Obwieszczenie Ministra Finansówz dnia 24 kwietnia 1986 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1982 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów oraz uprawnień Ministra Finansów i podległych mu organów w zakresie kontroli finansowej

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1985 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów oraz uprawnień Ministra Finansów i podległych mu organów w zakresie kontroli finansowej   (Dz. U. Nr 63, poz. 327) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1982 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów oraz uprawnień Ministra Finansów i podległych mu organów w zakresie kontroli finansowej   (Dz. U. z 1983 r. Nr 3, poz. 19), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1985 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów oraz uprawnień Ministra Finansów i podległych mu organów w zakresie kontroli finansowej, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu i z zastosowaniem ciągłej numeracji paragrafów, ustępów i punktów.

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst nie obejmuje następujących przepisów:

1)

§ 8 i 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1982 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów oraz uprawnień Ministra Finansów i podległych mu organów w zakresie kontroli finansowej   (Dz. U. z 1983 r. Nr 3, poz. 19) w brzmieniu:
„ 

§ 8.

1.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 maja 1979 r. w sprawie zasad organizacji urzędów terenowych organów administracji państwowej   (Dz. U. z 1979 r. Nr 14, poz. 92, z 1980 r. Nr 5, poz. 10 i Nr 17, poz. 61, z 1981 r. Nr 24, poz. 127 i 128 i z 1982 r. Nr 12, poz. 93) w § 8 ust. 6a oraz § 12a skreśla się.

2.

Tracą moc:

1)

rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego   (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188, z 1951 r. Nr 25, poz. 185 i z 1969 r. Nr 20, poz. 148),

2)

rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania i uprawnień Ministra Finansów oraz jego organów w zakresie dochodów państwa i kontroli finansowej   (Dz. U. Nr 18, poz. 98).

§ 9.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
 ”
 ;

2)

§ 3 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1985 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów oraz uprawnień Ministra Finansów i podległych mu organów w zakresie kontroli finansowej   (Dz. U. Nr 63, poz. 327) w brzmieniu:
„ 

§ 3.

Tracą moc:

1)

rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1982 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra do Spraw Cen   (Dz. U. Nr 18 poz. 133),

2)

rozporządzenie Ministra do Spraw Cen z dnia 30 lipca 1982 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania inspekcji cen, jej organizacji wewnętrznej oraz zasad i trybu postępowania przy przeprowadzaniu kontroli cen   (Dz. U. Nr 24, poz. 176).

§ 4.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1986 r.
 ”

Załącznik   -   Tekst jednolity rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1982 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów oraz uprawnień Ministra Finansów i podległych mu organów w zakresie kontroli finansowej

Na podstawie art. 11 ustawy z dnia 29 grudnia 1982 r. o urzędzie Ministra Finansów oraz urzędach i izbach skarbowych   (Dz. U. Nr 45, poz. 289 i z 1985 r. Nr 12, poz. 50) i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 1985 r. o zmianach w organizacji oraz zakresie działania niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej   (Dz. U. Nr 50, poz. 262) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Minister Finansów wykonuje zadania określone w ustawie z dnia 29 grudnia 1982 r. o urzędzie Ministra Finansów oraz urzędach i izbach skarbowych   (Dz. U. Nr 45, poz. 289 i z 1985 r. Nr 12, poz. 50) oraz w innych ustawach.

§ 2.

Do szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów należy:

1)

w zakresie opracowywania budżetu państwa, planu obrotów płatniczych z zagranicą, planu bilansu płatniczego, a także sprawowania pieczy nad ich realizacją:

a)

opracowywanie projektów przepisów ustalających zasady systemu budżetowego, tryb i metody opracowywania budżetu oraz kontroli jego wykonywania,

b)

opracowywanie budżetu państwa, łącznie z projektem ustawy budżetowej,

c)

opracowywanie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu państwa w formie przedłożenia rządowego oraz informacji okresowych z wykonania tego budżetu,

d)

wykonywanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej oraz orzecznictwem w sprawach o jej naruszenie,

e)

opracowywanie we współpracy z Ministrem Handlu Zagranicznego planu bilansu płatniczego państwa;

2)

w zakresie opracowywania bilansu finansowego państwa oraz dokonywania analiz sytuacji finansowej państwa:

a)

opracowywanie bilansów finansowych państwa oraz programów ich równoważenia,

b)

opracowywanie okresowych analiz sytuacji finansowej państwa lub poszczególnych dziedzin gospodarki narodowej i na ich podstawie przedstawianie Radzie Ministrów ocen stanu gospodarki finansowej;

3)

w zakresie opracowywania we współpracy z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów, Narodowym Bankiem Polskim i właściwymi organami administracji państwowej założeń polityki finansowej państwa oraz koordynowania realizacji tej polityki:

a)

opracowywanie założeń polityki budżetowej oraz prognoz kształtowania się dochodów i wydatków państwa w okresach wieloletnich i przedstawianie tych opracowań Radzie Ministrów,

b)

opracowywanie zasad oddziaływania instrumentami finansowymi na działalność przedsiębiorstw uspołecznionych,

c)

opracowywanie założeń polityki finansowej wobec ludności i jednostek gospodarki nie uspołecznionej;

4)

w zakresie cen:

a)

opracowywanie założeń polityki cen oraz prowadzenie badań funkcjonowania systemu cen,

b)

ustalanie cen urzędowych towarów i usług, ustalanie marż handlowych urzędowych oraz określanie zasad i trybu sporządzania wniosków w tych sprawach,

c)

określanie zasad ustalania cen regulowanych,

d)

określanie zasad kwalifikowania ceny jako rażąco wysokiej, a także decydowanie o nałożeniu na sprzedawcę obowiązku obniżenia ceny lub stosowania cen regulowanych,

e)

określanie, na potrzeby kształtowania cen, zasad i metod ustalania kosztów uzasadnionych,

f)

określanie zasad stosowania cen,

g)

określanie zasad uwidaczniania cen w miejscach sprzedaży towarów i świadczenia usług oraz zasad zaokrąglania cen stosowanych w obrocie towarowym realizowanym przez jednostki gospodarki uspołecznionej,

h)

prowadzenie analizy kształtowania się cen, kosztów i rentowności, a także wpływu cen na stan równowagi rynkowej,

i)

inicjowanie i prowadzenie negocjacji, a także zawieranie porozumień z przedstawicielami sprzedawców środków spożycia i usług dla ludności oraz przedstawicielami konsumentów, jak również przedstawicielami sprzedawców środków produkcji i przedstawicielami ich nabywców w sprawie polityki cen na ważniejsze grupy towarów i usług,

j)

sporządzanie prognoz zmian poziomu i struktury cen, programów zmian cen urzędowych oraz tworzenie systemu przepływu informacji o zmianach cen i informowanie opinii publicznej o ważniejszych problemach cen,

k)

publikowanie cen urzędowych,

l)

wydawanie Dziennika Urzędowego Cen;

5)

w zakresie opracowywania zasad systemu finansowego państwowych jednostek organizacyjnych oraz współdziałania w opracowywaniu systemu finansowego pozostałych jednostek gospodarki uspołecznionej:

a)

opracowywanie przepisów dotyczących systemu finansowego państwowych jednostek organizacyjnych oraz współdziałanie w opracowywaniu systemu finansowego pozostałych jednostek gospodarki uspołecznionej,

b)

opracowywanie zasad i zakresu udzielania dotacji przedmiotowych z budżetu państwa, stawek tych dotacji oraz systemu rozliczeń finansowych w handlu zagranicznym;

6)

w zakresie opracowywania założeń systemu opodatkowania jednostek gospodarki uspołecznionej, nie uspołecznionej i osób fizycznych oraz organizowania poboru podatków i innych świadczeń pieniężnych na rzecz Skarbu Państwa:

a)

opracowywanie założeń systemu podatkowego, zasad rozliczeń i trybu pobierania podatków i opłat oraz innych należności budżetowych od jednostek gospodarki uspołecznionej, nie uspołecznionej i osób fizycznych;

b)

ustalanie stawek podatkowych od jednostek gospodarki uspołecznionej w zakresie określonym w odrębnych przepisach;

c)

organizowanie szczególnego nadzoru podatkowego,

d)

zapewnienie jednolitego stosowania przepisów podatkowych;

7)

w zakresie ustalania zasad planowania finansowego i rachunkowości jednostek gospodarki uspołecznionej, weryfikacji rocznych sprawozdań finansowych (bilansów) przedsiębiorstw państwowych i innych państwowych jednostek organizacyjnych oraz sprawowania ogólnego nadzoru nad działalnością biegłych księgowych:

a)

ustalanie zasad i trybu planowania finansowego w jednostkach gospodarki uspołecznionej,

b)

opracowywanie zbiorczych planów finansowych nadzorowanych instytucji finansowych,

c)

ustalanie planów kont, zasad prowadzenia rachunkowości przez jednostki gospodarki uspołecznionej oraz weryfikacji rocznych sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych i innych państwowych jednostek organizacyjnych,

d)

upowszechnianie postępu technicznego i organizacyjnego w rachunkowości i informacji finansowej,

e)

sprawowanie ogólnego nadzoru nad działalnością biegłych księgowych;

8)

opracowywanie zasad działania oraz praw i obowiązków głównych księgowych;

9)

w zakresie opracowywania i koordynowania realizacji polityki dewizowej, kredytowej i płatniczej w obrotach z zagranicą oraz organizowania w tym zakresie współpracy z zagranicą:

a)

kształtowanie we współpracy z Ministrem Handlu Zagranicznego i Prezesem Narodowego Banku Polskiego polityki dewizowej państwa, polityki płatniczej i kredytowej w obrotach z zagranicą oraz koordynowanie ich realizacji,

b)

planowanie obrotów dewizowych z zagranicą z tytułu usług nie związanych z obrotem towarowym oraz nadzór nad wykonywaniem planów,

c)

dokonywanie systematycznych analiz sytuacji płatniczej kraju oraz przedstawianie Radzie Ministrów wniosków w sprawie środków działania zmierzających do zapewnienia równowagi płatniczej,

d)

opracowywanie stanowiska i prowadzenie negocjacji, w uzgodnieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych i innymi właściwymi naczelnymi organami administracji państwowej, w sprawie zawierania umów płatniczych i innych umów finansowych, podpisywanie tych umów - z upoważnienia Rady Państwa lub Rady Ministrów albo we własnym imieniu - stosownie do obowiązujących przepisów, sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem umów finansowych i opiniowanie umów międzynarodowych w zakresie obrotu towarowego i usług z nim zawiązanych oraz w innych dziedzinach, jeżeli umowy te powodują skutki finansowe,

e)

sprawowanie nadzoru dewizowego nad dokonywaniem czynności dewizowych w zakresie określonym w ustawie dewizowej;

10)

w zakresie ubezpieczeń majątkowych i osobowych:

a)

nadzór nad działalnością zakładów ubezpieczeń i zatwierdzanie ich bilansów,

b)

ustalanie taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe oraz zasad ich opłacania;

11)

koordynowanie działalności nadzorowanych instytucji finansowych oraz sprawowanie ogólnego nadzoru nad działalnością jednostek gospodarki uspołecznionej w zakresie prowadzenia przez nie gier losowych i totalizatorów oraz koordynowanie tej działalności;

12)

w zakresie kształtowania polityki kadrowej w nadzorowanych instytucjach finansowych oraz współpracy i pomocy w szkoleniu i kształceniu kadr w dziedzinie finansów i księgowości:

a)

ustalanie zasad polityki kadrowej oraz nadzór nad jej realizacją;

b)

współpraca i pomoc w kształceniu i doskonaleniu kadr finansowo-księgowych dla gospodarki narodowej;

13)

wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepisach.

§ 3.

Minister Finansów wykonuje:

1)

kontrolę finansową jednostek gospodarki uspołecznionej, z wyjątkiem jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministrów Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych,

2)

inspekcję cen, której przedmiotem jest kontrola przestrzegania zasad ustalania i stosowania cen i marż handlowych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, z wyjątkiem jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministrów Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych, a także przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej,

3)

kontrolę podatkową i dewizową jednostek gospodarki uspołecznionej, nie uspołecznionej i osób fizycznych,

4)

weryfikację rocznych sprawozdań finansowych (bilansów) przedsiębiorstw państwowych i innych państwowych jednostek organizacyjnych.

§ 4.

Minister Finansów w zakresie gospodarowania mieniem ogólnonarodowym reprezentuje Skarb Państwa, w szczególności w sprawach:

1)

majątków oraz praw i obowiązków majątkowych przechodzących na rzecz Skarbu Państwa,

2)

toczących się przed Sądem Najwyższym i Główną Komisją Arbitrażową,

3)

udzielania poręczeń (gwarancji) za zobowiązania wynikające z zagranicznych stosunków finansowych i handlowych
- jeżeli nie zostało to powierzone innej państwowej jednostce organizacyjnej.

§ 5.

1.

Minister Finansów sprawuje nadzór nad instytucjami i jednostkami organizacyjnymi określonymi w statucie Ministerstwa Finansów oraz przedsiębiorstwami państwowymi, w stosunku do których pełni funkcję organu założycielskiego.

2.

Ministrowi Finansów podlegają urzędy skarbowe i izby skarbowe.

§ 6.

1.

Do zadań izb skarbowych z zakresu cen należy:

1)

ustalanie cen urzędowych towarów i usług, mających lokalne znaczenie, jeżeli towary te i usługi nie są objęte cennikami powszechnie obowiązującymi,

2)

prowadzenie kontroli i analizy cen oraz marż handlowych w jednostkach gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej, polegającej w szczególności na sprawdzeniu:

a)

prawidłowości sporządzania kalkulacji cen, w tym kosztów, zysku, podatku obrotowego oraz dotacji przedmiotowych,

b)

przestrzegania zasad ustalania cen regulowanych,

c)

poziomu cen umownych oraz kosztów i rentowności wyrobów i usług, dla których są ustalane te ceny,

d)

zasad stosowania cen (ze względu na szczeble obrotu towarowego, gatunki i klasy, jakość),

e)

zasad uwidaczniania cen w jednostkach handlowych i usługowych oraz zaokrąglania cen;

3)

decydowanie o odroczeniu wprowadzenia przez jednostkę gospodarczą zamierzonej podwyżki ceny umownej i regulowanej;

4)

sporządzanie okresowych ocen stanu dyscypliny ustalania cen przez sprzedawców;

5)

ustalanie nienależnych kwot podlegających zwrotowi nabywcy i kwot dodatkowych podlegających wpłaceniu do budżetu państwa;

6)

prowadzenie analizy:

a)

kształtowania się podaży i popytu oraz stanu równowagi na poszczególnych rynkach,

b)

kształtowania się cen, kosztów produkcji poszczególnych towarów (grup towarów) i usług oraz rentowności;

7)

przedstawianie Ministrowi Finansów, w wyniku dokonanej kontroli lub analizy cen, wniosków w sprawie nałożenia na sprzedawców obowiązku obniżenia ceny lub stosowania w miejsce cen umownych cen regulowanych, jeżeli sprzedawca pobiera rażąco wysoką cenę;

8)

współdziałanie z innymi organami w zakresie kontroli cen, badania i kształtowania się cen i kosztów oraz w zakresie kontroli jakości wyrobów.

2.

Minister Finansów określa, które izby skarbowe są właściwe w sprawach z zakresu cen, oraz ustala terytorialny zasięg ich działania w tych sprawach.

§ 7.

1.

Pracownicy Ministerstwa Finansów oraz izb skarbowych, wykonujący lub nadzorujący na podstawie odpowiedniego upoważnienia czynności w zakresie kontroli finansowej i inspekcji cen, są uprawnieni do:

1)

wstępu i poruszania się na terenie kontrolowanej jednostki organizacyjnej na podstawie legitymacji służbowej i upoważnienia do wykonywania kontroli oraz nadzorowania czynności kontrolnych,

2)

żądania udostępnienia pełnej dokumentacji i ewidencji w zakresie gospodarki finansowej, obrotu materiałami, wyrobami i środkami trwałymi oraz ewidencji papierów wartościowych, depozytów, dokumentów rozliczeniowych, płatniczych i kasowych, a także innych dokumentów związanych z działalnością finansową kontrolowanych jednostek,

3)

zbierania danych i informacji dotyczących działalności jednostki kontrolowanej w zakresie objętym kontrolą również w innych jednostkach organizacyjnych bez dodatkowego upoważnienia,

4)

zbierania informacji oraz zabezpieczania dokumentów i innych dowodów w razie uzasadnionego podejrzenia, że zostało popełnione przestępstwo na szkodę państwa lub jednostki gospodarki uspołecznionej,

5)

żądania od jednostek kontrolowanych sporządzania niezbędnych dla kontroli odpisów oraz wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.

2.

Pracownicy Ministerstwa Finansów oraz izb skarbowych, w związku z wykonywaniem zadań określonych w ust. 1, nie podlegają rewizji osobistej, przewidzianej w wewnętrznych regulaminach kontrolowanych jednostek organizacyjnych.

§ 8.

Do przeprowadzania inspekcji cen stosuje się odpowiednio przepisy o przeprowadzaniu kontroli finansowej oraz obowiązkach kontrolowanych jednostek.

§ 9.

Minister Finansów określa wewnętrzną strukturę organizacyjną izb i urzędów skarbowych.