Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:
Art. 1.
Stanowiska oficerskie na statkach marynarki handlowej mogą zajmować tylko obywatele
Rzeczypospolitej Polskiej, którzy ukończyli 21 lat życia i posiadają dyplomy polskie,
uzyskane w myśl postanowień niniejszej ustawy.
Wyjątki od tej zasady dopuszczalne za tylko za każdorazowem zezwoleniem Ministra Przemysłu
i Handlu.
Art. 2.
Celem określenia cenzusu praktyki oficerów marynarki handlowej wprowadza się podział
żeglugi na żeglugę przybrzeżną, małą i wielką.
Za żeglugę przybrzeżną uważa się żeglugę morską w odległości nie dalej niż 50 mil
morskich od morskiej linji granicznej Rzeczypospolitej oraz żeglugę w wodach portowych.
Za żeglugę matą uważa się żeglugę po morzu Bałtyckiem z jego zatokami i przepływami
do południka 10° ost. od Greenwich i żeglugę przez kanał Kiloński aż do ujścia rzeki
Wezeru.
Za żeglugę wielką uważa się żeglugę, przekraczającą granice żeglugi małej.
Art. 3.
Ustanawia się następujące stopnie oficerów nawigacyjnych marynarki handlowej:
a)
kapitan wielkiej żeglugi,
c)
porucznik wielkiej żeglugi,
e)
kapitan przybrzeżnej żeglugi.
Art. 4.
Kapitan wielkiej żeglugi ma prawo dowodzić wszelkiemi handlowemi statkami w każdej
żegludze.
Kapitan małej żeglugi ma prawo dowodzić wszelkiemi handlowemi statkami w żegludze
małej, lub być pomocnikiem kapitana na wszelkich statkach w każdej żegludze; nie może
jednak być starszym pomocnikiem kapitana w żegludze wielkiej
Porucznik wielkiej żeglugi ma prawo dowodzić statkami handlowemi do 1000 rejestrowanych
ton w żegludze małej, z wyjątkiem statków osobowych, lub być pomocnikiem kapitana
na wszelkich handlowych statkach w każdej żegludze; nie może jednak być starszym pomocnikiem
kapitana w żegludze wielkiej.
Porucznik małej żeglugi ma prawo być młodszym pomocnikiem kapitana na wszelkich handlowych
statkach w każdej żegludze.
Kapitan przybrzeżnej żeglugi ma prawo dowodzić statkami handlowemi do 200 rejestrowanych
ton w żegludze przybrzeżnej, z wyjątkiem statków osobowych, lub być młodszym pomocnikiem
kapitana w żegludze malej na statkach handlowych nieosobowych.
Art. 5.
Ustanawia się następujące stopnie oficerów-mechaników marynarki handlowej:
Art. 6.
Celem określenia cenzusu oficerów-mechaników, statki parowe lub silnikowe podług siły
maszyny dzeli się na trzy kategorje:
Do I kategorji należą statki z maszynami parowemi od największych do 1000 i H. P.
(indykowanych koni parowych), z silnikami spalinowemi ponad 500 e. H. P. (effektywnych
koni).
Do II kategorji należą statki z maszynami parowemi niżej 1000 i H. P. (indykowanych
koni parowych do 200 i H. P. (indykowanych koni parowych) z silnikami spalinowemi
od 100 e. H. P. (effektywnych koni) do 500 e. H. P. (effektownych koni).
Do III kategorji należą statki z maszynami parowemi poniżej 200 i. H. P. (indykowanych
koni parowych), a z silnikami spalinowemi poniżej 100 e. H. P. (effektywnych koni).
Art. 7.
Mechanik I klasy ma prawo kierować maszynami statków handlowych wszystkich kategorji.
Mechanik II klasy ma prawo:
1)
kierować maszynami statków II i III kategorji, z wyjątkiem statków osobowych II kategorji
w żegludze wielkiej i malej;
2)
być młodszym mechanikiem na wszystkich statkach handlowych i osobowych I kategorji.
Mechanik III klasy ma prawo:
1)
kierować maszynami statków handlowych III kategorji, z wyjątkiem statków osobowych;
2)
być drugim mechanikiem na statkach handlowych II kategorji, z wyjątkiem statków osobowych;
3)
być trzecim mechanikiem na wszelkich statkach handlowych.
Art. 8.
Dla otrzymania dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej należy:
a)
złożyć egzamin teoretyczny i praktyczny podług ustalonego przez Ministra Przemysłu
i Handlu programu;
b)
posiadać 48-miesięczny cenzus praktyki w charakterze marynarza pokładowego na statkach
morskich.
Art. 9.
Dla otrzymania dyplomu porucznika żeglugi małej należy:
a)
ukończyć wydział nawigacyjny polskiej szkoły marynarki handlowej, lub złożyć egzamin
teoretyczny 1 praktyczny podług ustalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu programu;
b)
posiadać 24-miesięczny cenzus praktyki w charakterze marynarza pokładowego na statkach
morskich, a w tem conajmniej 6 miesięcy na statkach żaglowych.
Art. 10.
Dla otrzymania dyplomu porucznika żeglugi wielkiej należy:
a)
posiadać dyplom porucznika żeglugi małej,
b)
posiadać 24-miesięczny cenzus praktyki, odbytej po otrzymaniu dyplomu porucznika żeglugi
małej, a w tem 12 miesięcy w charakterze pomocnika kapitana w żegludze wielkiej lub
małej.
Art. 11.
Dla otrzymania dyplomu kapitana żeglugi małej należy:
a)
posiadać dyplom porucznika żeglugi wielkiej,
b)
posiadać 12-miesięczny cenzus praktyki, odbytej po otrzymaniu dyplomu porucznika żeglugi
wielkiej w charakterze pomocnika kapitana w żegludze malej lub wielkiej.
Art. 12.
Dla otrzymania dyplomu kapitana żeglugi wielkiej należy:
a)
posiadać dyplom kapitana żeglugi małej,
b)
posiadać 12-miesięczny cenzus praktyki, odbytej po otrzymaniu dyplomu kapitana żeglugi
małej w charakterze pomocnika kapitana w żegludze wielkiej.
Art. 13.
Odpowiednie dyplomy oficerów nawigacyjnych marynarki handlowej mogą otrzymywać bez
składania egzaminów oficerowie korpusu morskiego polskiej marynarki wojennej, którzy
mają cenzus. praktyki, wymagany dla poszczególnych stopni w artykule 9, 10, 11 i 12,
oraz osoby, które uzyskały w innych państwach odpowiednie dyplomy, uznane przez Ministra
Przemysłu i Handlu za równoznaczne z dyplomami polskiemi.
Art. 14.
Dla otrzymania dyplomu mechanika III klasy należy:
a)
ukończyć wydział mechaniczny polskiej szkoły marynarki handlowej, lub złożyć egzamin
teoretyczny i praktyczny podług ustalonego przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu programu;
b)
posiadać 30-miesięczną praktykę, a w tem conajmniej 12 miesięcy w warsztatach budowy
lub naprawy maszyn i conajmniej 12 miesięcy praktyki na statkach morskich w składzie
załogi maszynowej, przyczem 2 miesiące żeglugi rzecznej zalicza się jako 1 miesiąc
żeglugi morskiej.
Art. 15.
Dla otrzymania dyplomu mechanika II klasy należy:
a)
posiadać dyplom mechanika III klasy;
b)
posiadać 24-miesięczny cenzus praktyki, odbytej po otrzymaniu dyplomu mechanika III
klasy w żegludze morskiej przy obsłudze maszyn, a w tem conajmniej 12 miesięcy w charakterze
odpowiedzialnego odwachowego mechanika na statkach I lub II kategorji.
Art. 16.
Dla otrzymania dyplomu mechanika I klasy należy:
a)
posiadać dyplom mechanika II klasy;
b)
posiadać 24-miesięczny cenzus praktyki, odbytej po otrzymaniu dyplomu mechanika li
klasy w żegludze morskiej przy obsłudze maszyn w charakterze odpowiedzialnego odwachowego
mechanika, a w tem conajmniej 12 miesięcy na statkach I kategorji.
Art. 17.
Dyplomy mechaników okrętowych polskiej marynarki handlowej mogą otrzymywać bez składania
egzaminów oficerowie korpusu technicznego polskiej marynarki wojennej, którzy mają
cenzus praktyczny, wymagany dla poszczególnych stopni w art. 14, 15 i 16 oraz osoby,
które uzyskały w innych państwach odpowiednie dyplomy, uznane przez Ministra Przemysłu
i Handlu za równoznaczne z dyplomami polskiemi.
Podoficerowie marynarki wojennej, o ile posiadają świadectwa odnośnej władzy wojskowej
na samodzielne prowadzenie maszyn okrętowych, mogą otrzymać dyplomy mechaników III
klasy bez prawa dalszej zamiany na dyplomy wyższych klas.
Art. 16.
Dyplomy oficerów nawigacyjnych i oficerów-mechaników marynarki handlowej wydaje Ministerstwo
Przemysłu i Handlu na mocy orzeczenia komisji kwalifikacyjnej, powołanej przez Ministra
Przemysłu i Handlu.
W skład tej komisji wchodzi 2 członków, mianowanych przez Ministra Przemysłu i Handlu,
1 przedstawiciel polskiej marynarki wojennej, mianowany przez Ministra Spraw Wojskowych,
a oprócz-tego przy sprawdzaniu cenzusu oficerów nawigacyjnych- 2 kapitanów żeglugi
wielkiej, powołanych przez Ministra Przemysłu i Handlu; zaś przy sprawdzaniu cenzusu
oficerów-mechaników 2 mechaników I klasy, również powołanych przez Ministra Przemysłu
i Handu.
Art. 19.
Przy obliczaniu cenzusu praktyki dla otrzymania dyplomów kapitana wielkiej żeglugi,
kapitana małej żeglugi, porucznika wielkiej żeglugi i porucznika małej żeglugi może
być uwzględnione tylko 12 miesięcy praktyki w żegludze przybrzeżnej.
Art. 20.
Osobom, które przed 1 listopada 1918 roku uzyskały dyplomy oficerów nawigacyjnych,
względnie oficerów-mechaników b. państw zaborczych, przysługuje prawo otrzymania odpowiednich
dyplomów polskich.
Art. 21.
Wykonanie niniejszej ustawy powierza się Ministrowi Przemysłu i Handlu.
Art. 22.
Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.