Ustawaz dnia 28 stycznia 1932 r.o skupie kolei lokalnej Borki Wielkie - Grzymałów

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:

Art. 1.

Skarb Państwa skupuje kolej lokalną Borki Wielkie - Grzymałów z dniem 1 stycznia 1933 r. na podstawie dokumentu koncesyjnego z dnia 23 marca 1896 r. (Dz. u. p. austr. Nr 66).

Art. 2.

(1)

Cenę skupu stanowi roczna renta, ustalona według postanowień § 12 dokumentu koncesyjnego kolei lokalnej Borki Wielkie - Grzymałów, płatna w ratach półrocznych zdołu dnia 30 czerwca i 31 grudnia każdego roku do upływu terminu koncesji.

(2)

Skarb Państwa ma prawo każdego czasu zamiast niepłatnych jeszcze rat renty skupu wypłacić spółce akcyjnej „Kolej lokalna Borki Wielkie - Grzymałów” sumę, jaka wypadnie z kapitalizacji renty skupu w stosunku 4% rocznie.

(3)

Wydatek pokrywa się z budżetu przedsiębiorstwa „Polskie Koleje Państwowe”.

Art. 3.

(1)

Skarb Państwa ma prawo każdego czasu przejąć zaciągniętą przez spółkę w b. Banku Krajowym dla Królestwa Galicji i Lodomerji z Wielkiem Księstwem Krakowskiem pożyczkę pierwszeństwa do zapłaty na rzecz Banku Gospodarstwa Krajowego w sumie nie spłaconej jeszcze według planu umorzenia w czasie przejęcia.

(2)

W tym przypadku renta skupu zmniejsza się o sumę, potrzebną na oprocentowanie i umorzenie tej pożyczki.

Art. 4.

(1)

Przedmiotem skupu jest całe przedsiębiorstwo kolejowe spółki z całym jej majątkiem ruchomym i nieruchomym i wszystkiemi prawami.

(2)

Za cenę skupu, wymienioną w art. 2 i 3, przechodzi na własność Skarbu Państwa bez żadnego dalszego odszkodowania całe przedsiębiorstwo kolejowe spółki, wolne od wszelkich długów i ciężarów, a obciążone tylko resztą nie spłaconej jeszcze pożyczki pierwszeństwa, wymienionej w art. 3.

Art. 5.

Przed ostatecznem ustaleniem ceny skupu Skarb Państwa ma prawo wypłacać spółce zaliczki na rachunek tej ceny.

Art. 6.

(1)

Minister Komunikacji przeprowadzi w księgach kolejowych (gruntowych) wpis prawa własności i innych praw rzeczowych, które wskutek skupu przedsiębiorstwa kolejowego przechodzą na własność Skarbu Państwa.

(2)

Jeżeli spółka nie przedstawi Ministrowi Komunikacji w oznaczonym przez niego terminie dokumentów, potrzebnych do przepisania prawa własności i innych praw rzeczowych, albo też dokumentów, sporządzonych przez Ministerstwo Komunikacji, nie zaopatrzy w podpisy w sposób, prawem wymagany, to wpis prawa własności i innych praw rzeczowych nastąpi na podstawie pisemnej deklaracji Ministra Komunikacji.

Art. 7.

Pisma oraz wpisy w księgach kolejowych (gruntowych), mające na celu przeniesienie własności skupywanego przedsiębiorstwa kolejowego na Skarb Państwa, są wolne od opłat stemplowych i komunalnych oraz od należności sądowych.

Art. 8.

Wykonanie ustawy niniejszej porucza się Ministrowi Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Art. 9.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.