Art. 2.
Ustala się w zakresie budżetu centralnego:
dochody w wysokości 2.321.913.961 tys. zł
wydatki w wysokości 2.473.273.807 tys. zł
w tym:
rezerwę Rady Ministrów w wysokości 25.000.000 tys. zł
zgodnie ze szczegółowym podziałem ustalonym w załączniku nr 1.
Art. 6.
Ustala się etaty:
-
-
dla administracji państwowej objętej budżetem centralnym, wymiaru sprawiedliwości
i prokuratury,
-
-
dla administracji państwowej objętej budżetami terenowymi,
zgodnie z załącznikiem nr 4.
Art. 8.
Dochody budżetowe nie będąca dochodami budżetów terenowych są dochodami budżetu centralnego.
Art. 11.
W budżetach terenowych tworzy się rezerwę budżetową na wydatki nieprzewidziane w wysokości
nie niższej niż 0,5% kwoty wydatków bieżących.
Art. 16.
Rada narodowa ustala zakres i terminy składania przez terenowy organ administracji
państwowej informacji o zmianach w budżecie.
Art. 17.
Naruszeniem dyscypliny budżetowej, oprócz wypadków określonych w art. 84 ust. 2 Prawa
budżetowego, jest:
1)
nierzetelne prowadzenie ewidencji księgowej, składanie nierzetelnych sprawozdań finansowych
lub nieterminowe składanie tych sprawozdań,
2)
utrzymywanie nadmiernych lub niezagospodarowanie zbędnych zapasów,
3)
przekroczenie uprawnień do dokonywania zmian w budżecie lub w planie finansowym jednostek
i zakładów budżetowych,
4)
niedokonanie pełnych i terminowych wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe, gospodarstwa
pomocnicze i jednostki budżetowe w zakresie działalności finansowanej w formie środków
specjalnych.
Art. 19.
Rada Ministrów określi inwestycje centralne, które mogą być finansowane z kredytu
pomimo stwierdzenia przez bank niewystarczalności środków funduszu rozwoju przedsiębiorstwa
na spłatę tego kredytu, jeżeli przedsiębiorstwa te uzyskają gwarancję Ministra Finansów,
że po zakończeniu tych inwestycji otrzymają pomoc z budżetu w spłacie rat kredytu.
Art. 20.
Upoważnia się Ministra Finansów do:
1)
zmniejszenia lub zwiększenia dotacji wyrównawczej dla budżetów województw w związku
ze zmianą opodatkowania podatkiem od nieruchomości od jednostek gospodarczych w wypadku
istotnych zmian w strukturze terytorialnej wpływów z tego podatku,
2)
zmniejszenia dotacji wyrównawczej dla budżetów województw w związku z podziałem na
województwa nie rozdzielonej kwoty dochodów z tytułu wpływów podatkowych od gospodarki
nie uspołecznionej i od ludności.
Art. 22.
Upoważnia się Ministra Finansów, na wniosek właściwego ministra, do ustanawiania dysponentami
głównymi kredytów budżetowych jednostek organizacyjnych wykonujących wyodrębnione
zadania w ramach określonej części budżetu centralnego.
Art. 24.
Z nadwyżki dochodów nad wydatkami wynikającej z rocznego rozliczenia dochodów Państwowego
Funduszu Aktywizacji Zawodowej w 1983 r. pozostawia się rezerwę środków na pokrycie
wydatków 1984 r., stanowiącą nie więcej niż 25% planowanych wydatków na 1983 r. Pozostała
część środków tego funduszu stanowi lokatę w budżecie Państwa.
Art. 25.
Minister Finansów może zmienić stawki podatku obrotowego od jednostek gospodarki uspołecznionej,
jeżeli zajdzie potrzeba zmiany cen spowodowana sytuacją rynkową bądź uzasadnionym
wzrostem kosztów produkcji oraz w wypadkach osiągania przez te jednostki wysokich
zysków nie związanych z efektywnością gospodarowania.
Art. 27.
Zobowiązuje się państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej i państwowe gospodarstwa
rolne do uiszczania świadczeń pieniężnych z tytułu zarządzania użytkami rolnymi i
wodami stojącymi według stawek i zasad obowiązujących w roku gospodarczym 1981/82.
Art. 28.
Z zysku Narodowego Banku Polskiego osiągniętego w 1983 r. nie uzupełnia się funduszu
statutowego NBP.
Art. 33.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1983 r.