Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:
Art. 1.
Upoważnia się Ministra Komunikacji do oddania „Francusko-Polskiemu Towarzystwu Kolejowemu”
(„Compagnie Franco-Polonaise de Che mins de Fer”), Spółce Akcyjnej w Paryżu, zwanemu
w następnych artykułach tej ustawy „koncesjonarju szem”, kolei państwowej od stacji
Herby Nowe do stacji Inowrocław i od stacji Nowawieś Wielka do stacji Gdynia do dokończenia
jej budowy i eksploatacji oraz odnogi tej kolei od stacji Siemkowice do węzła kolejowego
w Częstochowie do budowy i eksploatacji na warunkach koncesyjnych, ustalonych w porozumieniu
z wspomnianą Spółką dnia 30 marca 1931 r.
Art. 2.
Nieruchomości, wchodzące obecnie w skład wymienionych w art. 1 linij kolejowych, pozostają
własnością Państwa, nieruchomości zaś, które koncesjonarjusz nabędzie w celu budowy
lub eksploatacji tych linij kolejowych, stają się z chwilą ich nabycia własnością
Państwa.
Art. 5.
W razie wygaśnięcia koncesji przed upływem jej terminu Minister Skarbu będzie władny
w porozumieniu z Ministrem Komunikacji przejąć na Państwo pożyczki obligacyjne koncesjonariusza
i zabezpieczyć ich spłatę i oprocentowanie na wpływach brutto linij kolejowych, wymienionych
w art. 1.
Art. 6.
Stosunek pracowników, pełniących służbę kolejową na linjach kolejowych, wymienionych
w art. 1, lub w ich zarządzie - z wyjątkiem zatrudnionych na podstawie umowy o pracę
- jest pu bliczno-prawny.
Art. 7.
Do stałych pracowników kolejowych koncesjonariusza - z wyjątkiem zatrudnionych na
podstawie umowy o pracę - będą miały zastosowanie przepisy o prawach i obowiązkach,
o normach wynagrodzenia, pomocy leczniczej i uprawnieniach emerytalnych w zakresie
każdocześnie obowiązującym w stosunku do pracowników stałych przedsiębiorstwa „Polskie
Koleje Państwowe” z odpowied niemi zmianami, które ze względu na odrębne warunki przedsiębiorstwa
koncesjonariusza ustalać będzie Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Skarbu
oraz Pracy i Opieki Społecznej, po wysłuchaniu opinji koncesjonariusza.
Art. 8.
Pracownicy przedsiębiorstwa „Polskie Koleje Państwowe”, wyznaczeni przez Ministra
Komunikacji do stałego pełnienia służby kolejowej na linjach kolejowych, wymienionych
w art. 1, lub w ich zarządzie, przechodzą do służby kolejowej koncesjonariusza z zachowaniem
uprawnień, wynikających z czasu służby, zaliczonego im przez przedsiębiorstwo „Polskie
Koleje Państwowe”,
Art. 9.
Przepisy prawne z dziedziny świadczeń socjalnych będą miały zastosowanie do koncesjonar
jusza w zakresie, obowiązującym przedsiębiorstwo „Polskie Koleje Państwowe”.
Art. 10.
Wszelkie spory, mogące wyniknąć między Skarbem Państwa i koncesjonariuszem na tle
wykładni lub wykonania warunków koncesyjnych (art. 1), mogą być rozstrzygane przez
sądy polubowne z wyjątkiem sporów, które według ustawy z dnia 14 października 1921 r.
o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne (Dz. U. R. P. Nr 88, poz. 646) są
wyłączone z właściwości sądów i podlegają orzecznictwu władz administracyjnych.
Art. 11.
Wykonanie ustawy niniejszej porucza się Ministrowi Komunikacji, o ile chodzi o wykonanie
artykułów 4 i 7 w porozumieniu z Ministrem Skarbu, o ile zaś chodzi o wykonanie artykułu
7 także w porozumieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej, natomiast wykonanie
artykułów 3 i 5 Ministrowi Skarbu w porozumieniu z Ministrem Komunikacji.