Art. 1.
Obowiązek zakładania i utrzymywania publicznych szkól powszechnych, przewidzianych
w planie sieci szkolnej, ciąży na Państwie i na gminie.
Art. 2.
Plan sieci szkolnej oraz wszelkie w nim zmiany opracowuje inspektor szkolny przy współudziale
organów samorządu szkolnego na obszarze gminy, zatwierdza zaś je na podstawie opinji
rady szkolnej powiatowej kurator okręgu szkolnego.
Art. 3.
Sieć szkolna winna być tak ułożona: 1) aby wszystkie dzieci w wieku szkolnym mogły
korzystać z nauki w publicznej szkole powszechnej, oraz 2) aby szkoła ta była możliwie
najwyższego stopnia organizacyjnego.
Art. 4.
Dla osiągnięcia celów, określonych art. 3, tworzy się obwody szkolne z zachowaniem
następujących warunków: 1) droga dziecka z domu do szkoły wynosi najwyżej 3 klm.,
2) obwód skupia jak największą liczbę dzieci w wieku szkolnym, nie więcej jednak niż
650 i 3) najmniejsza liczba dzieci w obwodzie wynosi 40.
Art. 5.
Jeżeli szkoła jest przeznaczona dla ludności dwu lub więcej gmin, obowiązek założenia
i utrzymywania szkoły, określony art. 1 ciąży na tej gminie, na której obszarze szkoła
zgodnie z planem sieci szkolnej się znajduje, inne gminy, korzystające ze szkoły,
obowiązane są jednak do pokrywania części wydatków, ustalonej na podstawie wzajemnego
porozumienia wszystkich gmin zainteresowanych; w razie niedojścia do porozumienia
rozstrzygają odpowiednie władze powiatowe, a jeżeli gminy należą do różnych powiatów
- władze wojewódzkie; jeżeli gminy należą do różnych województw - Minister Spraw Wewnętrznych.
Art. 6.
Stopień organizacyjny szkoły zależy od liczby zamieszkałych w obwodzie dzieci w wieku
szkolnym. Jeżeli liczba ta w przeciągu 3 następujących po sobie lat nie przekracza
liczby 60 - szkoła jest jednoklasowa (o jednym nauczycielu), przy liczbie od 61 do
100 - szkoła jest dwuklasowa (o dwuch nauczycielach), przy liczbie od 101 do 150 szkoła
jest trzyklasowa (o trzech nauczycielach), od 151 do 200 - czteroklasowa (o 4 nauczycielach),
od 201 do 250 - pięcioklasowa (o 5 nauczycielach), od 251 do 300 - sześcioklasowa
(o 6 nauczycielach), ponad 300 dzieci - siedmioklasowa (o 7 lub, w razie istnienia
oddziałów równoległych, o większej liczbie nauczycieli).
Siedmioklasowa szkoła powszechna ma obok nauczycieli osobnego kierownika, który jest
obowiązany do nauczania w szkole w rozmiarach określonych przez ustawy lub rozporządzenia.
Art. 7.
O kolejności i czasie zakładania publicznych szkół powszechnych rozstrzyga kurator
okręgu szkolnego na podstawie wniosków rad szkolnych powiatowych, powziętych po wysłuchaniu
opinji zainteresowanych organów samorządu gminnego i szkolnego na obszarze gminy,
a przedkładanych kuratorowi za pośrednictwem inspektora szkolnego.
Art. 8.
Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego przysługuje prawo założenia,
względnie pozostawienia szkoły tam, gdzie liczba dzieci nie wystarcza do stworzenia
obwodu szkolnego w myśl p. 3 art. 4.
Ministrowi przysługuje również prawo podniesienia stopnia organizacyjnego szkoły ponad
normy, artykułem 6 określone.
W obu wypadkach wynikające stąd koszty pokrywa Skarb Państwa sam lub łącznie z gminą
na podstawie dobrowolnej umowy.
Art. 9.
Wykonanie zatwierdzonych postanowień w sprawie zakładania i utrzymywania publicznych
szkół powszechnych należy do organów samorządu szkolnego w gminie.
Art. 10.
Koszty zakładania i utrzymywania publicznych szkól powszechnych są pokrywane:
c)
z dobrowolnych świadczeń innych związków komunalnych,
d)
z fundacji, zapisów i darowizn.
Art. 11.
Skarb Państwa ponosi wszelkie wydatki na pomoce naukowe, materjały do nauki, bibljoteki
i druki szkolne; gmina - na wszelkie inne potrzeby rzeczowe szkół, a w szczególności
na pomieszczenia dla szkół w myśl ustawy o budowie publicznych szkół powszechnych
oraz ich konserwację, na wewnętrzne urządzenie szkół, ubezpieczenia, na oświetlenie
i opał dla szkół, na materjały piśmienne, utrzymanie służby, porządku, czystości.
Udział Państwa i gminy w pokrywaniu świadczeń osobowych określają osobne ustawy.
Art. 12.
Rady szkolne powiatowe określają normy, podług których gminy mają zaopatrywać szkoły
w opał, oświetlenie i materjały piśmienne oraz zapewnić szkołom usługę i utrzymanie
czystości.
Art. 13.
Organy samorządu szkolnego w gminach układają projekty budżetu szkolnego gmin i przedkładają
je radzie szkolnej powiatowej, która po dokonaniu w razie potrzeby zmian przesyła
władzom gminnym do uchwalenia.
Art. 14.
W razie gdyby budżet szkolny nie został w przepisanym czasie prawomocnie uchwalony,
lub nie odpowiadał potrzebom szkolnictwa, rada szkolna powiatowa przesyła przedłożony
gminie projekt budżetu szkolnego władzy nadzorczej nad gminą, celem wstawienia przewidzianych
w nim kwot do, budżetu gminy.
Art. 15.
Gmina jest obowiązana dostarczyć w oznaczonych przez radę szkolną powiatową terminach
do rozporządzenia organu samorządu szkolnego w gminie funduszów na założenie i utrzymanie
szkół w granicach zatwierdzonego budżetu i w myśl obowiązków, wynikających z niniejszej
ustawy.
Art. 16.
W razie, gdyby gmina w określonym przez radę szkolną powiatową terminie nie dostarczyła
wskazanych w art. 15 funduszów, kurator okręgu szkolnego na wniosek inspektora szkolnego
asygnuje organom gminnego samorządu szkolnego odpowiednie sumy ze Skarbu Państwa;
inspektor szkolny o każdej wyasygnowanej sumie zawiadamia władzę nadzorczą gminy,
która sumę tę ściąga od gminy na rzecz Skarbu Państwa.
Art. 17.
O przeznaczeniu gruntów szkolnych, znajdujących się na terenie gminy, na użytek szkół
i nauczycieli, w myśl obowiązujących przepisów, decydują organy samorządu szkolnego
gminy; od decyzji tej gmina i nauczyciel mogą odwołać się do rady szkolnej powiatowej,
która rozstrzyga ostatecznie.
Art. 18.
Zakładanie i utrzymywanie publicznych szkół powszechnych dla mniejszości narodowościowych
i wyznaniowych Rzeczypospolitej ureguluje osobna ustawa.
Art. 19.
Wykonanie niniejszej ustawy powierza się Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia
Publicznego w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
Art. 20.
Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.