Ustawaz dnia 18 marca 2004 r.o zmianie ustawy - Prawo pocztowe

Art. 1.

W ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe   (Dz. U. Nr 130, poz. 1188) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w art. 44 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„ 

1a.

Operator publiczny jest obowiązany przedstawić Prezesowi URTiP wraz ze sprawozdaniem z działalności pocztowej, o którym mowa w ust. 1, informację o liczbie złożonych skarg z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłek listowych najszybszej kategorii i przesyłek listowych niebędących przesyłkami najszybszej kategorii.
 ”
 ;

2)

w art. 47:

a)

w ust. 1 w pkt 3 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 4;

b)

ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

Nie narusza wyłączności świadczenia usług zastrzeżonych przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek wymienionych w ust. 1, w obrocie krajowym lub zagranicznym, o masie nieprzekraczającej granicy wagowej, o której mowa w ust. 4, za pobraną przez operatora opłatą, nie niższą niż dwu i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego, o którym mowa w art. 51 ust. 4, obowiązującego w danym czasie odpowiednio w obrocie krajowym i zagranicznym.
 ”
 ,

c)

ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„ 

4.

Granica wagowa usług zastrzeżonych wynosi 50 g.
 ”
 ;

3)

po art. 48 dodaje się art. 48a w brzmieniu:
„ 

Art. 48a.

1.

Operator publiczny obowiązany jest doręczać przesyłki listowe przyjęte do przemieszczenia i doręczenia w ramach powszechnej usługi pocztowej:

1)

nie później niż w 4 dniu po dniu nadania - w przypadku przesyłki listowej najszybszej kategorii;

2)

nie później niż w 6 dniu po dniu nadania - w przypadku przesyłki niebędącej przesyłką najszybszej kategorii.

2.

W przypadku doręczenia przesyłki listowej w terminie późniejszym niż określony w ust. 1, adresatowi lub nadawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej.

3.

Skargę wnosi się:

1)

nie wcześniej niż:

a)

5 dnia od dnia nadania przesyłki listowej - w przypadku przesyłki listowej najszybszej kategorii,

b)

7 dnia od dnia nadania przesyłki listowej - w przypadku przesyłki listowej niebędącej przesyłką najszybszej kategorii oraz

2)

nie później niż po upływie 30 dni od dnia nadania przesyłki listowej.

4.

Skargę wnosi się w każdej placówce operatora publicznego, w formie pisemnej, ustnej do protokołu, elektronicznej bądź w innej, która ujawnia wolę skarżącego w sposób dostateczny.

5.

Placówka operatora publicznego, w której została wniesiona skarga, przekazuje ją niezwłocznie do jednostki organizacyjnej właściwej do rozpatrzenia skargi. Jednostka ta, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania skargi, udziela na nią odpowiedzi w formie pisemnej.

6.

Skarga powinna zawierać:

1)

imię i nazwisko albo nazwę skarżącego oraz jego adres;

2)

określenie rodzaju przesyłki listowej, której dotyczy;

3)

uzasadnienie skargi;

4)

datę oraz podpis skarżącego.
 ”
 ;

4)

w art. 50:

a)

ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3.

Zastosowanie jednolitych opłat nie wyklucza prawa operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe do zastosowania taryfy specjalnej, niższej niż obowiązująca za dany rodzaj lub sposób świadczenia usługi w stosunku do nadawców, którzy wykonują uzgodnione z operatorem czynności związane z przygotowaniem lub opracowaniem przesyłek lub uzgodnią z nim dodatkowe warunki w zakresie sposobu świadczenia usługi oraz do nadawców nadających znaczną liczbę przesyłek w ustalonym z operatorem okresie czasu, pod warunkiem że operator przy ustalaniu opłat:

1)

stosuje wobec nadawców jednolite i równe kryteria zarówno co do opłat jak i warunków związanych z umową;

2)

uwzględnia koszty świadczenia usługi obejmującej pełny zakres oferowanych świadczeń związanych z usługą pocztową danego rodzaju lub sposobem świadczenia tej usługi, z wyłączeniem kosztów nieponiesionych w związku z ograniczeniem wykonywanych przez operatora czynności.
 ”
 ,

b)

dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„ 

4.

Operator świadczący powszechne usługi pocztowe obowiązany jest określić w regulaminie, o którym mowa w art. 49 ust. 1, kryteria ustalania taryf specjalnych z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 3, i udostępnić informację w tym zakresie we wszystkich placówkach operatora, w których te usługi są świadczone.
 ”
 ;

5)

po art. 50 dodaje się art. 50a w brzmieniu:
„ 

Art. 50a.

1.

Zakazane jest subsydiowanie powszechnych usług pocztowych niebędących usługami zastrzeżonymi z przychodów z usług zastrzeżonych.

2.

Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, w przypadku gdy subsydiowanie jest dokonywane w rozmiarze niezbędnym do wywiązania się operatora publicznego z nałożonego na niego obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych w zakresie usług niebędących usługami zastrzeżonymi.

3.

Zamiar rozpoczęcia subsydiowania wraz z pisemnym uzasadnieniem operator publiczny przedstawia Prezesowi URTiP w celu uzyskania opinii w zakresie wystąpienia przesłanki, o której mowa w ust. 2.

4.

Prezes URTiP wydaje opinię w sprawie zasadności uruchomienia subsydiowania w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wystąpienia.

5.

Prezes URTiP w okresie przewidzianym do wydania opinii może pisemnie wezwać operatora publicznego do przedłożenia dodatkowych informacji w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.
 ”
 ;

6)

w art. 67:

a)

w ust. 1 w pkt 6 w lit. c średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. d w brzmieniu:
„ 

d)

nie przedkłada informacji, o której mowa w art. 44 ust. 1a;
 ”
 ,

b)

w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1)

1% w przypadku stwierdzenia naruszeń wymienionych w ust. 1 pkt 6 lit. a, b i d oraz pkt 7 lit. a, b i d;
 ”
 .

Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, z wyjątkiem art. 1 pkt 2 lit. b i c, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.