Urzędy gminne prowadzą księgi umów, w których wszyscy mieszkańcy gminy mogą sporządzać
akty i umowy, choćby w nich uczestniczyły także osoby, nie będące mieszkańcami gminy.
Akty i umowy nie mogą dotyczyć przedmiotów, dla których jest wymagana forma notarialna
lub których wartość przewyższa 3.000 zł.
Każdy akt lub umowa powinny być spisane w księdze, odczytane stronom i podpisane przez
nie oraz przez wójta lub jego zastępcę i sekretarza gminnego. Jeżeli w akcie lub umowie
uczestniczy niepiśmienny lub nie mogący pisać, może się za niego podpisać inna osoba;
w tym przypadku wymagane są nadto podpisy dwóch świadków.
Mieszkańcy gminy mogą sporządzać w księdze umów testamenty, jeżeli przedmiotem testamentu
jest gospodarstwo rolne - gdy obszar gruntu nie przekracza 15 ha, a w innych przypadkach,
jeżeli wartość majątku nie przekracza 3.000 zł.
Testator powinien osobiście oświadczyć swoją wolę w obecności wójta lub jego zastępcy
i sekretarza gminnego oraz co najmniej dwóch świadków; oświadczenie to powinno być
spisane w księdze umów, odczytane obecnym i podpisane przez testatora, świadków oraz
wójta lub jego zastępcę i sekretarza gminnego. Jeżeli testator nie umie lub nie może
pisać, może się za niego podpisać inna osoba. Testamenty te mogą być zmieniane lub
odwoływane przez testamenty lub akty, sporządzone notarialnie lub w gminnej księdze
umów.
Testament, sporządzony z naruszeniem przepisów ustępu poprzedzającego, nie ma mocy
testamentu, sporządzonego w gminnej księdze umów.
Z czynności, sporządzonych w księdze umów, wydaje się stronom w braku odmiennej umowy
po jednym wypisie, opatrzonym podpisami wójta lub jego zastępcy i sekretarza gminnego
oraz pieczęcią gminy.
Czynności, sporządzone w księdze umów, podlegają ogólnym przepisom o opłatach stemplowych.