Ustawa Budżetowa na Rok 1994z dnia 25 marca 1994 r.

Spis treści

Art. 1.

1.

Ustala się dochody budżetu państwa, zgodnie z załącznikiem nr 1, w wysokości 613.010.000 mln zł.

2.

Ustala się wydatki budżetu państwa, zgodnie z załącznikiem nr 2, w wysokości 696.010.000 mln zł.

3.

Niedobór budżetu państwa na koniec roku 1994 ustala się na kwotę 83.000.000 mln zł.

4.

Saldo udzielonych i otrzymanych kredytów oraz należności zagranicznych jest ujemne i wynosi -21.359.690 mln zł.

Art. 2.

Upoważnia się Ministra Finansów do spłaty w 1994 r. długoterminowych zobowiązań budżetu państwa do kwoty 25.960.275 mln zł, z tego z tytułu:

1)

obligacji państwowej pożyczki jednorocznej serii IV-VII, do kwoty 10.000.000 mln zł,

2)

porozumienia z Narodowym Bankiem Polskim w sprawie określenia wysokości i sposobu regulacji zadłużenia budżetu państwa w Narodowym Banku Polskim powstałego w latach 1982-1989 i w 1991 r. w kwocie 919.869 mln zł,

3)

kredytów na inwestycje infrastrukturalne dla spółdzielni mieszkaniowych, do kwoty 3.500.000 mln zł,

4)

pożyczki udzielonej przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, w kwocie 700.000 mln zł,

5)

obligacji 60% wewnętrznej pożyczki państwowej, do kwoty 406 mln zł,

6)

obligacji nominowanej w dolarach USA serii E i F, do kwoty 10.500.000 mln zł,

7)

przejętych zobowiązań wobec Narodowego Banku Polskiego, wynikających z kredytu refinansowego udzielonego Bankowi Przemysłowo-Handlowemu S.A. w Krakowie, do kwoty 340.000 mln zł.

Art. 3.

1.

Niedobór budżetu państwa, saldo kredytów zagranicznych, spłata zobowiązań długoterminowych oraz wykonanie zobowiązania, o którym mowa w art. 9, w łącznej kwocie 130.320.152 mln zł zostaną pokryte przychodami z otrzymanych kredytów i sprzedaży obligacji pożyczek państwowych i bonów skarbowych.

2.

W celu uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 1, upoważnia się Ministra Finansów do:

1)

zwiększenia zadłużenia w Narodowym Banku Polskim z tytułu bezpośredniego zakupu u emitenta skarbowych papierów wartościowych, w ujęciu kasowym - o kwotę do 35.000.000 mln zł, lecz nie mniej niż o kwotę 30.000.000 mln zł,

2)

zwiększenia zadłużenia poza Narodowym Bankiem Polskim w ujęciu kasowym - o kwotę do 110.000.000 mln zł, w tym z tytułu:

a)

przyrostu zadłużenia w skarbowych papierach wartościowych o okresie wykupu poniżej jednego roku oraz w kredytach, w ujęciu kasowym - o kwotę do 80.000.000 mln zł.

b)

sprzedaży obligacji pożyczek państwowych o okresie wykupu nie krótszym niż jeden rok, w ujęciu kasowym - o kwotę do 30.000.000 mln zł.

3.

Szczegółowy wykaz przychodów i rozchodów, wynikających z finansowania niedoboru budżetu państwa, określa załącznik nr 3.

4.

Minister Finansów będzie przedstawiał Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów Sejmu kwartalne sprawozdania z finansowania niedoboru budżetu państwa.

Art. 4.

1.

Upoważnia się Ministra Finansów do emisji obligacji pożyczek państwowych o terminach wykupu od jednego roku do pięciu lat, przy czym w przypadku emisji obligacji pożyczek państwowych nominowanych w innych walutach niż złoty dokonuje się przeliczenia na złote według kursu walut z dnia emisji, a łączna wartość nominalna wyemitowanych obligacji nominowanych w złotych lub walutach obcych nie może przekroczyć kwoty 45.000.000 mln zł.

2.

Do emitowanych przez Skarb Państwa (w ofercie publicznej lub poza obrotem publicznym) papierów wartościowych (obligacje pożyczek państwowych oraz bony skarbowe) ustawę z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych   (Dz. U. Nr 35, poz. 155 i Nr 103, poz. 447, z 1993 r. Nr 44, poz. 202 i z 1994 r. Nr 4, poz. 17) stosuje się w zakresie określonym w warunkach emisji, o których mowa w art. 7.

3.

Skarbowe papiery wartościowe - obligacje pożyczek państwowych emitowanych na podstawie upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, oraz bony skarbowe zbywane są nabywcom odpłatnie.

Art. 5.

Upoważnia się Ministra Finansów do emisji kolejnych serii obligacji restrukturyzacyjnych na zwiększenie funduszy własnych i rezerw banków do kwoty 19.000.000 mln zł, w celu przekazania ich bankom państwowym i bankom działającym w formie spółek akcyjnych z większościowym udziałem Skarbu Państwa, które spełnią warunki określone w ustawie z dnia 3 lutego 1993 r. o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw   (Dz. U. Nr 18, poz. 82).

Art. 6.

1.

Upoważnia się Ministra Finansów do:

1)

zaciągnięcia kredytów:

a)

w międzynarodowych organizacjach finansowych,

b)

u innych kredytodawców,

2)

przeznaczenia:

a)

środków ze źródeł, o których mowa w pkt 1,

b)

odsetek uzyskanych z tytułu dysponowania środkami wymienionymi w pkt 1, na sfinansowanie kosztów operacji redukcji i reorganizacji zadłużenia wobec banków komercyjnych, zrzeszonych w Klubie Londyńskim, zwanych dalej bankami komercyjnymi, z wyłączeniem kosztów dodatkowych,

3)

prowadzenia rozliczeń, o których mowa w pkt 1 i 2, za pośrednictwem odrębnego rachunku bankowego budżetu państwa w Banku Handlowym w Warszawie S.A., Oddział w Londynie,

4)

emisji obligacji na pozyskanie środków Narodowego Banku Polskiego, przeznaczonych na operację wdrożenia umowy z bankami komercyjnymi,

5)

emisji papierów wartościowych o wartości do wysokości zobowiązań wynikających z umowy z bankami komercyjnymi,

6)

emitowania innych papierów wartościowych na pozyskanie środków na operację wdrożenia umowy z bankami komercyjnymi.

2.

Kwoty wydatkowane z rachunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie mogą łącznie przekroczyć sumy zaciągniętych kredytów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, i uzyskanych odsetek, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b).

3.

Wyemitowane obligacje, które posłużą wykupieniu środków z rezerw Narodowego Banku Polskiego, o których mowa w ust. 1 pkt 4, nie obciążają limitu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1.

4.

Minister Finansów przedstawi, jako załącznik do sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1994 r., odrębne sprawozdanie o operacjach dokonanych na rachunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.

5.

W przypadkach, o których mowa w:

1)

ust. 1 pkt 2 lit. b) - nie stosuje się przepisu art. 3 ust. 1 pkt 8

2)

ust. 1 pkt 3 - nie stosuje się przepisu art. 50 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe   (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344).

6.

Do uregulowań, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się art. 5 ust. 2, art. 6 i art. 9 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1989 r. - Prawo dewizowe   (Dz. U. Nr 6, poz. 33 i Nr 74, poz. 441 oraz z 1991 r. Nr 35, poz. 155, Nr 60, poz. 253 i Nr 100, poz. 442).

Art. 7.

Minister Finansów określi, w drodze zarządzenia, warunki emisji obligacji, o których mowa w art. 4 ust. 1, art. 5 i art. 6 ust. 1 pkt 4-6, a w szczególności wartość nominalną poszczególnych emisji, nominał obligacji, wysokość i sposób oprocentowania, terminy wykupu i płatności odsetkowych, podmioty uprawnione do nabycia, sposób ustalenia ceny emisyjnej oraz terminy przedawnienia.

Art. 8.

1.

Minister Finansów udzieli Funduszowi Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w terminie do dnia 25 marca 1994 r., nie oprocentowanej pożyczki w wysokości do 600.000 mln zł.

2.

Spłata pożyczki, o której mowa w ust. 1, nastąpi nie później niż do dnia 30 czerwca 1994 r.

Art. 9.

Upoważnia się Ministra Finansów do udzielenia w 1994 r. pożyczek, do których udzielenia zniesiony Centralny Fundusz Turystyki i Wypoczynku został zobowiązany przed dniem 31 grudnia 1990 r. - do kwoty 187.000 mln zł.

Art. 10.

1.

Minister Finansów może przeznaczyć środki pochodzące ze sprzedaży składników majątkowych Skarbu Państwa, którymi - na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 1988 r. o Funduszu Wczasów Pracowniczych   (Dz. U. Nr 11, poz. 84 i z 1992 r. Nr 21, poz. 85) - gospodaruje Fundusz Wczasów Pracowniczych, na likwidację skutków finansowych powstałych w wyniku zaprzestania dotowania tej jednostki z budżetu państwa.

2.

Minister Finansów na wniosek dyrektora naczelnego Funduszu Wczasów Pracowniczych wyraża zgodę na sprzedaż składników majątkowych, o których mowa w ust. 1.

3.

Sprzedaży składników majątkowych, o których mowa w ust. 2, dokonuje dyrektor naczelny Funduszu Wczasów Pracowniczych. Różnicę pomiędzy przychodami ze sprzedaży a środkami przeznaczonymi na likwidację skutków wymięnionych w ust. 1 oraz kosztami sprzedaży przekazuje się do budżetu państwa.

Art. 11.

1.

Dochody, wydatki i rozliczenia z budżetem państwa państwowych jednostek gospodarki pozabudżetowej wyrażają się następującymi kwotami:

1)

dochody własne stanowią kwotę 21.007.828 mln zł,

2)

dotacje z budżetu (bez dotacji na inwestycje) stanowią kwotę 4.379.254 mln zł,

3)

wydatki, bez wpłat do budżetu, stanowią kwotę 24.262.209 mln zł,

4)

wpłaty do budżetu stanowią kwotę 620.757 mln zł.

2.

Podział kwot, o których mowa w ust. 1, na części klasyfikacji budżetowej i formy gospodarki pozabudżetowej określa załącznik nr 4.

Art. 12.

Ustala się plany dochodów i wydatków państwowych funduszy celowych zgodnie z załącznikiem nr 5.

Art. 13.

1.

Wykaz inwestycji centralnych realizowanych w 1994 r. zawiera załącznik nr 6.

2.

Środki przeznaczone na finansowanie inwestycji centralnych, ujętych w wykazie, o którym mowa w ust. 1, nie mogą być, z zastrzeżeniem ust. 3, wykorzystywane na inne cele.

3.

Minister Finansów w porozumieniu z Ministrem - Kierownikiem Centralnego Urzędu Planowania może wyrazić zgodę na zmianę przeznaczenia środków, o których mowa w ust. 2. O wyrażonej zgodzie Minister Finansów informuje komisję sejmową właściwą do spraw budżetu.

Art. 14.

1.

Ustala się dotacje dla jednostek niepaństwowych na realizowane przez te jednostki zadania państwowe w wysokości 2.504.785 mln zł.

2.

Podział kwoty, o której mowa w ust. 1, na poszczególne części i działy klasyfikacji budżetowej określa załącznik nr 7.

Art. 15.

1.

Ustala się dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminom - w łącznej wysokości 14.509.977 mln zł.

2.

Podział kwoty, o której mowa w ust. 1, na poszczególne części i działy klasyfikacji budżetowej określa załącznik nr 8.

Art. 16.

1.

Ustala się dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminom, przekazane do wykonywania organom samorządu terytorialnego we wskazanych miastach na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1993 r. w sprawie określenia zadań i kompetencji z zakresu rządowej administracji ogólnej i specjalnej, które mogą być przekazane niektórym gminom o statusie miasta, wraz z mieniem służącym do ich wykonywania, a także zasad i trybu przekazania   (Dz. U. Nr 65, poz. 309, Nr 81, poz. 384, Nr 92, poz. 426, Nr 101, poz. 463, Nr 103, poz. 471 i Nr 115, poz. 510) - w wysokości 8.002.864 mln zł.

2.

Podział kwoty, o której mowa w ust. 1, na poszczególne miasta i działy klasyfikacji budżetowej określa załącznik nr 9.

3.

Upoważnia się rady gmin do dokonywania, w drodze uchwały, przeniesień wydatków między działami, łącznie do wysokości dotacji, o której mowa w ust. 1; o dokonanych zmianach rady gmin informują właściwego wojewodę, Ministra - Szefa Urzędu Rady Ministrów oraz Ministra Finansów.

4.

Zmiany zakresu zadań przejętych przez gminy na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust.1, wymagają zawarcia odrębnego porozumienia w trybie określonym w rozporządzeniu.

Art. 17.

1.

W budżecie państwa tworzy się rezerwy:

1)

w wysokości 573.494 mln zł, przeznaczoną na dotację do inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych, jako zadania własne gmin, w regionach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym,

2)

w wysokości 297.210 mln zł, przeznaczoną na regionalne programy restrukturyzacyjne.

2.

Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi tryb składania wniosków i zasady przyznawania dotacji z rezerw, o których mowa w ust. 1.

Art. 18.

Ustala się ogólną kwotę dotacji przedmiotowych do wyrobów i usług w wysokości 5.373.700 mln zł, z tego dopłaty do:

1)

samochodów osobowych sprzedawanych w ramach przedpłat 200.000 mln zł,

2)

posiłków sprzedawanych w barach mlecznych 65.000 mln zł,

3)

kolejowych przewozów pasażerskich w komunikacji krajowej 3.390.000 mln zł,

4)

autobusowych przewozów pasażerskich w komunikacji międzymiastowej 1.643.200 mln zł, w tym dla komunikacji międzymiastowej w województwie katowickim prowadzonej przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej 175.000 mln zł,

5)

produkcji podręczników specjalistycznych szkolnych i podręczników akademickich 75.500 mln zł.

Art. 19.

Ustala się dotacje na częściowe sfinansowanie:

1)

kosztów niektórych zadań w zakresie postępu biologicznego w rolnictwie, upowszechniania doradztwa rolniczego, zwalczania zakaźnych chorób zwierząt, monitoringu jakości produktów spożywczych, prac geodezyjno-urządzeniowych dla potrzeb rolnictwa, nawozów wapniowych z produkcji podstawowej i z pozysku lokalnego, chemizacji rolnictwa, utrzymania urządzeń melioracji podstawowych, dla spółek wodnych realizujących zadania melioracyjne oraz ogrzewania warsztatów szkolnych gospodarstw pomocniczych szkół rolniczych, wykorzystywanych na cele dydaktyczne - w wysokości 3.827.530 mln zł,

2)

nakładów inwestycyjnych w zakresie:

a)

zaopatrzenia wsi w wodę i budowy urządzeń ściekowych w kwocie 573.193 mln zł,

b)

melioracji wodnych podstawowych i szczegółowych w kwocie 802.228 mln zł.

Art. 20.

1.

Ustala się dotacje dla spółdzielni mieszkaniowych na dopłaty do centralnego ogrzewania i ciepłej wody oraz na usuwanie wad technologicznych, termorenowację i instalację urządzeń do pomiaru i regulacji zużycia ciepła i wody w spółdzielczych zasobach mieszkaniowych w wysokości 5.600.068 mln zł.

2.

Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów określi, w drodze rozporządzenia, sposób podziału środków na cele wymienione w ust. 1 oraz zasady udzielania i sposób rozliczania dotacji ujętych w części 85 - Zbiorczy budżet wojewodów.

3.

Podział i tryb przekazywania dotacji dla poszczególnych spółdzielni mieszkaniowych ustalają wojewodowie.

Art. 21.

1.

Ustala się dotację na dofinansowanie przez Państwową Agencję Atomistyki eksploatacji reaktorów jądrowych przez Instytut Energii Atomowej w Świerku w kwocie 25.000 mln zł.

2.

Prezes Państwowej Agencji Atomistyki przekaże środki na cel, o którym mowa w ust. 1, po określeniu przez Instytut Energii Atomowej w Świerku szczegółowego zakresu niezbędnych do wykonania robót i rozliczeniu środków własnych będących w dyspozycji Instytutu, przeznaczonych na ten cel.

Art. 22.

Ustala się dotację podmiotową na częściowe finansowanie kosztów bieżącego utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej w kwocie 3.400.000 mln zł.

Art. 23.

1.

Upoważnia się wojewodów: gorzowskiego, jeleniogórskiego, szczecińskiego i zielonogórskiego do przekazania przez każdego z wojewodów dotacji podmiotowej w wysokości do 8.000 mln zł na rozpoczęcie działalności Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Wspierania Gospodarki S.A.

2.

Zobowiązuje się Radę Ministrów do przekazania komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu sprawozdania wojewodów wymienionych w ust. 1 z wykorzystania środków dotacji, o której mowa w ust. 1, w terminie określonym dla przedłożenia przez Radę Ministrów sprawozdania z wykonania budżetu państwa.

Art. 24.

1.

Upoważnia się Radę Ministrów do zwiększenia wydatków budżetu państwa i zwiększenia o tę samą kwotę niedoboru budżetu państwa, w wypadku otrzymania kredytów zagranicznych przeznaczonych na:

1)

objęcie przez Skarb Państwa nowej emisji akcji Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A., do wysokości równowartości w złotych kwoty 200 mln dolarów USA,

2)

wsparcie restrukturyzacji i osłony likwidacji przedsiębiorstw, do wysokości równowartości w złotych kwoty 225 mln dolarów USA,

3)

inwestycje w dziale ochrona zdrowia, do wysokości równowartości w złotych kwoty 200 mln dolarów USA.

2.

Realizacja zwiększonych wydatków, o których mowa w ust. 1, może nastąpić po przekazaniu kwoty zaciągniętego kredytu na rachunek budżetu państwa, w wysokości nie przekraczającej tej kwoty.

Art. 25.

Ustala się ogólną rezerwę budżetową na wydatki nie przewidziane w wysokości 277.000 mln zł.

Art. 26.

1.

Kierunki prywatyzacji majątku państwowego określa załącznik nr 10.

2.

Dochody budżetu państwa z prywatyzacji majątku państwowego przeznacza się na pokrycie wydatków, określonych w załączniku nr 2, do kwoty 12.300.000 mln zł.

Art. 27.

Upoważnia się wojewodów do przekazania dochodów uzyskanych ze sprzedaży obiektów zwolnionych przez wojska rosyjskie, które czasowo stacjonowały w Rzeczypospolitej Polskiej, na rachunki środków specjalnych z przeznaczeniem na sfinansowanie kosztów ochrony tych obiektów, wyceny oraz organizacji sprzedaży.

Art. 28.

1.

Ze środków budżetu państwa zostaną przejściowo wykupione należności banków z tytułu odsetek od kredytów udzielonych na cele budownictwa mieszkaniowego w kwocie 9.750.000 mln zł.

2.

Upoważnia się Radę Ministrów do przeznaczenia części kwoty, o której mowa w ust. 1, na jednorazowe wykupienie należności banków z tytułu odsetek od kredytów udzielonych na cele budownictwa mieszkaniowego przed dniem 31 grudnia 1989 r., naliczonych za okres określony w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3.

3.

Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady i tryb:

1)

przejściowego wykupienia należności banków, o których mowa w ust. 1, oraz sposób rozliczeń z bankami i kredytobiorcami z tego tytułu,

2)

jednorazowego wykupienia należności banków, o których mowa w ust. 2.

Art. 29.

Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Finansów określi, w drodze zarządzenia, zasady i tryb udzielania oraz sposób wykorzystania dotacji dla górnictwa ujętych w budżecie Ministerstwa Przemysłu i Handlu.

Art. 30.

1.

Ustala się etaty Policji w liczbie 99.239 stanowisk, w tym:

1)

w korpusie oficerów 24 000 stanowisk,

2)

w korpusie aspirantów 29 000 stanowisk,

3)

w korpusie podoficerów 46 239 stanowisk.

2.

Minister Spraw Wewnętrznych może przemieszczać stanowiska pomiędzy poszczególnymi korpusami.

Art. 31.

1.

Państwowe jednostki budżetowe zaliczane do działów: oświata i wychowanie oraz ochrona zdrowia mogą przeznaczać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, uzyskiwane dochody na środki specjalne, z których pokrywają:

1)

koszty uzyskania dodatkowych przychodów, do wysokości tych przychodów,

2)

koszty działalności podstawowej oraz zakupów inwestycyjnych o charakterze odtworzeniowym, z wyłączeniem wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń w tej działalności, przy czym w pierwszej kolejności zaspokajają wymagalne zobowiązania tej jednostki.

2.

Przepis ust. 1 nie dotyczy stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie dochodów uzyskiwanych z tytułu nadzoru bieżącego i zapobiegawczego.

3.

Dochody, o których mowa w ust. 1, nie mogą pochodzić:

1)

ze sprzedaży składników majątkowych,

2)

z tytułu świadczenia usług związanych z prowadzeniem na terenie jednostki budżetowej działalności gospodarczej w zakresie obrotu wyrobami tytoniowymi i napojami alkoholowymi.

Art. 32.

1.

Upoważnia się:

1)

Ministra Finansów do dokonywania - na wniosek wojewody i po zasięgnięciu opinii Ministra - Szefa Urzędu Rady Ministrów oraz zainteresowanych ministrów - przeniesień wydatków między działami w ramach budżetu wojewody,

2)

wojewodów do utworzenia w układzie wykonawczym budżetu rezerwy w wysokości 1 % wydatków ogółem budżetu wojewody.

2.

W przypadkach, o których mowa w:

1)

ust. 1 - nie stosuje się przepisu art. 45 ust. 1

2)

ust. 1 pkt 2 - nie stosuje się przepisu art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe.

3.

O przeniesieniach z rezerwy, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wojewodowie informują Ministra - Szefa Urzędu Rady Ministrów oraz Ministra Finansów.

Art. 33.

Upoważnia się Ministra Finansów do refundacji Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych kwoty odpowiadającej różnicy między składką na ubezpieczenie społeczne w wysokości powszechnie obowiązującej a składką na ubezpieczenie społeczne osób zatrudnionych bezpośrednio w produkcji rolniczej w charakterze pracowników lub członków spółdzielni.

Art. 34.

1.

Upoważnia się dysponentów części budżetu państwa, w których zostały zaplanowane niepodatkowe dochody budżetu państwa, do:

1)

odpłatnego zlecenia poboru niepodatkowych należności budżetu państwa jednostkom organizacyjnym innym niż organy administracji państwowej, z zastrzeżeniem, że pobór będzie dokonany w terminie lub łącznie z odsetkami za zwłokę,

2)

przeznaczenia do 4% dochodów zrealizowanych w trybie określonym w pkt 1 na pokrycie kosztów związanych z poborem tych dochodów.

2.

Jednostkom organizacyjnym uczestniczącym w procesie pozyskiwania przychodów stanowiących zagraniczne źródło finansowania wydatków budżetu państwa przysługuje prowizja do 0,5% kwot zrealizowanych kredytów zagranicznych na pokrycie kosztów związanych z pozyskiwaniem tych kredytów.

3.

Minister Finansów określi, w drodze zarządzenia, wysokość i warunki otrzymania prowizji, o której mowa w ust. 2.

Art. 35.

Ustala się limity podwyżek wynagrodzeń osobowych w państwowej sferze budżetowej oraz podwyżek uposażeń żołnierzy i funkcjonariuszy:

1)

podwyżki wynagrodzeń osobowych pracowników państwowej sfery budżetowej - 16.517.316 mln zł,

2)

podwyżki uposażeń żołnierzy i funkcjonariuszy oraz kandydatów i żołnierzy niezawodowych - 4.182.255 mln zł,

3)

podwyżki wynagrodzeń sędziów sądów powszechnych i prokuratorów - 549.017 mln zł.

Art. 36.

Kwota 3.718.900 mln zł, ujęta w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej i przeznaczona na zakupy sprzętu i wyposażenia krajowej produkcji zbrojeniowej, w tym kwota 300.000 mln zł na zakup samolotów „Iryda” w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Mielec” w Mielcu, może być wykorzystana wyłącznie na sfinansowanie tych wydatków.

Art. 37.

W 1994 r. nie stosuje się przepisu art. 34 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o Narodowym Banku Polskim   (Dz. U. z 1992 r. Nr 72, poz. 360, z 1993 r. Nr 6, poz. 29 i z 1994 r. Nr 1, poz. 2).

Art. 38.

Upoważnia się Ministra Finansów do dokonania na rynku pieniężnym lokaty środków otrzymanych od Federacji Rosyjskiej, przeznaczonych na wypłaty rent odszkodowawczych dla osób poszkodowanych przez żołnierzy wojsk ZSRR, które czasowo stacjonowały w Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 39.

Zobowiązuje się Ministra Finansów i banki kredytujące inwestycje centralne kredytem objętym poręczeniem spłaty ze środków budżetu państwa do dokonania do dnia 30 czerwca 1994 r. zmian umów poręczenia, zawartych w dniu 9 listopada 1990 r. na podstawie uchwał Rady Ministrów:

1)

nr 46/90 z dnia 30 marca 1990 r. w sprawie imiennego wykazu inwestycji centralnych oraz podziału środków z budżetu centralnego na rok 1990 na inwestycje centralne i jednostek budżetowych,

2)

nr 58/90 z dnia 17 kwietnia 1990 r. w sprawie wstrzymania realizacji lub finansowania niektórych inwestycji centralnych, dostosowujących je do obowiązujących zasad udzielania poręczeń, ustalonych w odrębnych przepisach, w zakresie terminu ważności poręczenia i określenia łącznej kwoty zobowiązań budżetu państwa z tytułu każdej z tych umów.

Art. 40.

1.

Poręczenia spłaty kredytów bankowych ze środków budżetu państwa, udzielane na podstawie art. 23 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe, mogą być udzielane w 1994 r. do łącznej wysokości 25.000.000 mln zł, w tym poręczenia kredytów zagranicznych do wysokości nie większej niż 15.000.000 mln zł.

2.

W 1994 r. Rada Ministrów może, w ramach kwoty, o której mowa w ust. 1, w innej formie niż poręczenie, gwarantować bankom zagranicznym oraz międzynarodowym instytucjom finansowym spłatę kredytów lub pożyczek zagranicznych wraz z odsetkami i innymi kosztami, jeżeli wymagają tego zasady lub zwyczaje międzynarodowe.

3.

Skarbowi Państwa przysługuje prawo dochodzenia zwrotu środków przekazanych z budżetu państwa na cele, o których mowa w ust. 1 i 2, wraz z innymi należnościami Skarbu Państwa związanymi ze spłatą poręczonych kredytów, odsetek i innych kosztów.

4.

Do zobowiązań, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 23 ust. 4 i przepisy wydane na podstawie art. 23 ust. 5 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe.

Art. 41.

Narodowy Bank Polski w 1994 r. dokonuje wpłat z zysku do budżetu państwa za okresy miesięczne; ostateczne rozliczenie tych wpłat nastąpi w terminie określonym w art. 77 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o Narodowym Banku Polskim.

Art. 42.

1.

Ustala się dotacje celowe na zadania własne gmin w wysokości 2.520.228 mln zł, z tego na:

1)

pokrycie części kosztów związanych z przygotowaniem terenów przeznaczonych na cele budownictwa mieszkaniowego, na podstawie art. 10 ustawy z dnia 4 października 1991 r. o zmianie niektórych warunków przygotowania inwestycji budownictwa mieszkaniowego w latach 1991-1995 oraz o zmianie niektórych ustaw   (Dz. U. Nr 103, poz. 446)900.000 mln zł,

2)

inwestycje, o których mowa w art. 17 573.494 mln zł,

3)

inwestycje gmin określone w załączniku nr 6 1.046.734 mln zł.

2.

Upoważnia się wojewodów do ustalania lub zwiększania, w ramach kwot przewidzianych w ustawie dla danej części i działu, dotacji celowych na dofinansowanie zadań własnych gmin; o dokonanych zmianach wojewodowie informują Ministra Finansów.

Art. 43.

Ustala się obowiązkową składkę na Fundusz Pracy od zakładów pracy oraz osób nie będących pracownikami zakładów pracy, a podlegających ubezpieczeniu społecznemu lub zaopatrzeniu emerytalnemu z tytułu innej pozarolniczej działalności, w wysokości 3% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub zaopatrzenie emerytalne.

Art. 44.

Ustala się stopę procentową do naliczenia dywidendy obligatoryjnej w rozumieniu ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych   (Dz. U. z 1992 r. Nr 6, poz. 27 i z 1993 r. Nr 18, poz. 82) w wysokości 10%.

Art. 45.

Dochody uzyskane ze sprzedaży lub likwidacji sprzętu stanowiącego wyposażenie jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej, Ministrowi Spraw Wewnętrznych i jednostek służby więziennej w 95% przeznacza się na pokrycie kosztów sprzedaży lub likwidacji i zakup nowego sprzętu, a w 5% przekazuje się do budżetu państwa.

Art. 46.

1.

Z budżetu państwa może być udzielona w 1994 r. dopłata na spłatę części należnego bankom oprocentowania od kredytów udzielonych na zakup nawozów mineralnych, środków ochrony roślin, skup i przechowywanie zapasów płodów rolnych, przechowywanie zapasów produktów rolnych, skup i przechowywanie ryb morskich, postęp biologiczny w rolnictwie, nakłady związane z przystosowaniem gospodarstw rolnych do produkcji żywności metodami ekologicznymi, zakup paliwa na cele rolnicze.

2.

Zasady i tryb dopłat do kredytów, o których mowa w ust. 1 i 4, określi Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.

3.

Do czasu wydania przepisów regulujących zasady udzielania dopłat w 1994 r. zobowiązania budżetu państwa z tytułu dopłat do należnego bankom oprocentowania od kredytów udzielanych w 1994 r. będą realizowane na zasadach określonych w ust. 4 pkt 3.

4.

Do czasu wydania przepisów regulujących zasady udzielania dopłat w 1994 r. do należnego bankom oprocentowania od kredytów udzielonych przed dniem 1 stycznia 1994 r. na wdrożenie postępu biologicznego w rolnictwie, nawozy i środki ochrony roślin, zakup ziemi na cele rolnicze oraz nakłady inwestycyjne na zagospodarowanie ziemi w okresie 5 lat od daty nabycia jej na własność oraz ziemi przejętej w dzierżawę na okres nie krótszy niż 10 lat, realizację celów ekologicznych, skup i przechowywanie zapasów płodów rolnych ze zbiorów 1993 r. do dnia 30 września 1994 r., zapasów ryb morskich do dnia 30 kwietnia 1994 r., zobowiązania te będą realizowane na podstawie przepisów rozporządzeń Rady Ministrów:

1)

z dnia 21 maja 1991 r. w sprawie zakresu, zasad i trybu udzielania kredytobiorcom pomocy ze środków budżetowych w 1991 r. w spłacie części należnego bankom oprocentowania od kredytów   (Dz. U. Nr 50, poz. 217),

2)

z dnia 3 marca 1992 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1992   (Dz. U. Nr 24, poz. 102),

3)

z dnia 14 kwietnia 1993 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w 1993 r.   (Dz. U. Nr 30, poz. 137).

Art. 47.

Do nie uiszczonych należności na Centralny Fundusz Rozwoju Nauki i Techniki przez podmioty, które były określone w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o Centralnym Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki   (Dz. U. Nr 25, poz. 134 i Nr 64, poz. 389), stosuje się przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych   (Dz. U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 i Nr 134, poz. 646).

Art. 48.

1.

W 1994 r. odpis na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego od funduszu emerytalno-rentowego wynosi 1.600.000 mln zł.

2.

W zakresie uregulowanym w ust. 1 nie stosuje się art. 79 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników   (Dz. U. z 1993 r. Nr 71, poz. 342 i z 1994 r. Nr 1, poz. 3).

Art. 49.

1.

Upoważnia się Ministra Finansów do połączenia specjalnych linii kredytowych na finansowanie inwestycji i przedsięwzięć w dziedzinie turystyki, utworzonych na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy budżetowej na rok 1992 z dnia 5 czerwca 1992 r.   (Dz. U. Nr 50, poz. 229 i Nr 88, poz. 443) i art. 40 ust. 1 ustawy budżetowej na rok 1993 z dnia 12 lutego 1993 r.   (Dz. U. Nr 14, poz. 64 i Nr 109, poz. 487).

2.

Minister Finansów w porozumieniu z Prezesem Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki określi, w drodze zarządzenia, zasady udzielania kredytów ze środków pochodzących ze spłaty należności pozostałych po zniesionym Centralnym Funduszu Turystyki i Wypoczynku, przekazanych w latach 1992-1993 na utworzenie specjalnych linii kredytowych, o których mowa w ust. 1, i nie wykorzystanych do dnia 31 grudnia 1993 r., w tym stopę procentową i okres spłaty kredytów.

Art. 50.

Określa się wskaźniki, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej w 1994 r.   (Dz. U. Nr 129, poz. 601):

1)

przewidywany wzrost przeciętnych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w sektorze przedsiębiorstw gospodarki narodowej - 28,5%,

2)

planowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych - 27%.

Art. 51.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1994 r.

Załącznik nr 1   -   Dochody budżetu państwa

Załącznik nr 2   -   Wydatki budżetu państwa na rok 1994

Załącznik nr 3   -   Część 98 - przychody i rozchody związane z finansowaniem niedoboru i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej

Załącznik nr 4   -   Gospodarka pozabudżetowa

Załącznik nr 5   -   Dochody i wydatki państwowych funduszów celowych na 1994 r.

Załącznik nr 6   -   Wykaz inwestycji centralnych

Załącznik nr 7   -   Dotacje dla jednostek niepaństwowych na zadania państwowe

Załącznik nr 8   -   Dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych gminom

Załącznik nr 9   -   Dotacje celowe na finansowanie zadań przekazanych na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1993 r.

Załącznik nr 10   -   Kierunki prywatyzacji w 1994 r.

I.

Priorytety przekształceń własnościowych

1.

Rząd będzie wiązał projekty prywatyzacji z:

1)

programami restrukturyzacji, wzrostem inwestycji krajowych i zagranicznych - prowadzącymi do poprawy efektywności ekonomicznej, rozwojem konkurencji i wzmacnianiem rynku kapitałowego, zmniejszeniem uciążliwości przedsiębiorstw dla środowiska naturalnego,

2)

stosowaniem przy ofercie publicznej metod sprzyjających zbliżeniu ceny sprzedaży akcji do cen rynkowych akcji prywatyzowanych przedsiębiorstw,

3)

ułatwianiem prywatyzacji z aktywnym udziałem pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw, jeżeli brakuje korzystniejszych ofert,

4)

podjęciem działań dla radykalnego wzmocnienia nadzoru właścicielskiego,

5)

stosowaniem nadzoru nad wykonaniem umów, w tym w zakresie zobowiązań niepieniężnych.

2.

Zadaniem Rządu w 1994 r. będzie:

1)

określenie do końca czerwca 1994 r. gałęzi gospodarki i rodzajów przedsiębiorstw, nad którymi właściwe organy Państwa będą sprawować kontrolę, oraz przedstawienie tej informacji Sejmowi,

2)

przedstawienie programu komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych,

3)

realizowanie programu restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz dokonanie analizy skutków wynikających ze stosowania przepisów w tym zakresie,

4)

opracowanie oraz wdrażanie programów restrukturyzacji sektorów o szczególnym znaczeniu dla gospodarki, w tym elektroenergetyki, górnictwa, hutnictwa, przemysłu zbrojeniowego i naftowego oraz kolejnictwa,

5)

rozwijanie programu przekształceń państwowego sektora rolnego i rolno-spożywczego,

6)

uruchomienie procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw, w szczególności w regionach zagrożonych bezrobociem strukturalnym, przy wykorzystaniu środków z pożyczki Banku Światowego (EFSAL),

7)

przygotowanie systemu finansowego wspierania restrukturyzacji przemysłu w oparciu o środki uzyskiwane między innymi z prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych,

8)

realizowanie „Paktu o przedsiębiorstwie państwowym w trakcie przekształcania”,

9)

przygotowanie rozwiązań umożliwiających prywatyzację „ścieżką pracowniczą” w oparciu o koncepcje spółek z udziałem Skarbu Państwa,

10)

wdrażanie programu Narodowych Funduszy Inwestycyjnych,

11)

realizowanie programu prywatyzacji banków, w każdym przypadku przy zastosowaniu oferty publicznej,

12)

dążenie do stworzenia warunków dla działań inwestorów instytucjonalnych, takich jak fundusze inwestycyjne zamknięte i fundusze emerytalne,

13)

stworzenie systemu zachęt dla inwestorów krajowych i zagranicznych,

14)

wprowadzenie systemu sprzedaży ratalnej dla inwestorów krajowych, zarówno w prywatyzacji kapitałowej, jak i bezpośredniej, wspomaganego przez specjalnie w tym celu utworzony Fundusz Gwarancji Kredytowych,

15)

wspieranie tworzenia nowych prywatnych podmiotów gospodarczych (tzw. prywatyzacja założycielska) oraz rozwoju podmiotów gospodarczych już istniejących,

16)

dążenie do zakończenia prac nad programem Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju „Stabilizacja, Restrukturyzacja, Prywatyzacja” oraz jego wdrożenia,

17)

zwiększenie liczby przedsiębiorstw prywatyzowanych w drodze oferty publicznej,

18)

przeciwdziałanie przejmowaniu kontroli kapitałowej na danym rynku towarowym przez jednego inwestora,

19)

dokonanie przeglądu regulacji prawnych i procedur prywatyzacyjnych w celu zapewnienia ich większej jawności i przejrzystości,

20)

porządkowanie i doskonalenie wyceny przedsiębiorstw przeznaczonych do prywatyzacji, w tym pilne określenie zasad sporządzania wycen i zapewnienie opiniowania wycen przez zainteresowane przedsiębiorstwa,

21)

dokonanie przeglądu rynkowych warunków funkcjonowania podmiotów gospodarczych, między innymi reguł ochrony wierzycieli, windykacji należności, likwidacji i upadłości, rejestracji nowych podmiotów, zasad koncesjonowania i kontyngentowania,

22)

podjęcie pracy nad przygotowaniem Prawa przemysłowego oraz dalszymi regulacjami przeciwdziałającymi rozszerzeniu się tzw. szarej strefy gospodarczej,

23)

podjęcie prac nad uregulowaniem zasad reprywatyzacji.
Ponadto Rząd będzie dążyć do osiągnięcia w 1994 r. przychodów do budżetu państwa z tytułu prywatyzacji w wysokości 12,3 bln zł. Przeznaczenie dochodów z prywatyzacji określa ustawa budżetowa.

3.

Rząd przedstawi Parlamentowi projekty:

1)

nowej ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, zgodnej z Porozumieniem w sprawie zmian w ustawie o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz złagodzenia warunków leasingu dla spółek pracowniczych, zawartym w ramach „Paktu o przedsiębiorstwie państwowym w trakcie przekształcania”, z tym że pracownikom będzie przysługiwało prawo do nabycia nieodpłatnie do 15% akcji spółki powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa,

2)

ustaw regulujących instytucję Skarbu Państwa oraz określających zasady gospodarowania jego mieniem, a także nadzoru właścicielskiego wykonywanego w jego imieniu, mających na celu, w możliwie krótkim czasie, likwidację pozostałości systemu zarządzania sektorem państwowym z lat osiemdziesiątych, a także zawierających rozwiązania ułatwiające zagospodarowanie trudno zbywalnego mienia przedsiębiorstw państwowych.

II.

Programy prywatyzacyjne

1.

W ramach prywatyzacji kapitałowej Rząd będzie uwzględniał interesy krajowych producentów i dostawców surowców i materiałów do produkcji oraz dążył do tworzenia konkurencji na rynkach produktowych. W 1994 r. zostanie znacznie zwiększona liczba spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych. W tym celu Rząd zapewni:

1)

częstsze niż dotychczas łączenie oferty publicznej ze sprzedażą pakietów akcji inwestorom aktywnym,

2)

łączenie oferty publicznej z drugą emisją akcji dla wzmocnienia kapitałowego spółek,

3)

usprawnianie systemu sprzedaży akcji inwestorom, w szczególności poprzez sprzedaż akcji przez Giełdę Papierów Wartościowych, subskrypcję akcji i doskonalenie organizacji punktów sprzedaży.

2.

W zakresie prywatyzacji bezpośredniej Rząd będzie stosował następujące zasady:

1)

przy sprzedaży przedsiębiorstw przedmiotem negocjacji, oprócz cen, będą:
  •   -  
    warunki zapłaty,
  •   -  
    gwarancje w zakresie zatrudnienia,
  •   -  
    program inwestycyjny i gwarancje jego realizacji,
  •   -  
    zobowiązania związane z ochroną środowiska naturalnego;
sprzedażom będzie towarzyszyć odpowiednia promocja, szczególnie w środkach masowego przekazu; w pierwszej kolejności oferty będą kierowane do nabywców krajowych,

2)

przy wnoszeniu przedsiębiorstw do spółek inwestorzy poszukiwani będą w trybie publicznym; podobnie jak przy sprzedaży, oprócz wartości wkładu inwestora, będą negocjowane kwestie inwestycyjne, ekologiczne i dotyczące zatrudnienia,

3)

oddawanie majątku przedsiębiorstw do odpłatnego korzystania odbywać się będzie na rzecz spółek z udziałem pracowników oraz innych krajowych osób fizycznych i prawnych będących w stanie wywiązać się z opłat należnych Skarbowi Państwa.
Ponadto Rząd zapewni wsparcie dla spółek pracowniczych w formie obniżenia kwot, które te spółki są zobowiązane przekazywać Skarbowi Państwa w postaci rat dzierżawnych (leasing pracowniczy), oraz obniżenie wymaganego dla tych spółek kapitału zakładowego.

3.

Rząd rozpocznie w I półroczu 1994 r. tworzenie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, tak aby w IV kwartale 1994 r. rozpocząć dystrybucję świadectw udziałowych.

4.

Rząd, za pośrednictwem Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, będzie kontynuował proces restrukturyzacji i prywatyzacji mienia rolnego Skarbu Państwa.
Agencja będzie dążyć do zakończenia procesu przejmowania PGR do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, co umożliwi koncentrację na innych zadaniach przewidzianych ustawą o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, zwłaszcza na zagospodarowaniu przejętego mienia oraz tworzeniu nowych miejsc pracy, również przy wykorzystaniu środków Funduszu Pracy.
Zagospodarowanie przejętych użytków rolnych będzie polegać na ich sprzedaży, dzierżawie, oddawaniu w administrowanie i wnoszeniu do spółek w celu tworzenia silnych ekonomicznie gospodarstw, na ich przekazywaniu gminom na cele infrastrukturalne oraz na ich przekazywaniu Lasom Państwowym w celu zalesienia.
Część użytków rolnych, wynikająca z programu restrukturyzacji, przeznaczona zostanie na powiększenie obszaru gospodarstw rodzinnych.
Ponadto tworzone będą jednoosobowe spółki Agencji na mieniu gospodarstw hodowlanych uznanych za strategiczne dla rozwoju, funkcjonowania i konkurencyjności rolnictwa krajowego.

5.

Rząd podejmie działania umożliwiające mniejszym przedsiębiorstwom dobrowolne uczestnictwo w programie „Prywatyzacja z restrukturyzacją”. W programie tym grupy zarządzające, wybrane w drodze otwartego przetargu, będą podpisywały kontrakty, których przedmiotem będzie restrukturyzacja spółki, a następnie jej sprzedaż.

6.

Rząd, w porozumieniu z Narodowym Bankiem Polskim, przedstawi koncepcję reformy systemu bankowego.
W ramach programu prywatyzacji sektora bankowego Rząd będzie wspierać procesy konsolidacyjne w tym sektorze w celu poprawy jego stabilności.
Rząd zapewni, w ramach prywatyzacji państwowych banków komercyjnych, wykorzystanie środków Polskiego Funduszu Prywatyzacji Banków (powstałego z przekształcenia Polskiego Funduszu Stabilizacji Złotego) celem złagodzenia wydatków budżetu państwa na wykup obligacji restrukturyzacyjnych.
W procesie prywatyzacji banków inwestorami strategicznymi powinni być w zasadzie inwestorzy krajowi.

7.

Rząd będzie monitorował proces przekształceń własnościowych państwowych jednostek organizacyjnych.

8.

Odnośnie do mienia komunalnego Rząd:

1)

podejmie prace legislacyjne, regulujące zasady działalności gospodarczej i kierunki przekształceń własnościowych w sektorze komunalnym i budżetowym,

2)

będzie prowadził pilotażowe projekty restrukturyzacji i prywatyzacji wybranych branż komunalnych użyteczności publicznej,

3)

udostępni możliwą pomoc techniczną, edukacyjną i informacyjną.