Ustawaz dnia 21 kwietnia 1988 r.o Funduszu Wczasów Pracowniczych

Spis treści

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

Art. 1.

1.

Fundusz Wczasów Pracowniczych, zwany dalej „Funduszem”, jest samodzielną jednostką organizacyjną ogólnokrajowej organizacji międzyzwiązkowej prowadzącą działalność w zakresie i na zasadach określonych w ustawie.

2.

Fundusz jest jednostką gospodarki uspołecznionej.

Art. 2.

1.

Fundusz posiada osobowość prawną.

2.

Siedzibą Funduszu jest miasto stołeczne Warszawa.

Art. 3.

1.

Organizację i funkcjonowanie Funduszu określa statut.

2.

Statut uchwala ogólnokrajowa organizacja międzyzwiązkowa, po zaopiniowaniu przez Radę Funduszu.

   Rozdział 2   

Działalność Funduszu

Art. 4.

1.

Fundusz świadczy usługi w zakresie:

1)

organizowania wypoczynku dla pracowników, emerytów i rencistów oraz członków ich rodzin,

2)

prowadzenia działalności sanatoryjnej i profilaktyczno-leczniczej dla pracowników, zwłaszcza zatrudnionych w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub szczególnie uciążliwych, oraz dla emerytów i rencistów, na zasadach określonych przepisami dotyczącymi uzdrowisk i lecznictwa uzdrowiskowego.

2.

Fundusz w zakresie działalności określonej w ust. 1 w szczególności prowadzi:

1)

domy wypoczynkowe i organizuje obozy wędrowne, wycieczki oraz inne formy turystyki i wypoczynku w czasie wolnym od pracy,

2)

działalność inwestycyjną oraz pomocniczą,

3)

działalność kulturalno-oświatową i rozrywkową w ramach organizowanego wypoczynku,

4)

doskonalenie kadr,

5)

działalność informacyjną i wydawniczą
oraz współdziała z organami administracji państwowej, a także z instytucjami krajowymi i zagranicznymi.

Art. 5.

1.

Fundusz prowadzi działalność na podstawie własnych planów, zgodnych z narodowym planem społeczno-gospodarczym.

2.

Ogólnokrajowej organizacji międzyzwiązkowej przysługuje prawo nałożenia na Fundusz obowiązku wprowadzenia do planu określonego zadania lub wyznaczenia zadania poza planem, jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby społeczno-gospodarcze.

3.

W wypadku określonym w ust. 2 ogólnokrajowa organizacja międzyzwiązkowa zapewnia Funduszowi środki niezbędne do wykonania zadania.

Art. 6.

Ceny usług wypoczynkowych ustala naczelny dyrektor Funduszu, na zasadach określonych przez ogólnokrajową organizację międzyzwiązkową w uzgodnieniu z Ministrem Finansów.

   Rozdział 3   

Majątek i gospodarka finansowa Funduszu

Art. 7.

1.

Fundusz gospodaruje majątkiem, na który składają się: własność nieruchomości i rzeczy ruchomych oraz inne prawa majątkowe, w szczególności prawa do przedmiotów oddanych Funduszowi przez Państwo na podstawie odrębnych przepisów.

2.

Fundusz zapewnia ochronę majątku, którym gospodaruje.

Art. 8.

1.

Fundusz prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową zgodnie z zasadą samofinansowania.

2.

Minister Finansów, po porozumieniu z ogólnokrajową organizacją międzyzwiązkową, określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu.

Art. 9.

1.

Środki finansowe Funduszu składają się z:

1)

wpływów ze sprzedaży skierowań na wczasy,

2)

innych wpływów z prowadzonej działalności,

3)

dotacji z budżetu Państwa przeznaczonych na:

a)

pomoc socjalną jako dopłaty do korzystających z wczasów emerytów i rencistów, którzy nie mogą korzystać z dopłat z zakładowego funduszu socjalnego,

b)

dofinansowanie do korzystających z wczasów profilaktyczno-leczniczych,

c)

finansowanie działalności sanatoryjnej,

d)

modernizację bazy Funduszu,

4)

subwencji i zapisów,

5)

innych wpływów.

2.

Fundusz może zaciągać kredyty.

   Rozdział 4   

Organy Funduszu

Art. 10.

Organami Funduszu są:

1)

Rada Funduszu, zwana dalej „Radą”,

2)

naczelny dyrektor.

Art. 11.

1.

Rada jest organem programowania oraz nadzoru i kontroli działalności Funduszu.

2.

Rada składa się z nie więcej niż czterdziestu pięciu członków.

3.

W skład Rady wchodzi:

1)

pięciu przedstawicieli zainteresowanych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, powoływanych i odwoływanych przez Prezesa Rady Ministrów,

2)

trzech przedstawicieli ogólnokrajowej organizacji międzyzwiązkowej i dwudziestu sześciu przedstawicieli ogólnokrajowych organizacji związkowych, powoływanych i odwoływanych przez ogólnokrajową organizację międzyzwiązkową,

3)

do jedenastu przedstawicieli organizacji społecznych o zasięgu ogólnokrajowym, powoływanych i odwoływanych przez ogólnokrajową organizację międzyzwiązkową, na wniosek tych organizacji.

4.

Rada spośród swego grona wybiera i odwołuje przewodniczącego, jego zastępców i sekretarza.

5.

Kadencja Rady jest równa kadencji ogólnokrajowej organizacji międzyzwiązkowej.

Art. 12.

1.

Do zadań Rady należy:

1)

uchwalanie wieloletnich i rocznych planów działalności Funduszu,

2)

przedstawianie ogólnokrajowej organizacji międzyzwiązkowej wniosków w sprawach określonych w art. 4 ust. 1,

3)

zatwierdzanie bilansu Funduszu, przyjmowanie sprawozdań z działalności Funduszu, wniosków pokontrolnych i uchwalanie zaleceń w tym zakresie,

4)

wyrażanie zgody na nabywanie i zbywanie przez Fundusz nieruchomości,

5)

opiniowanie projektu statutu Funduszu,

6)

wyrażanie opinii w sprawach dotyczących powoływania i odwoływania naczelnego dyrektora, jego zastępców i głównego księgowego,

7)

kontrola działalności Funduszu.

2.

Szczegółowe zasady oraz tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin.

Art. 13.

Ogólnokrajowa organizacja międzyzwiązkowa:

1)

powołuje i odwołuje naczelnego dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady,

2)

dokonuje oceny działalności Funduszu i jego organów,

3)

wstrzymuje lub uchyla decyzję naczelnego dyrektora, jeżeli jest ona sprzeczna z prawem,

4)

ustala, w uzgodnieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej, zasady wynagradzania, a także przyznawania innych świadczeń przysługujących pracownikom Funduszu.

Art. 14.

1.

Naczelny dyrektor zarządza Funduszem oraz reprezentuje go na zewnątrz.

2.

Naczelny dyrektor powołuje i odwołuje swoich zastępców i głównego księgowego po zasięgnięciu opinii Rady.

   Rozdział 5   

Zmiany w przepisach obowiązujących oraz przepisy przejściowe i końcowe

Art. 15.

W ustawie z dnia 8 października 1982 r. o związkach zawodowych   (Dz. U. z 1985 r. Nr 54, poz. 277) w art. 31 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3.

Zadania związków zawodowych w zakresie organizowania wypoczynku ludzi pracy, realizowane przez Fundusz Wczasów Pracowniczych, określają odrębne przepisy.
 ”

Art. 16.

Majątek oraz prawa i zobowiązania Funduszu Wczasów Pracowniczych działającego dotychczas na podstawie ustawy, o której mowa w art. 17, stają się majątkiem oraz prawami i zobowiązaniami Funduszu działającego na podstawie niniejszej ustawy.

Art. 17.

Traci moc ustawa z dnia 4 lutego 1949 r. o Funduszu Wczasów Pracowniczych Komisji Centralnej Związków Zawodowych w Polsce   (Dz. U. Nr 9, poz. 48).

Art. 18.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 1988 r.