Ustawaz dnia 25 lipca 1924 r.o morskich opłatach portowych

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:

Art. 1.

Ustanawia się opłaty portowe:

a)

za zawinięcie do portu i wyjście;

b)

za korzystanie z urządzeń portowych, jak: przystani, nadbrzeży, kanałów, składów, terenów portowych, holowników portowych;

c)

za świadczenia rządowe, jak: pilotaż, korzystanie z latarń morskich i innych świateł, znaków i sygnałów;

d)

za przewiezienie pasażera lub jednostki towaru.

Art. 2.

Opłaty pobiera się w portach, zarówno całkowicie lub częściowo do użytku oddanych.

Art. 3.

I.

Opłaty portowe.
Od statków, przychodzących do portu lub wy chodzących z portu, pobiera się za każdy m2 pojemności netto:

a)

z ładunkiem przy wejściu i wyjściu - po 0,02 zł.,

b)

z balastem - po 0,01 zł.

II.

Opłaty od ładunku.
Za wyładowany lub naładowany ładunek za każde 1000 kg. pobiera się 0,15 zł.

III.

Opłaty pasażerskie.
Za wylądowanie lub przyjęcie pasażerów każdorazowo pobiera się od osoby:

a)

w żegludze przybrzeżnej na wodach polskich i do punktu wybrzeża na terenie w. m. Gdańska - 0,05 zł.;

b)

w żegludze zagranicznej:
1) od pasażerów III klasy
 
- 0,10 zł.,
2) „ „ II „
 
- 0,30 „
3) „ „ I „
 
- 0,50 „

IV.

Opłaty ryczałtowe.

a)

roczne.

1.

Od parowców osobowych i holowników, używanych w obrębie portu do wyjazdu na morze lub do miejscowości, położonych na wybrzeżu polskiem lub gdańskiem, za każdą jednostkę iloczynu, otrzymanego z pomnożenia największej długości przez największą szerokość i powierzchnię ogrzewalną kotła, przyczem wszystkie rozmiary bierze się w metrach - 0,02 zł.

2.

Od łodzi motorowych za m2 iloczynu największej długości w metrach, pomnożonej przez największą szerokość w metrach - 0,35 zł.

3.

Od kutrów i łodzi rybackich motorowych i motorowo - żaglowych za m˛ iloczynu największej długości w metrach i największej szerokości w metrach - 0,25 zł.

4.

Od łodzi rybackich żaglowych - po 5,00 zł.

5.

Od łodzi spacerowych i jachtów, zarówno żaglowych, jak i wiosłowych, o ile nie służą dla celów zarobkowych - po 6,00 zł.

6.

Od łodzi spacerowych, zarówno żaglowych, jak i wiosłowych, wynajmowanych za opłatą - po 8 zł.

b)

Opłaty sezonowe.
Od kutrów i łodzi rybackich, nie zapisanych do portu, z których podczas sezonu wychodzą na połów ryb, pobiera się opłatę jednorazową, za sezon do trzech miesięcy, za każdy m˛ iloczynu największej długości w metrach i największej szerokości w metrach - 0,10 zł.

V.

Opłaty postojowe.
Od wszelkich statków, przebywających w porcie dłużej niż 2 tygodnie, o ile nieuiszcza się od nich opłat rocznych (poz. IV), pobiera się za każdy rozpoczęty miesiąc stania w porcie (ponad dwa tygodnie), za każdy m3 pojemności netto - 0,01 zł.

VI.

Opłaty przystaniowe.
Za korzystanie z przystani pobiera się od statków bezpośrednio leżących u przystani, za każdy metr długości przystani, zajętej przez statek, za każdą rozpoczętą dobę - 0,05 zł.
Od statków, stojących obok wyżej wymienionych, pobiera się za każdy metr długości statku, za każdą rozpoczętą dobę - 0,02 zł.

VII.

Opłaty pilotowe.

1.

Od statków o pojemności do 200 m2 netto za wejście i wyjścia razem - 2,00 zł.

2.

Za statki do 2000 m2 netto:

a)

za pierwsze 200 m2 netto - 2,00 zł.;

b)

za każde następne 100 m2 netto - 1,00 zł,

3.

Za statki ponad 2000 m2 netto:

a)

za pierwsze 2000 m2 netto - 20,00 zł.;

b)

za każde następne 500 m2 netto - 5,00 zł.

4.

Za holowniki, za każdą godzinę pracy holownika, chociażby niepełną, i za każdą następną, chociażby rozpoczętą - 35,00 zł.
Korzystanie z usług pilota dla statków ponad 1000 tonn rej. netto jest obowiązkowe, prócz dla statków wojennych i polskich państwowych.

VIII.

Opłaty za światła i boje.

1.

Od statków o pojemności do 200 m2 netto - 1,00 zł.

2.

Od statków o pojemności do 2000 m2 netto:

a)

za pierwsze 200 m2 - 1,00 zł.;

b)

za każde następne 100 m2 - 0,50 zł.

3.

Od statków ponad 2000 m2 netto;

a)

za pierwsze 2000 m2 - 10,00 zł.;

b)

za każde następne 500 m2 - 2,50 zł.
Od opłat za światła i boje są zwolnione:

a)

okręty wojenne;

b)

wszelkie statki polskie i gdańskie, uprawiające żeglugę przybrzeżną;

c)

statki, przychodzące dla zasięgnięcia informacji lub dla otrzymania dyspozycji i które wychodzą z portu w przeciągu 48 godzin, nie wykonywając żadnych handlowych operacji;

d)

statki, które szukają schronienia przed niepogodą i nie wykonywają żadnych czynności handlowych.

IX.

Podstawy wymiaru opłat.

1.

Za każde niepełne 1000 kg. ładunku pobiera się, jak za pełne (poz. II).

2.

Ładunki o wadze mniejszej niż 1000 kg. na jednym statku są zwolnione od opłat (poz. II).

3.

Przywozu z połowu ryb do portu i wyładowania ich nie uważa się za czynność handlową; czynności te są wolne od opłaty, natomiast przewóz ryb z portu, jako ładunek, podlega opłacie podług poz. II.

4.

Wszelkie opłaty według niniejszej taryfy winny być uiszczane przez kapitanów odnośnych statków lub ich właścicieli, względnie agentów.

X.

Zwolnienia.

1.

Od opłat są zwolnione:

a)

okręty wojenne;

b)

wszelkie statki, będące własnością Rzplitej Polskiej i W. M. Gdańska, o ile nie są użyte dla celów zarobkowych.

2.

Od opłat według poz. 1 zwolnione są:

a)

statki, przychodzące dla zasięgnięcia informacji lub otrzymania dyspozycji i które wychodzą z portów w przeciągu 48 godzin, nie wykonywając żadnych handlowych czynności;

b)

statki, które zachodzą do portu w celach remontu lub uzupełnienia zapasów paliwa lub żywności i niezbędnych materjałów wyekwipowania, pobyt ograniczają do czasu niezbędnego dla wykonania tej czynności i nie wykonywają czynności handlowych;

c)

statki, które szukają schronienia przed niepogodą i nie wykonywają żadnych handlowych czynności;

d)

statki, uiszczające opłaty według poz. IV a) roczne.

3.

Od opłat według poz. II zwolnione są ładunki, przeznaczone dla budowy i remontów portów i wybrzeża.

4.

Od opłat, według poz. III, zwolnione są statki, wykonywające wycieczki morskie, urządzane staraniem organizacji akademickich, szkolnych, kulturalno - oświatowych, sportowych i dobroczynnych.

5.

Od wszelkich opłat zwolnione są statki nie dłuższe, niż 6 metrów.

6.

Od opłat w poz. V zwolnione są statki, będące w remoncie.

Art. 4.

Wysokość opłat portowych może Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu zmieniać w drodze rozporządzenia, co do opłat, dotyczących rybaków, również w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Dóbr Państwowych.
Minister Przemysłu i Handlu może w porozumieniu z Ministrem Skarbu w drodze rozporządzenia wyznaczyć wysokość opłat portowych, przewidzianych w art. 1, a nie wyszczególnionych w art. 3.

Art. 5.

Sposób ściągania opłat portowych ustali Minister Przemysłu i Handlu.

Art. 6.

Taryfy dla portów, stanowiących własność prywatną albo gminną, każdorazowo zatwierdza Minister Przemysłu i Handlu.

Art. 7.

W portach, stanowiących własność prywatną albo gminna, opłaty, wymienione w art. 1 lit. a), c), d), zaś w art. 3 p. I, II, III, IV, VIII, pobiera Skarb Państwa, opłaty, wymienione w art. 1 pod lit. b), zaś w art. 3 p. V i VI właściciel tych urządzeń oraz w wypadkach uiszczania opłat pilotowych w myśl art. 3 p. VII władza, która utrzymuje pilotaż swoim kosztem.

Art. 8.

Częściowe lub całkowite zwolnienie od powyższych opłat statków, żeglujących pod banderą polską w myśl art. 5 ustawy o polskich statkach handlowych morskich z dnia 28 maja 1920 r. (Dz. U. R. P. № 47 poz. 285), należy do Ministra Przemysłu i Handlu.

Art. 9.

Wykonanie niniejszej ustawy powierza się Ministrowi Przemysłu i Handlu.

Art. 10.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie w miesiąc po jej ogłoszeniu. Jednocześnie tracą moc obowiązującą wszelkie sprzeczne z ustawą niniejszą rozporządzenia i przepisy.