Urzędnicy stanu cywilnego i prowadzący księgi stanu cywilnego mają obowiązek przesyłać
na żądanie gminy, względnie organu, upoważnionego do prowadzenia ewidencji i kontroli
ruchu ludności dla użytku ksiąg ludności wyciągi z ksiąg i aktów stanu cywilnego.
W wypadkach, gdy księgi stanu cywilnego uległy zniszczeniu lub zaginięciu, obowiązek
ten ciąży na urzędach i instytucjach, utrzymujących duplikaty tych ksiąg.
Zawiadomienia, przewidziane w ust. 1, są udzielane bezpłatnie. Wyciągi z ksiąg i aktów
stanu cywilnego, przewidziane w ust. 2, wydawane są za zwrotem kosztów druków.
W razie opieszałości osób lub instytucyj, prowadzących akty stanu cywilnego, względnie
utrzymujących duplikaty odpowiednich ksiąg, w wykonywaniu powyższego obowiązku, powiatowa
władza administracji ogólnej może zarządzić wykonanie tych czynności na koszt winnego.
Minister Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z właściwymi ministrami może zwolnić urzędy
stanu cywilnego od przewidzianego w obowiązujących przepisach obowiązku przesyłania
urzędom publicznym wyciągów z akt stanu cywilnego, natomiast nałożyć na gminy lub
inne organa, prowadzące ewidencję ludności, obowiązek przesyłania urzędom publicznym
wyciągów z rejestru mieszkańców