1.
Fundator ustala statut fundacji określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady,
formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania
oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również
inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności
gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu
lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
2.
Fundator może wskazać ministra właściwego ze względu na cele fundacji. Oświadczenie
fundatora w tej sprawie powinno być dołączone do statutu i przekazane sądowi prowadzącemu
rejestr fundacji.
3.
Fundacja, która ma prowadzić działalność na terenie jednego województwa, powinna mieć
siedzibę na terenie województwa objętego działalnością tej fundacji.
4.
Jeżeli w statucie określa się przeznaczenie środków majątkowych fundacji po jej likwidacji,
środki te powinny być przeznaczone na cele, o których mowa w art. 1.
5.
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji
jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych
fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż 10 milionów
złotych.
6.
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może określić ulgi i zwolnienia z tytułu
przeznaczenia zysków z działalności gospodarczej fundacji na realizację jej zadań
statutowych, inne niż ulgi i zwolnienia określone w innych ustawach.