Art. 2.
Ustala się w zakresie budżetu centralnego:
dochody w wysokości 2.289.708.322 tys. zł
wydatki w wysokości 2.444.392.972 tys. zł
w tym:
rezerwę Rady Ministrów w wysokości 15.000.000 tys. zł
zgodnie ze szczegółowym podziałem ustalonym w załączniku nr 1.
Art. 6.
Ustala się etaty dla:
1)
administracji państwowej objętej budżetem centralnym, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury,
2)
administracji państwowej objętej budżetem terenowym,
zgodnie z załącznikiem nr 4.
Art. 8.
Dochody budżetowe nie będące dochodami budżetów terenowych są dochodami budżetu centralnego.
Art. 11.
W budżetach terenowych tworzy się rezerwę budżetową na wydatki nie przewidziane w
wysokości 0,5% kwoty wydatków bieżących.
Art. 16.
Rada narodowa ustala zakres i terminy składania przez terenowy organ administracji
państwowej informacji o zmianach w budżecie.
Art. 17.
Naruszeniem dyscypliny budżetowej, oprócz wypadków określonych w art. 84 ust. 2 Prawa
budżetowego, jest:
1)
nierzetelne prowadzenie ewidencji księgowej, składanie nierzetelnych sprawozdań finansowych
lub nieterminowe składanie tych sprawozdań,
2)
utrzymywanie nadmiernych lub niezagospodarowanie zbędnych zapasów,
3)
przekroczenie uprawnień do dokonywania zmian w budżecie lub w planie finansowym jednostek
i zakładów budżetowych,
4)
niedokonanie pełnych i terminowych wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe, gospodarstwa
pomocnicze i jednostki budżetowe w zakresie działalności finansowanej w formie środków
specjalnych.
Art. 18.
Upoważnia się Ministra Finansów do:
1)
dokonywania odpowiednich przeliczeń i przeniesień dochodów i wydatków budżetu centralnego
oraz udziałów dotacji i wpłat części podatku od płac określonych dla województw w
załącznikach nr 2 i 3 w wypadkach wprowadzenia w ciągu roku budżetowego zmian: organizacyjnych,
cen, taryf i płac, stawek podatkowych oraz zasad systemu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstw
i innych jednostek organizacyjnych,
2)
przenoszenia dochodów nie rozdzielonych w budżecie centralnym do poszczególnych części
tego budżetu, stosownie do kształtowania się sytuacji i wyników finansowych jednostek
gospodarki uspołecznionej,
3)
zmniejszania lub zwiększania - w wypadku zmian organizacyjnych - liczby etatów naczelnych,
centralnych i terenowych organów administracji państwowej oraz organów wymiaru sprawiedliwości,
w ramach ustalonej łącznie liczby etatów,
4)
zmniejszenia lub zwiększenia kredytów budżetowych w wyniku weryfikacji skutków zmian
cen,
jeżeli nie spowoduje to zwiększenia ogólnej kwoty kredytów ustalonych w niniejszej
ustawie, z równoczesnym podaniem dokonanych przeliczeń do wiadomości rzeczowo właściwych
komisji sejmowych oraz Najwyższej Izby Kontroli,
5)
zwiększenia wydatków budżetu z przeznaczeniem na podwyżki najniższych wynagrodzeń,
emerytur, rent i zasiłków oraz na pomoc społeczną i pokrycia tych wydatków z dodatkowych
dochodów.
Art. 19.
Upoważnia się Ministra Finansów - w ramach wydatków budżetowych przeznaczonych na
inwestycje - do zwiększenia lub zmniejszenia dotacji na inwestycje dla ministerstw,
urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich, jeżeli w trakcie realizacji inwestycji
okaże się, że przeliczenie nakładów w cenach 1982 r. ukształtowało się na poziomie
odbiegającym od przyjętego przy opracowaniu planu sfinansowania inwestycji.
Art. 20.
Upoważnia się Ministra Finansów do:
1)
zmniejszenia lub zwiększenia dotacji wyrównawczej dla budżetów województw w związku
ze zmianą opodatkowania podatkiem od nieruchomości od jednostek gospodarczych oraz
w wypadku istotnych zmian w strukturze terytorialnej wpływów podatku od płac w stosunku
do założonej w załączniku nr 3,
2)
zmniejszenia dotacji wyrównawczej dla budżetów województw w związku z podziałem na
województwa nie rozdzielonej kwoty dochodów z tytułu wpływów podatkowych od osób fizycznych
i prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej.
Art. 25.
Środki finansowe i zobowiązania Funduszu Aktywizacji Zawodowej podlegają przekazaniu
na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej.
Art. 27.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, w porozumieniu z Ministrem Finansów, określi
szczegółowe zasady ustalania przyrostu wynagrodzeń, wysokości obciążeń i zaliczkowych
wpłat tych obciążeń na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej.
Art. 28.
Rada Ministrów podwyższy wysokość składki na ubezpieczenia społeczne z 25% do 33%
funduszu płac na częściowe pokrycie niedoboru środków na te ubezpieczenia.
Art. 31.
Z zysku Narodowego Banku Polskiego osiągniętego w 1982 r. nie uzupełnia się funduszu
statutowego tego banku.
Art. 32.
Zobowiązuje się Ministra Finansów oraz Ministra do Spraw Cen do wzmożenia nadzoru
nad kształtowaniem się kosztów w przedsiębiorstwach, ze szczególnym uwzględnieniem
przedsiębiorstw korzystających z dotacji budżetowych.