1)
sporządzanie bilansu potrzeb i środków w zakresie pomocy społecznej we współpracy
z gminami,
2)
ustalanie sposobu realizacji zadań zleconych,
3)
organizowanie specjalistycznego poradnictwa socjalnego i nadzór nad nim,
4)
opracowywanie i wdrażanie celowych programów służących realizacji zadań pomocy społecznej,
5)
organizowanie i finansowanie domów pomocy społecznej i środowiskowych domów samopomocy
o zasięgu ponadlokalnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,
6)
wdrażanie obowiązującego standardu świadczeń w domach pomocy społecznej prowadzonych
przez wojewodę,
7)
sprawowanie fachowego nadzoru nad wymaganym standardem usług socjalnych oraz odpowiednim
poziomem fachowym kadr w stacjonarnych placówkach pomocy społecznej, niezależnie od
podmiotu prowadzącego,
8)
organizowanie kształcenia i doskonalenia zawodowego kadr pomocy społecznej,
9)
wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz prowadzenie
rejestru domów pomocy społecznej,
10)
wspieranie, w tym finansowe, w miarę posiadanych środków, organizacji społecznych,
Kościoła Katolickiego, innych kościołów związków wyznaniowych, fundacji, stowarzyszeń,
pracodawców oraz osób fizycznych i prawnych w zakresie realizowanych przez nich zadań
pomocy społecznej,
11)
zlecanie, w drodze umowy, podmiotom, o których mowa w pkt 10, zadań z zakresu pomocy
społecznej,
12)
koordynowanie działań w zakresie integracji ze społeczeństwem osób posiadających status
uchodźcy.