Ustawaz dnia 24 marca 1939 r.o rozrachunku pomiędzy Skarbem Państwa, przedsiębiorstwem „Polskie Koleje Państwowe” i Państwowym Funduszem Drogowym a Bankiem Polskim, Bankiem Gospodarstwa Krajowego i Państwowym Bankiem Rolnym

Art. 1.

Upoważnia się Ministra Skarbu do:

1)

przejęcia zadłużenia Banku Gospodarstwa Krajowego i Państwowego Banku Rolnego w Banku Polskim - powstałego w związku z finansowaniem niektórych inwestycyj z funduszów publicznych i czynnościami zleconymi przez Rząd w okresie od dnia 1 stycznia 1931 r. do dni wejścia w życie ustawy niniejszej do wysokości 327.000.000 zł;

2)

przeprowadzenia rozrachunku pomiędzy Skarbem Państwa a Bankiem Gospodarstwa Krajowego i Państwowym Bankiem Rolnym oraz do dokonania koniecznych odpisów z wierzytelności Skarbu Państwa.

Art. 2.

Upoważnia się Ministra Skarbu do wydania:

1)

Bankowi Polskiemu 3% zobowiązań dłużnych Skarbu Państwa - na pokrycie zadłużenia, określonego w art. 1 pkt 1) oraz do ustalenia planu umorzenia tych zobowiązań;

2)

Bankowi Gospodarstwa Krajowego i Państwowemu Bankowi Rolnemu zobowiązań dłużnych Skarbu Państwa - na pokrycie zadłużenia, ustalonego w rozrachunku, określonym w art. 1 pkt 2) oraz do ustalenia oprocentowania i planu umorzenia tych zobowiązań, bądź do uregulowania tego zadłużenia obligacjami 4%pożyczki konsolidacyjnej.

Art. 3.

(1)

Upoważnia się Ministra Komunikacji do wypuszczenia w porozumieniu z Ministrem Skarbu:

1)

3% obligacyj przedsiębiorstwa „Polskie Koleje Państwowe” do wysokości 100.000.000 zł;

2)

3% obligacyj Państwowego Funduszu Drogowego do wysokości 88.000.000 zł.

(2)

Obligacjami tymi pokryte będą krótkoterminowe zobowiązania w Banku Polskim, zaciągnięte do dnia wejścia w życie ustawy niniejszej przez Bank Gospodarstwa Krajowego na finansowanie inwestycyj przedsiębiorstwa „Polskie Koleje Państwowe” i Państwowego Funduszu Drogowego.

Art. 4.

Termin umorzenia obligacyj (art. 3) wynosić będzie 36 lat; plan umorzenia ustali Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Art. 5.

Obligacje (art. 3) korzystają z poręki Skarbu Państwa.

Art. 6.

Obligacje (art. 3) wolne są od podatku od kapitałów i rent oraz od opłat stemplowych.

Art. 7.

Do budżetu Państwa wprowadzane będą corocznie sumy, potrzebne na obsługę zobowiązań Skarbu Państwa i Państwowego Funduszu Drogowego, określonych w art. 2 i art. 3 ust. (1) pkt 2), a do planu finansowo-gospodarczego przedsiębiorstwa „Polskie Koleje Państwowe” - sumy na obsługę zobowiązań, określonych w art. 3 ust. (1) pkt 1).

Art. 8.

Sprawozdanie z rozrachunku, przeprowadzonego na podstawie art. 1 i 3, będzie włączone do ogólnego zamknięcia rachunków za właściwy okres budżetowy i podlega ogólnym przepisom o zamknięciu rachunków państwowych oraz absolutorium dla Rządu.

Art. 9.

Wykonanie ustawy niniejszej porucza się Ministrowi Skarbu i Ministrowi Komunikacji we właściwym mu zakresie działania.

Art. 10.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.