1.
W ramach prywatyzacji kapitałowej Rząd będzie uwzględniał interesy krajowych producentów
i dostawców surowców i materiałów do produkcji oraz dążył do tworzenia konkurencji
na rynkach produktowych. W 1994 r. zostanie znacznie zwiększona liczba spółek notowanych
na Giełdzie Papierów Wartościowych. W tym celu Rząd zapewni:
1)
częstsze niż dotychczas łączenie oferty publicznej ze sprzedażą pakietów akcji inwestorom
aktywnym,
2)
łączenie oferty publicznej z drugą emisją akcji dla wzmocnienia kapitałowego spółek,
3)
usprawnianie systemu sprzedaży akcji inwestorom, w szczególności poprzez sprzedaż
akcji przez Giełdę Papierów Wartościowych, subskrypcję akcji i doskonalenie organizacji
punktów sprzedaży.
2.
W zakresie prywatyzacji bezpośredniej Rząd będzie stosował następujące zasady:
1)
przy sprzedaży przedsiębiorstw przedmiotem negocjacji, oprócz cen, będą:
-
-
-
-
gwarancje w zakresie zatrudnienia,
-
-
program inwestycyjny i gwarancje jego realizacji,
-
-
zobowiązania związane z ochroną środowiska naturalnego;
sprzedażom będzie towarzyszyć odpowiednia promocja, szczególnie w środkach masowego
przekazu; w pierwszej kolejności oferty będą kierowane do nabywców krajowych,
2)
przy wnoszeniu przedsiębiorstw do spółek inwestorzy poszukiwani będą w trybie publicznym;
podobnie jak przy sprzedaży, oprócz wartości wkładu inwestora, będą negocjowane kwestie
inwestycyjne, ekologiczne i dotyczące zatrudnienia,
3)
oddawanie majątku przedsiębiorstw do odpłatnego korzystania odbywać się będzie na
rzecz spółek z udziałem pracowników oraz innych krajowych osób fizycznych i prawnych
będących w stanie wywiązać się z opłat należnych Skarbowi Państwa.
Ponadto Rząd zapewni wsparcie dla spółek pracowniczych w formie obniżenia kwot, które
te spółki są zobowiązane przekazywać Skarbowi Państwa w postaci rat dzierżawnych (leasing
pracowniczy), oraz obniżenie wymaganego dla tych spółek kapitału zakładowego.
3.
Rząd rozpocznie w I półroczu 1994 r. tworzenie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych,
tak aby w IV kwartale 1994 r. rozpocząć dystrybucję świadectw udziałowych.
4.
Rząd, za pośrednictwem Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, będzie kontynuował
proces restrukturyzacji i prywatyzacji mienia rolnego Skarbu Państwa.
Agencja będzie dążyć do zakończenia procesu przejmowania PGR do Zasobu Własności Rolnej
Skarbu Państwa, co umożliwi koncentrację na innych zadaniach przewidzianych ustawą
o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, zwłaszcza na zagospodarowaniu
przejętego mienia oraz tworzeniu nowych miejsc pracy, również przy wykorzystaniu środków
Funduszu Pracy.
Zagospodarowanie przejętych użytków rolnych będzie polegać na ich sprzedaży, dzierżawie,
oddawaniu w administrowanie i wnoszeniu do spółek w celu tworzenia silnych ekonomicznie
gospodarstw, na ich przekazywaniu gminom na cele infrastrukturalne oraz na ich przekazywaniu
Lasom Państwowym w celu zalesienia.
Część użytków rolnych, wynikająca z programu restrukturyzacji, przeznaczona zostanie
na powiększenie obszaru gospodarstw rodzinnych.
Ponadto tworzone będą jednoosobowe spółki Agencji na mieniu gospodarstw hodowlanych
uznanych za strategiczne dla rozwoju, funkcjonowania i konkurencyjności rolnictwa
krajowego.
5.
Rząd podejmie działania umożliwiające mniejszym przedsiębiorstwom dobrowolne uczestnictwo
w programie „Prywatyzacja z restrukturyzacją”. W programie tym grupy zarządzające,
wybrane w drodze otwartego przetargu, będą podpisywały kontrakty, których przedmiotem
będzie restrukturyzacja spółki, a następnie jej sprzedaż.
6.
Rząd, w porozumieniu z Narodowym Bankiem Polskim, przedstawi koncepcję reformy systemu
bankowego.
W ramach programu prywatyzacji sektora bankowego Rząd będzie wspierać procesy konsolidacyjne
w tym sektorze w celu poprawy jego stabilności.
Rząd zapewni, w ramach prywatyzacji państwowych banków komercyjnych, wykorzystanie
środków Polskiego Funduszu Prywatyzacji Banków (powstałego z przekształcenia Polskiego
Funduszu Stabilizacji Złotego) celem złagodzenia wydatków budżetu państwa na wykup
obligacji restrukturyzacyjnych.
W procesie prywatyzacji banków inwestorami strategicznymi powinni być w zasadzie inwestorzy
krajowi.
7.
Rząd będzie monitorował proces przekształceń własnościowych państwowych jednostek
organizacyjnych.
8.
Odnośnie do mienia komunalnego Rząd:
1)
podejmie prace legislacyjne, regulujące zasady działalności gospodarczej i kierunki
przekształceń własnościowych w sektorze komunalnym i budżetowym,
2)
będzie prowadził pilotażowe projekty restrukturyzacji i prywatyzacji wybranych branż
komunalnych użyteczności publicznej,
3)
udostępni możliwą pomoc techniczną, edukacyjną i informacyjną.