Ustawaz dnia 24 maja 1989 r.o Funduszu Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych

Art. 1.

Tworzy się Fundusz Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych, zwany dalej „Funduszem”.

Art. 2.

Zadaniem Funduszu jest finansowanie budowy autostrad i dróg ekspresowych.

Art. 3.

1.

Dochodami Funduszu są:

1)

dotacje budżetu centralnego w wysokości 8% wpływów z tytułu podatku obrotowego od sprzedaży paliw płynnych,

2)

dochody z tytułu udziału Funduszu w zyskach osób prawnych i przedsięwzięć wspólnych,

3)

darowizny i wpływy z innych źródeł.

2.

Fundusz może zwiększać swoje środki w drodze prowadzenia działalności gospodarczej, emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek, a także może przeznaczać posiadane środki na wnoszenie udziałów do spółek lub nabywanie obligacji i akcji.

Art. 4.

Fundusz posiada osobowość prawną.

Art. 5.

Koszty działalności Funduszu są pokrywane z dochodów Funduszu.

Art. 6.

Organami Funduszu są Rada Nadzorcza i Zarząd.

Art. 7.

1.

Radę Nadzorczą powołuje i odwołuje Minister Transportu, Żeglugi i Łączności.

2.

Rada Nadzorcza liczy 4-7 osób.

3.

Do zadań Rady Nadzorczej należy:

1)

uchwalanie planów działalności Funduszu,

2)

zatwierdzanie wniosków Zarządu o wniesienie udziału do spółek,

3)

ustalanie kryteriów wyboru przedsięwzięć finansowanych przez Fundusz,

4)

zatwierdzanie wniosków Zarządu w sprawie emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek przez Fundusz,

5)

ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu oraz pracowników Biura Funduszu,

6)

zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności i bilansu Funduszu,

7)

kontrola działalności Zarządu,

8)

składanie Ministrowi Transportu, Żeglugi i Łączności rocznych sprawozdań z działalności Funduszu.

4.

Minister Transportu, Żeglugi i Łączności ustala dla członków Rady Nadzorczej miesięczne wynagrodzenia.

Art. 8.

1.

Zarząd Funduszu stanowią Prezes i jego zastępcy, powoływani i odwoływani przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności na wniosek Rady Nadzorczej.

2.

Do zadań Zarządu należy:

1)

opracowywanie planów działalności Funduszu,

2)

dokonywanie wyboru przedsięwzięć do finansowania ze środków Funduszu,

3)

gospodarowanie środkami Funduszu, z zastrzeżeniem uprawnień Rady Nadzorczej,

4)

składanie Radzie Nadzorczej sprawozdań z działalności,

5)

zatrudnianie pracowników Biura Funduszu i ustalanie warunków ich pracy i płac.

Art. 9.

Techniczno-organizacyjną obsługę Rady Nadzorczej i Zarządu sprawuje Biuro Funduszu.

Art. 10.

1.

Prezes Zarządu reprezentuje Fundusz na zewnątrz.

2.

Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Funduszu są upoważnieni:

1)

Prezes Zarządu - samodzielnie,

2)

dwie osoby działające łącznie spośród:

a)

pozostałych członków Zarządu,

b)

pełnomocników Zarządu.

Art. 11.

Dochody z działalności Funduszu zwalnia się z podatku dochodowego.

Art. 12.

Szczegółowe zasady i tryb działania organów Funduszu oraz jego gospodarki finansowej określa statut Funduszu, nadany przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Art. 13.

Minister Transportu, Żeglugi i Łączności składa Radzie Ministrów corocznie informację o działalności Funduszu.

Art. 14.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1989 r.