Art. 1.
Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych powołuje się komisje dyscyplinarne. Komisje
dyscyplinarne są następujące:
1)
komisje dyscyplinarne, czynne przy władzach, podlegających bezpośrednio władzy naczelnej,
2)
komisje dyscyplinarne, czynne przy władzach naczelnych,
3)
wyższa komisja dyscyplinarna, czynna przy Prezydencie Ministrów.
Gdzie utworzenie komisji dyscyplinarnej przy władzy, podlegającej bezpośrednio władzy
naczelnej, nie jest możliwe z powodu małego składu personelu - może właściwa władza
naczelną orzekanie w sprawach dyscyplinarnych urzędników tej władzy przekazać komisji
dyscyplinarnej, istniejącej przy innej władzy, równorzędnej lub wyższej.
Komisje dyscyplinarne dla urzędników zarządu sprawiedliwości, podlegających niniejszej
ustawie, będą powołane przy władzach, wskazanych przez Ministra Sprawiedliwości.
Art. 2.
Każda komisja dyscyplinarna składa się z przewodniczącego, jego zastępców i potrzebnej
ilości członków, mianowanych na trzy lata. Przewodniczącego, zastępców i członków
wyższej komisji dyscyplinarnej mianuje Prezydent Ministrów na wniosek władz naczelnych
z grona podwładnych urzędników wszystkich tych władz; te same osoby w komisjach dyscyplinarnych
mianowane będą przez właściwe władze naczelne z grona podwładnych urzędników tej władzy,
przy której ustanowiono komisję.
O ile poszczególnej komisji dyscyplinarnej powierzono w myśl art. 1 ustęp przedostatni
- sprawy dyscyplinarne urzędników innej władzy, wówczas właściwa władza naczelna mianuje
potrzebną ilość członków z grona urzędników tej władzy.
W razie potrzeby komisję uzupełnia się przez mianowanie nowych członków na resztę
okresu trzyletniego.
Właściwość komisji.
Art. 3.
Pierwszą instancją, orzekającą w sprawach dyscyplinarnych, są:
1)
komisje dyscyplinarne, czynne przy władzach podlegających bezpośrednio władzy naczelnej
- dla wszystkich urzędników od XII do VII stopnia służbowego włącznie, oraz funkcjonarjuszów
niższych - pełniących służbę przy odnośnej władzy, lub przy jednej z podległych jej
władz, albo których sprawy dyscyplinarne przekazano w myśl art. 1 ustęp przedostatni;
2)
komisje dyscyplinarne, czynne przy władzach naczelnych-dla wszystkich urzędników,
należących do personelu władzy naczelnej, tudzież urzędników władz podwładnych tego
samego działu zarządu państwowego od VI stopnia służbowego począwszy wzwyż.
Drugą instancją dla spraw dyscyplinarnych jest dla wszystkich urzędników i funkcjonarjuszów
niższych wyższa komisja dyscyplinarna, ustanowiona przy Prezydencie Ministrów.
Art. 4.
Właściwość zależy od miejsca pełnienia służby i od stopnia służbowego urzędnika w
chwili wdrożenia przeciwko niemu postępowania dyscyplinarnego nawet wtedy, gdy chodzi
o przewinienie służbowe, które miało mieć miejsce w czasie pełnienia obowiązku w innym
dziale zarządu państwowego. W tym ostatnim wypadku należy występek służbowy oceniać
przedewszystkiem według tych przepisów służbowych, którym obwiniony podlegał w chwili
popełnienia czynu, albo dopuszczenia się zaniechania lub zaniedbania, sprzeciwiającego
się jego obowiązkom.
Właściwą do przeprowadzenia postępowania dyscyplinarnego przeciwko urzędnikom w stanie
nieczynnym jest ta komisja dyscyplinarna, która była właściwą w chwili ustąpienia
urzędnika ze służby czynnej.
Art. 5.
Spory o właściwość rozstrzyga wyższa komisja dyscyplinarna.
Stanowisko członków komisji dyscyplinarnych.
Art. 6.
Członkowie komisji dyscyplinarnych są w wykonywaniu swoich funkcji samodzielni i niezawiśli.
Komplety dyscyplinarne.
Art. 7.
Komisje dyscyplinarne obradują i orzekają w kompletach, złożonych z przewodniczącego
lub jego zastępcy i czterech członków. Przewodniczący i przynajmniej jeden członek
kompletu muszą posiadać wykształcenie prawnicze.
Do kompletu orzekającego powinien należeć, lako członek, conajmniej jeden urzędnik
z tej samej kategorji urzędników i rodzaju służby, do której należy funkcjonarjusz
państwowy, odpowiadający dyscyplinarnie przed danym kompletem.
Ogólne zebranie członków każdej komisji dyscyplinarnej przed końcem roku przeprowadza
podział komisji na stałe komplety, orzekające w ciągu roku następnego, a zarazem ustala
porządek zastępstwa członków komisji w kompletach orzekających.
Do kompletu, stworzonego dla spraw dyscyplinarnych innej władzy, powołuje się jednego
lub dwóch członków komisji, mianowanych w myśl art. 2 ust. 2.
Art. 8.
W kompletach dyscyplinarnych zapadają uchwały bezwzględną większością głosów. W wypadkach,
gdy chodzi o zastosowanie punktu 5 art. 77 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej
służbie cywilnej uchwała winna zapaść większością 4/5 głosów. Przewodniczący głosuje
na ostatku.
Art. 9.
Komisje dyscyplinarne otrzymują potrzebne przedmioty i pomoc kancelaryjną od tych
władz, przy których są czynne.
Władze te wyznaczą również protokulantów do rozpraw dyscyplinarnych z pośród podległych
im urzędników.
Rzecznicy dyscyplinarni.
Art. 10.
W celu strzeżenia dobra służby, naruszonego przez uchybienie obowiązkom służbowym,
władza, przy której istnieje komisja, wyznacza z grona podległych sobie urzędników
rzecznika dyscyplinarnego z odpowiednią ilością zastępców.
Obowiązkiem rzecznika dyscyplinarnego jest przy przeprowadzeniu postępowania dyscyplinarnego
stać na straży godności i powagi stanowiska urzędniczego oraz ścisłego wykonywania
obowiązków służbowych. Komisja dyscyplinarna przedsiębierze każdą uchwałę nie inaczej,
jak po wysłuchaniu zdania rzecznika dyscyplinarnego.
Utrata zdolności do pełnienia funkcji członka komisji dyscyplinarnej i rzecznika dyscyplinarnego.
Art. 11.
Gdy w stanowisku służbowem urzędników, wyznaczonych na członków komisji dyscyplinarnej,
rzeczników dyscyplinarnych lub zastępców tych ostatnich zajdzie zmiana, wskutek której
odpadają warunki do ich ustanowienia-urzędnicy ci ustępują.
W czasie trwania postępowania sądowo-karnego lub dyscyplinarnego, toczącego się przeciw
takiemu urzędnikowi, nie można powoływać go do żadnej czynności urzędowej przy komisji
dyscyplinarnej. Gdy postępowanie takie zakończy się ukaraniem urzędnika, traci on
swoje stanowisko w komisji dyscyplinarnej, a na jego miejsce na resztę okresu czynności
wyznacza się innego urzędnika.
Urzędnika, karanego dyscyplinarnie, nie można w przyszłości wyznaczać na członka komisji
dyscyplinarnej, ani na rzecznika dyscyplinarnego lub jego zastępcę.
Obrona.
Art. 12.
Funkcjonarjuszowi państwowemu, pociągniętemu do odpowiedzialności dyscyplinarnej,
wolno przybrać sobie w postępowaniu dyscyplinarnem obrońcę z pośród funkcjonarjuszów
państwowych, pełniących obowiązki na obszarze, na który rozciąga się zakres działania
komisji dyscyplinarnej.
Ma prośbą obwinionego może mu być przydany zamiast obrońcy z wyboru - obrońca z urzędu,
którego wyznacza szef władzy, przy której czynna jest komisja dyscyplinarna, z grona
podwładnych sobie urzędników.
Funkcjonariuszowi państwowemu, pełniącemu obowiązki, wolno nie podjąć się obrony,
z wyjątkiem wypadku ustanowienia go obrońcą z urzędu. Niewolno mu przyjmować wynagrodzenia.
Koszty, istotnie poniesione przez obrońcą w interesie obrony, zwraca Skarb Państwa.
W razie sporu o wysokość tych kosztów decyduje ostatecznie właściwa komisja dyscyplinarna.
Funkcjonarjuszowi państwowemu, spełniającemu zadanie obrońcy, winny władze udzielić
urlopu, nieodzownie potrzebnego do spełnienia tych czynności.
Art. 13.
Obrońca ma obowiązek przytoczyć w obronie wszystkie okoliczności, które uważa w tym
celu za konieczne i przydatne, i zastosować przewidziane w ustawie środki obrony.
Jest on obowiązany zachować w tajemnicy wszystkie poufne Informacje, udzielone mu
z tytułu obrony.
Delegacja.
Art. 14.
Jeżeli właściwa komisja dyscyplinarna nie rozporządza chwilowo ilością członków, potrzebną
do utworzenia kompletu orzekającego, wyższa komisie dyscyplinarna przekazuje sprawę
innej komisji dyscyplinarnej.
Wyłączenie.
Art. 15.
Członków komisji dyscyplinarnej 1 rzecznika dyscyplinarnego można wyłączyć od udziału
w sprawie w wypadkach i na zasadach, przewidzianych w ustawie postępowania karnego
przy wyłączeniu sędziów i prokuratorów.
Ponadto ma obwiniony funkcjonarjusz państwowy prawo w ciągu dni 8 po doręczeniu uchwały
przekazującej wyłączyć dwóch członków kompletu dyscyplinarnego bez podania powodów.