3.
Organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasażerskich należy do zadań własnych
samorządu województwa, a środki finansowe na te zadania określa corocznie ustawa budżetowa.
4.
Przewozy pasażerskie, o których mowa w ust. 3, mogą być dofinansowywane z budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
5.
Organizowanie i dotowanie kolejowych przewozów pasażerskich o zasięgu międzywojewódzkim,
z wyjątkiem przewozów kwalifikowanych, należy do zadań ministra właściwego do spraw
transportu, działającego w tym zakresie w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych. Środki finansowe na te zadania określa corocznie ustawa budżetowa,
do czasu osiągnięcia rentowności tych przewozów.
6.
Zadania, o których mowa w ust. 3-5, realizowane są na podstawie umowy zawartej pomiędzy
organem jednostki samorządu terytorialnego lub ministrem właściwym do spraw transportu
a przewoźnikiem kolejowym.
7.
W przypadku wystąpienia oszczędności w dotacji przedmiotowej, o której mowa w ust.
1 i ust. 2, upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów publicznych do ich
przeznaczenia na dotację celową na dofinansowanie zadań bieżących samorządów województw
w zakresie organizowania i dotowania regionalnych przewozów pasażerskich.
8.
Podziału dotacji, o której mowa w ust. 7, dla samorządów poszczególnych województw
dokonuje minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek ministra właściwego
do spraw transportu.
9.
W przypadku, o którym mowa w ust. 7, nie stosuje się przepisów art. 96 ustawy z dnia
26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r.
Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2000
r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136 i Nr 48, poz. 550).
10.
Rada Ministrów, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego,
określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady ustalania, tryb i organy dokonujące
przekazywania dotacji budżetowej dla samorządów województw oraz terminy, od których
samorządy województw rozpoczną organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasażerskich,
biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców województwa, długość linii kolejowych w województwie
oraz zagrożenie szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.
11.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady organizowania
zadań, o których mowa w ust. 3-5, oraz tryb wyboru przewoźników, kierując się zasadami
uczciwej konkurencji i ochroną interesów konsumentów, w szczególności określi: kryteria
ustalania zapotrzebowania na przewozy, dopuszczalne formy organizacyjne wykonywania
przewozów oraz kryteria oceny oferty przewoźników.