Ustawaz dnia 10 października 1984 r.o zmianie ustawy o rozwoju systemu oświaty i wychowania

Art. 1.

W ustawie z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania   (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114 i z 1975 r. Nr 45, poz. 234) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w art. 10 ust. 3 skreśla się;

2)

w art. 11:

a)

ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3.

Praktyczna nauka zawodu stanowi część procesu kształcenia i wychowania w zasadniczych szkołach zawodowych i odbywa się:

1)

w uspołecznionych i nie uspołecznionych zakładach pracy,

2)

w indywidualnych gospodarstwach rolnych,

3)

w szkolnych gospodarstwach rolnych,

4)

w warsztatach szkolnych (pracowniach).
 ”
 ,

b)

dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„ 

3a.

Przedsiębiorstwa państwowe i inne uspołecznione zakłady pracy uczestniczą w realizacji zadań systemu oświaty i wychowania w celu zapewnienia wykwalifikowanych kadr, a w szczególności:

1)

prowadzą praktyczną naukę zawodu dla uczniów szkół zawodowych,

2)

biorą udział w kształceniu politechnicznym uczniów szkół ogólnokształcących,

3)

prowadzą doskonalenie zawodowe pracowników,

4)

udzielają szkołom pomocy w wyposażaniu warsztatów szkolnych (pracowni).
 ”
 ;

3)

w art. 12:

a)

ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Zasadnicze szkoły zawodowe mogą działać również jako szkoły przyzakładowe bądź pod opieką patronacką branżowo odpowiednich uspołecznionych zakładów pracy.
 ”
 ,

b)

w ust. 3 po wyrazie „przyzakładowych” dodaje się wyrazy „lub sprawowania opieki patronackiej nad zasadniczymi szkołami zawodowymi kształcącymi kadry na ich potrzeby oraz zakres tej opieki w celu zapewnienia realizacji programu nauczania”;

4)

w art. 13 i następnych wyrazy „Minister Oświaty” użyte w różnych przypadkach zastępuje się wyrazami „Minister Oświaty i Wychowania” w tych samych przypadkach;

5)

w art. 18 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„ 

6.

Przepisy art. 11 ust. 3 i 3a stosuje się odpowiednio do szkół określonych w ust. 1 i 4.
 ”
 ;

6)

art. 19 otrzymuje brzmienie:
„ 

Art. 19.

Szkoły średnie, o których mowa w art. 18 ust. 1 i 4, mogą być organizowane na zasadach określonych w art. 12 i w art. 13 ust. 2.
 ”
 ;

7)

w art. 22 w zdaniu pierwszym wyrazy „prezydiami rad narodowych” zastępuje się wyrazami „organami nadzorującymi szkoły”, a zdanie drugie otrzymuje brzmienie: „Minister Oświaty i Wychowania określa, w drodze rozporządzenia, formy tego współdziałania”;

8)

w art. 24 użyte wyrazy „Centralną Radą Związków Zawodowych” zastępuje się wyrazami „po zasięgnięciu opinii organów właściwych związków zawodowych”;

9)

w art. 27 w ust. 3 wyrazy „w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych” skreśla się;

10)

w art. 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

Minister Oświaty i Wychowania ustala zasady działania oraz czas trwania nauki w szkołach i placówkach wymienionych w ust. 1, zgodnie z art. 36a.
 ”
 ;

11)

w art. 30 ust. 4 skreśla się;

12)

art. 34, 35 i 36 otrzymują brzmienie:
„ 

Art. 34.

1.

Kształcenie nauczycieli i wychowawców odbywa się w szkołach wyższych oraz w innych zakładach kształcenia nauczycieli.

2.

Formy i zasady działania zakładów kształcenia nauczycieli, nie będących szkołami wyższymi, ustala Minister Oświaty i Wychowania zgodnie z art. 36a.

3.

Utworzenie, przekształcenie lub likwidacja zakładów kształcenia nauczycieli, nie będących szkołami wyższymi, wymaga zgody Ministra Oświaty i Wychowania.

4.

Minister Oświaty i Wychowania organizuje przy udziale organów, o których mowa w art. 35 ust. 2, doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców oraz ustala formy i zakres tego doskonalenia.

Art. 35.

1.

Do zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania należy zapewnienie jednolitego systemu kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem właściwości rad narodowych, określonej ustawą o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego, z wyłączeniem spraw objętych ustawą o szkolnictwie wyższym.

2.

W zakresie kształcenia zawodowego Minister Oświaty i Wychowania wykonuje swoje zadania przy udziale właściwych ministrów, kierowników urzędów centralnych i zarządów centralnych związków spółdzielczych. Organy te uczestniczą w określaniu programów nauczania i zapewnianiu środków i warunków ich realizacji w zakresie specjalistycznych przedmiotów nauczania, a w szczególności podręczników i pomocy dydaktycznych w zawodach podstawowych dla reprezentowanych przez nie branż, oraz w ocenianiu efektywności kształcenia w zawodzie.

3.

Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa organy, o których mowa w ust. 2, oraz zasady i zakres ich współdziałania.

Art. 36.

1.

W dziedzinach objętych zakresem swego działania Minister Oświaty i Wychowania sprawuje koordynację oraz nadzór nad:

1)

terenowymi organami administracji państwowej o właściwości szczególnej w zakresie określonym w art. 147 ust. 5 ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego,

2)

innymi organami i jednostkami organizacyjnymi w sprawach funkcjonowania systemu oświaty i wychowania.

2.

Nadzór nad terenowymi organami administracji państwowej o właściwości szczególnej w zakresie funkcjonowania szkolnictwa rolniczego i gospodarki żywnościowej, służby zdrowia oraz kultury i sztuki sprawują również odpowiednio Ministrowie: Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Kultury i Sztuki.
 ”
 ;

13)

dodaje się art. 36a i 36b w brzmieniu:
„ 

Art. 36a.

1.

Minister Oświaty i Wychowania, w celu określonym w art. 35 ust. 1, w drodze rozporządzenia, ustala:

1)

zasady tworzenia sieci szkolnej,

2)

klasyfikację zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego.

2.

Dla realizacji celu określonego w art. 35 ust. 1 Minister Oświaty i Wychowania ustala zasady działania wszystkich typów szkół, zwanych dalej „szkołami”, innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych, zwanych dalej „innymi placówkami”, z zastrzeżeniem postanowień art. 37, a w szczególności określa:

1)

statuty poszczególnych typów szkół i innych placówek,

2)

plany nauczania,

3)

programy nauczania, podręczniki i pomoce dydaktyczne dla przedmiotów ogólnokształcących i ogólnozawodowych, zapewnia je oraz ustala normy wyposażenia szkół w pomoce dydaktyczne do tych przedmiotów,

4)

działalność dydaktyczną, kierunki pracy wychowawczej oraz organizację roku szkolnego,

5)

warunki przyjmowania uczniów i wychowanków do szkół i innych placówek oraz przechodzenia z jednych typów szkół do drugich,

6)

zasady przyznawania uczniom pomocy materialnej i korzystania przez nich z opieki wychowawczej,

7)

zasady klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzania egzaminów oraz przyznawania tytułów, wydawania świadectw i dyplomów stwierdzających kwalifikacje uzyskiwane po ukończeniu szkół.

3.

Zadanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest realizowane na wniosek organów określonych w art. 35 ust. 2, natomiast zadania, o których mowa w ust. 2, są realizowane po zasięgnięciu opinii tych organów.

4.

Ministrowie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Zdrowia i Opieki Społecznej, a także inni ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i zarządy centralnych związków spółdzielczych, w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania, mogą ustalać dodatkowe, stosowne do właściwości zawodów poszczególnych branż, zasady funkcjonowania szkół i innych placówek.

Art. 36b.

Minister Oświaty i Wychowania może dla celów eksperymentalnych ustalić szczególne zasady organizowania szkół i innych placówek po zasięgnięciu opinii organów właściwych do ich powołania.
 ”
 ;

14)

art. 37 otrzymuje brzmienie:
„ 

Art. 37.

1.

Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa zasady organizacji kształcenia i wychowania w szkołach i innych placówkach kształcenia artystycznego.

2.

Ministrowie Oświaty i Wychowania oraz Kultury i Sztuki w stosunku do szkół i innych placówek kształcenia artystycznego ustalą szczegółowe zasady współdziałania przy wykonywaniu zadań wymienianych w art. 36a ust. 2.
 ”
 ,

15)

dotychczasowa treść art. 38 otrzymuje oznaczenie ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„ 

2.

Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia określi szkoły i inne placówki o znaczeniu ponadwojewódzkim lub szczególnym, które mogą być prowadzone i utrzymywane poza systemem rad narodowych, organy lub jednostki organizacyjne uprawnione do ich prowadzenia oraz obowiązki i uprawnienia tych organów i jednostek.
 ”
 ;

16)

art. 41 otrzymuje brzmienie:
„ 

Art. 41.

Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa zasady:

1)

organizowania praktycznej nauki zawodu, prawa i obowiązki uczniów oraz szkół zawodowych, a także jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 11 ust. 3, prowadzących praktyczną naukę zawodu,

2)

finansowania praktycznej nauki zawodu, o której mowa w pkt 1,

3)

ponoszenia kosztów kształcenia przez zakład pracy zatrudniający absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, nie wyszkolonych przez ten zakład,

4)

udziału zakładów pracy w kształceniu politechnicznym uczniów szkół ogólnokształcących.
 ”

Art. 2.

Tracą moc:

1)

ustawa z dnia 7 kwietnia 1949 r. o likwidacji analfabetyzmu   (Dz. U. Nr 25, poz. 177 i z 1952 r. Nr 11, poz. 66),

2)

ustawa z dnia 15 lutego 1952 r. o zmianie form organizacji nauczania początkowego dorosłych   (Dz. U. Nr 11, poz. 66).

Art. 3.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.