Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje, otwiera, odracza i zamyka Sejm i Senat.
Sejm winien być zwołany na pierwsze posiedzenie w trzeci wtorek po dniu wyborów i
corocznie najpóźniej w październiku na sesję zwyczajną.
Prezydent Rzeczypospolitej może zwołać Sejm w każdym czasie na sesję nadzwyczajną
wedle własnego uznania, a winien to uczynić na żądanie 1/3 ogółu posłów w ciągu dwóch
tygodni.
Inne wypadki zebrania się Sejmu na sesję nadzwyczajną określa Konstytucja.
Odroczenie wymaga zgody Sejmu, jeżeli ma być w ciągu tej samej sesji zwyczajnej powtórzone,
lub jeżeli przerwa ma trwać dłużej niż 30 dni.
Rząd składa Sejmowi na sesji projekt budżetu wraz z załącznikami (art. 4) nie później
niż na 5 miesięcy przed rozpoczęciem następnego roku budżetowego. Od chwili złożenia
Sejmowi projektu budżetu sesja sejmowa nie może być zamknięta, dopóki budżet nie będzie
uchwalony, lub dopóki nie upłyną terminy, przewidziane w niniejszym artykule.
Jeżeli Sejm najdalej w ciągu 31/2 miesięcy od dnia złożenia przez Rząd projektu budżetu
nie uchwali, Senat przystępuje do rozważania złożonego projektu.
Jeżeli Senat w ciągu 30 dni nie prześle Sejmowi swojej uchwały w przedmiocie budżetu
wraz z przyjętemi zmianami, uważa się, że przeciw projektowi zarzutów nie podnosi
(art. 35 ust. 1).
Jeżeli Sejm w ciągu 15 dni po otrzymaniu budżetu z przyjętemi przez Senat zmianami
ponownej uchwały nie poweźmie (art. 35 ust. 3), uważa się poprawki Senatu za przyjęte.
Prezydent Rzeczypospolitej ogłasza budżet jako ustawę w brzmieniu:
a)
przyjętem przez uchwałę Sejmu, jeżeli Sejm i Senat budżet w ustalonych terminach rozpatrzyły
i Sejm bądź przyjął, bądź odrzucił poprawki Senatu (art. 35 ust. 8);
b)
przyjętem przez Sejm, albo przez Senat, jeżeli tylko Sejm, względnie Senat uchwalił
budżet w oznaczonym terminie;
c)
projektu rządowego, jeżeli ani Sejm ani Senat w oznaczonych terminach uchwał co do
całości budżetu nie powzięły.
Postanowienie, zawarte w ustępie poprzednim artykułu niniejszego, nie ma zastosowania,
jeżeli Sejm odrzuci w całości przedłożony przez Rząd projekt budżetu.
Jeżeli Sejm jest rozwiązany, a budżet na dany rok budżetowy lub przynajmniej prowizorjum
budżetowe na czas aż do zebrania się nowego Sejmu nie jest uchwalone, Rząd ma prawo
czynić wydatki i pobierać dochody w granicach zeszłorocznego budżetu aż do uchwalenia
przez Sejm i Senat prowizorjum budżetowego, które Rząd obowiązany jest złożyć Sejmowi
na pierwszem posiedzeniu po wyborach.
Jeżeli Sejm jest rozwiązany, a ustawa zezwalająca na pobór rekruta nie jest uchwalona,
Rząd ma prawo zarządzić pobór rekruta w granicach zeszłorocznego, przez Sejm uchwalonego,
kontyngentu.