Rozdział 5
Obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów
Art. 18.
1.
Osoba, która przybywa do domu wczasowego lub wypoczynkowego, pensjonatu, hotelu, motelu,
domu wycieczkowego, schroniska, campingu lub na strzeżone pole biwakowe albo do innego
podobnego zakładu jest obowiązana zameldować się na pobyt czasowy przed upływem 24
godzin od chwili przybycia.
2.
Zameldowania dokonuje się u kierownika zakładu lub upoważnionej przez niego osoby.
Art. 19.
1.
Osoba przebywająca w określonej miejscowości w celach turystyczno-wypoczynkowych poza
zakładami określonymi w art. 18 dłużej niż trzy doby jest obowiązana najpóźniej przed
upływem czwartej doby, licząc od dnia przybycia, zameldować się na pobyt czasowy u
sołtysa, w mieście - u właściciela domu, a w razie przebywania w pomieszczeniach administrowanych
przez instytucje państwowe lub społeczne - u administratora lub dozorcy domu.
2.
Osoba przebywająca czasowo w określonej miejscowości w celach turystyczno-wypoczynkowych
poza miejscem pobytu stałego i korzystająca z ruchomych pomieszczeń noclegowych dłużej
niż 7 dni jest obowiązana przed upływem ósmego dnia pobytu, licząc od dnia przybycia,
zameldować się na pobyt czasowy u sołtysa lub we właściwym miejscowo urzędzie wymienionym
w art. 11 ust. 1.
3.
Uproszczenie obowiązku meldunkowego określone w ust. 1 i 2 dotyczy pobytu czasowego
nie przekraczającego 30 dni.
Art. 20.
Uczestnicy wycieczki organizowanej przez instytucję państwową lub społeczną, związek
zawodowy albo inną organizację społeczną ludu pracującego dokonują zameldowania się
na pobyt czasowy za pośrednictwem kierownika wycieczki, który jest obowiązany z chwilą
przybycia do zakładu hotelarskiego zgłosić pobyt wycieczki kierownikowi zakładu lub
pracownikowi upoważnionemu do przyjmowania zgłoszeń, przedstawiając listę uczestników
oraz dowód upoważniający go do kierowania wycieczką.
Art. 21.
1.
Uczestnicy kolonii i obozu turystyczno-wypoczynkowego organizowanego przez instytucję
państwową lub społeczną, związek zawodowy albo inną organizację społeczną ludu pracującego
dla młodzieży szkolnej i studiującej są zwolnieni od obowiązku meldunkowego, jeżeli
pobyt czasowy nie przekracza 30 dni.
2.
Kierownik obozu lub kolonii jest obowiązany prowadzić listę uczestników.
Art. 22.
Przy wymeldowaniu się przepis art. 16 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 6
Obowiązek meldunkowy cudzoziemców
Art. 23.
Cudzoziemiec przebywający na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej jest obowiązany
wykonywać obowiązek meldunkowy na zasadach określonych w ustawie, jeżeli przepisy
niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.
Art. 24.
1.
Cudzoziemiec przebywający poza zakładem hotelarskim, zakładem udzielającym pomieszczenia
w związku z pracą, nauką, leczeniem się lub wypoczynkiem jest obowiązany zameldować
się na pobyt czasowy przed upływem 48 godzin od chwili przybycia do określonej miejscowości
i nie później niż przed upływem 48 godzin od chwili przekroczenia granicy Polskiej
Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
Jeżeli koniec terminu do dokonania obowiązku meldunkowego przypada na dzień ustawowo
wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni.
Art. 25.
Uczestnicy wycieczek dokonują zameldowania się na pobyt czasowy za pośrednictwem kierownika
wycieczki, który jest obowiązany z chwilą przybycia wycieczki do zakładu hotelarskiego
zgłosić pobyt wycieczki kierownikowi zakładu lub pracownikowi upoważnionemu do przyjmowania
zgłoszeń, przedstawiając dokumenty uczestników uprawniające do pobytu na terytorium
Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Art. 26.
Cudzoziemiec, dokonując zameldowania się na pobyt stały, zgłasza wymagane dane do
zameldowania, przedstawia kartę pobytu stałego wydaną stosownie do przepisów o cudzoziemcach
i potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy.
Art. 27.
Od wykonywania obowiązku meldunkowego zwolnieni są pod warunkiem wzajemności szefowie
i członkowie personelu przedstawicielstw dyplomatycznych oraz urzędów konsularnych
państw obcych, łącznie z członkami ich rodzin pozostającymi z nimi we wspólnocie domowej,
a także inne osoby na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych,
z wyjątkiem cudzoziemców mających stałe miejsce pobytu w Polskiej Rzeczypospolitej
Ludowej.
Art. 28.
Do cudzoziemców nie mają zastosowania przepisy art. 18-21.
Rozdział 7
Obowiązki najemców, właścicieli domów i lokali, administratorów i dozorców domów,
zakładów pracy oraz sołtysów
Art. 29.
1.
Wynajmujący, najemca, osoba, której przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu, lub
właściciel lokalu jest obowiązany zawiadomić właściwy urząd wymieniony w art. 11 ust.
1 o stałym lub czasowym pobycie w tym lokalu innej osoby oraz o opuszczeniu przez
nią tego lokalu, jeżeli osoba ta nie dopełniła obowiązku meldunkowego.
2.
Zawiadomienie powinno być dokonane niezwłocznie po upływie terminu określonego do
wykonania obowiązku meldunkowego.
Art. 30.
1.
Dozorca domu, a jeżeli nie ma dozorcy - administrator domu, a jeżeli nie ma administratora
- właściciel domu jest obowiązany zawiadomić właściwy urząd wymieniony w art. 11 ust.
1 o niedopełnieniu obowiązku zameldowania lub wymeldowania się przez osobę przebywającą
w tym domu.
2.
Na terenie wsi obowiązek określony w ust. 1 ciąży również na sołtysie w stosunku do
mieszkańców domów, dla których prowadzi on wykaz osób w nich przebywających.
3.
Przepis art. 29 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Art. 31.
1.
Zakład pracy jest obowiązany sprawdzić przy zatrudnieniu osoby w tym zakładzie, czy
dopełniła ona obowiązku meldunkowego.
2.
O niedopełnieniu przez tę osobę obowiązku meldunkowego zakład pracy jest obowiązany
zawiadomić niezwłocznie właściwy urząd wymieniony w art. 11 ust. 1.
Art. 32.
1.
W mieście administrator domu, a jeżeli nie ma administratora - właściciel domu jest
obowiązany prowadzić wykaz osób przebywających w tym domu i podlegających zameldowaniu.
Administrator lub właściciel domu może zlecić prowadzenie tego wykazu dozorcy domu.
2.
We wsi wykaz osób podlegających zameldowaniu prowadzi sołtys. Jeżeli na terenie wsi
znajdują się domy administrowane przez instytucje państwowe lub społeczne, wykaz osób
przebywających w tych domach i podlegających zameldowaniu prowadzi administrator lub
dozorca domu.
Rozdział 8
Dokumenty stwierdzające tożsamość
Art. 33.
Dokumentami stwierdzającymi tożsamość osób, o których mowa w art. 3, są: dowody osobiste,
tymczasowe dowody osobiste i tymczasowe zaświadczenia tożsamości.
Art. 34.
Dokumentów stwierdzających tożsamość osób nie wolno zatrzymywać przy przyjmowaniu
do pracy lub jako zabezpieczenia wykonania świadczenia.
Art. 35.
1.
Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w kraju jest obowiązana posiadać:
1)
dowód osobisty od ukończenia 18 roku życia,
2)
tymczasowy dowód osobisty w wieku od 16 do 18 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku
pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub
opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.
2.
Osoby, o których mowa w ust. 1, w wieku od 13 do 18 roku życia mogą otrzymać tymczasowy
dowód osobisty.
3.
Osoba, której obywatelstwo polskie nie zostało stwierdzone, otrzymuje tymczasowe zaświadczenie
tożsamości.
Art. 36.
Osobę, która nie ukończyła 18 roku życia i nie posiada tymczasowego dowodu osobistego
lub tymczasowego zaświadczenia tożsamości, wpisuje się do dowodów osobistych lub tymczasowych
zaświadczeń tożsamości obojga rodziców, a jeżeli władzę rodzicielską sprawuje tylko
jedno z rodziców, wpisuje się ją tylko do dowodu osobistego lub tymczasowego zaświadczenia
tożsamości tego z rodziców; w razie braku władzy rodzicielskiej wpisuje się tę osobę
do dowodu osobistego lub tymczasowego zaświadczenia tożsamości opiekuna.
Art. 37.
1.
Dowód osobisty wydaje się z ważnością na czas nie oznaczony.
2.
Tymczasowy dowód osobisty wydaje się na okres do ukończenia przez osobę 18 roku życia.
3.
Tymczasowe zaświadczenie tożsamości wydaje się na czas oznaczony.
Art. 38.
1.
W dowodach osobistych i tymczasowych zaświadczeniach tożsamości wpisuje się:
1)
nazwisko i imię (imiona) oraz imiona rodziców i nazwisko rodowe,
2)
dzień, miesiąc, rok i miejsce urodzenia,
5)
nazwę organu wystawiającego dowód,
6)
osoby, o których mowa w art. 36.
2.
W tymczasowych dowodach osobistych wpisuje się dane określone w ust. 1 pkt 1, 2, 5
i 6.
Art. 39.
Użyte w dalszej części ustawy określenie - dowód osobisty - oznacza dowód osobisty
i tymczasowy dowód osobisty.
Art. 40.
1.
W dowodach osobistych i tymczasowych zaświadczeniach tożsamości ponadto wpisuje się:
1)
zameldowanie na pobyt stały i wymeldowanie,
2)
zmiany stanu cywilnego oraz adnotacje o urodzeniach i zgonach osób, o których mowa
w art. 36,
3)
nazwę zakładu pracy, datę przyjęcia do pracy i datę zwolnienia,
4)
datę stawienia się żołnierza do odbycia zasadniczej służby wojskowej, przeszkolenia
wojskowego trwającego dłużej niż 3 miesiące lub służby pełnionej w charakterze kandydata
na żołnierza zawodowego oraz datę zwolnienia z tej służby.
2.
Minister Spraw Wewnętrznych może określić przypadki, w których wpisów wymienionych
w ust. 1 pkt 3 nie dokonuje się.
Art. 41.
1.
Dowody osobiste i tymczasowe zaświadczenia tożsamości podlegają wymianie w razie:
1)
zmiany nazwiska lub imienia,
2)
uszkodzenia tych dokumentów lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie
tożsamości osoby,
3)
wyczerpania się miejsca na dokonywanie wpisów,
2.
Organami właściwymi do uznania, czy dowód osobisty lub tymczasowe zaświadczenie tożsamości
podlega wymianie z powodów określonych w ust. 1, jak również w innych uzasadnionych
przypadkach, są organy wydające dowody osobiste.
3.
Rada Ministrów może zarządzić wymianę dowodów osobistych wydanych na czas nie oznaczony.
Art. 42.
1.
Osoba posiadająca dowód osobisty lub tymczasowe zaświadczenie tożsamości, otrzymując
paszport albo dokument podróży na wyjazd za granicę, jest obowiązana złożyć swój dowód
osobisty lub tymczasowe zaświadczenie tożsamości organowi, który jej wydaje paszport
lub dokument podróży.
2.
Osoba określona w ust. 1 jest obowiązana w ciągu 7 dni od dnia powrotu z zagranicy
odebrać swój dowód osobisty lub tymczasowe zaświadczenie tożsamości od organu, który
jej wydał paszport albo dokument podróży.
3.
Minister Spraw Wewnętrznych może określić przypadki, w których złożenie dowodu osobistego
lub tymczasowego zaświadczenia tożsamości przy wyjazdach za granicę - na czas pobytu
za granicą - nie jest wymagane.
Art. 43.
1.
Osoba, która utraciła dowód osobisty lub tymczasowe zaświadczenie tożsamości, jest
obowiązana zawiadomić w ciągu 24 godzin najbliższy organ Milicji Obywatelskiej o utracie
tego dokumentu.
2.
Znalazca cudzego dowodu osobistego lub tymczasowego zaświadczenia tożsamości jest
obowiązany złożyć go niezwłocznie w najbliższym organie Milicji Obywatelskiej.
3.
W razie znalezienia własnego dowodu osobistego lub tymczasowego zaświadczenia tożsamości
zgłoszonego jako utracony, należy zawiadomić o tym niezwłocznie najbliższy organ Milicji
Obywatelskiej, jeżeli w miejsce zgłoszonego jako utracony nie został jeszcze wydany
nowy odpowiedni dokument.
4.
W razie odnalezienia własnego dowodu osobistego lub tymczasowego zaświadczenia tożsamości
należy niezwłocznie złożyć ten dokument organowi właściwemu w sprawach dowodów osobistych,
jeżeli został wydany nowy odpowiedni dokument.
Art. 44.
Dowody osobiste i tymczasowe zaświadczenia tożsamości podlegają obowiązkowi zwrotu
w razie:
1)
utraty obywatelstwa polskiego - niezwłocznie,
2)
zgonu posiadacza dokumentu; obowiązek zwrotu dokumentu ciąży w tym przypadku na osobach
obowiązanych do zgłoszenia zgonu stosownie do przepisów prawa o aktach stanu cywilnego.
Art. 45.
Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia:
1)
organy, zakłady pracy oraz organizacje społeczne uprawnione do dokonywania wpisów
w dokumentach stwierdzających tożsamość, tryb dokonywania wpisów oraz w miarę potrzeby
inne dane niż określone w ustawie, które mogą lub powinny być wpisane w tych dokumentach,
2)
tryb postępowania w sprawach wydawania, wymiany, zwrotu lub utraty dokumentów stwierdzających
tożsamość oraz wzory tych dokumentów.
Rozdział 11
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 58.
Dowody osobiste i tymczasowe zaświadczenia tożsamości wydane w trybie przepisów obowiązujących
przed wejściem w życie ustawy zachowują swą ważność.
Art. 59.
Ustawa nie narusza przepisów normujących pobyt osób w strefie nadgranicznej.
Art. 60.
1.
W
art. 2 pkt 3 dekretu z dnia 7 grudnia 1954 r. o naczelnych organach administracji
państwowej w zakresie spraw wewnętrznych i bezpieczeństwa publicznego
(Dz. U. Nr 54, poz. 269, z 1956 r. Nr 41, poz. 188 i Nr 54, poz. 241) po wyrazie „ludności” stawia się przecinek i dodaje wyrazy „dowodów osobistych”.
2.
W
art. 11 ustawy z dnia 29 marca 1963 r. o cudzoziemcach
(Dz. U. Nr 15, poz. 77) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„
4.
Niezależnie od obowiązku rejestracji cudzoziemiec podlega obowiązkowi meldunkowemu
stosownie do przepisów o ewidencji ludności.
”
Art. 61.
Tracą moc:
2)
art. 6 pkt 11 dekretu z dnia 21 grudnia 1955 r. o organizacji i zakresie działania
Milicji Obywatelskiej
(Dz. U. Nr 46, poz. 311),
Art. 62.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r.