Ustawaz dnia 28 kwietnia 1993 r.o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw

Art. 1.

W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych   (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i z 1991 r. Nr 75, poz. 332) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w art. 4 w ust. 1 pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„ 

5)

droga ekspresowa - drogę przeznaczoną wyłącznie dla ruchu pojazdów samochodowych i nie obsługującą przyległego terenu:

a)

wyposażoną w jedną lub dwie jezdnie,

b)

posiadającą wielopoziomowe skrzyżowania z przecinającymi ją innymi drogami komunikacji, z dopuszczeniem wyjątkowo jednopoziomowych skrzyżowań z drogami publicznymi,

c)

wyposażoną w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, przeznaczone wyłącznie dla użytkowników drogi,

6)

autostrada - drogę przeznaczoną wyłącznie dla ruchu pojazdów samochodowych i nie obsługującą przyległego terenu:

a)

wyposażoną przynajmniej w dwie trwale rozdzielone jednokierunkowe jezdnie,

b)

posiadającą wielopoziomowe skrzyżowania ze wszystkimi przecinającymi ją drogami komunikacji,

c)

wyposażoną w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, przeznaczone wyłącznie dla użytkowników autostrady,
 ”
 ;

2)

art. 13 otrzymuje brzmienie:
„ 

Art. 13.

1.

Korzystanie z dróg publicznych może być uzależnione, w przypadkach określonych w ust. 2, od wniesienia opłat drogowych.

2.

Opłaty mogą być pobierane za:

1)

przejazdy po autostradach i drogach ekspresowych, jeżeli istnieje możliwość korzystania z innej, ogólnodostępnej drogi publicznej,

2)

przeprawy promowe na drogach publicznych,

3)

przejazdy po drogach publicznych pojazdów samochodowych o gabarytach i ciężarze przekraczających dopuszczalne normy,

4)

parkowanie pojazdów samochodowych na drogach.

3.

Od opłat, o których mowa w ust. 2, zwolnione są przejazdy pojazdów:

1)

Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, pogotowia ratunkowego, służby więziennej, urzędów celnych oraz kolumny pojazdów w rozumieniu przepisów Prawa o ruchu drogowym,

2)

zarządów dróg albo jednostek, którym powierzono eksploatację autostrady lub drogi ekspresowej.

4.

Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wprowadzania opłat, o których mowa w ust. 2 i w art. 16c ust. 6 niniejszej ustawy, organ administracji państwowej właściwy do ustalania stawek opłat urzędowych oraz organy właściwe do ich pobierania.
 ”
 ;

3)

w art. 14:

a)

skreśla się ust. 4,

b)

ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„ 

6.

Budowa, modernizacja i utrzymanie dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby fizyczne i prawne, krajowe lub zagraniczne.
 ”
 ;

4)

po rozdziale 1 dodaje się rozdział 1a w brzmieniu:
„ 

   Rozdział 1a   

Budowa autostrad i dróg ekspresowych

Art. 16a.

Zadania w zakresie budowy i eksploatacji autostrad i dróg ekspresowych mogą być realizowane:

1)

na zasadach ogólnych określonych w ustawie,

2)

na zasadach szczególnych określonych w niniejszym rozdziale,

3)

na zasadach określonych w odrębnych ustawach regulujących realizację konkretnych zadań.

Art. 16b.

Budowa, modernizacja i utrzymanie autostrad i dróg ekspresowych mogą być finansowane z:

1)

części środków finansowych z budżetu państwa przeznaczonych na drogi krajowe,

2)

wpływów z opłat za przejazdy po autostradach i drogach ekspresowych,

3)

wpływów z opłat za udzielanie koncesji na budowę i eksploatację miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych,

4)

innych źródeł.

Art. 16c.

1.

Koncesja na budowę i eksploatację autostrad i dróg ekspresowych oraz zlokalizowanych przy nich miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek może być udzielona podmiotowi gospodarczemu, który spełnia następujące warunki:

1)

posiada środki własne lub gwarancje bankowe,

2)

przedstawi program finansowania przedsięwzięcia,

3)

przedstawi program budowy i eksploatacji autostrady, drogi ekspresowej oraz miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,

4)

zapewni w maksymalnym zakresie zatrudnienie wykonawców oraz wykorzystanie materiałów i wyrobów krajowych.

2.

Przedstawione programy, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, powinny zabezpieczać interesy Skarbu Państwa oraz powinny być zgodne z ustaloną siecią autostrad i dróg ekspresowych.

3.

Organem właściwym do udzielenia, odmowy udzielenia i cofnięcia koncesji jest Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.

4.

Udzielenie koncesji jest uzależnione od wyników przetargów.

5.

Koncesji udziela się podmiotowi krajowemu lub zagranicznemu na czas określony.

6.

Za udzielenie koncesji na budowę i eksploatację miejsca obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, zlokalizowanego przy autostradzie lub drodze ekspresowej, pobiera się opłatę.

7.

Do koncesji, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy o działalności gospodarczej.

Art. 16d.

Rada Ministrów w drodze rozporządzenia:

1)

określi organy właściwe w sprawach przygotowania budowy i eksploatacji autostrad i dróg ekspresowych,

2)

na wniosek Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej ustala sieć autostrad i dróg ekspresowych.
 ”
 ;

5)

w art. 23 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„ 

2a.

Budowa, modernizacja, utrzymanie i ochrona dróg wojewódzkich mogą być przekazywane organom gminy jako zadanie zlecone.
 ”
 ;

6)

art. 26 otrzymuje brzmienie:
„ 

Art. 26.

Budowa, modernizacja, utrzymanie i ochrona przepraw promowych w ciągu drogi, łącznie z jednostkami przeprawowymi, należy do zarządu tej drogi.
 ”
 ;

7)

skreśla się art. 27;

8)

po art. 40 dodaje się art. 40a w brzmieniu:
„ 

Art. 40a.

1.

Opłaty pochodzące ze źródeł, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2-4, oraz opłaty i kary, określone w art. 40 ust. 4, stanowią dochody środka specjalnego zarządów dróg, przeznaczone na utrzymanie dróg.

2.

Opłaty pochodzące ze źródeł, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 1 i art. 16c ust. 6, stanowią dochody środka specjalnego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i przeznaczone są na budowę, modernizację i utrzymanie autostrad i dróg ekspresowych.

3.

Opłaty pochodzące ze źródeł, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 1, w przypadku koncesjonowania budowy i eksploatacji autostrad i dróg ekspresowych stanowią dochody podmiotów gospodarczych posiadających koncesję.
 ”

Art. 2.

W ustawie z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym   (Dz. U. z 1989 r. Nr 17, poz. 99, Nr 34, poz. 178 i Nr 35, poz. 192 oraz z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 87, poz. 505) w art. 43 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„ 

6.

W przypadku autostrad i dróg ekspresowych termin określony w ust. 3 wynosi 5 lat.
 ”

Art. 3.

W ustawie z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości   (Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127, Nr 103, poz. 446 i Nr 107, poz. 464) w art. 49 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3.

Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego może nastąpić po bezskutecznym upływie trzymiesięcznego terminu, który rejonowy organ rządowej administracji ogólnej wyznaczy na piśmie właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości do zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1.
 ”

Art. 4.

W ustawie z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej   (Dz. U. Nr 41, poz. 324, z 1990 r. Nr 26, poz. 149, Nr 34, poz. 198 i Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 31, poz. 128, Nr 41, poz. 179, Nr 73, poz. 321, Nr 105, poz. 452, Nr 106, poz. 457 i Nr 107, poz. 460 oraz z 1993 r. Nr 28, poz. 127) w art. 11 w ust. 1 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
„ 

7a)

budowy i eksploatacji autostrad i dróg ekspresowych oraz zlokalizowanych przy nich miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
 ”
 .

Art. 5.

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej ogłosi w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej jednolity tekst ustawy o drogach publicznych, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu.

Art. 6.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.