uprawniającym obywateli polskich do przekraczania granic między państwami członkowskimi
Unii Europejskiej.
”
;
2)
w art. 8 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„
3.
W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu czasowego trwającego ponad
2 miesiące.
”
;
3)
w art. 9 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„
2a.
Przy zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące należy przedstawić
potwierdzenie pobytu w lokalu osoby zgłaszającej pobyt stały lub czasowy trwający
ponad 2 miesiące, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem
prawnym do lokalu, oraz, do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu
tego podmiotu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być umowa cywilno-prawna,
wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument
poświadczający tytuł prawny do lokalu.
2b.
Zameldowanie w lokalu służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie
faktu pobytu w tym lokalu.
”
;
4)
w art. 9b ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„
2.
Adres określa się przez podanie:
1)
w gminach, które uzyskały status miasta - nazwy miasta (dzielnicy), ulicy, numeru
domu i lokalu, nazwy województwa oraz kodu pocztowego,
2)
w innych gminach - nazwy miejscowości, numeru domu i lokalu, nazwy gminy, nazwy województwa,
kodu pocztowego oraz nazwy ulicy, jeżeli w miejscowości występuje podział na ulice.
”
;
5)
art. 14 otrzymuje brzmienie:
„
Art. 14.
1.
Dane dotyczące zmiany stanu cywilnego, imienia lub nazwiska oraz innych zmian w aktach
stanu cywilnego urząd stanu cywilnego przekazuje niezwłocznie do organu gminy właściwego
ze względu na miejsce pobytu stałego osoby, której dane dotyczą, a w przypadku braku
miejsca pobytu stałego osoby - do organu właściwego ze względu na ostatnie miejsce
pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 2 miesiące.
2.
Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym urzędzie stanu cywilnego zastępuje
zameldowanie. Datą zameldowania dziecka jest data sporządzenia aktu urodzenia. Zameldowania
dokonuje organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego matki dziecka lub
tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.
3.
Zgłoszenia o zmianie imienia lub nazwiska dokonuje starosta, który wydał decyzję o
zmianie. Starosta, który wydał decyzję o zmianie imienia lub nazwiska, zawiadamia
o zmianie organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy.
4.
Zgłoszenia zmian w obywatelstwie dokonuje właściwy wojewoda. Dane o nabyciu lub utracie
obywatelstwa polskiego wojewoda przekazuje niezwłocznie do organu gminy właściwego
ze względu na miejsce pobytu stałego osoby, której zmiana dotyczy.
”
;
6)
w art. 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„
2.
Organ gminy wydaje na wniosek strony lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby,
która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 2 miesiące i
nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.
”
;
7)
art. 26 otrzymuje brzmienie:
„
Art. 26.
1.
Cudzoziemiec, dokonując zameldowania się na pobyt stały, zgłasza wymagane dane do
zameldowania oraz przedstawia kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia
na osiedlenie się lub nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej albo zezwolenie
na osiedlenie się lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej i członek jego rodziny niebędący
obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, dokonujący zameldowania się na
pobyt stały, zgłaszają wymagane dane do zameldowania, przy czym obywatel państwa członkowskiego
Unii Europejskiej przedstawia kartę pobytu obywatela Unii Europejskiej albo zezwolenie
na pobyt, a członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii
Europejskiej - dokument pobytu albo zezwolenie na pobyt.
3.
Cudzoziemiec, dokonując zameldowania się na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące,
zgłasza wymagane dane do zameldowania oraz przedstawia wizę, a w przypadku gdy wjazd
cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie
obowiązku posiadania wizy - dokument podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości
cudzoziemca, kartę pobytu albo zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony lub na
osiedlenie się bądź decyzję o udzieleniu zgody na pobyt tolerowany lub o nadaniu statusu
uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej.
4.
Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej i członek jego rodziny niebędący
obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, dokonujący zameldowania się na
pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące, zgłaszają wymagane dane do zameldowania,
przy czym obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej przedstawia kartę pobytu
obywatela Unii Europejskiej albo zezwolenie na pobyt lub zezwolenie na pobyt czasowy,
a członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej
- dokument pobytu albo zezwolenie na pobyt lub zezwolenie na pobyt czasowy.
5.
Przepisy ust. 2 i 4 stosuje się do obywateli państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego
oraz innych państw, które nie należą do Unii Europejskiej, ale na podstawie umów zawartych
z Unią Europejską korzystają ze swobody przepływu osób, oraz do członków ich rodzin.
”
;
8)
tytuł rozdziału 7 otrzymuje brzmienie:
„
Obowiązki właścicieli domów i lokali oraz innych podmiotów dysponujących tytułem prawnym
do lokalu, a także dozorców i administratorów domów, sołtysów oraz zakładów pracy
”
;
9)
w art. 29 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
Właściciel lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu jest obowiązany
potwierdzić fakt pobytu osoby zgłaszającej pobyt stały lub czasowy trwający ponad
2 miesiące w tym lokalu. Potwierdzenia faktu pobytu osoby w lokalu dokonuje się na
formularzu meldunkowym w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
”
;
10)
w art. 31a ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„
3.
Numer PESEL nadaje się:
1)
obywatelom polskim zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące,
a także osobom ubiegającym się o wydanie dowodu osobistego,
2)
cudzoziemcom zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące na
podstawie art. 26 ustawy,
3)
obywatelom polskim i cudzoziemcom, którzy podlegają na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, z wyłączeniem osób,
którym nadano ten numer na podstawie pkt 1 i 2,
4)
obywatelom polskim zamieszkałym za granicą, ubiegającym się o wydanie paszportu.
4.
Nadanie numeru PESEL następuje, w przypadku osób:
1)
o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 - na wniosek właściwego organu gminy,
2)
o których mowa w ust. 3 pkt 3 - na wniosek płatnika składek ubezpieczeniowych,
3)
o których mowa w ust. 3 pkt 4 - na wniosek polskiego konsula.
”
;
11)
w art. 31b:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„
2.
Osoby, o których mowa w ust. 1, składają umotywowany pisemny wniosek o nadanie numeru
PESEL bezpośrednio do ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wraz
z odpisem skróconym aktu urodzenia, a w przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński
- wraz z odpisem skróconym aktu małżeństwa opatrzonym adnotacją o aktualnie używanym
nazwisku.
”
,
b)
po ust. 4 dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
„
5.
Numer PESEL podlega zmianie w przypadku:
1)
sprostowania daty urodzenia osoby, dla której był nadany,
2)
sprostowania oznaczenia lub zmiany płci osoby, dla której był nadany,
stwierdzenia faktu wprowadzenia w błąd organu co do tożsamości osoby, dla której był
nadany.
6.
Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do zmiany numeru PESEL.
”
;
12)
w art. 34 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„
3.
Na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów dowód osobisty może być wydany osobie,
która nie ukończyła 13 roku życia.
”
;
13)
w art. 44a:
a)
w ust. 1 w pkt 1 lit. c i d otrzymują brzmienie:
„
c)
zbioru danych obywateli polskich zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące
oraz cudzoziemców zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące posiadających
karty pobytu,
d)
zbioru danych osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający do 2 miesięcy oraz cudzoziemców
zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące nieposiadających karty pobytu,
”
,
b)
w ust. 2:
-
pkt 10 i 11 otrzymują brzmienie:
„
10)
obywatelstwo (data nabycia obywatelstwa polskiego, data utraty obywatelstwa polskiego),
11)
imię i nazwisko rodowe małżonka oraz jego numer PESEL,
”
,
-
pkt 18 i 19 otrzymują brzmienie:
„
18)
serie i numery poprzednich dowodów osobistych, daty ich wydania i daty ważności oraz
oznaczenie organów wydających,
19)
seria i numer karty pobytu wydanej w związku z udzieleniem zezwolenia na osiedlenie
się lub nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, data jej wydania, data
ważności oraz oznaczenie organu, który ją wydał,
”
,
-
po pkt 19 dodaje się pkt 20 i 21 w brzmieniu:
„
20)
seria i numer karty pobytu obywatela Unii Europejskiej wydanej w związku z udzieleniem
zezwolenia na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, data jej wydania, data
ważności oraz oznaczenie organu, który ją wydał,
21)
seria i numer dokumentu pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej wydanego
w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
data jego wydania, data ważności oraz oznaczenie organu, który go wydał.
”
,
c)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„
4.
W zbiorze danych osób, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c), gromadzone są:
1)
dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1-6, 9-11, 13, 15 i 17-21,
2)
seria i numer karty pobytu wydanej w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie
na czas oznaczony lub zgody na pobyt tolerowany, data jej wydania, data ważności oraz
oznaczenie organu, który ją wydał,
3)
seria i numer karty pobytu obywatela Unii Europejskiej wydanej w związku z udzieleniem
zezwolenia na pobyt czasowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, data jej wydania,
data ważności oraz oznaczenie organu, który ją wydał,
4)
seria i numer dokumentu pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej wydanego
w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt czasowy na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, data jego wydania, data ważności oraz oznaczenie organu, który go wydał,
5)
seria i numer tymczasowego zaświadczenia tożsamości cudzoziemca, data jego wydania,
data ważności oraz oznaczenie organu, który je wydał.
5.
W zbiorze danych, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d), gromadzone są:
1)
dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 5, 13, 18, 19-21 i w ust. 4 pkt 2-5,
2)
adres pobytu czasowego oraz zamierzony czas jego trwania.
”
,
d)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„
7.
W zbiorze PESEL gromadzone są dane, o których mowa w ust. 2, ust. 3 pkt 3 i ust. 4
pkt 2-5.
”
;
14)
w art. 44e w ust. 3 po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
„
7a)
kolor oczu,
”
;
15)
w art. 44h:
a)
w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 4 i 5 w brzmieniu:
„
4)
państwowym i komunalnym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom - w zakresie
niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach,
5)
Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi - w zakresie danych osób poszukiwanych.
”
,
b)
w ust. 2 uchyla się pkt 1,
c)
w ust. 7 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„
Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane można udostępniać za pomocą urządzeń teletransmisji
danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku, o którym mowa w ust. 3, jeżeli
spełnią łącznie następujące warunki:
”
.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r.
Nr 110, poz. 1189, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 78, poz. 716 i Nr 183, poz. 1522
oraz z 2003 r. Nr 128, poz. 1176 i Nr 130, poz. 1190.
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z
1989 r. Nr 29, poz. 154, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1998 r.
Nr 117, poz. 757, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2001 r. Nr 43, poz. 476 i Nr 110, poz.
1189 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i 1189.