Do zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej należy zapewnienie jednolitego systemu
kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem właściwości samorządu terytorialnego określonych
w odrębnych ustawach.
2.
W zakresie kształcenia zawodowego Minister Edukacji Narodowej wykonuje swoje zadania
przy udziale właściwych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej.
Organy te uczestniczą w określaniu programów nauczania i zapewnianiu środków i warunków
ich realizacji w zakresie specjalistycznych przedmiotów nauczania, a w szczególności
podręczników i pomocy dydaktycznych w zawodach podstawowych dla reprezentowanych przez
nie branż, oraz w ocenianiu efektywności kształcenia w zawodzie.
3.
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa organy, o których mowa w ust. 2,
oraz zasady i zakres ich współdziałania.
”
;
2)
art. 36 otrzymuje brzmienie:
„
Art. 36.
1.
W dziedzinach objętych zakresem swego działania Minister Edukacji Narodowej sprawuje
koordynację oraz nadzór nad:
1)
terenowymi organami rządowej administracji specjalnej do spraw oświaty.
2)
innymi organami i jednostkami organizacyjnymi w sprawach funkcjonowania systemu oświaty
i wychowania.
2.
Nadzór nad terenowymi organami administracji rządowej w zakresie funkcjonowania szkolnictwa
rolniczego i gospodarki żywnościowej, służby zdrowia oraz kultury i sztuki sprawują
odpowiednio Ministrowie: Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Zdrowia i Opieki Społecznej
oraz Kultury i Sztuki.
3.
Terenowym organem rządowej administracji specjalnej do spraw oświaty jest kurator
oświaty i wychowania, podległy bezpośrednio Ministrowi Edukacji Narodowej.
4.
Kuratora oświaty i wychowania powołuje i odwołuje Minister Edukacji Narodowej po zasięgnięciu
opinii wojewody oraz wojewódzkich struktur związków zawodowych zrzeszających nauczycieli.
5.
Zastępca kuratora oświaty i wychowania jest powoływany i odwoływany przez Ministra
Edukacji Narodowej na wniosek kuratora.
6.
Do zadań kuratora oświaty i wychowania należy realizacja polityki rządu w zakresie
oświaty i wychowania na terenie województwa, a w szczególności:
1)
dysponowanie środkami budżetowymi przeznaczonymi na finansowanie zadań w zakresie
oświaty i wychowania - na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
2)
ustalanie sieci szkolnej,
3)
wykonywanie zadań organu nadzorującego w stosunku do podporządkowanych mu szkół oraz
innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych, zwanych dalej
„szkołami”,
4)
organizowanie i sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad szkołami na terenie województwa,
5)
zapewnianie podporządkowanym szkołom kadrowych i materialnych warunków funkcjonowania
oraz organizowanie finansowej i gospodarczej obsługi tych szkół,
6)
przekazywanie organom samorządu terytorialnego, jako zadania własnego, prowadzenia
niektórych szkół - na wniosek lub za zgodą tych organów.
7.
Przepisy ust. 6 nie naruszają uprawnień innych ministrów i terenowych organów administracji
rządowej do prowadzenia, utrzymywania i nadzorowania szkół oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych.
8.
Kurator oświaty i wychowania wykonuje swoje zadania przy pomocy kuratorium oświaty
i wychowania. Zasady organizacji kuratorium oświaty i wychowania określa Minister
Edukacji Narodowej.
9.
W celu usprawnienia wykonywania zadań kurator oświaty i wychowania może tworzyć delegatury
zamiejscowe kuratorium, obejmujące kilka jednostek podziału terytorialnego stopnia
podstawowego, określając jednocześnie ich siedzibę, zasięg terytorialny oraz zakres
zadań.
10.
Kurator oświaty i wychowania może, za zgodą Ministra Edukacji Narodowej, powierzyć
prowadzenie niektórych spraw należących do jego kompetencji, w tym również wydawanie
w jego imieniu decyzji administracyjnych - dyrektorom szkół znajdujących się na terenie
województwa. Powierzenie następuje w formie porozumienia.
11.
Minister Edukacji Narodowej określa w drodze rozporządzenia:
1)
rodzaje spraw, o których mowa w ust. 10,
2)
zasady refundowania szkołom kosztów prowadzenia powierzonych spraw.
”
;
3)
w art. 36a ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„
4.
Ministrowie, o których mowa w art. 36 ust. 2, w porozumieniu z Ministrem Edukacji
Narodowej, mogą ustalać dodatkowe, stosowne do właściwości zawodów poszczególnych
branż, zasady funkcjonowania szkół i innych placówek.
w art. 1 w pkt 1 po wyrazie „państwowych” dodaje się wyrazy „oraz samorządowych”;
2)
w art. 3 w pkt 3 lit. a) otrzymuje brzmienie:
„
a)
kuratora oświaty i wychowania - w stosunku do szkół mu podporządkowanych,
”
;
3)
w art. 11 w ust. 2 na końcu dodaje się wyrazy „i mianowania nauczycieli.”;
4)
art. 92 otrzymuje brzmienie:
„
Art. 92.
Zakres zadań oraz zasady i tryb powoływania i odwoływania kuratorów oświaty i wychowania
określa ustawa o rozwoju systemu oświaty i wychowania.
”
Art. 3.
1.
Kuratorzy oświaty i wychowania, powołani na podstawie dotychczasowych przepisów, stają
się z dniem wejścia w życie ustawy kuratorami oświaty i wychowania, o których mowa
w ustawie.
2.
Pracownicy dotychczasowych kuratoriów oświaty i wychowania stają się z dniem wejścia
w życie ustawy pracownikami kuratoriów oświaty i wychowania, określonych w ustawie.
3.
Część mienia państwowego służąca dotychczas bezpośrednio wykonywaniu zadań przez kuratorów
oświaty i wychowania z dniem wejścia w życie ustawy przechodzi w zarząd kuratorów
oświaty i wychowania, o których mowa w ust. 1.