Obwieszczenie Ministra Spraw Wewnętrznychz dnia 26 października 1987 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 1984 r. w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 1987 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość   (Dz. U. Nr 19, poz. 116) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 1984 r. w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość   (Dz. U. Nr 32, poz. 175), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 1987 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość i z zastosowaniem nowej, ciągłej numeracji paragrafów, ustępów i punktów.

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia nie obejmuje następujących przepisów:

1)

§ 28 i 29 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 1984 r. w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość   (Dz. U. Nr 32, poz. 175) w brzmieniu:
„ 

§ 28.

Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 1974 r. w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość   (Dz. U. Nr 33, poz. 195, z 1980 r. Nr 16, poz. 58 i z 1981 r. Nr 23, poz. 120).

§ 29.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1984 r.
 ”
 ;

2)

§ 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 1987 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość   (Dz. U. Nr 19, poz. 116) w brzmieniu:
„ 

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1987 r.
 ”

Załącznik   -   Tekst jednolity rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 1984 r. w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość

Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych   (Dz. U. z 1984 r. Nr 32, poz. 174) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Tryb postępowania przy wydawaniu dokumentów stwierdzających tożsamość

§ 1.

1.

W celu otrzymania dokumentu stwierdzającego tożsamość osoba zainteresowana składa wniosek i 3 fotografie w urzędzie terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego, właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego.

2.

Wniosek o wydanie dokumentu stwierdzającego tożsamość (wraz z fotografiami) może być złożony za pośrednictwem urzędu terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego, właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego trwającego dłużej niż
2 miesiące; w takim wypadku należy przedstawić odpis skrócony odpowiedniego aktu stanu cywilnego.

§ 2.

1.

Organ rozpatrujący wniosek o wydanie dokumentu stwierdzającego tożsamość potwierdza na wniosku zameldowanie na pobyt stały oraz zgodność danych zawartych we wniosku z danymi zawartymi w rejestrze stałych mieszkańców.

2.

W razie niezgodności danych, o których mowa w ust. 1, organ rozpatrujący wniosek o wydanie dokumentu stwierdzającego tożsamość uzyskuje we właściwym urzędzie stanu cywilnego potwierdzenie zgodności danych zawartych we wniosku lub potwierdza je na podstawie przedstawionego odpisu skróconego aktu stanu cywilnego.

3.

Składającemu wniosek wydaje się poświadczenie złożenia wniosku; poświadczenie to podlega zwrotowi przy odbiorze dokumentu stwierdzającego tożsamość.

§ 3.

1.

Dokument stwierdzający tożsamość odbiera się osobiście.

2.

Osobom otrzymującym dowód osobisty po raz pierwszy wręcza się ten dokument w formie uroczystej.

3.

Tymczasowy dowód osobisty lub tymczasowe zaświadczenie tożsamości wystawione dla osoby w wieku do 16 roku życia osoba ta odbiera w obecności jej przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.

§ 4.

1.

Dowód osobisty ma formę książeczki o wymiarach 11,5 × 8,5 cm w okładce płóciennej koloru ciemnozielonego; dowód ten zawiera 20 stron barwy szarozielonej.

2.

Wzór dowodu osobistego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 5.

1.

Tymczasowy dowód osobisty ma formę książeczki o wymiarach 10,5 × 8 cm w okładce płóciennej koloru czerwonego; dowód ten zawiera 12 stron koloru różowego.

2.

Tymczasowe zaświadczenie tożsamości ma formę książeczki o wymiarach 10,5 × 8 cm w okładce z kartonu koloru szarego; zaświadczenie to zawiera 12 stron koloru jasnoszarego.

3.

Wzór tymczasowego dowodu osobistego określa załącznik nr 2, a wzór tymczasowego zaświadczenia tożsamości - załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 6.

1.

Terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw społeczno-administracyjnych stopnia podstawowego prowadzą dokumentację związaną z wydawaniem, wymianą, zwrotem i utratą tych dokumentów.

2.

Minister Spraw Wewnętrznych określi sposób prowadzenia dokumentacji, o której mowa w ust. 1.

   Rozdział 2   

Wpisy w dokumentach stwierdzających tożsamość

§ 7.

W dowodach osobistych i tymczasowych dowodach osobistych, poza wpisami określonymi w art. 37 i 39 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych   (Dz. U. z 1984 r. Nr 32 poz. 174), zwanej dalej „ustawą”, powinny być dokonywane wpisy:

1)

o wykonywaniu oraz o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej,

2)

o prowadzeniu lub współprowadzeniu oraz o zaprzestaniu prowadzenia lub współprowadzenia gospodarstwa rolnego,

3)

o odbywaniu zasadniczej służby w obronie cywilnej lub zastępczej służby poborowych oraz o zwolnieniu z tych służb.

§ 8.

1.

W dowodach osobistych i tymczasowych dowodach osobistych mogą być dokonywane wpisy:

1)

o uprawnieniu do przekraczania granicy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z państwami, z którymi zostały zawarte umowy o ułatwieniach w ruchu podróżnych,

2)

o wydaniu książeczki walutowej,

3)

grupy krwi,

4)

o ciężkich schorzeniach zagrażających bezpośrednio życiu,

5)

numeru ewidencyjnego,

6)

o prowadzeniu działalności twórczej lub wykonywaniu zawodu artysty,

7)

o wydaniu wkładki zaopatrzenia,

8)

o posiadaniu uprawnień do świadczeń przysługujących kombatantom,

9)

o zaliczeniu na trwałe do I lub II grupy inwalidów,

10)

o posiadaniu uprawnień do ulg przysługujących młodzieży zaliczonej do I grupy inwalidów.

2.

W tymczasowych zaświadczeniach tożsamości, poza wpisami określonymi w art. 37 i 39 ustawy, mogą być dokonywane wpisy grupy krwi, o ciężkich schorzeniach zagrażających bezpośrednio życiu, numeru ewidencyjnego oraz o wydaniu wkładki zaopatrzenia.

§ 9.

1.

Wpisu o zameldowaniu i wymeldowaniu oraz wpisu numeru ewidencyjnego dokonują terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw społeczno-administracyjnych stopnia podstawowego w rubrykach przeznaczonych na ten wpis.

2.

W razie zmiany miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 2 miesiące, dokument stwierdzający tożsamość powinien być przedstawiony właściwemu terenowemu organowi administracji państwowej w celu dokonania w tym dokumencie odpowiedniego wpisu.

§ 10.

1.

Wpisów o dzieciach lub skreśleń tych wpisów dokonują:

1)

terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw społeczno-administracyjnych stopnia podstawowego przy wydawaniu dokumentu stwierdzającego tożsamość, na podstawie posiadanych lub przedstawionych aktów stanu cywilnego albo prawomocnych orzeczeń sądu,

2)

kierownicy urzędów stanu cywilnego przy sporządzaniu lub uzupełnianiu aktu urodzenia lub zgonu.

2.

W celu dokonania wpisów o dzieciach własnych, przysposobionych lub dla których została ustanowiona opieka oraz o zmianach z tym związanych należy w terminie 14 dni od dnia powstania zdarzenia przedstawić organowi określonemu w ust. 1 dokument stwierdzający tożsamość.

§ 11.

1.

Wpisów o zmianach stanu cywilnego dokonują kierownicy urzędów stanu cywilnego właściwi ze względu na miejsce sporządzenia aktu stanu cywilnego lub kierownicy urzędów stanu cywilnego właściwi ze względu na miejsce pobytu stałego zainteresowanej osoby, na podstawie posiadanych lub przedstawionych aktów stanu cywilnego albo prawomocnych orzeczeń sądu.

2.

Wpisów o zmianach stanu cywilnego dokonuje się na stronie „Adnotacje urzędowe” z użyciem stempli, których wzory określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

3.

W celu dokonania wpisów o zmianach stanu cywilnego należy w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany przedstawić dokument stwierdzający tożsamość.

§ 12.

1.

Zakłady pracy dokonują w dokumentach stwierdzających tożsamość wpisów:

1)

o dacie przyjęcia do pracy i zwolnienia z pracy pracowników oraz osób pracujących w systemie pracy nakładczej,

2)

o dacie zawarcia i rozwiązania umowy agencyjnej albo umowy na warunkach zlecenia z osobą, której powierzono prowadzenie zakładu lub świadczenie usług na zasadach określonych w przepisach szczególnych,

3)

o dacie przyjęcia do pracy i zwolnienia z pracy pracowników zatrudnionych w zakładach u osób, o których mowa w pkt 2.

2.

Wpisu o dacie przyjęcia do pracy i zwolnienia z pracy osób zatrudnionych:

1)

w nie uspołecznionych zakładach pracy posiadających osobowość prawną dokonuje ten zakład pracy,

2)

w nie uspołecznionych zakładach pracy nie posiadających osobowości prawnej oraz przez osoby fizyczne, a także przez zagraniczne osoby prawne i osoby fizyczne dokonują oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych właściwe ze względu na miejsce zatrudnienia, przy zgłoszeniu osoby do ubezpieczenia społecznego lub po ustaniu tego ubezpieczenia.

3.

Przy przyjęciu do pracy i zwolnieniu z pracy należy przedstawić dokument stwierdzający tożsamość w celu dokonania w nim odpowiedniego wpisu.

4.

Osoby zatrudnione w zakładach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, w celu dokonania wpisu o dacie przyjęcia do pracy i zwolnienia z pracy, przedstawiają ponadto umowę o pracę lub świadectwo pracy.

5.

Jeżeli osoba jest zatrudniona więcej niż w jednym zakładzie pracy, wpisu o zatrudnieniu dokonuje każdy zakład pracy. Przepis stosuje się odpowiednio w odniesieniu do wpisów dokonywanych przez oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

6.

Wpisu dokonuje się na stronie „Adnotacje o zatrudnieniu” z użyciem stempli, których wzory określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

§ 13.

1.

Wpisów o wykonywaniu działalności gospodarczej dokonuje się w dowodach osobistych osób, którym właściwy organ administracji państwowej zezwolił, w formie potwierdzenia zgłoszenia, zezwolenia albo pozwolenia, na tę działalność stosownie do przepisów o wykonywaniu rzemiosła, handlu i usług oraz o prowadzeniu innych rodzajów działalności gospodarczej przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej.

2.

Wpisów o wykonywaniu działalności gospodarczej lub o jej zaprzestaniu dokonują organy właściwe do wydawania potwierdzeń zgłoszenia, zezwoleń albo pozwoleń na prowadzenie określonego rodzaju działalności. Jeżeli zezwolenie zostało wydane przez naczelny organ administracji państwowej, wpisów dokonuje terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego lub inny właściwy organ administracji państwowej podległy naczelnemu organowi.

3.

Datę zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej wpisuje się zgodnie z ostateczną decyzją właściwego organu administracji państwowej o cofnięciu lub wygaśnięciu potwierdzenia zgłoszenia, zezwolenia albo pozwolenia.

4.

Wpisów, o których mowa w ust. 2, dokonuje się na stronie „Adnotacje urzędowe” z użyciem stempla, którego wzór określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

§ 14.

Wpisów o prowadzeniu lub współprowadzeniu oraz o zaprzestaniu prowadzenia lub współprowadzenia gospodarstwa rolnego dokonują terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw rolnictwa i gospodarki żywnościowej stopnia podstawowego. Wpisów dokonuje się na stronie „Adnotacje urzędowe” z użyciem stempli, których wzory określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.

§ 15.

Wpisów w dowodach osobistych:

1)

żołnierzy o odbywaniu służby wojskowej oraz zwolnieniu z tej służby - dokonują właściwe jednostki wojskowe,

2)

poborowych o odbywaniu zasadniczej służby w obronie cywilnej lub zastępczej służby poborowych oraz o zwolnieniu z tych służb - dokonują właściwe wojskowe komendy uzupełnień.

§ 16.

Wpisów o przyznanym uprawnieniu do przekraczania granicy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej dokonują właściwe w sprawach paszportowych organy miejsca pobytu stałego osoby posiadającej dowód osobisty lub tymczasowy dowód osobisty.

§ 17.

Wpisów o wydanie książeczki walutowej dokonują Narodowy Bank Polski oraz inne instytucje uprawnione do wydawania takich książeczek.

§ 18.

Wpisów grupy krwi oraz wpisów o ciężkich schorzeniach zagrażających bezpośrednio życiu dokonują, na wniosek osoby zainteresowanej, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, zakłady służby zdrowia wyznaczone przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.

§ 19.

1.

Wpisów o prowadzeniu działalności twórczej lub wykonywaniu zawodu artysty dokonuje się w dowodach osobistych osób:

1)

posiadających dyplom ukończenia wyższej szkoły artystycznej albo średniej szkoły artystycznej, jeżeli w danej dziedzinie nie są prowadzone studia artystyczne,

2)

zrzeszonych w odpowiednim stowarzyszeniu twórców lub spełniających warunki do uzyskania członkostwa w takim stowarzyszeniu,

3)

posiadających zaświadczenie - wydane na zasadach określonych w przepisach odrębnych - stwierdzające wykonywanie zawodu artysty.

2.

Wpisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje na wniosek osoby zainteresowanej terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw kultury i sztuki stopnia podstawowego właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego osoby zainteresowanej. Wpisu dokonuje się na stronie „Adnotacje urzędowe” z użyciem stempla, którego wzór określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.

3.

W razie utraty uprawnień do wykonywania zawodu, o którym mowa w ust. 1, należy dowód osobisty przedstawić właściwemu terenowemu organowi administracji państwowej w celu dokonania w nim stosownego wpisu o tym fakcie.

4.

Wpisów o utracie uprawnień do wykonywania zawodu, o którym mowa w ust. 1, może dokonać właściwy terenowy organ administracji państwowej także z urzędu.

§ 20.

Wpisów o wydaniu wkładki zaopatrzenia dokonują zakłady pracy lub terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw handlu stopnia podstawowego. Wpisów dokonuje się na stronie „Adnotacje urzędowe” z użyciem stempla, którego wzór określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.

§ 21.

Wpisów o posiadaniu uprawnień do świadczeń przysługujących kombatantom dokonują, na wniosek osoby zainteresowanej, właściwe zarządy wojewódzkie Związku Bojowników o Wolność i Demokrację. Wpisów dokonuje się na stronie „Adnotacje urzędowe” z użyciem stempla, którego wzór określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.

§ 22.

Wpisów o zaliczeniu na trwałe do I lub II grupy inwalidów dokonują, na wniosek osoby zainteresowanej, oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych właściwe ze względu na miejsce pobytu stałego osoby zainteresowanej. Wpisów dokonuje się na stronie „Adnotacje urzędowe” z użyciem stempla, którego wzór określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.

§ 23.

Wpisów o posiadaniu uprawnień do ulg przysługujących młodzieży zaliczonej do I grupy inwalidów dokonują, na wniosek osoby zainteresowanej, terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw zdrowia i opieki społecznej stopnia podstawowego. Wpisów dokonuje się na stronie „Adnotacje urzędowe” z użyciem stempla, którego wzór określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.

§ 24.

Terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego, jak również organy, urzędy, zakłady pracy, zakłady służby zdrowia i organizacje określone w § 10-14, § 16 i § 18-23 mogą wzywać osoby do przedstawienia dokumentów stwierdzających tożsamość w celu dokonania w nich odpowiednich wpisów lub zmian.

   Rozdział 3   

Postępowanie w razie wymiany lub utraty dokumentów stwierdzających tożsamość

§ 25.

1.

W celu wymiany dokumentu stwierdzającego tożsamość należy dokument ten złożyć w urzędzie określonym w § 1 ust. 1 wraz z wnioskiem i 3 fotografiami.

2.

Przepis § 2 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

§ 26.

1.

W razie zmiany danych osobowych zawartych w dokumencie stwierdzającym tożsamość należy wystąpić o jego wymianę w terminie 14 dni od dnia doręczenia dokumentu stwierdzającego zmianę.

2.

W razie uszkodzenia dokumentu stwierdzającego tożsamość lub powstania innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby posiadającej ten dokument należy niezwłocznie wystąpić o jego wymianę.

§ 27.

Przy wydawaniu nowego dokumentu stwierdzającego tożsamość w miejsce utraconego stosuje się odpowiednio przepisy o wydawaniu tych dokumentów, z tym że wydanie nowego dokumentu może nastąpić po ustaleniu tożsamości składającego wniosek.

   Rozdział 4   

Postępowanie w razie utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu osoby posiadającej dokument stwierdzający tożsamość

§ 28.

W razie utraty obywatelstwa polskiego należy dowód osobisty lub tymczasowy dowód osobisty złożyć w urzędzie spraw wewnętrznych, w którym dopełnia się obowiązków wynikających z przepisów o cudzoziemcach.

§ 29.

W razie zgonu osoby posiadającej dokument stwierdzający tożsamość należy dokument ten złożyć, w ciągu 3 dni od dnia zgonu, w urzędzie stanu cywilnego, w którym ma być sporządzony akt zgonu.

   Rozdział 5   

Przepis końcowy

§ 30.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie stwierdzającym tożsamość, należy przez to rozumieć dowód osobisty, tymczasowy dowód osobisty i tymczasowe zaświadczenie tożsamości.

Załącznik nr 1   -   Dowód osobisty (wzór)

Załącznik nr 2   -   Tymczasowy dowód osobisty (wzór)

Załącznik nr 3   -   Tymczasowe zaświadczenie tożsamości (wzór)

Załącznik nr 4   -   Stemple do dokonywania w dokumentach stwierdzających tożsamość wpisów o zmianach stanu cywilnego (wzór)

Załącznik nr 5   -   Stemple do dokonywania w dokumentach stwierdzających tożsamość wpisów o przyjęciu do pracy i zwolnieniu z pracy (wzór)

Załącznik nr 6   -   Stempel do dokonywania w dokumentach stwierdzających tożsamość wpisów o wykonywaniu lub zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej (wzór)

Załącznik nr 7   -   Stemple do dokonywania w dokumentach stwierdzających tożsamość wpisów o prowadzeniu lub współprowadzeniu gospodarstwa rolnego (wzór)

Załącznik nr 8   -   Stemple do dokonywania w dokumentach stwierdzających tożsamość wpisów o wykonywaniu zawodu (wzór)

Załącznik nr 9   -   Stempel do dokonywania w dokumentach stwierdzających tożsamość wpisów o wydaniu wkładki zaopatrzenia (wzór)

Załącznik nr 10   -   Stempel do dokonywania w dokumentach stwierdzających tożsamość wpisów o posiadaniu uprawnień do świadczeń przysługujących kombatantom (wzór)

Załącznik nr 11   -   Stempel do dokonywania w dokumentach stwierdzających tożsamość wpisów o zaliczeniu na trwałe do I lub II grupy inwalidów (wzór)

Załącznik nr 12   -   Stempel do dokonywania w dokumentach stwierdzających tożsamość wpisów o posiadaniu uprawnień do ulg przysługujących młodzieży zaliczonej do i grupy inwalidów (wzór)