Celem śledzenia czynów karygodnych w zakresie podatków spożywczych i monopolów państwowych
organy wykonawcze mają prawa
a)
dokonywać tymczasowego zajęcia i wzięcia w przechowanie towarów i Innych przedmiotów,
przewożonych i przenoszonych, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, iż pozostają
w związku z popełnieniem przestępstwa skarbowego. W razie koniecznej potrzeby wolno
przeprowadzać rewizje osobistą.
Tymczasowe zajęcie lub wzięcie w przechowanie ogranicza się do dni 8, po których upływie
towary lub przedmioty winny być zwolnione, o ile zajęcie lub wzięcie w przechowanie
nie będzie utrzymane w mocy przez właściwe władze podług obowiązujących ustaw.
Organ wykonawczy winien towary i inne przedmioty, zajęte i wzięte w przechowanie,
odstawić do najbliższego urzędu skarbowego, względnie celnego lub urzędu gminnego,
i tutaj starać się ustalić ich pochodzenie. Posiadaczowi zajętych towarów, względnie
przedmiotów, który dowodnie wykaże tożsamość swej osoby, wyda organ wykonawczy poświadczenie
wzięcia w przechowanie towaru, względnie przedmiotu, z dokładnem wymienieniem ilości
i wagi, ewentualnie z dokładnym opisem tegoż w postaci protokółu. Jeżeli posiadacz
zakwestionowanych przedmiotów jest nieobecny lub nieznany, winien organ wykonawczy
złożyć to poświadczenie w najbliższym urzędzie gminnym. Posiadacz lub urząd gminny
potwierdza odbiór poświadczenia na oryginale protokółu;
b)
przeprowadzać rewizję pomieszczeń, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie,
że w nich złożone są lub ukryte towary, podlegające opodatkowaniu (ocleniu) lub opłacie
stemplowej (karty do gry), albo przyrządy, służące do wyrobu takich towarów lub wyrobu
produktów, będących przedmiotem monopolu państwowego.
Rewizja tego rodzaju pomieszczeń winna być przeprowadzona na polecenie władzy skarbowej
conajmniej I instancji, a bez takiego polecenia, jeżeli zwłokę w jego uzyskaniu grozi
niebezpieczeństwem zatarcia śladów przestępstwa skarbowego, organ wykonawczy może
sam wydać zarządzenie przeprowadzenia rewizji i zarządzenie to wykonać.
Przy rozpoczęciu rewizji należy posiadaczowi pomieszczenia okazać zarządzenie jej
przeprowadzenia, zwrócić jego uwagę na sankcje karne w razie usiłowania udaremnienia
rewizji i starać się bez rozgłosu rewizję przeprowadzić.
Rewizję przeprowadza się w obecności organu miejscowej władzy bezpieczeństwa publicznego,
o ile tylko jest to możliwe, oraz dwóch bezstronnych świadków.
Znalezione przy rewizji towary i rzeczy, co do których zachodzi podejrzenie, iż pozostają
w związku z popełnieniem przestępstwa skarbowego, należy zająć, wziąć w przechowanie
i pokwitować w sposób, powyżej pod a) określony.
Z odbytej rewizji sporządza się bezzwłocznie protokół. O ile rewizja nie wydała rezultatów,
należy wydać poświadczenie z wyniku odbytej rewizji.
Odpis protokółu winien być bezzwłocznie doręczony miejscowej policji państwowej;
c)
korzystać z ogólnych uprawnień, przysługujących władzom bezpieczeństwa publicznego
przy ściganiu przestępstw, przewidzianych w ogólnej ustawie karnej, o ile przedmiotem
dochodzenia są przestępstwa, ścigane w drodze sądowej, a popełnione w związku z przestępstwami
skarbowemi.
Tego rodzaju dochodzenia mają organy wykonawcze przeprowadzać zasadniczo przy współudziale
organów policji państwowej, a tylko gdyby tych organów nie było na miejscu - same,
obowiązane są jednak w tym ostatnim wypadku donieść o wyniku dochodzeń najpóźniej
do 24 godzin właściwej komendzie policji państwowej, właściwemu sądowi i właściwej
władzy skarbowej.
Przy przeprowadzeniu tych dochodzeń należy stosować ogólne przepisy ustawy o postępowaniu
karnem. Z zajętemi przy tych dochodzeniach towarami i rzeczami należy postąpić w sposób,
przewidziany w punktach a) i b) niniejszego artykułu.