Ustawaz dnia 31 lipca 1924 r.zmieniająca niektóre postanowienia ustawy z dnia 9 lipca 1919 r. o budowie kanałów żeglownych, tudzież regulacji rzek żeglownych i spławnych

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawą następującej treści:

Art. 1.

Ustawa z dnia 9 lipca 1919 r. o budowie kanałów żeglownych, tudzież regulacji rzek żeglownych i spławnych (Dz. P. P. P. № 59 poz. 356) otrzymuje tytuł następujący: „o budowie kanałów żeglownych i regulacji rzek żeglownych.”

Art. 2.

Art. 1 powołanej wyżej ustawy przestaje obowiązywać w dotychczasowem brzmieniu, a otrzymuje brzmienie następujące:
„ 
Budowa dróg wodnych, a w szczególności:

1)

regulacja rzek dla żeglugi;

2)

budowa kanałów żeglownych i kanalizacja rzek żeglownych wraz z wszelkiemi urządzeniami pomocniczemi dla żeglugi będzie przeprowadzona bądź wyłącznie kosztem Państwa, bądź kosztem Państwa z udziałem stron interesowanych, bądź wreszcie przez przedsiębiorstwa prywatne na podstawie koncesji, udzielanej przez Ministra Robót Publicznych w porozumieniu z Ministrami Skarbu, Spraw Wojskowych, Spraw Wewnętrznych, Przemysłu i Handlu, Rolnictwa i Dóbr Państwowych, Reform Rolnych i Kolei Żelaznych na okres czasu nie dłuższy niż 90 lat. Przy udzielaniu koncesji należy zastrzedz między innemi warunki, zabezpieczające należyte wykonanie i prowadzenie przedsiębiorstwa. Minister Robót Publicznych może po porozumieniu się z Ministrami Spraw Wojskowych i Spraw Wewnętrznych udzielić pozwolenia na przeprowadzenie studjów wstępnych, przy których wykonaniu stosowane będą przepisy art. 132 ustawy wodnej z dnia 19 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 102 poz. 936). Pozwolenie takie nie daje prawa wyłączności przeprowadzenia studjów, ani prawa pierwszeństwa do uzyskania koncesji.
 ”

Art. 3.

W art. 3 powołanej na wstępie ustawy wyrazy: „i spławnych” - skreśla się.

Art. 4.

Art. 7 powołanej na wstępie ustawy przestaje obowiązywać w dotychczasowem brzmieniu, a otrzymuje brzmienie następujące:
„ 
Na rzecz budowy i urządzeń, wykonywanych w myśl niniejszej ustawy, mogą być wywłaszczone, względnie ograniczone własność nieruchoma i inne prawa w myśl przepisów ustawy wodnej z dnia 19 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 102 poz. 936) o wywłaszczeniu i prawach przymusowych.
 ”

Art. 5.

Po art. 7 dodaje się art. 8 i 9 następującej treści:
„ 

Art. 8.

Dla wykonania zadań, w niniejszej ustawie przewidzianych, Minister Robót Publicznych może w granicach budżetu ustanawiać i znosić w drodze rozporządzenia niezespolone z władzami administracyjnemi 1 i li instancji specjalne urzędy techniczne.
Urzędom takim może być przez Ministrów Robót Publicznych i Spraw Wewnętrznych przekazane w drodze rozporządzenia sprawowanie policji nad żeglugą i spławem oraz inspekcja statków i innych, objektów pływających
 ”
 .
„ 

Art. 9.

Moc obowiązującą ustawy z dnia 9 lipca 1919 r. o budowie kanałów żeglownych, tudzież regulacji rzek żeglownych w brzmieniu, nadanem jej niniejszą ustawą, rozciąga się na województwo śląskie z tem, że przy przeprowadzeniu studjów wstępnych i wywłaszczeń na obszarze górnośląskiej części województwa śląskiego należy stosować przepisy pruskiej ustawy o wywłaszczeniu z dnia 11 czerwca 1874 r. (Zbiór Pr. Pruskich str. 221), na cieszyńskiej zaś części województwa śląskiego przepisy austrjackiej ustawy z dnia 18 lutego 1878 r. (Dz. Ust. P. № 30) o wywłaszczeniu na cele budowy i utrzymywania w ruchu kolei żelaznych.
 ”

Art. 6.

Art. 8 powołanej na wstępie ustawy otrzymuje numerację „art. 10.”

Art. 7.

Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Ministrowi Robót Publicznych w porozumieniu z interesowanymi ministrami.

Art. 8.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.