Art. 6.
Celem wykonania obowiązku zabezpieczenia na wypadek bezrobocia i pokrycia płynących
stąd wydatków tworzy się przy Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej „fundusz bezrobocia”,
który czerpie swe dochody:
a)
z wkładek zakładów pracy, zatrudniających robotników, którzy podlegają zabezpieczeniu
na wypadek bezrobocia;
c)
z odsetek od kapitałów, stanowiących fundusz bezrobocia;
d)
z dochodów nadzwyczajnych, płynących z darów, lapisów, dotacji Sejmu, Rządu lub samorządów;
e)
z kar pieniężnych, nakładanych za przekroczenie przepisów niniejszej ustawy.
Art. 7.
Wkładki zakładów pracy, zobowiązanych do zabezpieczenia robotników na wypadek bezrobocia,
wynoszą 2% od każdorazowo wypłacanych zarobków robotników, w tych zakładach pracy
zatrudnionych, z tern jednakże zastrzeżeniem, że najwyższą normą zarobku, stanowiącego
podstawę do obliczenia wkładek, jest 5 złotych polskich.
Najwyższa norma zarobków, wskazana w poprzednim ustępie, może ulic w razie zmiany
stosunków zarobkowych odpowiedniej zmianie w drodze rozporządzenia Ministra Pracy
i Opieki Społecznej na wniosek zarządu głównego funduszu bezrobocia.
Z wkładek zakładów pracy 1/4 potrącają pracodawcy przy każdej wypłacie zarobków robotniczych,
zaś 3/4 dopłacają z funduszów własnych. Część wkładki, przypadająca na robotników,
nie potrącona z jakiejkolwiek przyczyny przy wypłacie, nie może być potrącona przy
wypłacie następnej.
Wkładki zakładów pracy, zobowiązanych do zabezpieczenia robotników na wypadek bezrobocia,
winny być co miesiąc zdołu, najpóźniej do dnia 20 następnego miesiąca przekazane do
funduszu bezrobocia za pośrednictwem organów, wymienionych w art. 21 niniejszej ustawy.
Pracodawcy odpowiadają za całą wkładkę bez względu na to, czy część, przypadająca
na robotników, została potrącona.
Art. 8.
Dopłaty Skarbu Państwa do funduszu bezrobocia wynoszą 50% kwoty, należnej tętnu funduszowi
- tytułem wkładek zakładów pracy, obowiązanych do zabezpieczenia robotników na wypadek
bezrobocia.
Rada Ministrów może najwyżej połową dopłat, przypadających na Skarb Państwa, przy
równoczesnem wskazaniu źródeł pokrycia, obciążyć gminy miejskie oraz gminy wiejskie,
posiadające większe zakłady górnicze i przemysłowe, które określi rozporządzenie Ministra
Pracy i Opieki Społecznej.
Repartycji ogólnej sumy dopłat pomiędzy poszczególnemi gminami dokonywa Rada Ministrów
na wniosek Ministra Pracy i Opieki Społecznej.
Art. 9.
Jeżeli kwoty, uzyskane ze źródeł, wymienionych w art. 6 niniejszej ustawy, nie wystarczą
na pokrycie kosztów akcji zabezpieczeniowej na wypadek bezrobocia w danym okresie
rachunkowym, winien Minister Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem
Skarbu na wniosek zarządu głównego funduszu bezrobocia podwyższyć wkładki z zachowaniem
stosunku, ustalonego w art. 7 i 8 niniejszej ustawy.
W razie niedoboru Skarb Państwa zaliczy funduszowi bezrobocia sumę potrzebną na pokrycie,
a Minister Pracy i Opieki Społeczne) w porozumieniu z Ministrem Skarbu, na wniosek
zarządu głównego funduszu bezrobocia, rozłoży niedobór na czynniki, wymienione w art.
6 lit. a) i b) z zachowaniem stosunku, ustalonego w art. 7 i 8.
Jeżeli rezerwy funduszu bezrobocia osiągną 50% rocznych wkładek zakładów pracy, w
art. 1 wymienionych, natenczas Minister Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z
Ministrem Skarbu, na wniosek zarządu głównego funduszu bezrobocia, obowiązany jest
obniżyć wkładki stosownie do rozmiaru bezrobocia, lub też podwyższyć świadczenia,
przewidziane w art. 11, do wysokości, nie przekraczającej 60% każdorazowego zarobku
robotników, z tem wszakże, że podwyżki stopniowane będą według skali, przewidzianej
w art. 11 niniejszej ustawy, z uwzględnieniem najwyższej normy zarobkowej, oznaczonej
w myśl art. 7 niniejszej ustawy.
Art. 10.
Fundusze, powstałe z wpływów, wymienionych w art. 6, używane być mogą jedynie nawypłatę
zasiłków, przewidzianych w art. 11, na pokrycie wydatków kosztów przejazdu do miejscowości,
w której bezrobotny otrzymał pracę, na pokrycie, wydatków administracyjnych funduszu
bezrobocia, oraz na utworzenie sum rezerwowych.
Osobne rozporządzenie Ministra Pracy i OpiekiSpołecznej, wydane w porozumieniu z Ministrem
Skarbu oraz Prezesem Najwyższej Izby Kontroli Państwa, określi przepisy:
a)
o sposobach dysponowania funduszem bezrobocia, o wykonywaniu kontroli oraz o rachunkowości
i kasowości funduszu bezrobocia, zgodnie z art. 3, 11 i 12 ustawy z d. 3 czerwca 1921 r.
o Kontroli Państwowej (Dz. U. R. P. № 51 poz. 314);
b)
o przedkładaniu przez zarząd główny funduszu bezrobocia sprawozdania z tytułu administrowania
funduszem, oraz o lokowaniu sum, wpływających do funduszu bezrobocia.