1.
Koncesji udziela się, z zastrzeżeniem art. 9, przedsiębiorcy, zwanemu dalej „posiadaczem
koncesji”, jeżeli:
1)
co najmniej jeden z członków organu zarządzającego osoby prawnej, a w przypadku innego
przedsiębiorcy - jedna z osób prowadzących działalność gospodarczą, ma udokumentowaną
co najmniej trzyletnią praktykę w wykonywaniu krajowego transportu drogowego lub roczną
praktykę w wykonywaniu międzynarodowego transportu drogowego,
2)
członkowie organu zarządzającego osoby prawnej, a w przypadku innego przedsiębiorcy
- osoby prowadzące działalność gospodarczą, nie byli karani za przestępstwa skarbowe,
przeciwko bezpieczeństwu w ruchu lądowym, mieniu lub dokumentom,
3)
posiada zabezpieczenie w postaci środków pieniężnych lub rzeczowych w wysokości równej
co najmniej 3000 ECU na pojazd albo 150 ECU na tonę dopuszczalnej ładowności pojazdu
ciężarowego lub na jedno miejsce siedzące w autobusie albo inne odpowiednie zabezpieczenie
majątkowe odpowiadające tej kwocie,
4)
wykazał, że ma prawo do dysponowania pojazdem lub pojazdami samochodowymi, które odpowiadają
warunkom technicznym określonym przepisami Prawa o ruchu drogowym,
5)
międzynarodowy przewóz drogowy wykonuje kierowca lub kierowcy spełniający warunki
określone w pkt 1 i posiadający świadectwo kwalifikacji określone przepisami Prawa
o ruchu drogowym oraz nie karani za przestępstwa skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu
w ruchu lądowym, mieniu lub dokumentom.
2.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, po zasięgnięciu opinii polskich organizacji
o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych, określi,
w drodze rozporządzenia, dokumenty niezbędne do udzielenia koncesji oraz treść i wzór
koncesji.
3.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, po zasięgnięciu opinii polskich organizacji
o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych, może
określić, w drodze rozporządzenia, dodatkowe wymagania kwalifikacyjne dotyczące osób
wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 5, od których spełnienia uzależnione będzie udzielenie
koncesji, programy szkolenia oraz jednostki uprawnione do szkolenia i egzaminowania,
a także wysokość opłat za szkolenie i egzaminowanie.