Ustawaz dnia 23 października 1987 r.o Funduszu Zmian Strukturalnych w Przemyśle

Art. 1.

Tworzy się Fundusz Zmian Strukturalnych w Przemyśle, zwany dalej „Funduszem”.

Art. 2.

1.

Do zadań Funduszu należy wspomaganie finansowe - zgodnie z kierunkami polityki restrukturyzacyjnej państwa - przedsięwzięć wdrożeniowych i modernizacyjnych w przemyśle, polegających w szczególności na:

1)

wdrażaniu do produkcji nowoczesnych wyrobów i technologii odpowiadających światowym standardom,

2)

uruchamianiu i rozwoju produkcji wyrobów i technologii energo- i materiałooszczędnych,

3)

zwiększaniu lub uruchamianiu opłacalnego eksportu wyrobów przetworzonych,

4)

regeneracji części i zagospodarowaniu surowców wtórnych,

5)

zakupie licencji i wyników prac badawczych,

6)

unowocześnianiu urządzeń dla poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.

Ze środków Funduszu mogą być wspomagane przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1, jeśli udział robót budowlano-montażowych w ogólnych nakładach na ich realizację nie przekracza 30%.

Art. 3.

1.

Dochodami Funduszu są:

1)

dobrowolne wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych z zysku do podziału funduszu rozwoju i funduszu postępu techniczno-ekonomicznego,

2)

wpłaty części odpisów amortyzacyjnych państwowych przedsiębiorstw przemysłowych,

3)

część środków Centralnego Funduszu Wspomagania Wdrożeń w wysokości określonej w odrębnych przepisach,

4)

dotacje z budżetu centralnego,

5)

wpłaty jednostek gospodarki uspołecznionej z tytułu:

a)

sprzedaży wyrobów (usług) objętych zakazem produkcji, zakazem stosowania przy ich produkcji technologii wytwarzania nadmiernie energochłonnych i materiałochłonnych oraz zakazem stosowania niektórych materiałów do produkcji i świadczenia usług - dokonywane na podstawie odrębnych przepisów,

b)

przekroczenia państwowych normatywów zużycia paliw, energii, surowców i materiałów - dokonywane na podstawie odrębnych przepisów,

c)

przekroczenia limitów zużycia energii elektrycznej i paliw gazowych - w wysokości ustalonych opłat dodatkowych,

6)

kary nakładane za nieprzestrzeganie przez jednostki gospodarki uspołecznionej przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej,

7)

wpływy z narzutu do cen sprzedaży opon trakcyjnych, pobieranego od jednostek gospodarki uspołecznionej, które nie odsprzedają opon nadających się do bieżnikowania,

8)

wpłaty jednostek gospodarczych z tytułu niezagospodarowania oraz nieprawidłowej gospodarki surowcami wtórnymi,

9)

wpłaty części odpisów amortyzacyjnych państwowych przedsiębiorstw przemysłu wydobywczego, energetyki i gazownictwa oraz całości amortyzacji maszyn górniczych objętych scentralizowaną gospodarką, podlegających odprowadzeniu na scentralizowane fundusze stosownie do przepisów o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych,

10)

wpływy z nadwyżki środków uzyskanych ze sprzedaży składników majątkowych - ponad sumę długów - likwidowanych państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, dla których organem założycielskim jest Minister Przemysłu,

11)

dochody z tytułu udziału Funduszu w spółkach, przedsiębiorstwach mieszanych i przedsiębiorstwach wspólnych,

12)

inne wpłaty, środki z innych funduszów i rachunków scentralizowanych oraz darowizny.

2.

Wysokość wpłat, o których mowa w ust. 1 pkt 2, obowiązujących po 1990 r. będzie określana w narodowych planach społeczno-gospodarczych.

Art. 4.

1.

Fundusz dysponuje rachunkiem środków dewizowych.

2.

Na rachunku środków dewizowych są gromadzone:

a)

środki wydzielone na ten cel w centralnych planach rocznych w relacji do wpływów dewizowych z opłacalnego eksportu wyrobów i usług przemysłowych w wysokości nie większej niż 10%,

b)

środki nabyte w ramach przetargów walutowych,

c)

środki z zaciąganych kredytów i pożyczek,

d)

inne wpływy.

3.

Środki dewizowe są gromadzone na rachunku w podziale na środki wolnodewizowe, środki obrotów clearingowych oraz środki rublowe.

Art. 5.

Fundusz może zwiększać swoje środki w drodze emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek.

Art. 6.

Fundusz może przeznaczać posiadane środki na:

1)

udzielanie pożyczek wspierających politykę restrukturyzacyjną państwa i inicjatywy restrukturyzacyjne przedsiębiorstw,

2)

przyznawanie dotacji bezzwrotnych, szczególnie w przypadku przedsięwzięć energo- i materiałooszczędnych, z których efekty uzyskują głównie użytkownicy wyrobów,

3)

wnoszenie udziałów do spółek,

4)

pierwsze wyposażenie nowo tworzonych przedsiębiorstw, nowych działów lub wydziałów w istniejących przedsiębiorstwach oraz nowoczesnych systemów organizacyjnych,

5)

nabywanie obligacji i akcji przedsiębiorstw, jeśli ich emisja jest związana z finansowaniem zmian strukturalnych w przemyśle.

Art. 7.

Fundusz posiada osobowość prawną.

Art. 8.

Organami Funduszu są Rada Nadzorcza i Zarząd.

Art. 9.

1.

Rada Nadzorcza liczy 11 osób.

2.

W skład Rady Nadzorczej wchodzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący i członkowie, powoływani i odwoływani przez Ministra Przemysłu, w tym po jednym przedstawicielu: Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministra Finansów, Ministra Rynku Wewnętrznego oraz Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą.

3.

Do zadań Rady Nadzorczej należy:

1)

uchwalanie planów działalności Funduszu,

2)

zatwierdzanie wniosków Zarządu w sprawie udzielania pożyczek i wniosków o wniesienie udziałów do spółek ze środków Funduszu, których wartość przekracza 1 mld zł, oraz wniosków Zarządu o przyznanie dotacji, których wartość przekracza 100 mln zł,

3)

ustalanie kryteriów wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Funduszu,

4)

zatwierdzanie wniosków Zarządu w sprawach emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek przez Fundusz,

5)

ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu oraz pracowników Biura Funduszu,

6)

zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Funduszu i bilansów Funduszu,

7)

kontrola działalności Zarządu i Biura Funduszu,

8)

składanie Ministrowi Przemysłu rocznych sprawozdań z działalności Funduszu.

4.

Minister Przemysłu ustala dla członków Rady Nadzorczej miesięczne wynagrodzenie.

Art. 10.

1.

Zarząd Funduszu stanowią Prezes i jego zastępcy powoływani i odwoływani przez Ministra Przemysłu, na wniosek Rady Nadzorczej.

2.

Do zadań Zarządu należy:

1)

opracowywanie planów działalności, z uwzględnieniem celów gospodarczych,

2)

dokonywanie wyboru przedsięwzięć do finansowania ze środków Funduszu,

3)

gospodarowanie środkami Funduszu, a w szczególności udzielanie pożyczek i dotacji, wnoszenie udziałów, zakup akcji i obligacji, z zastrzeżeniem uprawnień Rady Nadzorczej,

4)

kontrolowanie wykorzystania pożyczek i dotacji przyznawanych ze środków Funduszu,

5)

opracowywanie analiz i prognoz zmian strukturalnych w gospodarce,

6)

składanie Radzie Nadzorczej sprawozdań z działalności,

7)

zatrudnianie pracowników Biura Funduszu i ustalanie warunków ich pracy i płac.

3.

Zarząd udostępnia na żądanie Rady Nadzorczej wszelkie dokumenty i materiały dotyczące działalności Funduszu.

4.

Biuro Funduszu sprawuje techniczno-organizacyjną obsługę Rady Nadzorczej i Zarządu Funduszu.

Art. 11.

1.

Prezes Zarządu reprezentuje Fundusz na zewnątrz.

2.

Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Funduszu są upoważnieni:

1)

Prezes Zarządu - samodzielnie,

2)

dwie osoby działające łącznie spośród:

a)

pozostałych członków Zarządu,

b)

pełnomocników, powołanych przez Prezesa Zarządu, działających w granicach ich umocowania.

Art. 12.

1.

Fundusz tworzy fundusz statutowy i fundusz rezerwowy oraz fundusze specjalne, jeśli przewidują je odrębne przepisy.

2.

Na fundusz statutowy składają się w szczególności wartości netto środków trwałych, wartości niematerialne i prawne, środki pieniężne zgromadzone z dochodów, o których mowa w art. 3.

3.

Fundusz rezerwowy tworzy się z części zysku pochodzącego z operacji finansowych, udziałów, akcji i zakupionych obligacji.

4.

Koszty działalności Funduszu pokrywane są z dochodów uzyskiwanych z oprocentowania pożyczek, z dochodów od wniesienia udziałów i z zysku z przedsięwzięć finansowanych przez Fundusz.

5.

Roczny bilans Funduszu podlega weryfikacji przez izbę skarbową wskazaną przez Ministra Finansów.

6.

Dochody z działalności Funduszu zwalnia się z podatku dochodowego.

Art. 13.

Szczegółowe zasady i tryb działania organów Funduszu oraz zasady jego gospodarki finansowej określa statut Funduszu, nadany przez Ministra Przemysłu w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Art. 14.

Minister Przemysłu składa Radzie Ministrów corocznie informację o działalności Funduszu.

Art. 15.

W razie nieterminowego dokonywania przez jednostki gospodarki uspołecznionej należnych od nich wpłat na dochody Funduszu, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 oraz pkt 5-10, jednostki te są obowiązane do uiszczania odsetek za zwłokę, w wysokości odsetek pobieranych za nieterminowe regulowanie zobowiązań podatkowych.

Art. 16.

1.

W 1988 r. na dochody Funduszu przeznacza się wpłaty odpisów amortyzacyjnych przedsiębiorstw państwowych, w części podlegającej odprowadzeniu do budżetu centralnego, o których mowa w art. 45 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych   (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 44, Nr 39, poz. 192 i Nr 47, poz. 226 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181).

2.

Rada Ministrów w drodze rozporządzenia ustali procent odpisów amortyzacyjnych podlegających wpłacie na dochody Funduszu przez państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe w latach 1989 i 1990, z tym że nie może on być wyższy niż 25% całości tych odpisów.

Art. 17.

Przez użyte w ustawie określenie „państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe” rozumie się przedsiębiorstwa państwowe rozliczające się z budżetem centralnym, zaliczone do działu „Przemysł” w klasyfikacji gospodarki narodowej.

Art. 18.

1.

Dochody funduszów celowych, utworzonych na podstawie przepisów, o których mowa w art. 97 pkt 1 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe   (Dz. U. Nr 56, poz. 283, z 1985 r. Nr 59, poz. 296, z 1986 r. Nr 42, poz. 202 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181), z tytułów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5-8 niniejszej ustawy, stają się dochodami Funduszu

2.

Prezes Rady Ministrów ustali wykaz funduszów celowych, o których mowa w ust. 1, oraz innych funduszów i rachunków scentralizowanych, które stają się dochodami Funduszu.

3.

Pozostałości środków funduszów i rachunków, o których mowa w ust. 2, a także scentralizowanych funduszów rozwoju, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 10, oraz ich zobowiązania i wierzytelności podlegają przekazaniu na rachunek Funduszu według stanu na dzień 31 grudnia 1987 r.

Art. 19.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1988 r.