w ciągu najbliższych dni siedmiu. Wnioski Rady Nadzorczej
o uchylenie zarządzeń Dyrekcji podlegają zatwierdzeniu Prezesa Głównego Urzędu Ziemskiego.
Art. 28.
Dyrekcję Państwowego Banku Rolnego stanowią mianowani przez Prezydenta Rzeczypospolitej
Dyrektor Naczelny oraz trzej Dyrektorowie.
Wnioski nominacyjne do Rady Ministrów w przedmiocie mianowania Dyrektora Naczelnego
i wszystkich trzech Dyrektorów przedstawia Prezes Głównego Urzędu Ziemskiego w porozumieniu
z Ministrem Rolnictwa i Dóbr Państwowych oraz z Ministrem Skarbu.
Ponadto Prezes Głównego Urzędu Ziemskiego mianuje dwóch zastępców Dyrektorów z grona
wyższych urzędników Banku.
Dyrektora Naczelnego zastępuje jeden z Dyrektorów, któremu zastępstwo to powierza
Dyrektor Naczelny na czas nieobecności, nie przekraczającej jednego miesiąca; w razie
dłuższej nieobecności Dyrektora Naczelnego zastępcę wyznacza Prezes Głównego Urzędu
Ziemskiego.
Art. 29.
Do ważności uchwał Dyrekcji potrzebna jest obecność na posiedzeniu wszystkich czterech
członków Dyrekcji lub ich zastępców.
Regulamin określi, jakie sprawy wymagają kolegjalnego załatwienia i uchwały Dyrekcji.
Uchwały zapadają większością głosów, w razie równości głosów przeważa głos Naczelnego
Dyrektora lub zastępującego go Dyrektora.
Dokumenty, zobowiązujące Bank, powinny być podpisywane przez dwóch członków Dyrekcji
lub ich zastępców, albo przez jednego członka Dyrekcji lub zastępcę łącznie z jednym
z urzędników, upoważnionych do podpisu za Bank (prokurzystów).
Art. 30.
Dyrekcja zarządza bezpośrednio sprawami Banku, reprezentuje Bank wobec władz i osób
trzecich oraz samodzielnie decyduje i załatwia wszelkie sprawy, związane z działalnością
Banku, o ile na mocy statutu nie są one przekazane do kompetencji Prezesa Głównego
Urzędu Ziemskiego lub Rady Nadzorczej.
W szczególności do zakresu jej działania należy:
a)
nadawanie prawidłowego biegu działalności Państwowego Banku Rolnego, oraz ścisłe przestrzeganie
wszelkich przepisów prawnych, rozporządzeń i instrukcji;
b)
przedwstępne rozważanie wszelkich wniosków, przedstawianych Radzie Nadzorczej do decyzji;
c)
zestawianie bilansów i układanie budżetu oraz sprawozdań rocznych;
d)
przyznawanie wszelkich kredytów, zabezpieczonych hipotecznie lub zastawom, oraz kredytów,
nie mających rzeczowego zabezpieczenia - każdorazowo do wysokości 500000 marek polskich;
e)
prowadzenie spraw sądowych Banku i egzekucji;
f)
bezpośrednie kierownictwo i nadzór dyscyplinarny nad personelem bankowym;
g)
przyjmowanie i zwalnianie urzędników i niższych funkcjonarjuszów Banku zgodnie z regulaminem;
h)
wykonywanie wszystkich spraw i czynności, powierzonych Dyrekcji przez regulamin.
Art. 31.
W celu oceniania weksli, podawanych Bankowi do dyskonta, oraz w celu udzielania opinji
w przedmiocie zgłoszeń o kredyt, niezabezpieczony hipotecznie lub zastawem, może być
utworzony z rozporządzenia Prezesa Głównego Urzędu Ziemskiego na wniosek Rady Nadzorczej
komitet dyskontowy, składający się z trzech członków, powołanych przez Prezesa Głównego
Urzędu Ziemskiego z pośród kandydatów, wskazanych przez centralne organizacje rolnicze
oraz spółdzielcze instytucje, kredytowe.
Tryb urzędowania komitetu dyskontowego określi regulamin.
Art. 32.
Urzędnicy Banku są urzędnikami państwowymi.
Zasadniczy etat stałych urzędników Państwowego Banku Rolnego zatwierdza Rada Ministrów
na wniosek Prezesa Głównego Urzędu Ziemskiego, przedstawiony w porozumieniu z Ministrem
Skarbu.
Członkowie Dyrekcji i ich zastępcy oraz urzędnicy Banku poza poborami, przywiązanemi
do posiadanych stopni służbowych, mogą otrzymywać specjalne dodatki według norm, ustanowionych
zasadniczo przez Prezesa Głównego Urzędu Ziemskiego w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Zarówno członkowie Dyrekcji, jak urzędnicy i niżsi funkcjonarjusze Banku otrzymują
wynagrodzenie z budżetu Banku.