1.
Właścicielom, których przedsiębiorstwo zostało przejęte na własność Państwa, przysługuje
prawo do renty inwalidzkiej przewidzianej w przepisach o powszechnym zaopatrzeniu
emerytalnym pracowników i ich rodzin - dla pracowników, którzy stali się inwalidami
z innych przyczyn niż wypadek w zatrudnieniu lub choroba zawodowa, jeżeli bądź osiągnęli
wiek starczy przewidziany dla pracowników II kategorii zatrudnienia, bądź są inwalidami,
przy czym nie posiadają niezbędnych środków utrzymania, a przejęte przedsiębiorstwo
stanowiło podstawę ich utrzymania.
2.
Członkom rodziny pozostałym po osobach wymienionych w ust. 1 przysługuje prawo do
renty rodzinnej, przewidzianej w przepisach, o których mowa w ust. 1, dla członków
rodziny po pracowniku zmarłym z innych przyczyn niż wypadek w zatrudnieniu lub choroba
zawodowa, jeżeli spełniają warunki do renty rodzinnej przewidzianej w tych przepisach
i nie posiadają niezbędnych środków utrzymania, a przejęte przedsiębiorstwo stanowiło
podstawę utrzymania ich żywiciela.
3.
Podstawę wymiaru renty określi Rada Ministrów na wniosek Ministra Pracy i Opieki Społecznej.
4.
Szczegółowe przepisy co do zasad przyznawania, ustalania wymiaru i wypłaty rent oraz
trybu postępowania określi w drodze rozporządzenia Minister Pracy i Opieki Społecznej
w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy.
5.
Z upływem terminu określonego w art. 7 ust. 1 wstrzymuje się wypłatę wszelkiego rodzaju
świadczeń wypłacanych właścicielom przedsiębiorstw przez zarządców państwowych przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.