Przepisy, dotyczące utrzymania dróg.
Art. 10.
Na odcinkach dróg publicznych o twardej nawierzchni, przechodzących przez miasta,
miasteczka, osady i wsie o zwartem zabudowaniu, zarządy gminne są obowiązane do oczyszczania
tych dróg z kurzu i błota. i usuwania zgarniętego materjału, przyczem mogą obowiązek
ten nałożyć na właścicieli przyległych nieruchomości.
Art. 11.
O ile szerokość korony istniejącej drogi państwowej, wojewódzkiej i powiatowej nie
pozwala na składanie na niej ziemi, błota lub kurzu, zgarniętego z drogi, na sadzenie
drzew przydrożnych i ustawianie słupów dla przewodów elektrycznych lub telefonicznych,
właściciele gruntów przyległych do dróg winni pozostawić w tym celu wolne od uprawy
pasy gruntu na szerokości 75 centymetrów, mierząc od zewnętrznego brzegu rowu lub
stopy nasypu. O potrzebie rozszerzenia istniejącego pasa gruntu do 75 centymetrów
wzdłuż dróg wojewódzkich i powiatowych orzeka samorząd wojewódzki.
Powiatowy związek samorządowy może zobowiązać właścicieli gruntów przydrożnych do
pozostawienia wolnego od uprawy pasa gruntu takiejże szerokości i przy drogach gminnych.
Posiadacz tego pasa przydrożnego jest obowiązany zezwolić na bezpłatne składanie na
nim ziemi, błota lub kurzu, zgarniętego z drogi, na sadzenie na nim drzew przydrożnych
oraz ustawianie słupów dla przewodów elektrycznych.
Posiadacze przydrożnych gruntów obowiązani są zezwolić na rozrzucanie błota lub kurzu,
złożonego na pasie przydrożnym, po przyległych polach uprawnych, lub łąkach w czasie,
kiedy to rozrzucanie nie będzie - szkodziło zasiewom, trawom i t. p.
Art. 12.
W wypadkach, gdzie droga publiczna przecina las, właściciel jego, jeżeli osuszenie
drogi, bezpieczeństwo ruchu, zabezpieczenie przeciwko tworzeniu się zasp śnieżnych
tego wymagają, - może być zobowiązany na podstawie dobrowolnej umowy, a w braku zgody
na podstawie orzeczenia władzy administracyjnej II instancji - do utrzymywania po
obu stronach drogi pasa ziemi wolnego od drzew i krzaków określonej w każdym wypadku
szerokości za jednorazowem odszkodowaniem.
Kto się nie zadowoli orzeczeniem władzy administracyjnej w sprawie wysokości odszkodowania,
temu przysługuje prawo zwrócenia się do sądu w terminie 30 dniowym, co nie wstrzymuje
wykonania orzeczenia administracyjnego, jeżeli odszkodowanie zostanie złożone do depozytu
sądowego.
Art. 13.
Podczas naprawy dróg publicznych i mostów zarząd drogowy, wykonywujący te roboty,
winien zostawić dla ruchu wolną przestrzeń, potrzebną przynajmniej dla jednego pojazdu
a jeżeli to jest niemożliwe - urządzić prowizoryczny objazd.
Art. 14.
Właściciele gruntów, przylegających do drogi publicznej, obowiązani są dozwolić na
urządzenie czasowego przejazdu przez ich grunty, o ile zarząd drogowy uzna to za konieczne
z powodu wydarzeń, sprowadzających przerwę w komunikacji, jak np. z powodu przełomów
nawierzchni drogi, wielkich zasp śniegowych, usuwisk, zniesienia mostów, lub grobli
drogowych, lub też z powodu przebudowy lub naprawy drogi.
Za szkody wyrządzone właściciel będzie odpowiednio wynagrodzony przez zarząd drogi
na podstawie dobrowolnej umowy, lub w braku tejże na mocy orzeczenia władz administracyjnych
drugiej instancji.
Zainteresowanemu służy prawo zwrócenia się do sądu co do wysokości odszkodowania jak
w art. 12.
Art. 15.
W polach i miejscowościach otwartych w odległości do trzech i pół metrów od zewnętrznego
brzegu rowu, lub stopy nasypu drogowego dróg państwowych, wojewódzkich i powiatowych
zabrania się stawiać budynków i studni.
Odległość wszelkich ogrodzeń wynosić ma przynajmniej 75 centymetrów.
Przepis powyższy nie odnosi się do odcinków dróg w miastach lub osiedlach, które posiadają
już zatwierdzone na zasadzie przepisów obowiązujących linje regulacyjne.
Zakłady i fabryki, mogące zagrażać bezpieczeństwu ruchu na drogach publicznych, jak:
kuźnie, piece cegielniane i wapienne, wiatraki, szyby gór nicze, zbiorniki materjałów
łatwopalnych oraz kopalnie gliny, plasku, żwiru, torfu, kamieniołomy i t. p. urządzenia
winny być umieszczone, względnie urządzone, na odległości 5 - 40 metrów od zewnętrznego
brzegu rowu lub stopy nasypu, stosownie do przepisów szczegółowych, które wyda Minister
Robót Publicznych.
Ograniczenia powyższe mogą być zastosowane do dróg gminnych rozporządzeniem samorządu
wojewódzkiego, względnie wojewody (art. 3).
Przepisy niniejsze nie dotyczą istniejących budynków, zakładów i fabryk, jednak ich
przebudowa musi odpowiadać tym przepisom.
Art. 16.
W miejscach przecięcia się drogi publicznej z inną drogą publiczną lub prywatną, na
rowie przydrożnym ma być zbudowany, jeżeli zachodzi potrzeba, podług przepisów lub
wskazówek zarządu drogi most lub przepust, którego budowa i utrzymanie obciąża zarządy
dróg publicznych, względnie właścicieli dróg prywatnych, łączących się z daną drogą
publiczną. To samo tyczy się dojazdów i dostępów do zabudowań i gruntów. Budujący
lub utrzymujący drogę gruntową, która wychodzi na drogę publiczną, obowiązany jest
na żądanie zarządu drogi publicznej własnym kosztem wybrukować lub wysypać tłuczniem
lub żwirem drogę gruntową na długości do 25 metrów, licząc od brzegu jezdni drogi
publicznej.
Art. 17.
Minister Robót Publicznych wyda przepisy co do odprowadzenie wód ze sztucznych ścieków
do rowów przydrożnych oraz co do odwadniania dróg.
Przy budowie lub przebudowie młynów, jazów, stawów, zbiorników, mostów i innych budowli
wodnych, zmieniających warunki przepływu wód pod mostami na drogach publicznych, mają
być przy wydawaniu odnośnych zezwoleń uwzględnione żądania zarządów drogowych.
Art. 18.
Wzdłuż wszystkich dróg publicznych, państwowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych,
wszędzie gdzie tylko warunki miejscowe na to pozwalają, należy posadzić i utrzymywać
rzędy drzew, o ile można, owocowych lub żywopłoty.
Sadzenie, utrzymywanie i użytkowanie drzew przydrożnych należy do zarządów drogowych.
W razie zaniedbania powyższego obowiązku przez zarządy drogowe, wyższe instancje samorządwe,
względnie województwa (art. 3) mogą zarządzić obsadzenie dróg drzewami na koszt niedbałych
zarządów drogowych.
Zarządy drogowe sadzą drzewa bądź na koronie drogi, bądź za rowami na pasach gruntu,
stanowiących własność drogi lub pozostawionych przez właścicieli przydrożnych gruntów
wolnemi od uprawy w myśl art. 11 niniejszej ustawy.
Na drogach gminnych, na których powiatowy związek samorządowy nie ustanowił tego pasa
(art. 11 ust. 2), obsadzanie dróg za rowami jest obowiązkiem właścicieli gruntów przydrożnych,
którzy posadzone drzewa utrzymują i użytkują.
Ogólne przepisy o sposobach obsadzania dróg, oraz przepisy o utrzymaniu drzew przydrożnych
wyda Minister Robót Publicznych, a szczegółowa przepisy dla dróg samorządowych wydadzą
poszczególne związki samorządowe wojewódzkie.
Postanowienie niniejszego artykułu nie zmienia stosunków prawnych, jakie zachodzą
co do drzew już istniejących za rowami aż do czasu usuniącia tych drzew.