Art. 9.
Do zaskarżenia zarządzenia lub orzeczenia administracyjnego przed Najwyższy Trybunał
Administracyjny jest uprawniony każdy, kto twierdzi, że naruszono jego prawa lub że
90 obciążono obowiązkiem bez podstawy prawnej.
Art. 10.
Skargą na zarządzenia lub orzeczenia administracyjne należy wnieść bezpośrednio do
Trybunału w terminie dwumiesięcznym, licząc od dnia doręczenia zaskarżonego zarządzenia
lub orzeczenia skarżącemu.
Art. 11.
Skarżący może przypozwać do sprawy osobę trzecią, na której niekorzyść żąda uchylenia
orzeczenia lub zarządzenia władzy administracyjnej.
Osoba trzecia może również i bez przypozwania domagać się dopuszczenia jej do uczestniczenia
w sprawie i do obrony swych praw.
Nawet jeżeli skarga nie jest zwrócona wyraźnie przeciw osobom trzecim, winien Trybunał
baczyć, by w postępowaniu, które ma być przed nim przeprzeprowadzone, mogły być wysłuchane
wszystkie osoby, których praw dotykać może wyrok i by dana im była sposobność obrony
tych praw.
Art. 13.
Do skargi należy dołączyć:
1)
pełnomocnictwo, o ile skarżącemu nie przysługuje prawo występowania bez zastępcy prawnego,
2)
odpisy skargi i załączników w tylu egzemplarzach, ile jest stron pozwanych i przypozwanych
w sprawie,
3)
opłaty w przepisanej wysokości,
Trybunał może zwolnić skarżącego od przedstawienia odpisów.
Art. 14.
Skargi, które nie nadają się do postępowania z powodu oczywistej niewłaściwości Trybunału,
z powodu zaniedbania ustawowego terminu, lub z powodu niewyczerpanie administracyjnego
toku instancji, również skargi, przeciwko którym istnieje oczywisty zarzut rzeczy
osądzonej lub braku legitymacji do wniesienia skargi - Trybunał pozostawia bez rozpoznania.
Te samo stosuje się do skarg, które nie odpowiadają formalnym wymogom ustawowym (art.
12 i 13); w ostatnim wypadku może Trybunał wyznaczyć skarżącemu stosowny termin dla
usunięcia braków; o ile braki te w ciągu oznaczonego terminu nie będą usunięte, Trybunał
pozostawi skargę bez rozpoznania.
O pozostawieniu skargi baz rozpoznania Trybunał zawiadamia skarżącego, zaś władzę
administracyjną, przeciw której zarządzeniu lub orzeczeniu skargę wniesiono, o ile
wykonanie zaskarżonego zarządzenia lub orzeczenia zostało wstrzymane.
Art. 15.
Trybunał zarządza doręczenie odpisów przyjętej skargi z załącznikami pozwanym dla
przedstawienia odpowiedzi z dołączeniem odpisu, wyznaczając w tym celu termin, nie
przekraczający 2 miesięcy.
Pozwana władza administracyjna obowiązana jest udzielić Trybunałowi aktów swych, dotyczących
przedmiotu skargi w terminie, przez Trybunał wyznaczonym.
Art. 16.
Odpisy odpowiedzi, składanych w sprawie, winny być doręczone stronie przeciwnej. W
razie niezłożenia tych odpisów stosowany będzie analogicznie przepis art. 14.
Art. 17.
Strony mogą przeglądać akta sprawy w Trybunale z wyjątkiem trzech oni ostatnich przed
rozprawą.
Poszczególne części aktów mogą być ze względów publicznych przez trybunał wyłączone
z pod przeglądu, a władza administracyjna wskaże te akta, których wyłączenia sobie
życzy.
Art. 18.
Posiedzenia Trybunału są jawne i niejawne.
Rozprawa główna odbywa się z reguły jawnie w składzie 5 sędziów, włączając w tę liczbę
i przewodniczącego. Komplet orzekający może jednak w razie potrzeby przekazać rozstrzygnięcie
kwestii prawnej bądź kompletowi wzmocnionemu do liczby sędziów, łącznie z przewodniczącym,
bądź też Ogólnemu Zgromadzeniu Trybunału. Posiedzenia wzmocnionego kompletu i Ogólne
Zgromadzenia Trybunału są niejawne.
W sprawach, wymienionych w art. 14, 19, 27, 30 i 31, Trybunał orzeka na posiedzeniu
niejawnem. W tymże trybie mogą być rozpatrywane i inne sprawy, o ile strony się na
to zgodzą. W miarę jednak uznania może Trybunał i w tych wszystkich sprawach zarządzić
rozprawę główną.
Posiedzenia niejawne mogą się odbywać także w zmniejszonym komplecie trzech sędziów,
łącznie z przewodniczącym.
Do ważności uchwał Ogólnego Zgromadzenia Trybunału wymagana jest obecność 3/4 liczby
członków,
Narady i głosowanie Trybunału są tajne, rozstrzygnięcia Trybunału zapadają większością
głosów.
Art. 19.
Jeżeli Trybynał uzna, że stan faktyczny sprawy wymaga uzupełnienia, albo że pozwana
władza przyjęła ten stan sprzecznie z aktami. albo że ze szkodą skarżącego naruszono
formy postępowania administracyjnego, natenczas, nie zarządzając rozprawy głównej,
uchyli wyrokiem zaskarżone zarządzenie lub orzeczeni zpowodu, wadliwego, postępowania,
i odeśle sprawę napowrót do władzy administracyjnej, która ma wady usunąć i wydać
nowe zarządzenie lub orzeczenie.
Art. 20.
W rozprawie głównej mogą uczsetniczyś strony i ich zastępcy. Zastępcami stron, biorących
udział w sprawię, mogą być jedynie ądwokaci; władze mogą być zastąpione przez swoich
urzędników, wzajemnie przez urzędników władz nadzorczych oraz, o ile chodzi o gminy,
przez osoby, wydelegowane zgrona członków ich zarządów, rad gminnych lub urzędników.
Uprawnienie do zastępstwa należy wykazać Trybunałowi przed rozprawą.
Skarżącemu, lub też przypozwanemu w razie ich udowodnionego ubóstwa może być przydany
zastępca z urzędu, jak również przyznane całkowicie lub częściowe zwolnienie od opłat.
Uczestniczący w rozprawie sekretarz sporządza protokuł rozprawy, który podpisują przewodniczący
i sekretarz.
Art. 21.
Jeżeli z powodu przedmiotu sprawy jawność posiedzenia mogłaby narazić bezpieczeństwo
publiczne lub interes państwowy na szkodę, Trybunał z urzędu lub na wniosek strony
może postanowić, aby posiedzenie odbyło się z wykluczeniem jawności przy udziale jedynie
stron oraz ich pełnomocników. Uchwałę w tym przedmiocie, a następnie wyrok Trybunał
ogłasza publicznie.
Art. 22.
Rozprawa główna rozpoczyna się od wywołania sprawy i przedstawienia jej stanu przez
jednego z sędziów Trybunału, jako referenta, poczerń następują wyjaśnienia stron,
o ile Trybunał uzna je za potrzebne, wreszcie przemówienia zastępców stron, którzy
mają prawo zabierać głos jednakową ilość razy.
Niestawiennictwo stron lub ich zastępców nie wstrzymuje wprowadzenia sprawy i wydania
wyroku.
Trybunał na wniosek stron lub z urzędu może odroczyć wyznaczoną lub nawet rozpoczętą
rozprawę na inny termin.
Art. 23.
Rozprawą główną kieruje przewodniczący, którego rzeczą jest również utrzymywać należyty
spokój. Przewodniczący może osoby, zakłócające porządek, o ile nie są posłuszne jego
upomnieniom, wydalić z sali rozpraw, a w razie cięższego wykroczenia skazać nadto
na karę pieniężną do wysokości 10.000 marek.
Przeciwko postanowieniom przewodniczącego służy prawo odwołania się do Trybunału,
który orzeka ostatecznie. Odwołanie zgłosić należy przed zamknięciem rozprawy.
Art. 24.
Trybunał orzeka na podstawie stanu faktycznego, jaki okazuje się z aktów, któremi
rozporządzała ostatnia instancja administracyjna przy wydaniu zaskarżonego zarządzenia
lub orzeczenia, a w razie nie przedstawienia przez nią aktów (art. 15 ustęp 2) na
podstawie stanu faktycznego, przedstawionego w skardze lub na rozprawie.
Okoliczności faktycznych i środków dowodowych, nie przytoczonych przed wydaniem zaskarżonego
zarządzenia lub orzeczenia, tudzież aktów, wyłączonych z pod przeglądu, o ile treść
tychże nie zosrała na rozprawie podana do wiadomości, Trybunał nie uwzględni.
Art. 25.
Trybunał wydaje wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej. Wyrok wraz z uzasadnieniem,
podpisany przez wszystkich członków wyrokujących, przewodniczący ogłasza publicznie
na tem samem posiedzeniu, na którem odbyła się rozprawa główna. Gdy z jakichbądź przyczyn
ogłoszenie wyroku nie może nastąpić na tem samem posiedzeniu, można je odroczyć do
innego posiedzenia, co przewodniczący publicznie ogłosi, oznaczając dzień ogłoszenia
wyroku. Wyrok na piśmie doręcza się stronom.
Art. 26.
Jeżeli Trybunał uzna skargę za uzasadnioną, uchyla zaskarżone zarządzenie lub orzeczenie,
a władza administracyjna postąpi w myśl art. 5.
Art. 27.
Trybunał umorzy postępowanie w razie cofnięcia skargi przez skarżącego.
Sprawa raz umorzona nie może być ponownie przez Trybunał rozpatrywana.
Art. 28.
Kary, wymierzane na mocy art. 23, ściąga się w drodze administracyjnej na rzecz Skarbu
Państwa.
Art. 29.
Termin, liczony na miesiące, upływa w odpowiednim dniu ostatniego miesiąca. Jeżeli
koniec terminu, liczonego na miesiące, przypada na taki miesiąc, który odpowiedniej
daty nie posiada, to termin ten kończy się w ostatnim dniu tego miesiąca. Przy liczeniu
na dni nie bierze się w rachubę dnia wykonania tej czynności, od której termin biec
zaczyna, ostatni zaś z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu.
Terminu nie uważa się za zaniedbany, jeżeli przed jego upływem skargę lub podanie
wystano pocztą listem poleconym.
Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na niedzielę lub święto, to termin upływa w
najbliższym dniu powszednim.
Art. 30.
Przywrócenie terminu na podanie skargi (art. 10) jest niedopuszczalne, przywrócenie
innych terminów zależy od uznania Trybunału, który rozstrzyga o tem w trybie, wskazanym
w ustępie 4 art. 13.
Art. 31.
Każda ze stron (skarżący, władza administracyjna, przypozwany) może żądać wyłączenia
sędziego:
1)
w sprawie, której on sam jest stroną, pozostaje do jednej ze stron w stosunku współ-
uprawnionego lub współobowiązanego, albo ma względem niej obowiązek regresu,
2)
w sprawie żony sędziego, jego krewnych i powinowatych w linji prostej, krewnych w
linjj bocznej - do trzeciego stopnia, lub powinowatych - do drugiego,
3)
w sprawie rodziców przybranych, albo wychowawców sędziego, jego dzieci przybranych
lub wychowańców, pupilów i oddanych jego pieczy,
4)
w sprawie, w której sędzia był albo jest pełnomocnikiem jednej ze stron,
5)
w sprawie, w której sędzia brał jakibądź udział w wydaniu zaskarżonego zarządzenia
lub orzeczenia,
6)
gdy zachodzi uzasadniona przyczyna do powątpiewania o jego bezstronności.
Sędzia, względem którego zachodzi jedna z przyczyn, wskazanych powyżej (1 do 5), obowiąwiązany
jest sam zażądać swego wyłączenia.
Trybunał rozstrzyga o wyłączeniu sędziego, po wysłuchaniu go, uchwałą bez poprzedniej
ustnej rozprawy.
Art. 32.
Szczegółowe przepisy o wewnętrznej organizacji i sposobie urzędowania zawierać będzie
regulamin, który uchwali Trybunał na Ogólnem Zgromadzeniu, a wyda Prezydent Rzeczypospolitej
na wniosek Rady Ministrów.