Art. 1.
Zgodnie z art. 2 punkt 6 zasadniczej ustawy sanitarnej nadzór nad sprawami, dotyczącemi
uzdrowisk w Państwie, i zarząd uzdrowiskami państwowemi wykonywa Minister Zdrowia
Publicznego; dla spraw, związanych z wykonywaniem nadzoru nad uzdrowiskami, przedewszystkiem
w wypadkach, przewidzianych niniejszą ustawą, Minister Zdrowia Publicznego powoła
jako organ doradczy Państwową Radę do Spraw Uzdrowisk; skład oraz zakres działania
Państwowej Rady do Spraw Uzdrowisk określi Minister Zdrowia Publicznego w oddzielnem
rozporządzeniu.
Art. 2.
Za uzdrowiska uważać należy:
1)
miejscowości, posiadające cieplice, lub zdroje lecznicze (źródła, studnie lub otwory
wiertnicze o wodzie, zawierającej mineralne, gazowe lub inne składniki, względnie
wykazującej specjalne działania, co nadaje jej własności i zastosowanie lecznicze),
czyli t. zw. zdrojowiska;
Uzdrowiska państwowe oraz uzdrowisko Zakopane i zakłady zdrojowe w Inowrocławiu otrzymują
charakter użyteczności publicznej z dniem wejścia w życie ustawy niniejszej.
Art. 3.
Uzdrowiska mogą być uznane za posiadające charakter użyteczności publicznej. Uznanie
uzdrowiska za posiadające charakter użyteczności publicznej odbywa się niezależnie
od tego, skąd wyjdzie inicjatywa w tej sprawie, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów
na wniosek Ministra Zdrowia Publicznego po zasiągnięciu przez tegoż opinji Państwowej
Rady do Spraw Uzdrowisk; rozporządzenie Rady Ministrów winno być opublikowane w dzienniku
urzędowym.
Pierwszy spis uzdrowisk, posiadających charakter użyteczności publicznej, Rada Ministrów
na wniosek Ministra Zdrowia Publicznego ogłosi najdalej w ciągu roku od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy; uzdrowiskom, umieszczonym w pierwszym spisie uzdrowisk,
a nie czyniącym zadość wszystkim wymaganiom art. 5 niniejszej ustawy, Minister Zdrowia
Publicznego władny będzie wyznaczyć odnośne terminy prekluzyjne pod grozą zastosowania
art. 9 niniejszej ustawy.
Art. 4.
Uzdrowisko może być uznane za posiadające charakter użyteczności publicznej, jeżeli:
1)
posiada zdroje o stwierdzonych własnościach leczniczych, lub też, wyjątkowe warunki
klimatyczne, względnie kąpielowe;
2)
zdroje lecznicze mają zapewniony dostateczny dopływ wody leczniczej o stałym naturalnym
składzie chemicznym, a mogą być zabezpieczone od zepsucia i zużytkowane za pomocą
odpowiednich urządzeń technicznych;
3)
znajduje się w miejscowości, w której niema poważnych przeszkód do zabezpieczenia
nieodzownych warunków sanitarnych, i posiada konieczne urządzenia zdrowotne i lecznicze.
Art. 5.
Do koniecznych urządzeń zdrowotnych każdego uzdrowiska zalicza się:
a)
urządzenia, zabezpieczające dostateczne zaopatrzenie w dobrą wodę do picia;
b)
urządzenia, należycie usuwające wody ściekowe i odpadki;
c)
pomieszczenia izolacyjne dla dotkniętych chorobami zakażnemi oraz dla obsługującej
ich służby pielęgniarskiej;
Art. 6.
Osoby fizyczne i prawne, pragnące, aby uzdrowisko uznane zostało za posiadające charakter
użyteczności publicznej, winny złożyć do Ministerstwa Zdrowia Publicznego podanie
z wykazaniem danych, wyliczonych w art. 4, oraz stanu i charakteru urządzeń zdrowotnych,
przewidzianych w art. 5; o ile Minister Zdrowia Publicznego po wysłuchaniu opinji
Państwowej Rady do Spraw Uzdrowisk nie odmawia złożonemu podaniu poparcia, skierowuje
je do Rady Ministrów z wnioskiem o uznanie uzdrowiska za posiadające charakter użyteczności
publicznej.
Art. 7.
Uzdrowiska, uznane za posiadające charakter użyteczności publicznej, korzystają ze
specjalnej opieki ze strony Państwa; podczas pokoju uzdrowiska te w okresach ogłoszonych
urzędowo zgodnie z ich statutem sezonów kuracyjnych wolne są od powinności kwaterunkowych
i rekwizycji wojskowych.
Art. 8.
Uzdrowiskom, uznanym za posiadające charakter użyteczności publicznej, przy wprowadzaniu
przez nie urządzeń zdrowotnych, wskazanych w art. 5, służy prawo korzystania z odpowiedniej
pomocy ze strony Skarbu Państwa; zasady, na jakich pomoc ta udzielana będzie, w każdym
poszczególnym wypadku ustali Minister Zdrowia Publicznego w porozumieniu z Ministrem
Skarbu i Ministrem Robót Publicznych.
Art. 9.
Rozporządzenie Rady Ministrów, nadające uzdrowisku charakter użyteczności publicznej,
może zawierać zastrzeżenie, warunkujące odjęcie tego charakteru w drodze rozporządzenia
Ministra Zdrowia Publicznego; o ile to zastrzeżenie nie jest przewidziane, a uzdrowisko
wskutek utraty warunków, przewidzianych w art. 4 i 5, traci charakter użyteczności
publicznej, zmiana ta następuje w sposób, w jaki mu przyznano ten charakter; Ministrowi
Zdrowia Publicznego służy jednak w tym wypadku prawo, do czasu wydania odnośnego rozporządzenia
Rady Ministrów, zawieszenia wszelkich świadczeń rządowych, z których korzystało uzdrowisko.
Art. 10.
Uzdrowisko, któremu przyznano charakter użyteczności publicznej, winno mieć:
b)
plan zabudowania (regulacyjny).
Statut uzdrowiska, po zasięgnięciu opinji Państwowej Rady do Spraw Uzdrowisk, wydaje
Minister Zdrowia Publicznego w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami i ogłasza
go w dzienniku urzędowym; statut oznaczy:
b)
granice okręgów ochronnych: sanitarnego, względnie i górniczego;
c)
organizację komisji uzdrowiskowej, zarządzającej sprawami uzdrowiska (zdrojowej, klimatycznej,
kąpielowej).
Plan zabudowania sporządza właściwa komisja uzdrowiskowa; plan ten winien objąć program
regulacji istniejącego stanu miejscowości, sprawy rozbudowy i upiększenia uzdrowiska;
plan zabudowania zatwierdza Minister Robót Publicznych w porozumieniu z Ministrem
Zdrowia Publicznego oraz z zainteresowanymi ministrami.
Wznoszenie lub przekształcanie budowli i urządzeń w uzdrowisku może być dokonane jedynie
zgodnie z zatwierdzonym planem zabudowania.
Art. 11.
Określenie granic obszaru uzdrowiska, mającego charakter użyteczności publicznej,
winno być dokonane w ten sposób, ażeby o ile możności pokrywały się one z granicami
związku komunalnego (gminy, gromady), w obrębie którego znajduje się uzdrowisko.
Gdy obszar uzdrowiska leży w granicach kilku związków komunalnych i z tego powodu
określenie granic w myśl ustępu pierwszego jest niemożliwe, na wniosek Ministra Zdrowia
Publicznego Minister
Spraw Wewnętrznych może przeprowadzić utworzenie z tego obszaru oddzielnego związku
komunalnego. Utworzenie oddzielnego związku komunalnego w tejże drodze postępowania
może nastąpić również wtedy, gdy obszar uzdrowiska, choć jest położony w granicach
jednego związku komunalnego, ze względów wyjątkowych wymagać będzie wyodrębnienia
w oddzielny związek komunalny.
Art. 12.
Granice okręgu ochrony sanitarnej uzdrowiska, posiadającego charakter użyteczności
publicznej, ustala Minister Zdrowia Publicznego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych,
a w razie potrzeby z innymi właściwymi ministrami, po wysłuchaniu opinji Państwowej
Rady do spraw uzdrowisk, na wniosek komisji, specjalnie w tym celu delegowanej przez
władze administracyjne drugiej instancji.
Komisja składać się będzie:
a)
z przedstawiciela władzy administracyjnej drugiej instancji;
d)
przedstawiciela komisji uzdrowiskowej, a w braku tejże-naczelnika zainteresowanej
gminy;
e)
w razie potrzeby przedstawiciela władzy górniczej.
Komisja ma prawo powoływania rzeczoznawców. Granice okręgu ochrony sanitarnej uzdrowiska,
posiadającego charakter użyteczności publicznej, w zasadzie obejmują:
a)
obszar w granicach terytorjatnych danego uzdrowiska;
b)
sąsiednie tereny, objęte planem regulacyjnym i rozbudowy uzdrowiska;
c)
tereny, na których znajdują się zdroje, które zaopatrują uzdrowisko w wodę do picia,
względnie zdroje lecznicze.
Art. 13.
W obrębie granic okręgu ochrony sanitarnej uzdrowiska, posiadającego charakter użyteczności
publicznej, bez uprzedniego zezwolenia władz w drodze, przewidzianej niniejszą ustawą,
nie wolno prowadzić żadnych robót, które mogę wywrzeć szkodliwy wpływ na sanitarne
warunki uzdrowisk, a w szczególności:
b)
otwierać fabryk i zakładów przemysłowych, a także przedsiębiorstw handlowych i komunikacyjnych;
c)
urządzać kanalizacji, wodociągów, studni, dołów i t. p.;
Art. 14.
Dla uzdrowiska, mającego charakter użyteczności publicznej, a posiadającego zdroje
lecznicze (zdrojowiska) utworzony będzie okrąg ochrony górniczej źródeł mineralnych,
przyczem zależnie od miejscowych warunków wyznaczony będzie bądź jeden okręg dla szeregu
sąsiadujących ze sobą źródeł, bądź kilka okręgów dla każdego źródła oddzielnie.
Okrąg ochrony górniczej tworzy się w celu zabezpieczenia źródeł przed ujemnemi zmianami:
b)
w wysokości wzniesienia się zwierciadła wody,
e)
w składzie chemicznym lub fizykalnych własnościach wody, w tem i jej radjoaklywności.
Pozatem z urzędu, lub na żądanie czynników zainteresowanych mogą być utworzone w tymże
celu takież okręgi ochrony górniczej i dla każdej innej miejscowości w Państwie, posiadającej
zdroje mineralne o własnościach leczniczych.
Oznaczenie granic okręgu ochrony górniczej należy do Ministra Przemysłu i Handlu w
porozumieniu z Ministrem Zdrowia Publicznego po zbadaniu terenu źródeł mineralnych
przez Państwowy Instytut Geologiczny, a w razie potrzeby także przez specjalnych rzeczoznawców,
na zasadzie opinjl specjalnej komisji, powołanej przez właściwą władzę górniczą drugiej
instancji.
Art. 15.
W granicach okręgu ochrony górniczej niewolno prowadzić żadnych robót, mogących wywołać
ujemne zmiany, przewidziane w art. 14, tak górniczych, jak i tych ziemnych, które
nie podlegają przepisom ochrony sanitarnej.
Spis robót górniczych i ziemnych, które w każdym czasie mogą być wykonywane bez uprzedniego
zezwolenia właściwych władz, ustala Minister Przemysłu i Handlu na wniosek przewidzianej
w art. 16 specjalnej komisji do ustalenia granic okręgu ochrony górniczej.
Art. 16.
W skład komisji, powołanej do ustalenia granic okręgu ochrony górniczej, wchodzą przedstawiciele
władz drugiej instancji, a mianowicie:
a)
przedstawiciel właściwego urzędu górniczego,
c)
,, ,, ,, administracyjnego.
Komisja może powołać do swego grona rzeczoznawców.
Przed przedstawieniem ostatecznego wniosku Ministrowi Przemysłu i Handlu komisja ogłosi
swe projekty w dzienniku urzędowym, wyznaczając termin 30 dniowy do składania zażaleń.
Zatwierdzone projekty komisji do ustalenia granic okręgu ochrony górniczej oraz spisu
robót, przewidzianych w art. 15, Minister Przemysłu i Handlu przesyła Ministrowi Zdrowia
Publicznego, który ogłasza je w dzienniku urzędowym.
Jakiekolwiek zmiany tak samych granic okręgu ochrony górniczej, jak i spisu robót,
przewidzianych w art. 15, na wniosek właściwych władz górniczych, względnie ciał samorządowych
lub stron zainteresowanych, mogą być dokonane jedynie przez Ministra Przemysłu i Handlu
w porozumieniu z Ministrem Zdrowia Publicznego.
Art. 17.
Granice okrągów ochrony górniczej i sanitarnej urzędowo oznaczone być winny na planie
sytuacyjnym uzdrowiska; plan taki wykonany zostanie według skali przynajmniej 1: 10.000.
Pozatem na planie uwidocznione być winno dokładne położenie każdego źródła chronionego.
Art. 18.
Wydatki, połączone z wyznaczeniem granic okręgów ochrony górniczej i sanitarnej, ponosi
Skarb Państwa.
Wnoszący zażalenie na opinje władzy państwowej ponoszą jednak koszty wywołanego zażaleniem
postępowania, jeżeli zażalenie okaże się nieuzasadnionem.
Koszty zmiany istniejących granic okręgów ochrony górniczej i sanitarnej pokrywa interesowany,
wnoszący o zmianę.”
Art. 19.
Bez przychylnej opinji właściwej Komisji Uzdrowiskowej (zdrojowej, klimatycznej, kąpielowej)
kompetentne władze państwowe nie mogą udzielać nikomu pozwolenia na prowadzenie robot,
wskazanych w art. 13 i 15, jak również pozwolenia na otwarcie jakiegokolwiek z przedsiębiorstw
i zakładów, wymienionych w tychże artykułach.
Przeciwko nieprzychylnemu orzeczeniu komisji uzdrowiskowej stronie służy odwołanie
do właściwego urzęgu władz administracyjnych drugiej instancji w ciągu dni 14, a w
ostatecznej instancji w ciągu dni 30 do Ministra Zdrowia Publicznego.
Art. 20.
W ciągu roku od daty przyznania uzdrowisku charakteru użyteczności publicznej winny
być ustanowione miejscowe przepisy budowlane, normujące warunki i zasady wznoszenia,
przebudowy i urządzenia budynków i zakładów użyteczności publicznej w obrębie tegoż,
przy równoczesnem uwzględnieniu przepisów drogowych oraz przepisów co do przymusu
korzystania z urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Przepisy te uzyskują moc obowiązującą
po zatwierdzeniu ich przez Ministra Robót Publicznych w porozumieniu z Ministrem Zdrowia
Publicznego, którzy poza tem mogą wydać dla uzdrowiska dodatkowe specjalne przepisy
budowlane.
Art. 21.
Po upływie dni 30 od daty ogłoszenia rozporządzenia Rady Ministrów o uznaniu uzdrowiska
za posiadające charakter użyteczności publicznej właściwe władze administracyjne,
względnie górnicze, winny do czasu ustalenia i ogłoszenia granic okręgów ochrony górniczej
i sanitarnej, nie dłużej jednak niż na przeciąg 6 miesięcy:
a)
wstrzymać wydawanie wszelkich zezwoleń na roboty, przewidziane w art. 13 i 15 niniejszej
ustawy;
b)
wstrzymać rozpoczęcie tychże robót pomimo uprzedniego wydania zezwolenia na ich prowadzenie.
Pozatem władze te mogą wstrzymać prowadzenie tych rozpoczętych już na zasadzie otrzymanego
uprzednio zezwolenia robót, które uznane zostaną za szkodliwe, a za przerwanie których
bądź Skarb Państwa w myśl art. 27, bądź strona zainteresowana za jej zgodą obowiązana
będzie wypłacić odnośne odszkodowanie.
Pozatem właściwe władze administracyjne winny zarządzić, ażeby najdalej w ciągu 3
miesięcy od daty ogłoszenia rozporządzenia Rady Ministrów o uznaniu uzdrowiska za
posiadające charakter użyteczności publicznej komisje, przewidziane dla opracowania
wniosku w sprawie granic ochrony sanitarnej i górniczej, przedstawiły je do zatwierdzenia
właściwym ministrom.
Art. 22.
Pozwolenia na wszelkie roboty w uzdrowiskach, uznanych za posiadające charakter użyteczności
publicznej, dla których oznaczono granice ochrony górniczej i sanitarnej, winny zawierać
zastrzeżenie, iż w razie przeprowadzenia robót w sposób, niezgodny z ogłoszonemi przepisami
lub zagrażający źródłom pod względem wydajności i składu wód mineralnych, lub całemu
uzdrowisku pod względem sanitarnym, władze administracyjne drugiej instancji bądź
z własnej inicjatywy, bądź z inicjatywy władzy górniczej, bądź komisji uzdrowiskowej
mogą roboty te wstrzymać i dalszego wykonywania zabronić bez odszkodowania; przeciwko
tej decyzji osoby lub instytucje poszkodowane mają prawo wnieść w ciągu dni 30 od
chwili otrzymania decyzji zażalenie do tego Ministerstwa, które zezwolenie wydało;
w razie uwzględnienia sprzeciwu poszkodowanym należy się odszkodowanie ze Skarbu Państwa.
Art. 23.
Pozwolenie na wykonanie urządzeń, wymienionych w art. 5 punkt a i b, na roboty około
ujęcia zdrojów, na budowę wszelkich zakładów leczniczych, lub przeznaczonych do użytku
publicznego, wydają władze administracyjne drugiej instancji, po rozpatrzeniu i zatwierdzeniu
przedłożonych przez zainteresowaną stronę ściśle opracowanych projektów. Zatwierdzenie
projektów tych urządzeń ze strony władz administracyjnych drugiej instancji nastąpić
winno najdalej w ciągu dni 90, o ile uzyskano przychylną opinję miejscowej komisji
uzdrowiskowej.
Art. 24.
Dla celów, przewidzianych w art. 23, jak również na założenie niezbędnych ogrodów
publicznych, na żądanie stron zainteresowanych, poparte. przychylną opinją miejscowej
komisji uzdrowiskowej, władze administracyjne drugiej instancji mogą przeprowadzić
wywłaszczenie odnośnych niezbędnych terenów za odszkodowaniem na podstawie obowiązujących
przepisów prawnych.
Koszty przeprowadzenia wywłaszczenia oraz odszkodowanie pokrywa strona.
Art. 25.
Winni przekroczenia przepisów art. 13 i 15 oraz niezastosowania się do zarządzeń,
wydanych na podstawie art. 21 niniejszej ustawy, ulegną w drodze administracyjnej
karze aresztu do 6 tygodni i grzywnie do 50.000 mk., lub jednej z tych kar.
Grzywna zamieniona będzie, na wypadek niemożności ściągnięcia, na areszt według słusznego
uznania władzy orzekającej, jednak nie ponad 6 tygodni.
Aż do wydania szczegółowych w tym względzie przepisów od orzeczeń karnych władz administracyjnych,
zapadłych w drugiej instancji, można odwołać się w ciągu dni 7 do miejscowego właściwego
sądu okręgowego, który rozstrzyga prawomocnie przy odpowiedniem zastosowaniu przepisów
o odwołaniu się od wyroków sądu pokoju (powiatowego).
Sąd nie może jednak uchylić orzeczenia władzy administracyjnej z przekazaniem sprawy
do ponownego rozpatrzenia i zawyrokowania.
Odwołanie się do sądu nie wstrzymuje wykonania kary z wyjątkiem kary pozbawienia wolności.
W b. dzielnicy pruskiej stosuje się art. 10 ustawy z dnia 23 czerwca 1921 roku (Dz.
U. R. P. № 75 poz. 511).
O wykonanie kary pozbawienia wolności zwrócić się należy do sędziego pokoju (powiatowego)
miejsca pobytu skazanego i w tym celu należy sędziemu przesłać akta sprawy.
Art. 26.
Minister Zdrowia Publicznego, po porozumieniu się z właściwemi władzami oraz wysłuchaniu
opinji Państwowej Rady do Spraw Uzdrowisk, wyda w drodze rozporządzenia szczegółowe
przepisy, które, mając na celu ochronę źródeł i zakładów kąpielowych oraz zabezpieczenie
uzdrowiska pod względem sanitarnym, winny być przestrzegane w obrębie okręgów sanitarnych.
Art. 27.
Jeżeli w celach ochrony górniczej lub sanitarnej uzdrowiska, posiadającego charakter
użyteczności publicznej, okaże się koniecznem zniesienie istniejących' lub wznoszonych
budynków, zamknięcie fabryki, lub przedsiębiorstwa, uznanych za bezwzględnie szkodliwe,
lub zastosowanie innych środków, pociągających za sobą straty i istotne ograniczenia
praw osób prywatnych, to wprowadzenie w życie tego rodzaju zarządzeń może nastąpić
w drodze wywłaszczenia na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, względnie wypłacenia
za zgodą strony poszkodowanej odpowiedniego odszkodowania.
Art. 28.
Jeżeli właściciel uzdrowiska, uznanego za posiadające charakter użyteczności publicznej,
lub mającego wszelkie warunki ku temu, przewidziane w art. 4:
a)
eksploatuje zdroje lecznicze w sposób dla nich szkodliwy;
b)
nie korzysta w dostatecznej mierze z wydajności ujętych źródeł, pomimo większego zapotrzebowania,
lub nie eksploatuje zdrojów leczniczych wcale, pomimo stwierdzenia ich wybitnych własności
leczniczych;
c)
prowadzi gospodarkę niedbałą, wstrzymującą naturalny rozwój uzdrowiska;
d)
dopuszcza do stanu, zagrażającego warunkom zdrowotnym miejscowości-Minister Zdrowia
Publicznego winien wyznaczyć termin najkrócej lat 3, najdłużej lat 5, oraz określić
warunki, jakie w tym terminie wypełnione być winny w celu usunięcia braków.
Jeżeli po upływie roku właściciel uzdrowiska nie uczyni nic w celu wypełnienia warunków,
określonych przez Ministra Zdrowia Publicznego, lub po upływie ostatecznego terminu
nie wypełni wszystkich warunków. Rada Ministrów na wniosek Ministra Zdrowia Publicznego
w drodze rozporządzenia może zarządzić wywłaszczenie go w myśl obowiązujących przepisów
prawnych, bądź z całego obszaru uzdrowiska, bądź z poszczególnych jego części wraz
ze zdrojami na rzecz Skarbu Państwa.
Dotyczyć to również może uzdrowiska, którego właściciel nie wykona w określonym przez
Ministra Zdrowia Publicznego terminie najkrócej lat 3, najdłużej lat 5, obowiązków,
przewidzianych w art. 5 niniejszej ustawy.
W rozporządzeniu o wywłaszczeniu Rada Ministrów na wniosek Ministra Zdrowia Publicznego
ustali zasady dalszego zarządzania wywłaszczonem uzdrowiskiem; Rada Ministrów może
zarządzić oddanie wywłaszczonego uzdrowiska bądź w długoletnią dzierżawę pod warunkiem
wykonania ustalonych z góry inwestycji, bądź odstąpić prawo własności osobom trzecim,
o ile te zwrócą wszystkie wydatki, poniesione w tej sprawie przez Skarb Państwa.
Art. 29.
W każdem uzdrowisku, uznanem za posiadające charakter użyteczności publicznej, jako
organ zarządzający jego sprawami na obszarach okręgu ochrony sanitarnej, powołana
zostanie komisja uzdrowiskowa: w zdrojowiskach - zdrojowa, w kąpieliskach morskich
- kąpielowa, w innych uzdrowiskach - klimatyczna.
Poza uprawnieniami, przewidzianemi w art. 34 niniejszej ustawy, komisja uzdrowiskowa
w granicach zatwierdzonego statutu może mieć również dodatkowo poruczony zakres działania
w zastępstwie organów administracji gminnej, lub państwowej.
Na komisje, uzdrowiskową przechodzi sprawowanie policji zdrowia i budowlanej, jak
również w ciągu sezonów kuracyjnych prawo korzystania z pomocy państwowej policji
bezpieczeństwa w granicach uprawnień, przyznanych gminom miejskim.
Jeżeli obszar uzdrowiska leży na terenie gminy miejskiej oraz w gminach, stanowiących
uzdrowiska morskie, Minister Zdrowia Publicznego może poruczyć wykonywanie zadań komisji
uzdrowiskowej, przewidzianych w art. 34 niniejszej ustawy, bądź w całości, bądź w
poszczególnych punktach tego artykułu właściwym organom gminnym, lub związkom tychże
gmin pod warunkiem utworzenia przez nie osobnego wydziału z udziałem czynników, przewidzianych
w art. 30 punkty 4, 5, 6 i 7, oraz dwuch mianowanych przez Ministra Zdrowia Publicznego
z pośród stałych mieszkańców danego powiatu. Ilość członków takiego wydziału z ramienia
gminy lub związku gmin nie może przewyższać 5; wydział posiada wszelkie kompetencje,
przyznane ustawą niniejszą komisjom uzdrowiskowym. Fundusz kuracyjny w uzdrowiskach,
gdzie powołany zostanie wydział, winien być zarządzany przez tenże wydział niezależnie
od funduszów gminnych.
Art. 30.
Skład komisji uzdrowiskowej ostatecznie określa statut uzdrowiska; w zasadzie w skład
komisji uzdrowiskowej z głosem decydującym wejść mają prawo:
1)
dyrektor rządowy, jeżeli uzdrowisko jest własnością Skarbu Państwa, lub właściciel
uzdrowiska, lub jego zastępca, względnie pełnomocnik administracyjny, jeżeli uzdrowisko
jest własnością prywatną;
2)
wójt gminy, lub burmistrz miasta, w których obszar wchodzi uzdrowisko częściowo lub
w całości; w uzdrowiskach, których granice obejmują części kilku sąsiadujących ze
sobą gmin, członkiem komisji jest wójt, lub burmistrz tej gminy, w której okręgu prowadzona
jest eksploatacja źródeł, lub której obszar stanowi największą część uzdrowiska, lub
wreszcie, jeśli obszary objęte przez uzdrowisko w sąsiadujących ze sobą gminach są
pod względem obszaru jednakowe - gminy, w której znajdują się władze uzdrowiska;
3)
jeden delegat Rady Miejskiej lub gminnej tych gmin, w których wójt, lub burmistrz
wchodzą w skład komisji zgodnie z punktem 2; gmina, która w całości wchodzi w skład
obszaru uzdrowiska, o ile liczba jej mieszkańców przekracza 3 tysiące, deleguje dwuch
przedstawicieli, o ile przekracza 8 tysięcy - trzech przedstawicieli;
4)
lekarz urzędujący w uzdrowisku;
5)
wybierany na lat 3 delegat właścicieli willi oraz przedsiębiorstw wynajmu lokali dla
kuracjuszów zakładów leczniczych na obszarze danego uzdrowiska;
6)
wybierany na 3 lata delegat zrzeszenia lekarzy, którzy wykonywali, lub wykonują praktykę
w uzdrowisku, o ile takie zrzeszenie zarejestrowane zostało przez właściwe władze
państwowe; o ile takiego zrzeszenia niema- zurzędu wchodzi w skład komisji najstarszy
liczbą lat praktyki w uzdrowisku, a w razie równości lat praktyki-najstarszy wiekiem
lekarz;
7)
wybierany na 3 lata delegat zrzeszenia, popierającego rozwój danego uzdrowiska, o
ile takie zrzeszenie zarejestrowane zostało przez władze państwowe; w braku takiego
zrzeszenia w charakterze delegata powołany będzie przedstawiciel jednego z miejscowych
towarzystw: turystycznego lub krajoznawczego, względnie miejscowych oddziałów towarzystw
o tym zakresie działania, a działających na całym terenie Państwa; w razie istnienia
kilku pokrewnych zrzeszeń przedstawiciela delegować będzie zrzeszenie, posiadające
największą liczbę członków.
Pozatem w obradach komisji uzdrowiskowej, względnie specjalnego wydziału, powołanego
w myśl art. 29 niniejszej ustawy, mają prawo brać udział z głosem doradczym:
a)
stały, lub w poszczególnym wypadku delegowany przedstawiciel starostwa;
c)
w razie stwierdzonej przez właściwe władze administracyjne specjalnej ze względu na
interes publiczny potrzeby delegowana przez nie rządowa siła techniczna;
d)
stali lub do specjalnych spraw powołani przez komisję zwykłą większością głosów rzeczoznawcy.
Uchwały komisji są ważne, o ile powzięte zostały w obecności przynajmniej połowy członków,
posiadających prawo głosu decydującego; o terminie i porządku dziennym każdego posiedzenia,
na którem mają być powzięte uchwały, komisja przynajmniej na 3 dni przedtem winna
zawiadomić starostę, lub za jego zgodą jego stałego zastępcę.
Art. 31.
Uchwały komisji uzdrowiskowej w sprawach, przewidzianych w art. 34, punktach 1, 2,
4, 6 i 8, uzyskują natychmiastowo moc obowiązującą, o ile powzięte zostały w obecności
delegata starostwa, względnie w sprawach sanitarnych-lekarza powiatowego, a nie nastąpił
z ich strony natychmiastowy sprzeciw; w razie ich nieobecności uchwały te stają się
obowiązujące, o ile w ciągu dni 7 od dnia zawiadomienia właściwego starosty nie spotkały
się one z jego umotywowanym sprzeciwem; w tym ostatnim wypadku komisji służy prawo
odwołania do władz administracyjnych drugiej instancji, które najdalej wciągu miesiąca
winny wydać decyzję; od decyzji władz drugiej instancji służy prawo odwołania w ciągu
dni 30 do Ministra Zdrowia Publicznego.
Art. 32.
Komisja wybiera ze swego grona na lat 3 stały wydział wykonawczy (zarząd) z 4 członków,
a mianowicie: 1) przewodniczącego, 2) zastępcy przewodniczącego, 3) sekretarza, 4)
skarbnika; przewodniczącym i sekretarzem może być jedynie ten członek komisji, który
w uzdrowisku ma stałe miejsce zamieszkania.
Przewodniczącego i jego zastępcę zatwierdza naczelnik władzy administracyjnej drugiej
instancji; w skład wydziału wykonawczego z głosem doradczym może wchodzić przedstawiciel
właściwego starostwa oraz urzędujący lekarz miejscowy.
W uzdrowiskach rządowych z urzędu przewodniczącym komisji i wydziału wykonawczego
jest dyrektor rządowy; w innych uzdrowiskach będący członkiem komisji naczelnik gminy,
o ile nie został powołany na przewodniczącego, zostaje z urzędu zastępcą przewodniczącego
i członkiem wydziału.
Członkowie komisji uzdrowiskowej i wydziału wykonawczego mogą pobierać z funduszu
kuracyjnego odpowiednie stale odszkodowania pieniężne, względnie otrzymywać pokrycie
rzeczywistych swych wydatków, wynikłych z pełnienia obowiązków, do wysokości z góry
przewidzianej.
Art. 33.
Porządek postępowania (regulamin) dla komisji uzdrowiskowej ogłosi Minister Zdrowia
Publicznego w oddzielnem rozporządzeniu; to samo dotyczy porządku postępowania dla
wydziału wykonawczego.
Art. 34.
Do zakresu działania komisji uzdrowiskowej należy:
1)
zarządzanie funduszem kuracyjnym, czuwanie nad całością majątku, powstałego z funduszu
kuracyjnego, oraz zapomóg, otrzymanych od gmin, lub rządu;
2)
ustalanie wysokości taks i opłat w uzdrowiskach, z których powstaje fundusz kuracyjny;
w uzdrowiskach rządowych taksy i opłaty ustala Minister Zdrowia Publicznego;
3)
zakładanie szpitali i zakładów humanitarnych, względnie przyjmowanie tychże pod swój
zarząd zgodnie z wolą ofiarodawcy, zakładanie i prowadzenie Instytucji badawczych
(stacji metereologicznych, geologicznych i t. p. oraz specjalnych urządzeń sanitarnych),
domy izolacyjne, urządzenia kanalizacyjne, względnie asenizacyjne, wodociągowe i t.
p.;
4)
wydawanie obowiązujących postanowień, przepisów i zarządzeń sanitarnych, w celu utrzymania
w obrębie okręgu ochrony sanitarnej należytej czystości, porządku i utrzymania warunków
zdrowotnych na koniecznym poziomie, specjalnie zaś w kierunku zabezpieczenia przed
chorobami zakaźnemi;
5)
opracowywanie projektów, mających na celu podniesienie uzdrowiska pod względem sanitarnym,
rozbudowy, oraz udostępnienia ich najuboższym warstwom ludności;
6)
zatwierdzanie rocznego budżetu dochodów i wydatków komisji, rocznych sprawozdań, oraz
przedkładanie Ich Ministerstwu Zdrowia Publicznega w styczniu każdego roku;
7)
wydawanie opinji, od których uzależnione jest udzialanie zezwoleń przez właściwe władze
państwowe na prowadzenie robót budowlanych, otwieranie przedsiębiorstw, zakładów i
t. p.;
8)
regulowanie spraw mieszkaniowych dla osób, przybywających na kurację, oraz warunków
życia tychże w uzdrowisku przez ukrócanie nadużyć, wreszcie ustanawianie cenników
w odnośnych dziedzinach;
9)
sporządzanie planu rozbudowy i wydawanie przepisów budowlanych w myśl. art. 10 i 20;
10)
wykonywanie wszelkich zarządzeń władz administracyjnych i sanitarnych za pośrednictwem
bądź wydziału wykonawczego, bądź też specjalnych delegatów-członków komisji, oraz
wydawanie opinjl na żądanie władz.
Art. 35.
Do zakresu działania wydziału wykonawczego należy:
1)
wykonywanie wszelkich prawomocnych uchwał komisji;
2)
pobieranie taks i opłat, z których powstaje fundusz kuracyjny;
3)
decydowanie w sprawach uwalniania pojedynczych osób w wypadkach, zasługujących na
uwzględnienie od obowiązku uiszczenia taks i opłat;
4)
zarządzanie zakładami szpitalnemi, saniternemi i badawczemi oraz Instytucjami humanitarnymi,
utworzonemi przez komisją, lub oddanemi komisji w zawiadywanie, oraz współdziałanie
z władzami państwowemi w nadzorze nad takiemiż instytucjami, dzlałającemi z inicjatywy
prywatnej;
5)
nadzór nad wykonywaniem przepisów i postanowień, ogłoszonych przez komisję, a posiadających
moc obowiązującą;
6)
wyznaczanie kar pieniężnych za przekroczenia przepisów i postanowień obowiązujących,
ogłoszonych przez komisję, do wysokości 10 tys. marek;
7)
prowadzenie dokładnego inwentarza całego majątku zarówno tego, który jest własnością
funduszu kuracyjnego, jako też i tego, który bądź to przez Skarb Państwa, bądź przez
właściciela uzdrowiska, lub zakładu, bądź przez gminę, bądź przez kogokolwiek innego
zostanie oddany w zarząd komisji dla użytku gości;
8)
opracowywanie projektów rocznego preliminarza budżetowego komisji w celu przedstawienia
go do jej zatwierdzenia oraz sprawozdań rocznych;
9)
prowadzenie listy gości kuracyjnych, statystyki osób, przebywających podczas sezonów
w uzdrowisku, oraz księgi życzeń i zażaleń;
10)
współdziałanie z władzami państwowemi i samorządowemu
11)
prowadzenie przedsięwzięć, mających na celu kulturalne rozrywki gości kuracyjnych
oraz wydawanie na nie zezwoleń przedsiębiorcom prywatnym dla przedstawienia władzom
policyjnym do ostatecznej decyzji, oraz reklamowanie uzdrowiska.
Wydział wykonawczy przy wykonywaniu swych czynności ma prawo korzystania z pomocy
organów administracyjnych państwowych i komunalnych, które niezwłocznie pomocy tej
obowiązane są udzielić; specjalnie dotyczy to przymusowego ściągania taks, opłat i
kar.
Art. 36.
Przeciw zarządzeniom komisji uzdrowiskowej na zasadzie uchwał, które zgodnie z art.
31 niniejszej ustawy uzyskały moc obowiązującą, stronie stuły prawo odwołania do władzy
administracyjnej drugiej Instancji w ciągu miesiąca; przeciw orzeczeniom władz administracyjnych
drugiej Instancji tak komisja, jak i strony, mają prawo odwołać się do Ministra Zdrowia
Publicznego, którego orzeczenie jest ostateczne; odwołanie nie wstrzymuje wykonania
zarządzenia. W wypadkach większej wagi, gdy przywrócenie do pierwotnego stanu byłoby
niemożliwe lub strona interesowana mogłaby ucierpieć niepowetowaną szkodą, może władza
administracyjna drugiej instancji zarządzić wstrzymanie wykonania uchwały komisji
uzdrowiskowej aż do wydania prawomocnego rozstrzygnięcia.
W uzdrowiskach państwowych odwołanie od zarządzeń komisji uzdrowiskowej winno być
kierowane do Ministra Zdrowia Publicznego bezpośrednio.
W sprawach zdrowotnych miejscowy lekarz powiatowy ma prawo w ciągu dni siedmiu od
daty zawiadomienia zaskarżyć uchwały komisji do władzy administracyjnej drugiej instancji;
skarga taka powstrzymuje wykonanie uchwały.
Art. 37.
Jeżeli komisja uzdrowiskowa nie wypełnia dokładnie swych zadań, lub przekracza zakres
swej kompetencji, Minister Zdrowia Publicznego na wniosek właściwego wojewódzkiego
urzędu ma prawo rozwiązać komisją, zarządzając utworzenie nowej najdalej w terminie
6 miesięcy.
Na czas od daty rozwiązania komisji aż do ukonstytuowania nowej Minister Zdrowia Publicznego
mianuje komisarza rządowego, któremu przysługiwać będą wszelkie kompetencje wydziału
wykonawczego, przewidziane w art. 35 niniejszej ustawy.
Art. 38.
Preliminarz dochodów i wydatków na następny rok kalendarzowy komisja uchwalić winna
najdalej w październiku każdego roku, przedstawiając go władzy administracyjnej drugiej
instancji do zatwierdzenia; o ile w ciągu dni 30 złożony preliminarz nie został zakwestjonowany,
uznany on będzie za zatwierdzony.
Ministerstwu Zdrowia Publicznego służy prawo wstawienia do budżetu komisji określonych
sum z funduszu kuracyjnego na niezbędne inwestycje sanitarne, przy równoczesnem uprawnieniu
komisji do podwyższenia odpowiednich pozycji dochodowych.
Roczne sprawozdania rachunkowe oraz z czynności składa komisja władzy administracyjnej
drugiej instancji najpóźniej z końcem stycznia roku następnego, a w ciągu sezonu następnego
roku podaje te sprawozdania do publicznej wiadomości.
Art. 39.
Komisja uzdrowiskowa mianuje i wydała wszelkich swoich funkcjonarjuszów, ustala dla
nich przepisy i zawiera umowy służbowe, w szczególności mianuje lekarza miejscowego
(zdrojowego, kąpielowego, klimatycznego) na zasadzie umowy pisemnej, określającej
wzajemnie prawa i obowiązki.
Lekarz miejscowy w okresie funkcjonowania uzdrowiska w sezonie kuracyjnym jest zastępcą
właściwego lekarza powiatowego i winien podporządkować się wszystkim jego rozporządzeniom;
pełniąc swe obowiązki, korzysta z praw zastępcy lekarza powiatowego.
Szczegółowe obowiązki lekarza miejscowego w uzdrowiskach i jego kwalifikacje określi
osobna instrukcja Ministra Zdrowia Publicznego.
O przyjęciu lekarza miejscowego w uzdrowisku winno być zawiadomione Ministerstwo Zdrowia
Publicznego najdalej w ciągu miesiąca; miejscowego lekarza w uzdrowisku zatwierdza
na stanowisku Minister Zdrowia Publicznego; jeżeli lekarz nie posiada odpowiednich
kwalifikacji; lub też nie odpowiada obowiązkom przyjętym na siebie, Ministerstwo Zdrowia
Publicznego ma prawo żądać od komisji przyjęcia innego lekarza; zwolnienie miejscowego
lekarza przez komisję uzdrowiskową, o ile tenże sam tego nie zażądał, nastąpić może
jedynie za zgodą Ministra Zdrowia Publicznego.
W uzdrowiskach rządowych lekarza miejscowego mianuje Minister Zdrowia Publicznego.
Art. 40.
W każdem uzdrowisku, któremu przyznano charakter użyteczności publicznej, tworzy się
fundusz kuracyjny.
Fundusz ten powstaje:
a)
z taks kuracyjnych i innych opłat, ustalonych przez komisję uzdrowiskową;
b)
z opłat, pobieranych od wszelkiego rodzaju przedsiębiorstw handlowych i przemysłowych,
działających na terenie uzdrowiska w czasie sezonu;
c)
z opłat od widowisk, zabaw, koncertów i t. p. przedsiębiorstw;
d)
z opłat od osób, wynajmujących mieszkania przyjezdnym;
e)
z opłat za używanie urządzeń, utrzymywanych z funduszu kuracyjnego;
f)
z grzywien, wymierzanych w myśl postanowień niniejszej ustawy;
g)
z dobrowolnych ofiar i zapisów;
h)
z zasiłków ze Skarbu Państwa, lub od ciał samorządowych;
i)
z dochodów od majątków i kapitałów, należących do funduszu kuracyjnego.
Fundusz kuracyiny jest osobą, prawną i posiada wszelkie uprawnienia, przysłujące osobom
prawnym w myśl ogólnych przepisów.
Gminy, których stali mieszkańcy korzystają z urządzeń uzdrowiska, założonych, lub
utrzymywanych przez komisję, mogą być pociągnięte do uiszczania za to opłat do funduszu
kuracyjnego i odwrotnie do opłat na rzecz gminy mogą być pociągnięte komisje uzdrowiskowe
w uzdrowiskach, gdzie goście korzystają z urządzeń, założonych i prowadzonych na rachunek
gminy. Wysokość tych opłat ustali komisja specjalna, złożona z 2 delegatów komisji
uzdrowiskowej i 2 delegatów gminy pod przewodnictwem starosty; przeciw orzeczeniu
komisji specjalnej stronom służy prawo zgłoszenia odwołania w ciągu 30 dni do władz
administracyjnych drugiej instancji; orzeczenie tych władz jest ostateczne.
Za korzystanie z urządzeń, należących do osób prywatnych, lub stowarzyszeń, na terenie
uzdrowiska mogą być pobierane przez właścicieli specjalne opłaty, zatwierdzane przez
komisję; komisja ma prawo pobierać od powyższych opłat dodatek na fundusz kuracyjny.
Art. 41.
Od opłat taksy kuracyjnej, za muzykę i t. p. wolni są:
1)
lekarze, ich żony i będące na utrzymaniu ich dzieci,
2)
urzędnicy, którzy przebywają w uzdrowisku w sprawach służbowych,
3)
osoby, które uzyskały zwolnienie na mocy uchwały wydziału wykonawczego.
Art. 42.
Wykonanie niniejszej ustawy powierza się Ministrowi Zdrowia Publicznego, w porozumieniu
z zainteresowanymi ministrami.
Art. 43.
Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia; wszystkie przepisy sprzeczne
z postanowieniami niniejszej ustawy z dniem tym tracą moc obowiązująca.