Art. 1.
Wszystkie koleje szerokotorowe i wąskotorowe, zbudowane przez b. władze okupacyjne,
oraz te koleje użyteczności prywatnej, które były przeistoczone przez okupantów na.
cele użyteczności publicznej-przechodzą pod zarząd Ministerstwa Kolei Żelaznych.
Art. 2.
Eksploatację Kolei ureguluje Ministerstwo Kolei Żelaznych, któremu służy w porozumieniu
z Ministerstwem Spraw Wojskowych wyłączne prawo rozbierania i przekazywania poszczególnych
linji do użytkowania innym ministerstwom lub instytucjom.
Art. 3.
Eksploatacja kolei, przekazanych przez Ministerstwo Kolei Żelaznych innym ministerstwom
lub instytucjom, odbywa się pod nadzorem Ministerstwa Kolei Żelaznych, które prowadzi
ewidencie wszystkich tych kolei i materjałów.
Art. 4.
Minister Kolei Żelaznych w porozumieniu z zainteresowanemi ministerstwami i Głównym
Urzędem Likwidacyjnym upoważniony jest do wydania przepisów o zaspakajaniu wyniknąć
mogących ze stosowania niniejszej ustawy pretensji osób trzecich.
Art. 5.
Uprawnienia, zawarte w art. 1-4, przysługują Ministerstwu Kolei Żelaznych na całym
obszarze Rzeczypospolitej.
Art. 6.
Dekret o przejęciu kolei, zbudowanych przez b. władze okupacyjne, pod zarząd Ministerstwa
Komunikacji z dnia 7 lutego 1919 r. (Dz. Praw № 14, poz. 155) z chwilą wejścia w życie
niniejszej ustawy traci moc obowiązującą.
Art. 7.
Wykonanie niniejszej ustawy poleca się Ministrowi Kolei Żelaznych.