Ustawaz dnia 12 października 1994 r.o samorządowych kolegiach odwoławczych

Spis treści

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

Art. 1.

1.

Samorządowe kolegia odwoławcze, zwane dalej „kolegiami”, są organami wyższego stopnia, w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, w indywidualnych sprawach administracyjnych załatwianych przez organy gminy, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez gminy w związku z art. 8 ustawy o samorządzie terytorialnym.

2.

Na zasadach określonych w odrębnych ustawach kolegia orzekają w innych sprawach niż wymienione w ust. 1.

Art. 2.

W sprawach, o których mowa w art. 1 ust. 1, kolegia są organami właściwymi w szczególności do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzenia nieważności decyzji oraz skarg i wniosków, w trybie uregulowanym przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Art. 3.

Kolegia są państwowymi jednostkami budżetowymi.

   Rozdział 2   

Ustrój kolegiów

Art. 4.

1.

Organami kolegium są:

1)

zgromadzenie ogólne kolegium,

2)

przewodniczący kolegium.

2.

W skład kolegium wchodzą: przewodniczący, zastępca przewodniczącego oraz pozostali członkowie.

3.

Członkostwo w kolegium ma charakter etatowy lub pozaetatowy.

4.

Liczbę członków kolegium określa sejmik samorządowy na wniosek przewodniczącego kolegium.

5.

Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, maksymalną liczbę etatowych członków kolegium, przy uwzględnieniu liczby mieszkańców w województwie.

Art. 5.

1.

Na funkcję przewodniczącego kolegium może zostać wybrana osoba, która:

1)

posiada obywatelstwo polskie i korzysta w pełni z praw publicznych,

2)

ukończyła wyższe studia prawnicze lub administracyjne,

3)

wykazuje się wysokim poziomem wiedzy prawniczej w zakresie administracji publicznej oraz doświadczeniem zawodowym,

4)

nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu, orzeczonym za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.

2.

Sejmik samorządowy wybiera przewodniczącego kolegium spośród wszystkich zgłoszonych kandydatur, w głosowaniu tajnym, większością głosów, w obecności co najmniej połowy swojego ustawowego składu.

3.

Kadencja przewodniczącego kolegium trwa 6 lat.

4.

Prezes Rady Ministrów podaje do publicznej wiadomości informacje o trybie i terminie zgłaszania do sejmiku samorządowego kandydatur na funkcję przewodniczącego kolegium.

5.

Wybór przewodniczącego kolegium odbywa się w terminie 30 dni, licząc od dnia upływu terminu zgłaszania kandydatur.

Art. 6.

1.

Odwołanie z funkcji przewodniczącego kolegium następuje w przypadku:

1)

skazania prawomocnym wyrokiem sądu, orzeczonym za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,

2)

utraty warunków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 1,

3)

stwierdzenia powtarzającego się uchylania od wykonywania swoich obowiązków lub nienależytego ich wykonywania.

2.

Sejmik samorządowy odwołuje przewodniczącego kolegium większością głosów, w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej połowy swojego ustawowego składu. O terminie posiedzenia sejmiku zawiadamia się zainteresowanego. Uchwała sejmiku w tej sprawie jest równoznaczna z odwołaniem z funkcji przewodniczącego kolegium.

3.

Odwołanie przewodniczącego kolegium z przyczyn wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 3 następuje, w drodze uchwały sejmiku samorządowego, po przeprowadzeniu przez jego prezydium, z udziałem zainteresowanego i po zasięgnięciu opinii zgromadzenia ogólnego kolegium, postępowania wyjaśniającego, w którym zostaną ustalone okoliczności wymienione w tym przepisie.

4.

Uchwała sejmiku samorządowego w sprawie, o której mowa w ust. 3, podpisana przez przewodniczącego sejmiku, wraz z uzasadnieniem, doręczana jest zainteresowanemu w terminie 7 dni od dnia jej podjęcia. Zainteresowanemu przysługuje prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Wniesienie skargi wstrzymuje wykonanie uchwały. Do postępowania w sprawach tych skarg stosuje się odpowiednio przepisy o zaskarżaniu do sądu administracyjnego decyzji administracyjnych.

5.

W przypadku oddalenia skargi przez sąd administracyjny, uchwała sejmiku samorządowego w sprawie określonej w ust. 3 podlega wykonaniu.

6.

Oświadczenie przewodniczącego kolegium w sprawie złożenia przez niego rezygnacji z pełnionej funkcji powoduje wygaśnięcie mandatu przewodniczącego. Na jego wniosek, złożony w terminie nie przekraczającym 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu przewodniczącego, nawiązuje się z nim stosunek pracy etatowego członka kolegium - na podstawie powołania.

Art. 7.

1.

Etatowym członkiem kolegium może zostać osoba spełniająca wymagania określone w art. 5 ust. 1. Pozaetatowym członkiem kolegium może zostać osoba spełniąca wymagania określone w art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4, jeżeli posiada wyższe wykształcenie.

2.

Członków kolegium powołuje, w głosowaniu tajnym, sejmik samorządowy większością głosów, w obecności co najmniej połowy swojego ustawowego składu.

3.

Kandydatów na członków kolegium przedstawia jego przewodniczący.

4.

Powołanie etatowych członków kolegium następuje na czas nie określony.

5.

Zastępcę przewodniczącego powołuje sejmik samorządowy spośród członków kolegium, na wniosek przewodniczącego kolegium.

6.

Odwołanie zastępcy przewodniczącego oraz pozostałych członków kolegium następuje na wniosek przewodniczącego, z powodów i na zasadach określonych w art. 6.

7.

Pozaetatowi członkowie kolegium wybierani są na okres 6 lat, z tym że co 3 lata następuje wybór połowy ich składu.

Art. 8.

1.

Kandydatów na członków kolegium wyłania się w drodze konkursu, z zastrzeżeniem art. 5 ust. 2.

2.

Konkurs ogłasza przewodniczący kolegium, który przewodniczy pracom komisji konkursowej.

3.

W skład komisji konkursowej, oprócz przewodniczącego kolegium, wchodzi dwóch członków delegowanych przez sejmik samorządowy oraz dwóch członków delegowanych przez zgromadzenie ogólne kolegium.

4.

W miarę potrzeby, konkurs przeprowadza się również w związku z koniecznością uzupełnienia składu kolegium, w szczególności gdy został on zmniejszony z powodów, o których mowa w art. 6 ust. 1. Nowi pozaetatowi członkowie są wybierani na okres do końca kadencji ustalonej zgodnie z art. 7 ust. 7.

5.

Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb przeprowadzania konkursu na członków kolegium.

Art. 9.

1.

Członkostwa kolegium nie można łączyć, w tym samym województwie, z:

1)

mandatem radnego lub funkcją członka organu wykonawczego samorządu terytorialnego,

2)

zatrudnieniem w urzędzie gminy,

3)

członkostwem w kolegium regionalnej izby obrachunkowej.

2.

Etatowego członkostwa kolegium nie można łączyć również z zatrudnieniem na stanowisku sędziego i prokuratora oraz zatrudnieniem w tym samym województwie w administracji państwowej.

Art. 10.

1.

Członkowie kolegium w zakresie wykonywania czynności określonych ustawą korzystają z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

2.

Pozaetatowym członkom kolegium, którzy ulegli wypadkowi w czasie wykonywania czynności określonych ustawą, przysługuje:

1)

renta inwalidzka - w razie zaliczenia do jednej z grup inwalidów,

2)

jednorazowe odszkodowanie - w razie zaliczenia do I lub II grupy inwalidów.

3.

Członkom rodziny osób, które zmarły wskutek wypadków przy pracy określonych w ust. 2, przysługuje renta rodzinna oraz jednorazowe odszkodowanie.

4.

Świadczenia wymienione w ust. 2 i 3 wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Art. 11.

1.

Przewodniczący kolegium kieruje pracami kolegium, a w szczególności:

1)

reprezentuje kolegium na zewnątrz,

2)

przedkłada zgromadzeniu ogólnemu kolegium, Prezesowi Rady Ministrów oraz właściwemu sejmikowi samorządowemu roczną informację o działalności kolegium,

3)

opracowuje projekt regulaminu organizacyjnego kolegium,

4)

zgłasza wniosek o ustalenie liczby członków kolegium,

5)

ogłasza konkurs na członków kolegium,

6)

przewodniczy pracom komisji konkursowej,

7)

przedstawia kandydatów na członków kolegium wyłonionych w drodze konkursu,

8)

występuje z wnioskiem o powołanie i odwołanie zastępcy przewodniczącego kolegium oraz o odwołanie członka kolegium,

9)

czuwa nad jednolitością orzecznictwa oraz sprawnością pracy kolegium,

10)

wyznacza przewodniczących składów orzekających.

2.

Przewodniczący kolegium wykonuje również czynności przewidziane przepisami prawa dla organów administracji państwowej, nie zastrzeżone dla składu orzekającego.

Art. 12.

1.

Zgromadzenie ogólne kolegium zwołuje co najmniej 2 razy w roku i przewodniczy mu przewodniczący kolegium.

2.

W skład zgromadzenia ogólnego kolegium wchodzą osoby, o których mowa w art. 4 ust. 2.

3.

Do właściwości zgromadzenia ogólnego kolegium należy:

1)

uchwalanie regulaminu organizacyjnego kolegium,

2)

wybór członków komisji konkursowej zgodnie z art. 8 ust. 3,

3)

przyjmowanie rocznej informacji o działalności kolegium,

4)

podejmowanie uchwał w innych sprawach przewidzianych przepisami prawa lub przedstawionych przez przewodniczącego kolegium.

4.

Z zastrzeżeniem art. 22 ust. 4, uchwały zgromadzenia zapadają większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu kolegium. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego kolegium.

Art. 13.

Obsługę kancelaryjno-biurową kolegium zapewnia biuro kolegium.

Art. 14.

Wojewoda zapewnia kolegium możliwość korzystania z niezbędnych lokali, za odpłatnością nie przekraczającą kosztów ponoszonych faktycznie na ich utrzymanie.

Art. 15.

1.

Stosunek pracy z wyboru z przewodniczącym kolegium nawiązuje przewodniczący sejmiku samorządowego.

2.

Przewodniczący kolegium nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy:

1)

na podstawie powołania - z etatowymi członkami kolegium,

2)

na podstawie umowy o pracę - z pracownikami biura kolegium.

3.

Podstawą rozwiązania stosunku pracy etatowego członka kolegium jest odwołanie, o którym mowa w art. 7 ust. 6.

4.

Pozaetatowi członkowie kolegium otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podróży.

5.

Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wynagradzania przewodniczącego, jego zastępcy i pozostałych członków kolegium, uwzględniając odpowiednio zasady i wysokość wynagradzania pracowników regionalnych izb obrachunkowych. W rozporządzeniu tym Prezes Rady Ministrów określi również szczegółowe zasady wynagradzania pracowników biura kolegium.

Art. 16.

1.

Przewodniczący kolegium dokonuje, w imieniu kolegium, czynności z zakresu prawa pracy wobec etatowych członków kolegium i pracowników biura kolegium.

2.

W sprawach nie uregulowanych w ustawie, dotyczących stosunku pracy etatowych członków kolegium i pracowników biura kolegium, mają odpowiednie zastosowanie przepisy o pracownikach samorządowych.

   Rozdział 3   

Zasady działania kolegium

Art. 17.

1.

Orzeczenia kolegium zapadają po przeprowadzeniu rozprawy lub na posiedzeniu niejawnym. Orzeczenia kolegium wydawane są w formie decyzji lub postanowień.

2.

Kolegium wydaje orzeczenia po odbyciu niejawnej narady składu orzekającego, obejmującej dyskusję oraz głosowanie nad orzeczeniem i zasadniczymi motywami rozstrzygnięcia. Sprawę przedstawia członek kolegium wyznaczony jako jej sprawozdawca.

3.

Orzeczenia zapadają większością głosów. Członek składu orzekającego nie może wstrzymać się od głosu.

4.

Członek składu orzekającego, który został przegłosowany, ma prawo zgłosić przy podpisywaniu orzeczenia zdanie odrębne, uzasadniając je na piśmie w terminie 7 dni od dnia odbycia narady.

5.

Orzeczenia kolegium podpisują wszyscy członkowie składu nie wyłączając przegłosowanego.

Art. 18.

1.

Kolegium orzeka w składzie trzyosobowym, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Składowi orzekającemu przewodniczy przewodniczący lub etatowy członek kolegium.

2.

Zasady wyznaczania składów orzekających określa regulamin, o którym mowa w art. 12 ust. 3 pkt 1.

3.

Członkowie kolegium nie posiadający wykształcenia prawniczego lub administracyjnego są wyznaczani do składów orzekających z uwzględnieniem ich kwalifikacji zawodowych.

Art. 19.

1.

Do wykonywania przez kolegium zadań, o których mowa w art. 1 i 2, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy.

2.

W szczególności kolegium jest uprawnione do:

1)

żądania niezbędnych informacji i dokumentów dotyczących działalności organów gmin,

2)

wglądu w dokumentację związaną z załatwieniem spraw, o których mowa w art. 1 i 2.

3.

Żądając wglądu w dokumentację związaną z załatwieniem sprawy, członek kolegium przedkłada właściwemu organowi imienne upoważnienie podpisane przez przewodniczącego składu orzekającego. Upoważnienie załącza się do akt sprawy.

Art. 20.

1.

W przypadku stwierdzenia istotnych uchybień w pracy organu gminy, przewodniczący kolegium wydaje postanowienie sygnalizacyjne, którego odpisy przekazuje się gminie i, odrębnie, komisji rewizyjnej rady gminy oraz właściwemu wojewodzie.

2.

Postanowienie, o którym mowa w ust. 1, stanowi podstawę do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego w stosunku do pracowników samorządowych, jeżeli ich działanie lub zaniechanie jest przyczyną powstania uchybień w pracy organu gminy.

3.

Właściwe organy powiadamiają kolegium w terminie 30 dni o zajętym stanowisku.

Art. 21.

1.

Przy orzekaniu członkowie składów orzekających kolegium są związani wyłącznie przepisami prawa.

2.

Kontrolę kolegiów w zakresie orzecznictwa sprawuje sąd administracyjny na zasadach i w trybie określonych przepisami o postępowaniu administracyjnym.

Art. 22.

1.

Kolegium w pełnym składzie może, na zasadach określonych ustawami, wystąpić do Naczelnego Sądu Administracyjnego lub Trybunału Konstytucyjnego z pytaniem prawnym, od odpowiedzi na które zależy rozstrzygnięcie rozpoznawanej sprawy.

2.

Kolegium w pełnym składzie może również występować z wnioskami, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o Trybunale Konstytucyjnym   (Dz. U. z 1991 r. Nr 109, poz. 470 i z 1993 r. Nr 47, poz. 213), na zasadach i w trybie określonych w tej ustawie.

3.

Wniesienie pytania, o którym mowa w ust. 1, powoduje z mocy prawa zawieszenie postępowania w sprawie, w związku z którą zostało wniesione.

4.

W sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, uchwały podejmowane są na wniosek składu orzekającego. Do podjęcia uchwały przez pełny skład kolegium wymagana jest obecność co najmniej 3/5 składu kolegium. Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów. W razie równości głosów przeważa głos przewodniczącego kolegium.

5.

Przepis art. 21 ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Art. 23.

Zgromadzeni na wspólnym posiedzeniu przewodniczący kolegiów tworzą, z mocy prawa, krajową reprezentację samorządowych kolegiów odwoławczych.

Art. 24.

1.

Do zadań zgromadzenia, o którym mowa w art. 23, należy:

1)

wymiana doświadczeń w zakresie organizacji i funkcjonowania kolegiów, a także ich działalności orzeczniczej,

2)

opiniowanie projektów aktów prawnych w szczególności dotyczących kolegiów i postępowania administracyjnego,

3)

określenie zasad organizacji prac zgromadzenia oraz podejmowanie uchwał w innych istotnych sprawach dotyczących kolegiów.

2.

Obsługę zgromadzenia zapewnia, każdorazowo, biuro kolegium, w którego siedzibie odbywa się posiedzenie zgromadzenia.

   Rozdział 4   

Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe

Art. 25.

1)

użyte w art. 5 § 2 pkt 6, art. 22 § 1 pkt 1 i 2, art. 27 § 3, art. 127 § 4, art. 150 § 3, art. 152 § 2 w różnych przypadkach i liczbie wyrazy „kolegium odwoławcze przy sejmiku” zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach i liczbie wyrazami „samorządowe kolegia odwoławcze”;

2)

w art. 17 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1)

w stosunku do organów gmin w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - wojewodowie, a w pozostałych sprawach - samorządowe kolegia odwoławcze,
 ”
 ;

3)

art. 27a skreśla się;

4)

w art. 145 w § 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3)

decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji państwowej, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 24, 25 i 27
 ”
 ;

5)

w art. 157 w § 1 po wyrazach „naczelny organ administracji państwowej” dodaje się wyrazy „lub samorządowe kolegium odwoławcze” oraz skreśla zdanie drugie.

Art. 26.

W ustawie z dnia 31 stycznia 1980 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym oraz o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego   (Dz. U. Nr 4, poz. 8, Nr 19, poz. 68 i Nr 27, poz. 111, z 1989 r. Nr 73, poz. 436 oraz z 1990 r. Nr 53, poz. 306) dodaje się art. 2a w brzmieniu:
„ 

Art. 2a.

1.

Naczelny Sąd Administracyjny podejmuje uchwały zawierające rozstrzygnięcia zagadnień prawnych w kwestiach budzących poważne wątpliwości w konkretnej sprawie, przedstawionych w formie pytań prawnych przez samorządowe kolegia odwoławcze.

2.

Uchwała sądu, o której mowa w ust. 1, zapada w składzie 5 sędziów i wiąże w danej sprawie.
 ”

Art. 27.

W ustawie z dnia 29 kwietnia 1985 r. o Trybunale Konstytucyjnym   (Dz. U. z 1991 r. Nr 109, poz. 470 i z 1993 r. Nr 47, poz. 213) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w art. 23 w ust. 1 po wyrazach „rada gminy lub sejmik samorządowy” dodaje się wyrazy „a także samorządowe kolegium odwoławcze”;

2)

w art. 25 w ust. 1 po wyrazach „administracji państwowej” dodaje się wyrazy „a także samorządowe kolegia odwoławcze”.

Art. 28.

W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym   (Dz. U. Nr 16, poz. 95, Nr 32, poz. 191, Nr 34, poz. 199, Nr 43, poz. 253 i Nr 89, poz. 518, z 1991 r. Nr 4, poz. 18 i Nr 110, poz. 473, z 1992 r. Nr 85, poz. 428 i Nr 100, poz. 499 oraz z 1993 r. Nr 17, poz. 78) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w art. 39:

a)

ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„ 

4.

Z zastrzeżeniem ust. 5, od decyzji administracyjnych wydawanych przez organy gminy służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego.
 ”
 ,

b)

dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„ 

5.

Od decyzji administracyjnych wydawanych przez organy gminy w sprawach zleconych z zakresu administracji rządowej służy odwołanie do wojewody.
 ”
 ;

2)

w art. 77 w ust. 1 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„ 

11)

wybór przewodniczącego oraz powoływanie jego zastępcy i pozostałych członków samorządowego kolegium odwoławczego, o którym mowa w art. 39 ust. 4, a także ich odwoływanie - na zasadach określonych odrębną ustawą,
 ”
 ;

3)

art. 81 otrzymuje brzmienie:
„ 

Art. 81.

Ustrój oraz zasady działania samorządowego kolegium odwoławczego określa odrębna ustawa.
 ”
 ;

4)

po art. 101 dodaje się art. 101a w brzmieniu:
„ 

Art. 101a.

1.

Przepisy art. 101 stosuje się odpowiednio, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich.

2.

W przypadkach, o których mowa w ust. 1, sąd administracyjny może nakazać organowi nadzoru wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skarżącego, na koszt i ryzyko gminy.
 ”
 ;

5)

w art. 102 wyrazy „kolegia odwoławcze przy sejmikach” zastępuje się wyrazami „samorządowe kolegia odwoławcze”.

Art. 29.

1.

Kolegia odwoławcze przy sejmikach samorządowych, działające na podstawie dotychczasowych przepisów, stają się, z dniem wejścia w życie ustawy, samorządowymi kolegiami odwoławczymi.

2.

Do dnia 31 grudnia 1994 r. samorządowe kolegia odwoławcze finansowane są według dotychczasowych zasad.

3.

Sprawy, w których postępowanie nie zostało zakończone przed kolegiami odwoławczymi przy sejmikach samorządowych, z dniem wejścia ustawy w życie przejmują do załatwienia samorządowe kolegia odwoławcze.

Art. 30.

1.

Członkowie dotychczasowych kolegiów odwoławczych przy sejmikach samorządowych, wykonujący tę funkcję w ramach stosunku pracy, stają się, z dniem wejścia w życie ustawy, etatowymi członkami terytorialnie odpowiedniego kolegium, chyba że nie spełniają warunków, o których mowa w art. 5 ust. 1.

2.

Do czasu wyboru pozaetatowych członków kolegiów w trybie art. 32 ust. 2 członkowie kolegiów odwoławczych przy sejmikach samorządowych, o których mowa w ust. 1, nie spełniający warunków określonych w art. 5 ust. 1, stają się, z dniem wejścia w życie ustawy, pozaetatowymi członkami kolegiów.

3.

Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do członków kolegiów odwoławczych przy sejmikach samorządowych, którzy do czasu wejścia w życie ustawy pozaetatowo wykonywali tę funkcję.

4.

Stosunek pracy z członkami kolegiów, o których mowa w ust. 1, przekształca się, z dniem wejścia w życie ustawy, w stosunek pracy na podstawie powołania.

5.

Stosunek pracy z członkami kolegiów odwoławczych przy sejmikach samorządowych, o których mowa w ust. 2, z dniem wejścia w życie ustawy wygasa. Członkom tym przysługuje od właściwego sejmiku samorządowego odszkodowanie w wysokości równej wynagrodzeniu za okres wypowiedzenia.

Art. 31.

1.

Pracownicy sejmiku samorządowego, których zakresy czynności przewidują dotychczas obsługę kolegium odwoławczego, stają się, z dniem wejścia w życie ustawy, pracownikami terytorialnie odpowiedniego kolegium, z zastrzeżeniem ust. 2.

2.

Pracownicy, o których mowa w ust. 1, mogą do dnia wejścia w życie ustawy złożyć przewodniczącemu sejmiku oraz przewodniczącemu kolegium oświadczenie o odmowie zatrudnienia w kolegium. W przypadku tym pozostają oni pracownikami sejmiku, w którym są zatrudnieni w dniu ogłoszenia ustawy, na zasadach obowiązujących w dniu złożenia tego oświadczenia.

Art. 32.

1.

Wybór pierwszego przewodniczącego kolegium następuje nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Do tego czasu funkcje przewodniczącego kolegium pełni przewodniczący kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym.

2.

Do pierwszego składu kolegium sejmik wybiera połowę pozaetatowych członków kolegium na okres 3 lat, połowę zaś na okres 6 lat.

3.

Pierwsze składy kolegiów powołanych na podstawie niniejszej ustawy rozpoczynają działalność nie wcześniej niż 1 stycznia 1995 r.

Art. 33.

Mienie ruchome będące w używaniu kolegiów odwoławczych przy sejmikach samorządowych pozostaje, po dniu wejścia w życie ustawy, w używaniu samorządowych kolegiów odwoławczych.

Art. 34.

Traci moc art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o przedłużeniu kadencji kolegiów odwoławczych przy sejmikach samorządowych oraz o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy   (Dz. U. Nr 86, poz. 396).

Art. 35.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.