1)
kontrolować stan budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych oraz procesy
technologiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy,
2)
kontrolować przestrzeganie przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych
i regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
pracy kobiet, młodocianych i osób niepełnosprawnych, urlopów i czasu pracy, świadczeń
z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
3)
brać udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, zgodnie z przepisami
prawa pracy,
4)
brać udział w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków przy pracy, zachorowań na
choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy oraz kontrolować
stosowanie przez zakłady pracy właściwych środków zapobiegawczych,
5)
uczestniczyć w przeprowadzaniu społecznych przeglądów warunków pracy,
6)
opiniować projekty planów poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i planów
rehabilitacji zawodowej oraz kontrolować realizację tych planów,
7)
podejmować działania na rzecz aktywnego udziału pracowników zakładów pracy w kształtowaniu
właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziaływać na przestrzeganie
przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
8)
wykonywać inne zadania określone w ustawie i w przepisach szczególnych.