Ustawa Budżetowa na Rok 1984z dnia 29 grudnia 1983 r.

Spis treści

Art. 1.

1.

Ustala się dochody budżetu Państwa w wysokości 3.137.656.026 tys. zł
z tego:

1)

wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 2.524.989.520 tys. zł

2)

wpłaty instytucji finansowych i ubezpieczeniowych 61.834.408 tys. zł

3)

składki na ubezpieczenia społeczne 298.666.000 tys. zł

4)

wpłaty jednostek świadczących usługi socjalne i kulturalne 19.798.378 tys. zł

5)

wpłaty jednostek administracji państwowej, wymiaru sprawiedliwości, prokuratury, bezpieczeństwa publicznego i obrony narodowej 21.853.724 tys. zł

6)

podatki i opłaty od gospodarki nie uspołecznionej 49.799.200 tys. zł

7)

podatki i opłaty od ludności 34.256.200 tys. zł

8)

pozostałe dochody 47.958.596 tys. zł

9)

lokata w budżecie pozostałości środków Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej 46.000.000 tys. zł

10)

dochody nie rozdzielone na poszczególne działy i tytuły 32.500.000 tys. zł

2.

Ustala się wydatki budżetu 3.267.368.746 tys. zł
z tego:

1)

finansowanie przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 1.317.200.666 tys. zł

2)

nauka 28.747.388 tys. zł

3)

oświata i wychowanie 307.631.463 tys. zł

4)

kultura i sztuka 56.516.571 tys. zł

5)

ochrona zdrowia, opieka społeczna, kultura fizyczna i sport oraz turystyka i wypoczynek 333.510.261 tys. zł

6)

ubezpieczenia społeczne 307.808.818 tys. zł

7)

obrona narodowa 218.723.120 tys. zł

8)

administracja wymiar sprawiedliwości, prokuratura i bezpieczeństwo publiczne 155.749.708 tys. zł

9)

pozostałe wydatki bieżące 28.272.477 tys. zł

10)

wydatki celowe nie rozdzielone na działy i województwa 51.869.474 tys. zł

11)

wydatki na inwestycje i remonty kapitalne 431.338.800 tys. zł

12)

rezerwa Rady Ministrów 30.000.000 tys. zł

3.

Niedobór budżetu wynosi 129.712.720 tys. zł

4.

Upoważnia się Ministra Finansów do zaciągnięcia w Narodowym Banku Polskim kredytu na pokrycie niedoboru budżetu.

5.

Jeżeli przebieg realizacji budżetu Państwa wskazywałby na przekroczenie niedoboru, o którym mowa w ust. 3, Rada Ministrów podejmie działania zmierzające do wygospodarowania odpowiednich dochodów oraz wdrożenia stosownych programów oszczędnościowych w zakresie wydatków budżetowych. W tym wypadku upoważnia się Radę Ministrów także do dokonania zmiany wielkości dotacji ogólnej dla budżetów terenowych.

Art. 2.

Ustala się w zakresie budżetu centralnego:
dochody w wysokości 2.938.328.119 tys. zł
wydatki w wysokości 3.068.040.839 tys. zł
w tym rezerwę Rady Ministrów w wysokości 30.000.000 tys. zł
zgodnie ze szczegółowym podziałem ustalonym w załączniku nr 1.

Art. 3.

1.

Ustala się w zakresie budżetów terenowych na 1984 r.:
  •   -  
    udziały w dochodach budżetu centralnego ustalane w stosunku procentowym do wartości sprzedaży detalicznej towarów i usług przez jednostki gospodarki uspołecznionej objęte planem centralnym i terenowym w wysokości 364.039.615 tys. zł
  •   -  
    dotacje ogólne w wysokości 70.219.991 tys. zł
zgodnie z załącznikiem nr 2.

2.

Kwoty dochodów własnych budżetów terenowych z części podatku od płac stanowiące podstawę do rozliczeń, o których mowa w art. 10, określone są w załączniku nr 3.

3.

Minister Finansów ustali tryb naliczania udziałów oraz przekazywania z budżetu centralnego dotacji ogólnych, o których mowa w ust. 1.

Art. 4.

1.

Ustala się dla przedsiębiorstw państwowych i organizacji spółdzielczych ogólną kwotę dotacji przedmiotowych na finansowanie produkcji wyrobów i świadczenia usług sprzedawanych odbiorcom krajowym w wysokości 602.804.000 tys. zł.

2.

Upoważnia się Radę Ministrów do zwiększenia kwoty określonej w ust. 1 w ramach ogólnej kwoty wydatków ustalonych w niniejszej ustawie.

3.

Rada Ministrów określi grupy wyrobów i usług dotowanych z budżetu.

4.

Minister Finansów ustali stawki dotacji do wyrobów i usług, o których mowa w ust. 3, oraz dokona w odpowiednich częściach budżetu zmiany kwot dotacji, dostosowując je do ogólnej kwoty określonej w ust. 1.

Art. 5.

Przeniesienia kredytów między częściami i działami budżetu centralnego mogą być dokonywane z rezerw budżetowych oraz w wypadkach przewidzianych w art. 4 ust. 2 i art. 19.

Art. 6.

Ustala się etaty:
  •   -  
    dla administracji państwowej objętej budżetem centralnym, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury,
  •   -  
    dla administracji państwowej objętej budżetami terenowymi,
zgodnie z załącznikiem nr 4.

Art. 7.

1.

Dochodami własnymi budżetów terenowych stopnia podstawowego są:

1)

podatek od nieruchomości od jednostek gospodarczych,

2)

podatek gruntowy, z wyjątkiem części podlegającej przekazaniu na Fundusz Rozwoju Rolnictwa,

3)

podatki obrotowy i dochodowy od osób fizycznych i osób prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, z wyjątkiem podatków od osób fizycznych i prawnych mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą oraz od zagranicznych podmiotów gospodarczych, prowadzących działalność gospodarczą na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,

4)

podatki: od wynagrodzeń, wyrównawczy, od spadków i darowizn oraz podatki i opłaty pobierane na podstawie przepisów o niektórych podatkach i opłatach terenowych,

5)

podatek dochodowy od banków spółdzielczych,

6)

podatek scalony od kółek rolniczych, spółdzielni kółek rolniczych i innych jednostek organizacyjnych zrzeszonych w Krajowym Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, związku i zrzeszeń branżowych hodowców i producentów rolnych oraz rolniczych spółdzielni produkcyjnych zrzeszonych w Centralnym Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych,

7)

podatki od innych niż jednostki spółdzielcze i kółka rolnicze organizacji społecznych, z wyjątkiem podatku od płac,

8)

opłata skarbowa,

9)

opłaty: melioracyjna, elektryfikacyjna i za budowę urządzeń wodnych oraz wpłaty na rzecz Państwowego Funduszu Ziemi,

10)

opłaty, poza wymienionymi w pkt 4, 8 i 9, pobierane przez jednostki organizacyjne podporządkowane radom narodowym stopnia podstawowego i przez urzędy terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego,

11)

wpłaty, z wyłączeniem podatku od płac, przedsiębiorstw terenowych, dla których organem założycielskim jest terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego,

12)

podatek scalony i inne wpłaty pobierane od spółek wodnych i ich związków, z wyjątkiem podatku od płac,

13)

wpływy podporządkowanych radom narodowym stopnia podstawowego zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych oraz jednostek budżetowych w zakresie działalności finansowanej w formie środków specjalnych,

14)

wpływy z grzywien i kar orzeczonych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia oraz w szczególnych postępowaniach administracyjnych i w postępowaniu o naruszenie dyscypliny budżetowej, w których organami orzekającymi są terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego,

15)

wpływy ze spłat zaległości zniesionych podatków oraz należności z nimi zrównanych, jeżeli stanowiły dochody budżetów terenowych przed ich zniesieniem,

16)

udziały w dochodach budżetu wojewódzkiego.

2.

Dochodami własnymi budżetów województw są:

1)

wpłaty, z wyłączeniem podatku od płac, przedsiębiorstw terenowych, dla których organem założycielskim jest terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, a także wpłaty jednostek spółdzielczych, z wyjątkiem spółdzielni i związków spółdzielni: inwalidów, mleczarskich, wydawniczych, rękodzieła ludowego i artystycznego „Cepelia” i rzemieślniczych oraz spółdzielni zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielni Rolniczych „Samopomoc Chłopska”, w „Społem” Centralnym Związku Spółdzielni Spożywców oraz w Centrali Spółdzielni Ogrodniczych i Pszczelarskich,

2)

podatek od płac w wysokości 85% wpływów z tego tytułu,

3)

podatek obrotowy od przedsiębiorstw prowadzących gry losowe, rozliczających się z budżetami terenowymi,

4)

opłaty pobierane przez jednostki organizacyjne podporządkowane wojewódzkim radom narodowym i przez urzędy terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego oraz pobierane przez te urzędy i jednostki należności o charakterze administracyjnym, z wyjątkiem opłat za świadczenia społecznych zakładów służby zdrowia udzielane osobom zagranicznym i dochodów ze sprzedaży administrowanych przez Narodowy Bank Polski depozytów rzeczowych, stanowiących dochód budżetu centralnego,

5)

wpłaty z zysku powszechnych kas oszczędności w wysokości 0,5% stanu wkładów oszczędnościowych zgromadzonych na koniec roku.

6)

wpłaty podporządkowanych radom narodowym stopnia wojewódzkiego zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych oraz jednostek budżetowych w zakresie działalności finansowanej w formie środków specjalnych,

7)

wpływy z grzywien i kar orzeczonych przez urzędy skarbowe w postępowaniu karnym skarbowym, orzekanych w szczególnych postępowaniach administracyjnych, w których organami orzekającymi są terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego lub wojewódzkie (miejskie w miastach stopnia wojewódzkiego) komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej,

8)

wpływy z konfiskaty mienia i przepadku rzeczy, z likwidacji przedmiotów świadczeń majątkowych oraz innych spraw majątkowych,

9)

udziały w dochodach budżetu centralnego ustalane w stosunku procentowym do wartości sprzedaży detalicznej towarów i usług przez jednostki gospodarki uspołecznionej objęte planem centralnym i terenowym,

10)

udziały w dochodach budżetu stopnia podstawowego.

Art. 8.

1.

Jeżeli w miastach stopnia wojewódzkiego niektóre dochody skoncentrowane są w jednym urzędzie dzielnicowym, rada narodowa tego miasta może ustalić udziały w tych dochodach dla budżetów innych dzielnic oraz budżetu miasta stopnia wojewódzkiego.

2.

W wypadku gdy pobór podatków i opłat z obszaru działania kilku jednostek administracyjnych stopnia podstawowego jest skoncentrowany w jednej z tych jednostek lub urzędzie skarbowym, organ pobierający przekazuje pobrane kwoty na dochód właściwych budżetów terenowych. Wojewódzka rada narodowa może ustanowić zasadę rozliczeń pobranych podatków i opłat w formie odpowiednich udziałów poszczególnych jednostek administracyjnych w pobranych kwotach.

Art. 9.

Dochody budżetowe nie będące dochodami budżetów terenowych są dochodami budżetu centralnego.

Art. 10.

1.

W wypadku nieosiągnięcia dochodów, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 9, w kwotach ustalonych w załączniku nr 3 oraz dochodów własnych z tytułu części podatku od płac określonych w tym załączniku, Minister Finansów wyrówna z budżetu centralnego powstały niedobór do wysokości 99% tych kwot.

2.

W wypadku osiągnięcia dochodów ze źródeł określonych w art. 7 ust. 2 pkt 9 oraz dochodów własnych z tytułu części podatku od płac w kwotach wyższych niż ustalono w załączniku nr 3, nadwyżka w granicach 1% tych kwot pozostaje w budżecie terenowym.

Art. 11.

1.

Kwoty dotacji ogólnej oraz stawki procentowe naliczania udziałów w dochodach budżetu centralnego określone w załączniku nr 2 są dla województw wiążące.

2.

Kwoty dotacji ogólnych, udziałów w dochodach własnych budżetów terenowych wynikające z uchwał budżetowych wojewódzkich rad narodowych są wiążące dla budżetów terenowych stopnia podstawowego.

3.

Rady narodowe uwzględnią w budżetach terenowych zmiany wynikające z ustawy budżetowej.

4.

W uchwalanych budżetach terenowych źródłem pokrycia wydatków może być również nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych, z uwzględnieniem przepisu art. 15 ust. 1.

Art. 12.

W budżetach terenowych tworzy się rezerwę budżetową na wydatki nieprzewidziane w wysokości określonej przez radę narodową.

Art. 13.

1.

Terenowe organy administracji państwowej zapewniają zachowanie bieżącej równowagi budżetowej, w szczególności przez terminową realizację dochodów oraz zapobieganie wydatkom, które przekraczałyby kwotę osiągniętych dochodów i środków terenowego funduszu zasobowego.

2.

Minister Finansów, w porozumieniu z Prezesem Narodowego Banku Polskiego, ustali częstotliwość bankowej kontroli zachowania równowagi budżetów terenowych.

Art. 14.

1.

W wypadku uruchomienia obiektów i urządzeń w terminie późniejszym niż planowano, środki przewidziane w budżetach terenowych na 1984 r. na realizację zadań w tych obiektach i urządzeniach podlegają odpowiedniemu zmniejszeniu, a kwota, o którą zmniejsza się środki, podlega przekazaniu do końca grudnia 1984 r. do budżetu centralnego.

2.

Rodzaje obiektów (urządzeń) i zasady rozliczeń, o których mowa w ust. 1, określi Minister Finansów.

Art. 15.

1.

Z nadwyżki budżetu terenowego osiągniętej w 1983 r.:

1)

zwraca się do budżetu centralnego środki z tytułu nie wykorzystanych dotacji celowych, z wyjątkiem dotacji celowej na remonty bieżące prywatnych domów czynszowych, która pozostaje do wykorzystania w roku 1984 zgodnie z jej przeznaczeniem,

2)

dokonuje się odpisu na terenowy fundusz zasobowy w wysokości nie przekraczającej czwartej części zrealizowanych ponadplanowych dochodów, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 2.

2.

Rady narodowe dysponują pozostałą częścią nadwyżki budżetu terenowego przeznaczając ją na finansowanie dodatkowych potrzeb gospodarczych, socjalnych i kulturalnych oraz innych potrzeb terenowych.

Art. 16.

1.

Terenowy fundusz zasobowy stanowi rezerwę kasową budżetu terenowego i brany jest pod uwagę przy okresowym sprawdzaniu zachowania równowagi budżetowej.

2.

Rada narodowa ustala wysokość funduszu zasobowego w relacji procentowej do wydatków bieżących oraz dolną granicę, poniżej której poziom funduszu nie może być zmniejszany.

3.

Terenowy fundusz zasobowy może być przeznaczony na:

1)

pokrycie niedoboru budżetu terenowego na koniec roku,

2)

pierwsze wyposażenie przedsiębiorstw terenowych i zakładów (brygad) remontowo-budowlanych oraz pokrycie niedoborów środków obrotowych tych jednostek,

3)

pomoc w spłacie kredytów bankowych wykorzystanych na finansowanie inwestycji,

4)

udzielanie zwrotnych zasiłków kasowych zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym.

4.

Fundusz zasobowy województwa może być przeznaczony ponadto na udzielanie w ciągu roku zwrotnych zasiłków kasowych budżetom terenowym stopnia podstawowego oraz na pokrycie niedoborów tych budżetów, jeżeli nie mogą one być wyrównane z ich funduszów zasobowych.

5.

O przeznaczeniu terenowego funduszu zasobowego na pokrycie niedoborów budżetowych oraz na cele określone w ust. 3 pkt 2 i 3 decyduje właściwa rada narodowa, a o udzieleniu z tego funduszu zwrotnych zasiłków kasowych - terenowy organ administracji państwowej.

Art. 17.

Rada narodowa ustala zakres i terminy składania przez terenowy organ administracji państwowej informacji o zmianach w budżecie.

Art. 18.

Naruszeniem dyscypliny budżetowej, oprócz wypadków określonych w art. 84 ust. 2 Prawa budżetowego, jest:

1)

nierzetelne prowadzenie ewidencji księgowej, składanie nierzetelnych sprawozdań finansowych lub nieterminowe składanie tych sprawozdań,

2)

utrzymywanie nadmiernych lub niezagospodarowanie zbędnych zapasów,

3)

przekroczenie uprawnień do dokonywania zmian w budżecie lub w planie finansowym jednostek i zakładów budżetowych,

4)

niedokonanie pełnych i terminowych wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze i jednostki budżetowe w zakresie działalności finansowanej w formie środków specjalnych.

Art. 19.

1.

Upoważnia się Ministra Finansów do:

1)

dokonywania odpowiednich przeliczeń i przeniesień dochodów i wydatków budżetu centralnego oraz udziałów i dotacji ogólnej określonych dla województw w załączniku nr 2 i 3 w wypadkach:

a)

weryfikacji w trybie prawem przewidzianym zmian cen urzędowych i taryf stanowiących podstawę obliczenia dochodów i wydatków budżetowych,

b)

wprowadzenia w ciągu roku budżetowego dokonanych ustawami lub na podstawie upoważnień zawartych w ustawach zmian:
  •   -  
    cen urzędowych, taryf, płac i kursów walut,
  •   -  
    zasad opodatkowania,
  •   -  
    organizacyjnych,
  •   -  
    zasad systemu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych;

2)

przenoszenia dochodów nie rozdzielonych w budżecie centralnym do poszczególnych części tego budżetu,
jeżeli nie spowoduje to zwiększenia niedoboru budżetu określonego w art. 1 ust. 3.

2.

O dokonanych zmianach w budżecie Minister Finansów informuje właściwe komisje sejmowe i Najwyższą Izbę Kontroli.

3.

Upoważnia się Ministra Finansów do zmniejszania lub zwiększania - w wypadkach zmian organizacyjnych określonych ustawami lub na podstawie zawartych w nich upoważnień - liczby etatów naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji państwowej oraz organów wymiaru sprawiedliwości i prokuratury.

Art. 20.

1.

Upoważnia się Ministra Finansów do zmniejszenia dotacji ogólnej dla budżetów województw:

1)

z tytułu podziału na województwa nie rozdzielonej kwoty dochodów w związku z przeszacowaniem majątku trwałego i zmianą podstawy naliczania podatku od nieruchomości,

2)

z tytułu podziału na województwa nie rozdzielonej kwoty dochodów z wpływów podatkowych od gospodarki nie uspołecznionej i od ludności w związku ze zmianami w zasadach opodatkowania.

2.

Jeżeli zmniejszenie dotacji ogólnej nie wystarczy na rozliczenie z budżetem centralnym z tytułów, o których mowa w ust. 1, Minister Finansów ustanowi odpowiedni udział budżetu centralnego w dochodach własnych poszczególnych województw.

Art. 21.

Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej wykonujące zarząd państwowymi zasobami lokalowymi dokonują w roku 1984 odpisów na fundusz remontów w wysokości 1% od wartości początkowej budynków, ustalonej w wyniku przeceny majątku trwałego, wprowadzonej do ksiąg rachunkowych pod datą 31 grudnia 1983 r. Nie dokonuje się odpisów od dźwigów.

Art. 22.

1.

Rozliczenia między jednostkami gospodarki uspołecznionej z tytułu przejęcia - przekazania majątku trwałego w związku ze zmianą struktury gospodarki, a także w związku z zagospodarowaniem nieczynnych obiektów, nabytych według cen zakupu - są dokonywane po cenach umownych, nie wyższych jednak niż faktyczne ceny zakupu (wytworzenia) w okresie ich nabycia lub wytworzenia, zwiększonych o wartość dokonanych nakładów inwestycyjnych, przeszacowanych według obowiązujących zasad, zmniejszonych o umorzenia.

2.

Jeżeli przejęciu - przekazaniu podlega majątek nabyty nieodpłatnie, przejęcie - przekazanie następuje nieodpłatnie, z wyjątkiem poniesionych nakładów inwestycyjnych w tym majątku, przeszacowanych według obowiązujących zasad, zmniejszonych o umorzenia.

Art. 23.

Upoważnia się Ministra Finansów, na wniosek właściwego ministra, do ustanawiania dysponentami głównymi kredytów budżetowych jednostek organizacyjnych wykonujących wyodrębnione zadania w ramach określonej części budżetu centralnego.

Art. 24.

Z nadwyżki dochodów nad wydatkami wynikającej z rocznego rozliczenia dochodów Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej w 1984 r. pozostawia się rezerwę środków na pokrycie wydatków 1985 r., stanowiącą nie więcej niż 25% planowanych wydatków na 1984 r. Pozostała część środków tego funduszu stanowi lokatę w budżecie Państwa.

Art. 25.

Zobowiązuje się państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej i państwowe gospodarstwa rolne do uiszczania świadczeń pieniężnych z tytułu zarządzania użytkami rolnymi i wodami stojącymi według stawek i zasad obowiązujących w roku gospodarczym 1981/82.

Art. 26.

Z zysku Narodowego Banku Polskiego osiągniętego w 1984 r. nie uzupełnia się funduszów statutowego i rezerwowego NBP za rok 1984.

Art. 27.

Po wejściu w życie zmiany systemu finansowania działalności radia i telewizji Minister Finansów przekaże opłaty z tytułu używania odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. o łączności   (Dz. U. Nr 8, poz. 48 z późniejszymi zmianami), na odrębny rachunek Komitetu do Spraw Radia i Telewizji „Polskie Radio i Telewizja”.

Art. 28.

1.

Przepisy ustawy dotyczące:

1)

wojewódzkich rad narodowych stosuje się również do rad narodowych miast stopnia wojewódzkiego,

2)

wojewodów stosuje się również do prezydentów miast stopnia wojewódzkiego.

2.

Ilekroć w ustawie jest mowa o budżetach terenowych stopnia podstawowego, rozumie się przez to budżety miast, dzielnic i gmin (miast i gmin).

Art. 29.

W 1984 r. nie stosuje się art. 5 ust. 2 pkt 1 w zakresie budżetów terenowych, art. 16-21, art. 39 ust. 3 i 4, art. 43 ust. 1 pkt 2 w zakresie podziału budżetu terenowego na części, art. 43 ust. 2, art. 50 pkt 1, art. 57, art. 59 ust. 1, art. 61, art. 63, art. 67 ust. 1 w zakresie przeniesień kredytów między częściami oraz art. 75-78 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe   (Dz. U. Nr 29, poz. 244).

Art. 30.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1984 r.

Załącznik nr 1   -   Budżet na rok 1984 w układzie resortowym

Załącznik nr 2   -   Dotacje ogólne dla budżetów terenowych oraz stawki procentowe naliczaniu udziałów w dochodach budżetu centralnego

Załącznik nr 3   -   Dochody budżetów terenowych z podatku od płac oraz udziały w dochodach budżetu centralnego

Załącznik nr 4   -   Tabela etatów administracji państwowej objętej budżetem centralnym, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury