1.
W razie ogłoszenia upadłości lub zarządzenia likwidacji zakładu pracy i braku środków
na wynagrodzenia dla pracowników, syndyk lub likwidator może rozwiązać stosunek pracy
bez wypowiedzenia pod warunkiem niezgłoszenia przez pracownika sprzeciwu w terminie
5 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o zamierzonym rozwiązaniu stosunku pracy. Pismo
syndyka lub likwidatora powinno zawierać pouczenie w tej sprawie. Pracownikowi, z
którym rozwiązano stosunek pracy, przysługuje, niezależnie od świadczeń przewidzianych
w art. 8, dodatkowo odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia.
2.
Rozwiązanie stosunku pracy w trybie, o którym mowa w ust. 1, traktuje się jak rozwiązanie
stosunku pracy za wypowiedzeniem dokonanym przez zakład pracy z przyczyn dotyczących
zakładu pracy.
3.
O zamiarze rozwiązania stosunku pracy w trybie określonym w ust. 1 syndyk lub likwidator
zawiadamia na piśmie zakładową organizację związkową, która może w ciągu 5 dni od
otrzymania zawiadomienia zgłosić na piśmie opinię w tej sprawie.
4.
Przy rozwiązywaniu stosunków pracy w trybie określonym w ust. 1 i 2 nie stosuje się
przepisów art. 2-4.
5.
Wszelkie nie zaspokojone należności pracownicze podlegają zaspokojeniu w trybie i
na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami, z tym że syndyk lub likwidator z
urzędu uwzględnia te należności w wykazie wierzytelności do upadłego lub likwidowanego
zakładu pracy.