Art. 2a.
Utrzymywanie porządku i czystości w miejscach prywatnych, służących do ogólnego użytku
ludności, w miejscach zabudowań prywatnych, przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców
i na placach nie zabudowanych, jak również usuwanie zebranych z tych miejsc nieczystości,
należy do właściciela nieruchomości lub osób, reprezentujących prawa właściciela w
stosunku do tej nieruchomości lub też sprawujących jej zarząd.
Do osób, wymienionych w ust. 1, należy również utrzymywanie porządku i czystości na
połowie szerokości ulicy (chodnik i polowa szerokości jezdni) wzdłuż nieruchomości
oraz usuwanie zgarniętych nieczystości. Gdy nieruchomość przylega do placu publicznego,
obowiązek ten dotyczy utrzymania porządku i czystości na chodniku przy nieruchomości
i pasie jezdni wzdłuż chodnika 5-metrowei szerokości.
Utrzymywanie porządku i czystości w innych miejscach publicznych należy do gminy.
Obowiązek utrzymywania porządku i czystości na ulicy obejmuje również polewanie jezdni
i chodników, usuwanie z nich błota, śniegu i lodu oraz posypywanie chodników szorstkimi
materiałami w czasie gołoledzi.
Art. 2.
Gminy mogą na podstawie uchwały organu stanowiącego przejąć od osób do tego obowiązanych
utrzymywanie porządku i czystości na ulicach i placach oraz usuwanie nieczystości
z nieruchomości.
Gmina, przejmując obowiązki, określone w ust. 1, lub też w okresie wykonywania tych
obowiązków, może wyłączyć spod swego działania niektóre części obszaru gminy, w szczególności
dzielnice-ogrody, albo też poszczególne nieruchomości, jak również wykonywanie niektórych
z obowiązków, wymienionych w art. 2a, nie może jednak wyłączyć spod swego działania
obowiązku wywożenia błota, śniegu i lodu, zebranego z jezdni i chodnika.
Gmina może wykonywać powyższe obowiązki we własnym zakresie, albo też zezwolić na
ich wykonywanie innej osobie prawnej lub fizycznej.
W przypadku przejęcia przez gminę obowiązku usuwania nieczystości, będą one stanowiły
jej własność.